Baliszoft: hát nekem volt turbos és van szívó autóm. A vezetési élmény eltérő, de majd egyenértékű. Legalábbis szerintem. Nem semmi, amikor 3000-nél seggbe rúgnak, de az sem, ha 7500-nál váltom el a következő sebességet...
HondaVuk: Azért gyorsulás tekintetében összehasonlítani széria dízel és benzin üzemű autót nem teljesen korrekt. Igazán pontos választ szerintem akkor kapnál a kérdésedre, ha egyforma kaszniban összehasonlítanál két azonos teléjesítményű, de eltérő nyomatékú mocit.
Most besértődtél, mert hiszek egy citrósnak? :-)Miért a citrósok mindenre gyógyírt jelentenek??? :-))))
Ne a papírokkal jöjjünk, ezek nem érvek ebben a vitában! Nekem ugyan nincs egyetemi papírom, csak főiskolai, de itt nem is ez a lényeg. Grego az egészbe már azt is belekeverte, hogy miből származik az az erő, ami a kerekre kerül. Kicsit olyan érzésem volt, hogy keveri a befektetett munkát és a motor leadott teljesítményét. Ezek után jöhet bármiféle papírral...
Figyelmen kívül hagyod, hogy hol adják le a legnagyobb nyomatékukat! A dízel Golf (vagy mi a szentség) egészen biztosan valami agyamenten alacsony fordulaton nyomja a hatalmas nyomatékot. Ezt viszont nem tudod vonóerővé alakítani, mert ennyire nem tapadnak a kocsira szerelt virsli gumik! Tehát jó ha félgázzal el tudsz indulni. Vagyis, jó ha, a nyomaték felét kihasználod! Indulásnál legalábbis! Később, mondjuk negyedikben 60-100-as rugalmasságnál (vagy egy bármilyen más sebességnél, ahol nem kell közben váltnai) valszeg a Golf már jobban virít!!!
Ne fárasszuk egymást, ha senkinek sem hiszel. Én nem vagyok fizika tanár (bár apám-anyám az), viszont a Grego gépészmérnökin végzett. Ha neki sem hiszel az lméletedre hozott számtalan ellenpélda és magyarázat és beidézett cikkek ellenére sem, akkor a hiba az ön készülékében van! :-))))
Nem vonjuk kétségbe! Elolvastad az általam idézett két oldalt? Nem akarom leírni az ott elhangzott okfejtéseket még egyszer, mert már egyszer fent vannak. Vedd a fáradtságot és olvasd el!
Miért gondolod, hogy egy "citrósnak" jobban hiszek? :-))))
Ez nem ezen múlik! Vagyis lehet, hogy mégis? Akkor inkább az a válaszom: egy citrósnak még kevésbé hiszem!!! :-)))))
Na, akkor pontosítsunk, bár ha ezt megteszem, talán már nincs is eldöntendő kérdés, azaz vita!
Nem állítottam, hogy nem lényeges paramétere egy autónak a teljesítmény! Lényeges!
De!
Egy test megmozdításához (gyorsításához) erőre (speciel nyomatékra) van szükség! Ez Newton bácsi II. törvénye, s a fizika "Dinamika" című fejezéteben lehet róla bővebben olvasni!!! :-) Hogy az adott erő mennyi ideig hat arra a szerencsétlen testre, az is fontos, mert így már kapunk teljesítményt. Ilyen formában valóban óriási a szerepe a teljesítmény fogalmának ebben a kérdésben.
De!
Azt állítani, hogy "a nyomatéknak a gyorsításnál és a végsebességnél egyaránt nincs vagy csak elhanyagolható szerepe van és ezek döntően a teljesítménytől függenek" butaság! Mint említettem, ezzel Newton törvényét vonjuk kétségbe!!!
"Mivel a nyomaték és a teljesítmény közöt erős összefüggés van, azért mert az erősebb autók nyomatékosak is! :-)"
Nem. Épp erre hoztam a CTR v. HDi példát. De hozhattam volna még szélsőségesebbet. Hozok egy igazán szélsőségest a kedvedért!
VW Golf GTi Honda S2000
1.9 turbódizel motor 2 literes szívó motor
150 LE 240 LE
320 Nm 208 Nm
8.6 sec (0-100) 6.2 sec
A két autó tömege közel azonos, a Honda egy kicsit még nehezebb is tudtommal. Szeretném, ha a nyomatékos elméleteddel megindokolnád, hogy ez hogyan lehetséges. A teljesítménnyel könnyű dolgom van, mert a Honda jóval erősebb.
A nyomóerő az, amit sex közben fejtesz ki az asszonyra! :-))))
Milyen dolog kezd érdekesebb lenni? Mi az, ami nem annyira egyértelmű?
Szerintem kérdezd meg tcaoe-t, ő citrós és gondolom neki elhiszed. Azonkívül ő ezt tanítja. Nyilván mert nem tudja, mert akkor csinálná! :-))))) Ha már egyszer Gregonak nem hiszed el, pedig ő is ezt csinálja.
Amúgy, hogy mindenkinek világos legyen, a kérdés a következő:
A 0-100-ra gyorsításhoz mi a fontosabb, mi a lényegesebb, a teljesítmény vagy a nyomaték?
Kicsit kifejtve: GoFast szerint - amennyiben jól értem - egy autó elsődleges paramétere menetdinamika szempontjából a nyomaték, mert ez gyorsítja az autót, a teljesítmény nem számít, csak a végsebességnél. Én meg azt mondom, hogy a nyomatéknak a gyorsításnál és a végsebességnél egyaránt nincs vagy csak elhanyagolható szerepe van és ezek döntően a teljesítménytől függenek.
Csak Vuk, áruldd már el nekem, hogy miként viszed a teljesítményt az útra, hogy "közlöd" vele? Hő formájában, vagy infra sugarakkal, vagy valami X-aktás kütyüvel? :-) Én szerintem a legkézenfekvőbb, ha nem teljesítményt akarunk az útra vinni, hanem nyomatékot!
:-)
azert engedd meg hogy a masik topikbeli okoskodasomat idemasoljam, lehet csamcsogni rajta ;)
***
A leadott nyomatek/fordulatszam/teljesitmeny sokaknak nagy rejtely, es ha mondjuk azt irjuk hogy a civic VTI 160 LE, viszont az 1.8T 150, akkor abbol az jon ki hogy a VTI erosebb.
Es hol a nyomatek? Mi koze van a nyomateknak a teljesitmenyhez (LE)? Engedjetek meg hogy ismet okoskodjam es elmeseljem miert mas a ket motor (alapvetoen), es hogy miert van a 150LE-s auton egy turbo, megis "gyengebb" mint a szivos VTI.
Sokan biztos meglepodnek, de a teljesitmenyt nem lehet lemerni, azt csak szamitani lehet a nyomatekbol es az adott fordulatszambol. Ez egy nagyon egyszeru keplet alapjan tortenik:
Teljesitmeny = (Nyomatek x Fordulatszam) / 5252.
Mivel ebbe a kepletbe a nyomatekot nem NM-be kell beirni (hanem font/negyzetlab) javitani kell a kepleten (mivel NM/LbFts ~ 1.35 akkor 5252*1.35), tehat:
Teljesitmeny = (Nyomatek x Fordulatszam) / 7090.2
Nezzuk az 1.8T esetet.
A motornak hiaba van hatalmas nyomateka mondjuk ugy 4000-ig (210Nm), 4000-es fordulaton csak (210*4000/7090.2) csak 118Le lesz, viszont addig (abban a tartomanyban) ugy huz hogy ahogy a VTI (ugyanott) sosem fog, talan egy turboval. Utana az 1.8T gyari nyomateka (turbonyomas) csokken es mondjuk 5800-on mar csak 180Nm a nyomateka (185*5800/7090.2) teljesitmenye pedig 151Le, utana mar rohamosan csokken a nyomatek, nagyobb teljesitmeny nem varhato (pl 140*6800/7090.2 = 134Le).
Nezzuk az 1.6 VTI esetet.
A motornak nincs nyomateka egyaltalan (sehol) viszont jo sokat tud porogni ezert ha kicsikar magabol 157NM-et 7000-en akkor (157*7000/7090.2) valahol 155Le jon ki.
Hurra megvan a maximalis teljesitmeny, mindket auto eseteben. De hol a nyomatek, es hol a vezethetoseg? Termeszetesen az 1.8T partjan.
Mind a ket auto kozel ugyanakkora teljesitmenyu, de megis melyikkel nagyobb elmeny kozlekedni?
"És ne felejsd el megmagyarázni, hogy a valóságban miért az erősebb autók gyorsulnak jobban és miért nem a nyomatékosabbak"
Erre te is, s szerintem mindenki tudja a választ. Mivel a nyomaték és a teljesítmény közöt erős összefüggés van, azért mert az erősebb autók nyomatékosak is! :-)
Vagy nem?
:-)
ezt most nem pont ertem, de nekem tul keso van mar ehhez ;). a masik dolog hogy SZVSZ ez kb ugyan olyan meddo vita mint a japant v nemetet ;). mind a ketto hasznos, foleg ha van beloluk rengeteg ;)
Na, azért ez kezd érdekes lenni, szóval nem annyira egyértelmű már a dolog, nem?
Én javaslom, hogy valahonnan kerítsünk egy mindannyiunk által hitelesnek ítélt embert, aki megmondja a tutit! Mondjuk egy egyetemi tanárt, vagy mittomén kit!
:-)
Vuk! Egyébként mi az a nyomóerő? :-)
Ez valoszinuleg azert van mert gyorsulasnal mindenki padlozza az autot. A loeroben gazdag autok igenlyik a progetest/fordulatot (pont azert hogy az alacsony nyomatekot kompenzalja) tehat ez a gyakorlat jol mukodik, probald meg nem leszabalyoztatni az autot, de azert taposd ki a belet. Ahol inkabb nyomatek van, ott ez nem mukodik (tudom magamrol), figyelni kell hol valtassz.
Hadd ne kelljen ebbe így belegondolnom! Ugye 10 sebeséges autó jelenleg még nincsen. Viszont e szerint az elmélet szerint legjobban a CVT-s váltós autóknak kellene gyorsulniuk, de nem azt teszik. Tehát valszeg igazad van!
"Gyorsuláshoz nyomaték - lehetőleg egyenletes, végsebességhez teljesítmény. ilyen egyszerű"
Gondolom nem úgy érted, ahogy írtad. Mert eszerint a 2.0-ás 110 lovas HDi-nek le kellene gyorsulnia a Civic Type-R-t. Mert előbbinek 250 Nm nyomatéka van, utóbbinak meg csak 196. De ezlőbbi 11 körül van százon, utóbbi meg 7 körül. Viszont érdekes módon a lóerők kb. így aránylanak egymáshoz: 110 a 200-hoz.
Továbbá ha megnézel más példákat, ottis azt látod, hogy azonos tömegű autók közül az erősebb gyorsul jobban, nem a nyomatékosabb.
mi is folytattunk ilyen vitat az 1.8T forumon (leven hogy ott nyomatekbol tobb van mint loerobol). Szemely szerint azon a velemenyen vagyok, hogy a 0-100 gyorsulashoz (hungaroring gyorsulasi verseny es egyebek) nem feltetlenul kell aszfaltszaggato nyomatek (sot az meg is neheziti az indulast ha nincs 4x4 vagy legalabb hatsokerekhajtas) viszont az auto rugamassagahoz, varosi/kenyelmes kozlekedeshez jobb ha inkabb nyomatek van es nem Le.
Szerintem normál autó esetén az alábbi adatok a leglényegesebbek (természetesen a súly és Cw értéken kívül): max. teljesítmény és nyomatékgörbe. Ezekből már szinte minden kijön. És persze jó tudni a sbességfokozatok számát is. Az áttételezés már kis hibával kiszámítható, ha az autó nem extrém dolgokra van hangolva (például WRC-k 180-as végsebességgel).
Ecceru! Termeszetesen teljesitmeny kell.
De egy adott autoban, adott valtoval stb... ha megnoveled a nyomatekot, de a max. teljesitmenyt nem, akkor is jobban fogsz gyorsulni.
Ellenben ha a max. nyomatekot nem noveled, de a teljesitmenyt igen, nem biztos, hogy jobban fogsz gyorsulni.
!!Attetelek!!
Ket szam (max. nyomatek, max. teljesitmeny) nem mondd sokat. Ettol meg lehet igazi tetu is az auto, meg gyors is.
A nyomatekgorbe (ebbol szarmaztathato a teljesitmenygorbe a fordulatszam fuggvenyeben) es az attetelek adjak a gyorsulasi kepesseget.