Keresés

Részletes keresés

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.01.02 0 0 5995

"Van valakinek tapasztalata a permanent rekuperátorokkal kapcsolatban?"

 

Occó kínai rekuperátorok hátrányai:

- kis hőátadó felületű hőcserélők (a legolcsóbb mindössze kb 2 m2-es!) = alacsony hővisszanyerési hatásfok

- aszinkron motoros ventilátorok = magas áramfogyasztás + nem finomszabályotható fordulatszám

Előnyök:

a konkurenciához képest igen olcsók (és a visszanyert energiához képest is, ezért a befektetés viszonylag gyorsan megtérül)

Előzmény: Karger (5993)
Agur Creative Commons License 2014.01.02 0 0 5994

Sziasztok!

 

Minden fórumlakónak és látogatónak

Békés Boldog Gazgad Új Évet Kívánok!

 

Agur

 

 

 

Karger Creative Commons License 2014.01.02 0 0 5993

Sziasztok!

Van valakinek tapasztalata a permanent rekuperátorokkal kapcsolatban?

http://webaruhaz.permanent.hu/termek/rekuperator-5-rekuperatorok-144/300m³/h_legszallitasu_kereszthocserelos_rekuperator-2008

 

Nagyon jó árban van és benne van a vezérlés is, a másik pedig az hogy ehez kapható alu hőcserélő is amivel lejjebb vihetem a páratartalmat.

 

Nekünk 100m2 körüli a házunk ehez kéne.

 

Vagy ha van véleményetek róla az is jól jönne.

balazs.89 Creative Commons License 2014.01.02 0 0 5992

Sziasztok,

 

Egy belvárosi kis lakás felújításával kapcsolatban kiváncsi vagyok a véleményetekre. Egy kicsi, 40 m2 lakásról van szó amely egy forgalmas belvárosi utcában található a 4. emeleten. Szeretnénk valamilyen szellőztető rendszert a lakásba, amely az ablaknyitogatós szellőztetés helyett, megszűri az utca szmogos, poros levegőjét, és ezáltal friss levegővel látja el a lakást. 

Itt milyen megoldás jöhet szóba? 

 

A fűtési rendszer házközponti, így sajnos a gazdaságosság kicsit háttérbe szorul. Elsőszámú szempont hogy tisztított, szűrt levegő érkezzen a lakásba, minden más másodlagos. Mi lehet a legjobb megoldás?

 

Köszönöm!

 

Takyka! Creative Commons License 2013.12.31 0 0 5991

Ha a konyhai szagelszívó nincs direkt bekötve, akkor nem kell szűrő, nem fog eltömődni. Az első 1-2 méteren van egy vékony lerakódás, de utána semmi. 100év is kevés volna az eltömődéshez. Ugyanúgy, ahogy máshol sem szükséges szűrő alkalmazása. Nekem két év alatt nem rakódott le szinte semmi.

Persze, ha nagykonyhát, asztalosműhelyt üzemeltetsz, az más kérdés.

 

T.

Előzmény: teszvesz (5989)
kjapp Creative Commons License 2013.12.30 0 0 5990

Célszerű minden elszívó helyre rápattintható porszűrőt tenni, mert a levegő por és szösz tartalmát sokkal könnyebb onnnan eltávolítani, mint évek múlva a csövekből

Előzmény: teszvesz (5989)
teszvesz Creative Commons License 2013.12.29 0 0 5989

Sziasztok,

 

szellozorendszer csovezetenek a kiepitesenel tartok az epulo hazamban. Kerdesem, hogy az elszivo pontokhoz (furdo, konyha) szukseges-e, es ha igen milyen szuroket kell beepiteni? A konyhaba ugy gondolom feltetlenul szukseges, kulonben szep lassan megtelnek az elvezeto csovek zsirral.  

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.12.27 0 0 5988

A mérő vezetékeket valósznűleg nyugodtan elvághatod és megtoldhatod (kötéseket forrasztani!), ezeknek az olcsó hőmérőknek általában olyan nagy belső ellenállású hőérzékelőjük van, hogy talán még 20 méter toldás sem ront a pontosságukon.

tipp: kérj egy riasztó szerelőtől pár méter 8 eres riasztó kábelt (métere kb 70 ft), vagy szerezz be számítógép hálózati kábelt (jav: ne tömör, hanem hajlékony eres legyen), nyolc ér elég a 4 hőérzékelőhöz, ami előb/utóbb lesz a rekuperátorodban.

Előzmény: NMT (5984)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.12.27 0 0 5987

"a folyamatos fejlődés örömét meg kell tartani. :-)"

 

Tipp: átmeneti megoldásként dobálj rá némi olcsó gyapotot úgy, hogy legalább a tetejét és az oldalát védje. Már ez is sokat számít.

Előzmény: NMT (5983)
NMT Creative Commons License 2013.12.27 0 0 5986

Ha láttad volna mögötte a fakanalat...

Most néztem az oldaladon, hogy a te gépedben is Recair hőcserélő van. 500-as?

Előzmény: Törölt nick (5985)
Törölt nick Creative Commons License 2013.12.27 0 0 5985

Nagyon profi a gumizás ;)

Azért jó látni, hogy csak tudja ez a hőcserélő azt amit ráírtak!

Előzmény: NMT (5984)
NMT Creative Commons License 2013.12.26 0 0 5984

43% @ 21°C

FOGYASZTÁS: Erről még nem is írtam. A legkisebb fordulaton 13W a legnagyobbon 105W. A légszállítást nem ismerem és boldog vagyok. Általában kb 20W körül szoktam beállítani a potmétert, ez a napi használat. Ha valami esemény van a konyhában akkor felcsavarom fél vagy teljes fordulatra. Ritkán nyúlok hozzá. 


És a két hőmérő. Ezek a 3 méteres kábelükkel épp beérnek a kamrába. A mennyezet alá vannak egy fakanálra felgumizva :-) Nem atom pontosak, de arra jó, hogy lehet látni a hőmérsékleteket, főleg hogy ne fagyjon le a hőcserélő. Ha a kifújt venti fordulatát megemelem, akkor nagyon szépen lehet vele eltolni a hőfokokat. Persze az, hogy -20°C-nál mit csinál az még jó kérdés. 

A felső sorok a madzag végén mért hőmérsékletek, az alsó sor a szoba hője. 

 

 

 

NMT Creative Commons License 2013.12.26 0 0 5983

nyugicukor... a folyamatos fejlődés örömét meg kell tartani. :-)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5982)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.12.26 0 0 5982

"Azóta a gép és a ház közötti csövek be lettek csomagolva gyapottal"

 

...és gondolom maga a gép is be van csomagolva jóvastagon...

Előzmény: NMT (5979)
Takyka! Creative Commons License 2013.12.24 0 0 5981

Szép munka, gratula!

 

T.

Előzmény: NMT (5979)
Zs:) Creative Commons License 2013.12.23 0 0 5980

Okoskodásom a gyakorlatból való. Talán az lehet az oka, hogy a légcsatorna egy elég nagy metszetében mér.

Nagy gépeken mindíg kapiláris van, ezért mondtam. :)

Előzmény: NMT (5977)
NMT Creative Commons License 2013.12.23 0 0 5979

Képek a gépről. Azóta a gép és a ház közötti csövek be lettek csomagolva gyapottal és a szűrők ki lettek cserélve. 

 

 

 

A két függőleges elem a G4 (vékony) és F5 (vastag) szűrők. A zöld a recair hőcserélő. A szürke a Papst venti. 

 

 

 

A hőcseréló lemezei és a kondenzvíz. 

 

 

 

A lakásban levő vezélő dobozka.

NMT Creative Commons License 2013.12.23 0 0 5978

Tegnap kicseréltem a szűrőket. Látványra igen rosszuk néztek ki.

2013. március végén lett beüzemelve, nyáron nem ment. 
Hőcserélő mindkét oldalán vannak G4 és F5 szűrők.

 

A beszívott levegő szűrője:

 

A kifújt levegő szűrője:

 

Régi - új:

NMT Creative Commons License 2013.12.23 0 0 5977

Szia!

Mitől jobb egy kapilláris hőmérővel való levegő hőmérsélet mérés mint egy digitális vezetékes? 

Előzmény: Zs:) (5976)
Zs:) Creative Commons License 2013.12.20 0 0 5976

Nem akarok beleugatni, de légcsatornába kapiláris hőmérőt szokás rakni.

Előzmény: NMT (5973)
NMT Creative Commons License 2013.12.20 0 0 5975

37% @ 21°C

Nekem is kondenzál, csak lelassult nagyon.

Előzmény: epitkezes1 (5974)
epitkezes1 Creative Commons License 2013.12.19 0 0 5974

"Érdekes, szinte ezen időszak óta a kezem is szarrá van száradva."

 

Mennyi most a páratartalom? Nálam 33%, kezdek izgulni. És nekem még kondenzál..

Előzmény: NMT (5973)
NMT Creative Commons License 2013.12.19 0 0 5973

FÜSTSZAG: Nekem G4 és F5 szűrők vannak a hőcserélő előtt és hasonlóan nem érzem a füstöt idebent. Korábban ez egy nagy félelmem volt.

 

FAGYVESZÉLY: megjöttek a hőmérőim. Ez nagyon kellett. Kettőt vettem, egyik a beszívott levegő hőmérsékletét méri, a másik a kifújt levegő hőmérsékletét. Ha a vezérlést úgy állítom be, hogy nincs fordulatszám különbség a két venti között, akkor 4 °C a különbség. Még mindíg nem százas a szigetelés. Ha külön vezérlem a két ventit, akkor viszont nagyon szépen lehet szabályozni a kifújt levegő hőmérsékletét, azaz a fagyveszélyt. 
Sőt mutatja a MIN és MAX -ot is, így az utolsó RESETig le lehet róla nézni a hőmérsékleteket. Pl. hajnalban vagy este mi volt a minimum hőmérséklet.

Amit én vettem az ez. Nekem határestben elég a 3 méteres kábel, de lehet hoszabb, 5 méteres vagy 10 méteres vezetékkel is kapni.

 

KONDENZVÍZ: az utolsó bejegyzésem egyikénél (12.04) még írtam hogy napi 1 liter kondenz jön le. Nos utána szinte teljesen eltűnt a víz. Szinte nem is folyt le semmi, tegnapig 2 hét alatt jött össze kb. 2 liter. Érdekes, szinte ezen időszak óta a kezem is szarrá van száradva. 

Előzmény: Törölt nick (5970)
mistermekkmester Creative Commons License 2013.12.16 0 0 5972

Van vkinek vmi ötlete, h hmilyen légtömören záró visszacsapó szelepet lehetne csinálni annak érdekében, h amikor a ventik nem működnek, ne legyen légáramlás felfelé a padláson vezetett csövekben. 2 fajtán már túl vagyok, nem jók, mert mindkettőnél van jócskán "luk" a levegőnek zárt állapotban.

 

Köszi

 

Takyka! Creative Commons License 2013.12.16 0 0 5971

Nekem a közvetlenül földfelszín feletti beszívás vált be. Ott mindig jóval ritkább a füst mint feljebb. AZ érzés tényleg felemelő, ahogy hazaérsz, belépsz a kinti büdösből a friss levegőjű kecóba.

 

A túlnyomásos beállítás szerintem is kerülendő!

 

T.

Előzmény: Törölt nick (5970)
Törölt nick Creative Commons License 2013.12.15 0 0 5970

Az idei szezon kezdetén a szellőztetőm beszívását átkötöttem az északi fali homlokzatról a padlástérbe. A padlástérben egy EPS hasbábot ragasztottam össze PUR habbal, aminek az egyik oldalán kapott a beszívás egy vastag, 50x50 cm-es plusz G4 szűrőpaplant is. Ugyancsak bekerült ebbe a dobozba (ill a benne levő spirál korcolt fém csőbe) az egyik norvég fűtőtestemből kiszuperált alacsony hőmérsékletű fűtőblokk is. Ezt rádiós távkapcsolóval tudom beüzemelni, amikor is 5 fokra igyekszik felmelegíteni a bejövő levegőt. Ez ki tudja ütni a szellőztető fagyvédelmét a leghidegebb napokon (tartós -5 alatt).

 

Eddig nagyon bejött ez a megoldás, az előző telekkel szemben, semmi nem jött be a szomszéd füstjéből. Szinte mellbevágó pl. naplementekor kilépni a kellemes beltérből a kinti begyujtás(ok) füstös levegőjébe, nagyon éles a határ teljesen más világ van odabent. A tetőm új, cserepes alatta párazáró fóliával. Ennek átszellőztetéséhez is pont ideális ez a téli elszívás. Még plusz haszon az is, hogy a legkisebb napsütésre melegedő tetőtér, illetve az ott a tetőn keresztül távozó hő egy része is újrahaszonsoul ;) A beszívás viszonylag magasan a sátortetőm gerince közelében van.

 

Végezetül mégegy szösszenet, az elszívás és a befújás egyensúlyának beállításához. Sokan úgy állnak hozzá, hogy legyen egy kis tólnyomás, mert az majd milyen jó, mert nem jön be kontrolálatlan, esetleg szennyezett levegő a szellőztetőn kívül. Igen ám, de ha belegondolok, mi is történik ebben az esetben a legkisebb légtömörségi hiba esetén is, már nem tűnik olyan jó ötletnek! Miért? Nos, pl télen akkor ugye 24 órában "préseljük" ki a házból a meleg levegőt, nemcsak a szellőztetőn, hanem a beépített légtömörségi hibákon, réseken keresztül is. Ez a benti meleg levegő a szerkezeten áthaladva lehül, jó esélyel harmatpont alá, és kondenzátum formájában megjelenik. Mindezt a teljes fűtési szezonban, napi 24 órában! Ennek bizony súlyos ázások, leromlott szigetelés, idővel pedig akár szerkezeti károk is lesznek az eredményei.

 

Szerencsére, a legtöbb szellőző rendszernek alapvetően nagyobb a nyomóoldali ellenállása mint az elszívás oldali. Így a gyakorlatban azonos ventillátorfordulatszámmal biztonságos az üzemeltetés, házi kivitelezés esetén is. Feltételezem, hogy a gyéri készülékek programjai is védenek a tartós tulnyomásos üzem ellen. Persze, egy eleve PH minőségű légtömörség esetén kisebb ennek a problémának az esélye, viszont egy utólagos konverziónál érdemes észben tartani.

 

Kellemes szellőpztetést mindenkinek!

Törölt nick Creative Commons License 2013.12.11 0 0 5969

A geotextilt azért nem szeressük ilyen helyen, mert abban NINCS égésgátló adalék!

Így vezeti a tűzet, ha bármitől is égni kezd....

 

Ezért kell páraáteresztő fóliát használni a padlás térben takarási célokra.

Annak van tűzvédelmi minősítése, nem pofázik majd biztosító...

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5966)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.12.10 0 0 5968

"Télen meleg az a cső, de nyáron már a cső lesz a hideg."

 

A nyári abszolút páratartalom általában 10-15 gramm/m3, ilyenkor a harmatponti hőmérséklet 14-15 fok körül van, 20 fok környékére szerintem csak nagyon rövid időre szokott felmenni (pl kánikulai zivatar után). Az a lakásból távozó "hideg" cső meg kb 25-30 fokos lesz.



Előzmény: MZ/Y (5967)
MZ/Y Creative Commons License 2013.12.10 0 0 5967

Télen meleg az a cső, de nyáron már a cső lesz a hideg. Főleg, ha még direkt meg is van benne hajtva a hideg levegő. Olyankor mi lesz?

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5966)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.12.10 0 0 5966

"A padlástérben akkor kap 20 cm kőzetgyapotot minden oldalra."

 

Ha ez a "minden oldalra" azt jelenti, hogy a cső körbe lesz hőszigetelve, akkor helyes :)

 

"A szigetelésre párazáró vagy páraáteresztő fóliát tenél?"

 

A pára a melegről a hideg irányába vándorol.

A padláson a cső melegnek számít, meleg cső hőszigetelését kívülről jobb nem párazárni.

Tehát ha mindenáron szépen burkolni szeretnéd (én magamnak a fólia ára helyett inkább extra gyapot-centiket vásárolnék), akkor legyen a burkolat páraátersztő fólia

(vagy ha biztosan nem fog víz rácsepegni, akkor egyszerű óccsó geotextília is jó lehet)

Előzmény: Agur (5965)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!