Az is lehet, hogy utólag átfestett gép. Nagyban megy ez az iparág, egészen a Leica kinézetig. Messze elkerülöm a gyanús darabokat. Azért a Princelle könyvben lehet keresgélni róla...
A hétvégén egy finn gyüjtő vett mellettem spec. rendeltetésű régi minikamerát. A Princelle ezekről is tartalmaz egy fejezetet. A finn azt mondta, hogy az ő gyűjteménye sokkal szélesebb, mint amit Princelle megtudott, csak női retikülbe épitett rejtett kamerából vagy 20 db van neki.
Képzeljétek, láttam a sósnál egy aranyszínű zorkit! Amolyan bolsevik arisztokrata darab, csili-vili - talán aranyozott? - biztos az NKDV főnöké lehetett. Nem, mégsem, hiszen az csak fed-et használhatott, családban marad... :)))
Vegyél 1-2 db ZORKI-4K-t olcsón (2000-3000 Ft körül), majd csak bejön egy működőképes. Nekem bejött. 3 volt, egyet eladok (az sem rossz, de minek 3), 2 kifogástalan marad.
A ZORKI-3 tényleg kb. 100 EUR, ha szép és jó. Én vettem olcsóbban, aztán rájöttem, hogy a felső deklit cserélni érdemes, ezért vettem egy másikat, amit megpróbálok eladni. Meg a redőnyzár szövetét is cserélni kell, ez 7000 Ft. Majdnem 100 EUR lesz, mire kész.
Sajnos Zorki-3 még nincs, de nem is nagyon találkoztam vele idehaza. Neten, ahol néztem úgy 25-30 ezer euronyi magyar forintért kínálják. Előbb-utóbb szerzek valahonnan. Csek Fed-2 és Zorki-4-ből áll a távmérős gyűjteményem. Ebből a Fed működik, csak éppen nincs meg az az orsója, amire tekeri a filmet, a Zorki meg ugye redőnybajos.
Munkatávolság ellenőrzés: kell hozzá egy indikátor órás mélységmérő, esetleg 0,01 mm osztású (digitális) tolómérő. B idővel nyitva rögziteni kell a zárat (pl. exponáló bowdennel, amelyiken van rögzitő csavar), én a mattüvegem fényes oldalát használom, azt ragasztom a film helyére ragtapasszal. Lényeges, hogy keskeny legyen, mert a filmcsatornánál csak a belső sinpárra szabad neki felfeküdnie, ugyanugy, mint a film. Mérni kell az obi menetet tartalmazó karima sikjától a filmsik mélységét, 4 helyen körben a karima mentén. Ha nem jó, akkor le kell csavarozni a karimát és papir alátétekkel kell játszani, amig pontos nem lesz.
Ezután már lehet obit ellenőrizni. Zárat ugyanúgy ki kell akasztani, mattüveget matt felével a filmsikra ragasztani (a mattüveget nekem fotoszervizben ajándékba adták). Valami kontrasztos tárgyat, pl, dobozt apró éles nyomtatott feliratokkat az asztal szélétől pontosan 1 m-re letenni, erősen megvilágitani. Ezután az 1 m-re állitott obival a gépet ugy tartom az asztal szélénél (letérdelve), hogy a filmsik 1 m-re legyen a tárgytól. Élesnek kell lennie, fejpántos erős lupéval nézem. Mozgatom közelebb és távolabb, a mélységélesség tartomány két végét felirom. Ezután átállitom végtelenre, és kinézek az ablakon valami távoli kontrasztos tárgyra, pl. erősen megvilágitott távoli épületre, ha este van. Ott is élesnek kell lennie.
Ha nem jó helyen éles, akkor a Jupiter-3 és Jupiter-8 obikat egyezően kell szétcsavarni, elöl a blendeállitó gyűrűnél erősen megfogni kézzel, és a többi részt tartva szétcsavarni. Nincs rögzitő kis csavar sehol benne. Tennivaló: backfocus esetén hézagoló alátét berakás, frontfocus esetén alátét kivétel, ill. vékonyitás. Az alátétek aluminiumból vannak, de papirból lehet nyugodtan csinálni.
Távmérő beállitás: ez fizikailag teljesen független az objektivtől. Végtelenre kezdjük. Ha magassági eltérés van a két kép között, akkor sajnos le kell venni a gép felső burkolatát. Zorki-4K-nál a felhúzó rugó miatt be kell dugni egy kb. 1,2 mm átmérő drótdarabot, én fúrót szoktam, hogy rögzitse a visszahózó rugót, mert egyébként csúnyán szétugrik. A jobboldali kis ablak elől tekerhetető, az tériti el a távmérő képét le-fel. Lehet, hogy alkoholos vatta darabkával a sellakkot fel kell oldani. Utána csepp körömlakkal rögzitem.
A távmérő állitása a fő ablak mellett elől állitható igen vékony csavarhúzóval. Előtte a takaró csavart ki kell csavarni, ez a gép első felén a nagy nézőke ablakhoz legközelebbi csavar.
Ha végtelenre jó, akkor 1 m-re ellenőrizzük, az aszal szélén, ahogyan fentebb leirtam (de semmi mattüveg és semmi zár kinyitás nem kell, csak kukucskálunk). Ha nem jó, akkor a távmérő mechanizmus alakos érintkező bütykét kell a tartó rúdjához képest kicsit elmozditani, ez lehetséges, mert nem teljesen mereven van rögzitve. Én 6,7,8 mm méretű villáskulcsot szoktam használni, amelyik éppen illik rá. Az obival érintkező görbe felületet fogóval ne fogjuk meg, mert megsérül a felület. Ha 1 m-re is jó, akkor végtelenre ismét ellenőrizzük, majd 1 m- is. Iteráció.
Semmi bűn, természetesen kompatibilis, lehet Leica obikat Zorkijon és FED-en használni, meg Contax obikat Kieven. Tapasztalatom azért nincs, mert nem vettem eddig mást, mint nem drága szovjet obikat ezekre a gépeimre.
Tapasztalata Petpapa topiktársnak van.
Én nosztalgiából 4 hónapja kezdtem el távmérősökkel foglalkozni, ezért az én gyakorlatom nem mérvadó. Van EOS 20D és EOS 33 vázam kevés Canon, Sigma, sok M42 obival emulátoros adapterekkel. A Zeniteket nem is emlitem, vannak.
Célom az volt, hogy rövid idő alatt olcsón egy jó kis készletet bespájzoljak. Főleg nem drága és működőképes darabokból.
Legutóbb szeptemberben tudtam kicsit utazni, akkor EOS 20D és távmérősök, sőt KIEV 60 TTL is volt nálam.
Azóta mindig a beszerzett technikát próbálgattam, ezért 1 filmet 3 vázban, egy filmet 9 obival, stb. exponáltam és utána értékeltem.
Az itteni távmérős fórum lakói nemrég bemutatkoztak. Sok fiatal számitástechnikus van közöttük, jellemző lakhely Moszkva, MInszk, Tomszk, Donyeck, Izrael, stb. Vannak, akik nem tudnak drága digi technikát venni, azért, mások meg visszatérnek a digiről a távmérősre.
Ezért ha majd Budapesten dolgozom (hamarosan), akkor alakul ki, hogy mennyit fényképezek. De pl. egy Zorki-4k + tubusos I-50 obi olyan kompakt, hogy lehet állandóan a táskában hordani. Ha elvész, a kár minimális. Én Szverdlovszk-4 fénymérőt használok, van 3 db, mind kiváló.
Az árakról: tegnap mindenáron rám akartak tukmálni egy FED 5V gépet, gyári újonnan, dobozában, 3000 Ft-ért. Egy bumfordi, de korrekt gép jó obival (I-61LD), csak van már.
A Canon EF-S 17-85 obi napellenzőjét kb. 8000 Ft-ért vettem, ez 3 távmérős gép és objektiv ára.
Hát Sefotos, nagyon köszönöm a részletes leírást! Eddig is az Industar 50 volt a legszimpatikusabb (abból is a tubusos), de azok után, amit írtál róla, most már méginkább. Legnagyobb bánatomra meló miatt nem tudok holnap kimenni a börzére, pedig biztos akadna ott néhány jobb darab ebből az obiból...
Eddig rendben van, akad viszont néhány dolog, ami nekem magas:
"ha nem jó méretű hézagoló alátét van a foglalat és az optikai blokk között, akkor nincs meg az élesség nyitott blendével. Elég egyszerű jusztirozni, egy db matt üveget kell ragasztani a film helyére, és lupéval nézegetni az élességet. Szuper obi. Nem elfelejteni a váz 28,8 mm +-0,02 mm munkatávolságát ellenőrizni, meg a távmérőt beállitani végtelenre és 1 m-re."
A zár miatt sajnos mindenképpen be kell adnom szakemberhez (hosszú expo után csak kúszik a redőny a helyére, nem csapódik), akkor megnézetem az általad írt dolgokat is.
Vannak még Industar-26, 26M, 61, 61LD obik FED gépekhez. Természetesen Zorkijra is jók, A 26-ot ne, a 61, 61LD nagyon jó, bevonatos és lantánt tartalmazó lencse is van benne. Árak 1000-2000 Ft körül.
Nem elfelejteni a váz 28,8 mm +-0,02 mm munkatávolságát ellenőrizni, meg a távmérőt beállitani végtelenre és 1 m-re. Ugyanis a távmérős nem olyan, mint a tükörreflexes gép, nem mutatja, hogy nem jó a fókuszálás. Csak egyszerűen életlen lesz a kép.
Ugyan van kb. másfél tucat Zorki-FED obim, de nem akarom őket eladni.
Ha érdekel, mit keress:
Legnépszerűbb a Jupiter-8, 2/50 Sonnar rendszerű, 2000 Ft körül kell lennie. Bevonatos. Nagyon jó obi.
Kevéssé népszerű a Jupiter-3, 1,5/50 Sonnar rendszerű, bevonatos. Ára 7000 Ft-tól felfelé 15000-ig, ez az egyik oka, hogy nem ő a legnépszerűbb, a másik meg az, hogy nyitott blendénél 1 m távra kb. 6 cm a mélységélesség, ezért ha nem jó méretű hézagoló alátét van a foglalat és az optikai blokk között, akkor nincs meg az élesség nyitott blendével. Elég egyszerű jusztirozni, egy db matt üveget kell ragasztani a film helyére, és lupéval nézegetni az élességet. Szuper obi.
Industar-22 tubusos (teleszkópos), Industar-50 tubus és fix, van fehér és fekete. 3,5/50, Tessar rendszerű, bevonat alig, ezért szines filmre kevéssé jó, bár szerintem elmegy. Nagyon éles, élesebb, mint a Jupiterek. Célszerű lehet Zorki 4K-t Industar-50-el használni, mert nagyon kompakt. Ár 1000-1500 Ft.
Jupiter-12 2,8/35, nagyon jó nagylátószögű obi nagy mélységélességgel. Ára 5000 - 15000 Ft.
Az emlitett obikkal 20x30 próbaképek nagyon kiválóak lettek.
Nincs véletlenül valakinek elfekvőben Zorki-ra való alap vagy nagylátó obija? Olyan, ami nem lötyög és nem is karcos? Lehet vevő lennék rá. fonailkukacyahoo.com
A következő tapasztalatokat gyűjtöttem be a témában:
Objektivbe belepiszkálás, végtelen jusztirozás, blende lamellák tisztitása vagy hibájuk elháritása 3000 Ft, megegyezően az itteni (szerencsére még meglévő) szerviz az ilyen régi technikára, és Kalocsai úr teljesen megegyezően. A munkák: Vega 120 mm (psix) obi jusztirozása, Sonnar 135 M42 obi beragadt lamellák tisztitása, Helios-103 (Kiev távmérős) obi elszabadult blende lamella helyretétele. Azóta a jusztirozást magam végzem.
Kiev-4a (1961, Soóséknál vett és kiváló állapotú) távmérős gépben zárjavitás, textil szalagok cseréje, 5000 Ft.
Kiev-II (1952, velem egyidős) távmérős gépben zár javitás, textil szalag csere, hogy amig élek, kitartson, 6000 Ft.
Zorkij-3 (1954) zárredőny csere, 7000 Ft-os ajánlat. A gép kiváló állapotú, kb. 10-szer értékesebb, mint egy Zorkij-4, mégis gondolkozom a dolgon. Ma veszek eredeti zár anyagot (7x11 cm fekete textil darab) kb. 400 Ft-ért, aztán majd meglátjuk.
A Zorkij-4 és 4K gépek ára kb. 1500-2000 Ft, (obi nélkül értem) ezért érdemes venni pár darabot és kiválasztani azt, amelyiket nem kell javitani.
Az is szokásos, hogy bontásra vesznek gépet kb. 1000 Ft körüli áron amelyikben a zár jó, és átteszik a redőnyt. Pl. néhány Zenit redőnye azonos a Zorkij-4-el. Ezt az utat járja egy számitástechnikus kolléga Donyeckben (persze Bp.ről macerás oda küldeni) , aki 20 dollárért cserél zárat. Ő az itteni, egyébként kiváló és pergő távmérős fórum egyik vezérszónoka, javitásügyekben és vásárlási tanácsokban. "Továris Mihelszon" álnéven olvasható itt:
Visszatérve a Zorkij-4 zárra, először gondos tisztitás és kenés szükséges, valamint a rugók beállitása. Az elhasznált szövet cseréje egy komolyabb feladat. Én még nem tettem re arról, hogy később magam megpróbálom, ezért begyűjtöttem mindhárom szakkönyvet a témában: Majzenberg, Jakovlev és Visnyevszkij.
Már elnézést, de én nem anyáztam vagy hasonló. Egyszerűen csak nem számítottam 7000,-ra, miután fogalmam sincs milyen áron dolgoznak az ilyen szakemberek. Azt hiszem nem túl meglepő, hogy olcsóbb megoldás után kutatok- ha van egyáltalán. Az olcsó vacsak Weltaflex meg jelent annyit nekem, hogy ennyiért is megcsináltattam.
Azert mert egy regi olcso vackot beviszel az nem jelenti hogy ettol kevesebb ideig kell javitani mint egy dragat (sot), szintugy nem olcsobb a muszeresz orabere, a felszereleseit is be kellett szereznie, a helyseg berlete, a rezsi es meg sorolhatnam...
Persze lehet haborogni, hogy milyen piszoksag csak nem tom mas hogyan csinalna.
Aki tudja, hogy hová érdemes vinni a régi fényképezőket rendbe rakatni, az léci ossza meg velem is! Én csak a Soóst ismerem, ahol 7000-t kértek el a Weltaflex zárjának tisztításáért. Aszittem hanyat dobom magam...
Most konkrétan egy Zorkij-4-et szeretnék megcsináltatni, zárgondokkal küzd ez is.
Igen, ki kell fogni. Nem volt olyan sok ezekből nálunk. Vaterában most csalódtam és megfogadtam, hogy csak offline veszek gépet, mert képről nem lehet ellenőrizni és az átadáskor meg nincs elég idő.