Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

HondaVuk Creative Commons License 2003.03.06 0 0 30
Mese mese meskete! :-))

Akkor kisebb teljesítménnyel hozok példát:

Citroen C3 1.4 HDi Honda Jazz 1.4i ES
78.2 LE 87.2 LE
170.1 Nm 116.5 Nm
14.5 sec (0-100) 12.0 sec


És kedvedért a rugalmassági értékek:
IV. fokozat, 60-100:
11.8 11.5

V. fokozat, 80-120:
19.5 17.7

A fenti adatokat az Autoteszt magazin-ból vettem. Ezek mért értékek. Várom magyarázatodat!

Előzmény: GoFast (25)
Baliszoft Creative Commons License 2003.03.06 0 0 29
na ja. ;)
Előzmény: 16Volt (28)
16Volt Creative Commons License 2003.03.06 0 0 28
Baliszoft: hát nekem volt turbos és van szívó autóm. A vezetési élmény eltérő, de majd egyenértékű. Legalábbis szerintem. Nem semmi, amikor 3000-nél seggbe rúgnak, de az sem, ha 7500-nál váltom el a következő sebességet...

HondaVuk: Azért gyorsulás tekintetében összehasonlítani széria dízel és benzin üzemű autót nem teljesen korrekt. Igazán pontos választ szerintem akkor kapnál a kérdésedre, ha egyforma kaszniban összehasonlítanál két azonos teléjesítményű, de eltérő nyomatékú mocit.

16Volt

Előzmény: Baliszoft (16)
GoFast Creative Commons License 2003.03.05 0 0 27
Most besértődtél, mert hiszek egy citrósnak? :-)Miért a citrósok mindenre gyógyírt jelentenek??? :-))))
Ne a papírokkal jöjjünk, ezek nem érvek ebben a vitában! Nekem ugyan nincs egyetemi papírom, csak főiskolai, de itt nem is ez a lényeg. Grego az egészbe már azt is belekeverte, hogy miből származik az az erő, ami a kerekre kerül. Kicsit olyan érzésem volt, hogy keveri a befektetett munkát és a motor leadott teljesítményét. Ezek után jöhet bármiféle papírral...
Előzmény: HondaVuk (24)
GoFast Creative Commons License 2003.03.05 0 0 26
Ha nem vonod kétségbe, akkor miért írod, hogy egy test gyorsításához nem fontos a nyomaték?
Előzmény: HondaVuk (23)
GoFast Creative Commons License 2003.03.05 0 0 25
Figyelmen kívül hagyod, hogy hol adják le a legnagyobb nyomatékukat! A dízel Golf (vagy mi a szentség) egészen biztosan valami agyamenten alacsony fordulaton nyomja a hatalmas nyomatékot. Ezt viszont nem tudod vonóerővé alakítani, mert ennyire nem tapadnak a kocsira szerelt virsli gumik! Tehát jó ha félgázzal el tudsz indulni. Vagyis, jó ha, a nyomaték felét kihasználod! Indulásnál legalábbis! Később, mondjuk negyedikben 60-100-as rugalmasságnál (vagy egy bármilyen más sebességnél, ahol nem kell közben váltnai) valszeg a Golf már jobban virít!!!
Előzmény: HondaVuk (19)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.05 0 0 24
Ne fárasszuk egymást, ha senkinek sem hiszel. Én nem vagyok fizika tanár (bár apám-anyám az), viszont a Grego gépészmérnökin végzett. Ha neki sem hiszel az lméletedre hozott számtalan ellenpélda és magyarázat és beidézett cikkek ellenére sem, akkor a hiba az ön készülékében van! :-))))
Előzmény: GoFast (22)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.05 0 0 23
Nem vonjuk kétségbe! Elolvastad az általam idézett két oldalt? Nem akarom leírni az ott elhangzott okfejtéseket még egyszer, mert már egyszer fent vannak. Vedd a fáradtságot és olvasd el!
Előzmény: GoFast (20)
GoFast Creative Commons License 2003.03.05 0 0 22
Miért gondolod, hogy egy "citrósnak" jobban hiszek? :-))))
Ez nem ezen múlik! Vagyis lehet, hogy mégis? Akkor inkább az a válaszom: egy citrósnak még kevésbé hiszem!!! :-)))))
Előzmény: HondaVuk (18)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.05 0 0 21
Természetesen a Hondával! :-)))
Előzmény: Baliszoft (16)
GoFast Creative Commons License 2003.03.05 0 0 20
Na, akkor pontosítsunk, bár ha ezt megteszem, talán már nincs is eldöntendő kérdés, azaz vita!
Nem állítottam, hogy nem lényeges paramétere egy autónak a teljesítmény! Lényeges!
De!
Egy test megmozdításához (gyorsításához) erőre (speciel nyomatékra) van szükség! Ez Newton bácsi II. törvénye, s a fizika "Dinamika" című fejezéteben lehet róla bővebben olvasni!!! :-) Hogy az adott erő mennyi ideig hat arra a szerencsétlen testre, az is fontos, mert így már kapunk teljesítményt. Ilyen formában valóban óriási a szerepe a teljesítmény fogalmának ebben a kérdésben.
De!
Azt állítani, hogy "a nyomatéknak a gyorsításnál és a végsebességnél egyaránt nincs vagy csak elhanyagolható szerepe van és ezek döntően a teljesítménytől függenek" butaság! Mint említettem, ezzel Newton törvényét vonjuk kétségbe!!!
Előzmény: HondaVuk (18)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.05 0 0 19
"Mivel a nyomaték és a teljesítmény közöt erős összefüggés van, azért mert az erősebb autók nyomatékosak is! :-)"

Nem. Épp erre hoztam a CTR v. HDi példát. De hozhattam volna még szélsőségesebbet. Hozok egy igazán szélsőségest a kedvedért!

VW Golf GTi Honda S2000
1.9 turbódizel motor 2 literes szívó motor
150 LE 240 LE
320 Nm 208 Nm
8.6 sec (0-100) 6.2 sec

A két autó tömege közel azonos, a Honda egy kicsit még nehezebb is tudtommal. Szeretném, ha a nyomatékos elméleteddel megindokolnád, hogy ez hogyan lehetséges. A teljesítménnyel könnyű dolgom van, mert a Honda jóval erősebb.

Előzmény: GoFast (15)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.05 0 0 18
A nyomóerő az, amit sex közben fejtesz ki az asszonyra! :-))))

Milyen dolog kezd érdekesebb lenni? Mi az, ami nem annyira egyértelmű?

Szerintem kérdezd meg tcaoe-t, ő citrós és gondolom neki elhiszed. Azonkívül ő ezt tanítja. Nyilván mert nem tudja, mert akkor csinálná! :-))))) Ha már egyszer Gregonak nem hiszed el, pedig ő is ezt csinálja.

Amúgy, hogy mindenkinek világos legyen, a kérdés a következő:

A 0-100-ra gyorsításhoz mi a fontosabb, mi a lényegesebb, a teljesítmény vagy a nyomaték?

Kicsit kifejtve: GoFast szerint - amennyiben jól értem - egy autó elsődleges paramétere menetdinamika szempontjából a nyomaték, mert ez gyorsítja az autót, a teljesítmény nem számít, csak a végsebességnél. Én meg azt mondom, hogy a nyomatéknak a gyorsításnál és a végsebességnél egyaránt nincs vagy csak elhanyagolható szerepe van és ezek döntően a teljesítménytől függenek.

Előzmény: GoFast (13)
GoFast Creative Commons License 2003.03.05 0 0 17
Csak Vuk, áruldd már el nekem, hogy miként viszed a teljesítményt az útra, hogy "közlöd" vele? Hő formájában, vagy infra sugarakkal, vagy valami X-aktás kütyüvel? :-) Én szerintem a legkézenfekvőbb, ha nem teljesítményt akarunk az útra vinni, hanem nyomatékot!
:-)
Előzmény: GoFast (15)
Baliszoft Creative Commons License 2003.03.05 0 0 16
azert engedd meg hogy a masik topikbeli okoskodasomat idemasoljam, lehet csamcsogni rajta ;)

***

A leadott nyomatek/fordulatszam/teljesitmeny sokaknak nagy rejtely, es ha mondjuk azt irjuk hogy a civic VTI 160 LE, viszont az 1.8T 150, akkor abbol az jon ki hogy a VTI erosebb.

Es hol a nyomatek? Mi koze van a nyomateknak a teljesitmenyhez (LE)? Engedjetek meg hogy ismet okoskodjam es elmeseljem miert mas a ket motor (alapvetoen), es hogy miert van a 150LE-s auton egy turbo, megis "gyengebb" mint a szivos VTI.

Sokan biztos meglepodnek, de a teljesitmenyt nem lehet lemerni, azt csak szamitani lehet a nyomatekbol es az adott fordulatszambol. Ez egy nagyon egyszeru keplet alapjan tortenik:

Teljesitmeny = (Nyomatek x Fordulatszam) / 5252.

Mivel ebbe a kepletbe a nyomatekot nem NM-be kell beirni (hanem font/negyzetlab) javitani kell a kepleten (mivel NM/LbFts ~ 1.35 akkor 5252*1.35), tehat:

Teljesitmeny = (Nyomatek x Fordulatszam) / 7090.2

Nezzuk az 1.8T esetet.
A motornak hiaba van hatalmas nyomateka mondjuk ugy 4000-ig (210Nm), 4000-es fordulaton csak (210*4000/7090.2) csak 118Le lesz, viszont addig (abban a tartomanyban) ugy huz hogy ahogy a VTI (ugyanott) sosem fog, talan egy turboval. Utana az 1.8T gyari nyomateka (turbonyomas) csokken es mondjuk 5800-on mar csak 180Nm a nyomateka (185*5800/7090.2) teljesitmenye pedig 151Le, utana mar rohamosan csokken a nyomatek, nagyobb teljesitmeny nem varhato (pl 140*6800/7090.2 = 134Le).

Nezzuk az 1.6 VTI esetet.
A motornak nincs nyomateka egyaltalan (sehol) viszont jo sokat tud porogni ezert ha kicsikar magabol 157NM-et 7000-en akkor (157*7000/7090.2) valahol 155Le jon ki.

Hurra megvan a maximalis teljesitmeny, mindket auto eseteben. De hol a nyomatek, es hol a vezethetoseg? Termeszetesen az 1.8T partjan.

Mind a ket auto kozel ugyanakkora teljesitmenyu, de megis melyikkel nagyobb elmeny kozlekedni?

Előzmény: Baliszoft (14)
GoFast Creative Commons License 2003.03.05 0 0 15
"És ne felejsd el megmagyarázni, hogy a valóságban miért az erősebb autók gyorsulnak jobban és miért nem a nyomatékosabbak"

Erre te is, s szerintem mindenki tudja a választ. Mivel a nyomaték és a teljesítmény közöt erős összefüggés van, azért mert az erősebb autók nyomatékosak is! :-)
Vagy nem?
:-)

Előzmény: HondaVuk (12)
Baliszoft Creative Commons License 2003.03.05 0 0 14
ezt most nem pont ertem, de nekem tul keso van mar ehhez ;). a masik dolog hogy SZVSZ ez kb ugyan olyan meddo vita mint a japant v nemetet ;). mind a ketto hasznos, foleg ha van beloluk rengeteg ;)
Előzmény: HondaVuk (12)
GoFast Creative Commons License 2003.03.05 0 0 13
Na, azért ez kezd érdekes lenni, szóval nem annyira egyértelmű már a dolog, nem?
Én javaslom, hogy valahonnan kerítsünk egy mindannyiunk által hitelesnek ítélt embert, aki megmondja a tutit! Mondjuk egy egyetemi tanárt, vagy mittomén kit!
:-)
Vuk! Egyébként mi az a nyomóerő? :-)
Előzmény: HondaVuk (12)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.05 0 0 12
Nem. Ez azért van,mert a nagyobb teljesítményű autó nagyobb nyomóerőt ad le a kerekeken ugyanakkora sebességnél!
Előzmény: Baliszoft (11)
Baliszoft Creative Commons License 2003.03.05 0 0 11
"erősebb gyorsul jobban, nem a nyomatékosabb."

Ez valoszinuleg azert van mert gyorsulasnal mindenki padlozza az autot. A loeroben gazdag autok igenlyik a progetest/fordulatot (pont azert hogy az alacsony nyomatekot kompenzalja) tehat ez a gyakorlat jol mukodik, probald meg nem leszabalyoztatni az autot, de azert taposd ki a belet. Ahol inkabb nyomatek van, ott ez nem mukodik (tudom magamrol), figyelni kell hol valtassz.

Előzmény: HondaVuk (9)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.05 0 0 10
Hadd ne kelljen ebbe így belegondolnom! Ugye 10 sebeséges autó jelenleg még nincsen. Viszont e szerint az elmélet szerint legjobban a CVT-s váltós autóknak kellene gyorsulniuk, de nem azt teszik. Tehát valszeg igazad van!
Előzmény: Törölt nick (8)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.05 0 0 9
"Gyorsuláshoz nyomaték - lehetőleg egyenletes, végsebességhez teljesítmény. ilyen egyszerű"

Gondolom nem úgy érted, ahogy írtad. Mert eszerint a 2.0-ás 110 lovas HDi-nek le kellene gyorsulnia a Civic Type-R-t. Mert előbbinek 250 Nm nyomatéka van, utóbbinak meg csak 196. De ezlőbbi 11 körül van százon, utóbbi meg 7 körül. Viszont érdekes módon a lóerők kb. így aránylanak egymáshoz: 110 a 200-hoz.

Továbbá ha megnézel más példákat, ottis azt látod, hogy azonos tömegű autók közül az erősebb gyorsul jobban, nem a nyomatékosabb.

Előzmény: -Shelby- (6)
Baliszoft Creative Commons License 2003.03.05 0 0 7
VUK,

mi is folytattunk ilyen vitat az 1.8T forumon (leven hogy ott nyomatekbol tobb van mint loerobol). Szemely szerint azon a velemenyen vagyok, hogy a 0-100 gyorsulashoz (hungaroring gyorsulasi verseny es egyebek) nem feltetlenul kell aszfaltszaggato nyomatek (sot az meg is neheziti az indulast ha nincs 4x4 vagy legalabb hatsokerekhajtas) viszont az auto rugamassagahoz, varosi/kenyelmes kozlekedeshez jobb ha inkabb nyomatek van es nem Le.

Előzmény: HondaVuk (-)
-Shelby- Creative Commons License 2003.03.05 0 0 6
Gyorsuláshoz nyomaték - lehetőleg egyenletes, végsebességhez teljesítmény. ilyen egyszerű
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.05 0 0 5
Szerintem normál autó esetén az alábbi adatok a leglényegesebbek (természetesen a súly és Cw értéken kívül): max. teljesítmény és nyomatékgörbe. Ezekből már szinte minden kijön. És persze jó tudni a sbességfokozatok számát is. Az áttételezés már kis hibával kiszámítható, ha az autó nem extrém dolgokra van hangolva (például WRC-k 180-as végsebességgel).
Előzmény: avantage (4)
avantage Creative Commons License 2003.03.05 0 0 4
Ecceru! Termeszetesen teljesitmeny kell.
De egy adott autoban, adott valtoval stb... ha megnoveled a nyomatekot, de a max. teljesitmenyt nem, akkor is jobban fogsz gyorsulni.
Ellenben ha a max. nyomatekot nem noveled, de a teljesitmenyt igen, nem biztos, hogy jobban fogsz gyorsulni.

!!Attetelek!!

Ket szam (max. nyomatek, max. teljesitmeny) nem mondd sokat. Ettol meg lehet igazi tetu is az auto, meg gyors is.

A nyomatekgorbe (ebbol szarmaztathato a teljesitmenygorbe a fordulatszam fuggvenyeben) es az attetelek adjak a gyorsulasi kepesseget.

grego Creative Commons License 2003.03.05 0 0 3
Én nem a lóerő pártján vagyok mert az USA-t juttaja eszembe:)))

Nekem kiloWatt a lényeg:))) Az európaibb

Előzmény: HondaVuk (-)
grego Creative Commons License 2003.03.05 0 0 2
Szavazzunk és mindenki hozzon mégegy embert:)))
Előzmény: HondaVuk (1)
HondaVuk Creative Commons License 2003.03.05 0 0 1
Már vártam, hogy ki lesz az a héjja, aki lecsap a 0-ra! :-))
Előzmény: Herbie_ (0)
Herbie_ Creative Commons License 2003.03.05 0 0 0
0:)
Előzmény: HondaVuk (-)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!