Keresés

Részletes keresés

Agur Creative Commons License 2013.12.10 0 0 5965

Szia!

 

A csövekben  - 1 elszívó és 1 befúvó ág - szobahőmérsékletü levegő megy majd.

A padlástérben pedig télen lehet -25 C' fok nyáron pedig akár 50 C' fok is.

 

A többi cső a tetőtéri szobák szigetelésén belül van. Itt 20 cm közetgyapot szigetelés van mindenhol.

 

A padlástérben akkor kap 20 cm kőzetgyapotot minden oldalra.

A szigetelésre párazáró vagy páraáteresztő fóliát tenél?

 

Agur

 

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5963)
hetmann64 Creative Commons License 2013.12.10 0 0 5964

Szerintem egy Rex C-100-as is megfelelne neked.

Előzmény: NMT (5958)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.12.09 0 0 5963

Mivel nem írtad, hogy a csőben milyen (hőmérsékletű) levegő fog menni, ezért csak általános okosságolat tudok mondani:

 

Hőszigetelni csak ott kell, ahol hőmérséklet különbség van.

És annyira kell hőszigetelni, amekkora a különbség, tehát ha pl ha a padláson a csőben szobahőmérsékletű a levegő, akkor a csövet is ugyanolyan vastagon hőszigeteld, mint a házadat

(ezt figyelmesen olvassák el azok is, akik 2 centis hőszigetelésű csöveket alkalmaznak kültérben ;)

 

"Kőzetgyapotom van"

 

Ha a cső felülete hidegebb a környezeténél (harmatpont alá hűlhet), akkor vízpára csapódhat ki a felületén, márpedig a vizes hőszigetelő nem hőszigetelő, ezért ilyen helyen kizárólag zárt cellás hőszigetelő anyaggal (zárt polifoam vagy xps) hőszigetelj. A gyapot nagyon nem zárt :)

Egy padláson futó cső viszont valószinűleg  melegebb lesz a környezeténél (vagy azonos hőmérsékletű), tehát az üveg/kőzetgyapot is jó rá.

Előzmény: Agur (5962)
Agur Creative Commons License 2013.12.09 0 0 5962

Sziasztok!

 

Kérdésem van a tapasztalt szakértő urakhoz. :)

 

A házunkban a padlástérben kell vezetnem a szellőző csöveit pár méteren.

Milyen vastag hőszigetelővel vegyem körül?

Kőzetgyapotom van még az építkezésből azzal akarom szigetelni.

15 vagy 20 cm vastag legyen szerintetek?

 

Üdv!  Agur

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.12.06 0 0 5961

Hőcserénél mindig arra kell törekedni, hogy a két áramlás egymással szemben közlekedjen.

Előzmény: belezne (5959)
halaloszto Creative Commons License 2013.12.06 0 0 5960

termeszetesen az also! az mar elegge ellenaramu.

 

a felsonel a masodik hocserelodon jo kicsi lesz a homersekletkulonbseg a ket ag kozott, ezert alig csinal valamit.

 

Vajk

Előzmény: belezne (5959)
belezne Creative Commons License 2013.12.06 0 0 5959

Sorba kötött keresztáramú hőcserélőknél melyik a jobb (kifúvás, befúvás levegőirány), kialakítás?

NMT Creative Commons License 2013.12.05 0 0 5958

Nekem az kavarog a fejemben, hogy amit a kávégépbe bele akartam rakni PID vezérlést azt ebbe rakom bele. 0-400°Cig mér. Ha pl 1-2 fokos kilépő levegő mőmérsékletnél lekapcsolja a befúvó ventillátort akkor már az is nyerő lehet. 

 

De ha megjön a vezetékes hőmérő akkor már látnám a kamrában hogy mennyire kell eltolni a két sebességet.

Izgalmas napok ezek.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5957)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.12.05 0 0 5957

"Az elszívást nagyobb fordulatra mint a beszívást, mert rendesen megzuhant a kinti hőmérséklet, be ne fagyjon a recair."

 

Talán egy lehetséges megoldás befagyás ellen:

- veszel egy olyan kapilláris termosztátot, amelyik nulla fok környékén is működik ÉS alkalmas hűtés vezérlésre, de még jobb, ha váltó érintkezős **

- az érzékelő csúcsot odateszed a hőcserélő kimenő levegőág kimenetéhez, ahol leghidegebb a levegő (magát a termosztátot pedig vízmentes helyre teszed, nehogy megrázzon valakit ;)

- és amikor fagyveszélyes a kilépő levegő hőmérséklete, akkor a termosztát lekapcsolja a befúvó ventilátort

De ha ügyes vagy, akkor meg tudod oldani azt is, hogy a fagyvédelmi termosztát ne teljesen leállítsa, csak pl csökkentse/felezze a befúvás sebességét: pl a termosztát egy másik potmétert kapcsol a befúvó motor vezérlésére.

 

(**külön bónusz pont jár az olyan termosztátért, amelynél a kapcsolási hőmérséklet mellett hiszterézis (kikapcs-bekapcs közötti hőmérséklet különbség) is állítható - ezt többnyire a belsejében lehet beállítani)

Előzmény: NMT (5956)
NMT Creative Commons License 2013.12.04 0 0 5956

Ma átállítottam a ventillátorokat külön vezérlésre. Az elszívást nagyobb fordulatra mint a beszívást, mert rendesen megzuhant a kinti hőmérséklet, be ne fagyjon a recair. 

Valamint rendeltem két darab 3 méteres vezetékes hőmérőt. Gyakorlatilag vakrepülésben vagyok, hogy milyenek bűvészbobozba a szabadtér felől belépő és kilépő hőmérsékletek. 

 

Jobban megfigyeltem, kb. 1 liter / nap kondenzvíz jön le. 

Előzmény: NMT (5954)
halaloszto Creative Commons License 2013.12.03 0 0 5955

Az por. Szepen lassan szall a levego, es kiul belole a por. Hiaba szurod meg nagyon, nagyon keves van benne, es nagyon sok levegot tolsz ott at egy ev alatt. De le lehet portorolni vagy porszivozni, csak az uszodaban meg pl a melohelyemen is szarnak bele.

 

Vajk

Előzmény: NMT (5954)
NMT Creative Commons License 2013.12.03 0 0 5954

A hétvégén a padláson két helyen meg kellett bontani a Sonoflex csöveket. Nagy kő esett le a szívemről, mert féltem tőle, hogy esetleg belől párás, vizes, esetleg áll benne a víz és még rosszabb esetben a szigetelés is át van ázva. Teljes mértékben száraz volt. A rendszerem hiányossága még, hogy nincsenek a szobai beömlőkön a szelep, így a szobából fel lehet látni a csőbe. Nem csöpög és nem párás! A csőben határozottan áramlik a hűvösebb levegő a szoba felé, nincs olyan hideg felület ami meleg levegővel érintkezik.


Remélem ha a szelepeket felrakom (egyszer majd) akkor sem lesz. Az uszodában ahová járunk, láttam egy érdekességet. Álmenyezet van, szelepeken/anemosztátokon jön be a levegő. A szelepek körül az álmenyezet a levegő áramlásától le van szürkülve. Nem tudom hogy ez por, vagy pénisz. Igen furcsa. A penésznek kisebb a valószínűsége, inkább por lehet. Ha meg por akkor lehet hogy nincs megszűrve a bejövő levegő? Minden esetre érdekes. Remélem nálam nem alakul ki ilyen, mert igen rosszul néz ki. 

 

És még egy érdekesség. Közben rájöttem hogy célszerű lesz közvetlen a gép beszívó csonkján a beszívott levegő hőmérsékletét mérni, nem pedig egy ablakhőmérőt nézni. A két hőmérséklet között igen nagy eltérés lehet. Főleg, hogy nálam szintén hiányosság, hogy a beszívó csonk nincs a tetőn kívülre kivezetve. Így a padlástér a kinti hőmérsékletet eltolással követi. Szerintem akár 5 °C különbség is lehet. 

 

A ventillátorok nálam non-stop mennek.

 

A födém szigetelése nálam 2x10 cm EPS. Nagy dilemma volt anno amikor dönteni kellett hogy gyapot vagy EPS. Végül a lépésállóság miatt lett EPS. A gyapotból sz@r se maradt volna mára. No meg a kis NYEST drágaszágaim a padláson szétjátszották volna már. Egy szarufa közötti gyapottal szigetelt részt már szét is játszottak. Már várja őket a csapda. 

Előzmény: epitkezes1 (5953)
epitkezes1 Creative Commons License 2013.12.02 0 0 5953

Hello NMT!
Annyira jókat írsz, késztetést éreztem, hogy én is beküldjem a mérést. Most kint -2 fok van, a mennyezeten 16.5 fokos levegő áramlik be. A benti hőmérséklet 22fok. Ezt akkor jónak értékelem :) Bartosz hőcserélőm van, a setup a Tiedhez hasonló, fűtetlen padláson a gép, 10cm kőzetgyapot a csöveken (van, ahol már vastagítottam rajta polifoammal, de ez nem sok, inkább esztétika), illetve befigyel a "sonoflex-nudi" jelenség is, sajnos. Ez utóbbit próbálnám megszüntetni, csak nehéz átmászni a több méter távol levő üveggyapoton :( (mission impossible)

köszi mégegyszer a leírást, hasznos!

Előzmény: NMT (5950)
mistermekkmester Creative Commons License 2013.12.02 0 0 5952

24/24-ben mennek a ventik, vagy páratartalom szabályzóval vezéreled?

Előzmény: NMT (5950)
MZ/Y Creative Commons License 2013.12.02 0 0 5951

Gondolom, a plafonon van az elszívó/befújó nyílás.

Ha a beküldött levegő 10 fokos, akkor - gondolom - a cső sem lehet sokkal melegebb. A felszálló, párás, meleg levegőből nem csapódik ki a pára a csövön és csöpög a szobába? Vagy lejt a cső a hőcserélő felé?

Előzmény: NMT (5950)
NMT Creative Commons License 2013.12.02 0 0 5950

És még néhány tapasztalat: mit ér egy jó hatásfokú hőcserélő, ha a csövezés szigetelése nem megfelelő? Semmit. A hatásfok a béka segge felé konvergál. 

A rendszer: recair hőcseréló dobozolva, Sonofelx (2 cm szigeteléssel gyárilag szerelt) csövek a födém felett, a fűtetlen tetőtérben. :-(


2 hete történt mérés: 8 °C szabadtéri levegő esetén a hőcsekélőből 17°C indul el a csövekben a szobák felé, de a szobába már csak 15°C érkezik meg. 2 °C elveszik kb. 12 m csőben. 

1 hete mérés: Kinti 0°C esetén 10°C érkezik a szobákba. Ez igen sovány. Az asszony megjegyzi...

A hétvégén 10-15 cm vastag szigetelést applikáltunk a csövek kb. 70%-ára. Kinti 0°C esetén a befújt levegő hőmérséklete 15 °C. Tehát nyertem +5 °C-ot. Még ez is sovány, de jelentős a javulás. A maradék csövek és a bűvészdoboz is szigetelve lesznek, de az anyag is belefogyott, meg az idő is. 


Tanácsok most kezdőknek: 

- Ha lehet, a csöveket a fűtött térben kell elvezetni és a dobozt is fűtött térbe kell helyezni. Bár vagy dobozt igényel a sarokban, vagy álmenyezetet. 

- a sonoflex illetve a harmonikás hajlékony csövek helyett spirálkorcolt csövet kell alkalmazni. Örök élet, öntartó, alaktartó, kisebb a légellenállása, könnyebb becsomagolni, cserébe drágább is. 

 

További tapasztalat: Szeptemberben amikor 18-20 °C alá csökkent a kinti hőmérséklet becsuktuk az ablakokat. Azóta nem voltak kinyitva. Korábban napi 2x kereszthuzat. A korábbi penészesedés még a legkritikusabb ponton sem fordult elő, mostohább körülmény mellett. A falra jobban rá lettek a tárgyak tolva. A hétvégén vettem észre, hogy a parketta szétnyílt újra. Télen ezek nálunk mindig össze voltak zárva. Tehát most szépen kiszáradt. A páratartalom 45-50% között mozog. 


A G4 és F5 szűrőket ki kell cserélnem. A kintről beszívó oldalon majdnem fekete, a lakásból érkező levegő oldalon pedig erős szürke por van rajta. A lakás oldali szennyezettség mértékén nagyon ledöbbentem.

 

Kb. heti 5 liter víz lejön a rekupecből. Ezt a hétem megmérem. Néha feltekerem max fordilatra, így a hőcserélőből kifújja levegő a vizet. Ilyenkor mintha a megnyitottam volna a hálózati csapot. :-)

Kb. 20-30% fordulaton megy, ez bőven elég. A légszállítást nem tudom mennyi. Ha megy a főzés akkor a legnagyobb fordulat is kevés. A szagelszívó nincs bekötve, tehát célzott elszívás nincs, de nekem gyanús hogy még úgy is kevés lenne a légszállítás. Ez még fejlesztendő, kísérletezendő. Vagy kidobom újra a szabadtérbe a szagelszívó levegőjét. 

Hajrá...

mistermekkmester Creative Commons License 2013.11.29 0 0 5949

Pvc-hez? Vinilfix, legjobb

Előzmény: topikolos (5948)
topikolos Creative Commons License 2013.11.29 0 0 5948

Köszi!

 

Milyen ragasztót használtál?

Előzmény: mistermekkmester (5947)
mistermekkmester Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5947

100x140cm tábla: 

http://www.tuplexkft.hu/webaruhaz/hu/78-pvc-folia Lehet alkudni velük :-)

Előzmény: topikolos (5928)
mistermekkmester Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5946

Vettem 4mm es habosított pvc lemezt és azt feldaraboltam 8mm szélességűre és azt ragasztottam közé. A lapok közé pedig kb 8x8mm es pici távtartók kerültek ( 8db laponként) hogy ne érjenek össze, mert már a 0.5mm lemez is eléggé "hajlékony" ha egymásra van ragasztva.

http://www.tuplexkft.hu/webaruhaz/hu/78-pvc-folia

van nekik 0.3-as is csak nincs fent a honlapon.

Ford szab: http://ventilatorbolt.hu/vezerles/msc105-fordulatszam-szabalyozo.html

Előzmény: belezne (5923)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5945

"Akkor otthoni gyártásnál a 4 mm is kevés lehet,"

 

Hogy tovább bonyolítsam a dolgot:

- ha a kifelé menő csatornákban kicsapódó víz kifelé folyik (tehát úgy lejt a hőcserélő), akkor a légáram segít a víznek (mert tolja a vízcseppeket), viszont ekkor a hőcserélő utáni üreg soha nem kerülhet fagypont alá (hogy a kondenzvíz ne fagyhasson meg és el lehessen vezetni), ez nagy hidegben ront a hőcsere hatásfokán

- dehaviszont a hőcserélő úgy lejt, hogy a kicsapódó vízcseppek a meleg oldal (a lakás) felé guruljanak, akor a légáram nyomása épenhogy akadályozza őket

tehát a második esetben szerintem nagyobb lemeztávolságot kell tartan, ami egy kicsit szintén ronthat a hőcsere hatásfokán ;)

Előzmény: topikolos (5936)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5944

"humm. lehetne vakuumformazni"

 

Sok ilyen műanyag elég jól túri a hidegen alakítást is,

tehát kell egy negatív meg egy pozitív prés-forma** (akár fából elkészítve)... no meg pár kísérlet, hogy az anyag meddig nyújtható hidegen szakadás nélkül.

 

(** szerencsés esetben elég lehet csak egy pozitív présforma, a túloldalra meg egy egszerű rugalmas anyag, pl EPDM hab vagy polifoam)

Előzmény: halaloszto (5940)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5943

"Egy sima lemezes hőcserélőnél sincs turbulens áramlás."

 

Ha az egyes levegőcsatornák hosszúság/vastagság állandója elég magas (tehát marhahoszú és marhakeskeny), akkor talán már nem is annyira fontos a turbulencia...

Előzmény: topikolos (5933)
triker Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5942

Igen, volt is vákumformázóm...

Előzmény: halaloszto (5940)
halaloszto Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5941

nincs most idom reynolds szamosat jatszani, de  nem lennek benne olyan biztos hogy nincs ott turbulens aramlas.


Vajk

Előzmény: topikolos (5933)
halaloszto Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5940

humm. lehetne vakuumformazni belole tavtartoval terelovel mindennel komplettirozott lemezt?

 

Vajk

Előzmény: triker (5931)
topikolos Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5939

Szétnézek itt nálunk, hátha valamelyik boltban meg tudok fogdosni ilyet. Ha nem, akkor jelentkezem.

Előzmény: triker (5938)
triker Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5938

Somogy, küldjél egy címet és feladok borítékban pár tenyérnyit, ha érdekel!

Előzmény: topikolos (5937)
topikolos Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5937

Merre laksz? :)

Milyen a merevsége ennek a fóliának? Az alapján, hogy nem egyenesedik ki, inkább a lemez 2állaghoz" állhat közelebb.

Előzmény: triker (5935)
topikolos Creative Commons License 2013.11.28 0 0 5936

Köszi. Akkor otthoni gyártásnál a 4 mm is kevés lehet, főleg, hogy vékony anyagokkal nem lehet tartani mindenütt ezt a távolságot. Persze ha meg nagyobb távolságot álltunk be, messze kerülhetünk az optimumtól...

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5934)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!