"nagy valószinűséggel a nagy felületű fűtések száritó hatása miatt"
Nem gondolnám, hogy a levegő páratartalmát befolyásolná a helyiséget fűtő felület mérete.
A télen száraz lakáslevegő többnyire a jó (olykor túlságosan jó) szellőzés mellékterméke. Ha ez a nagy légcsere nem szándékos, akkor én számbavenném a szellőzési pontokat/keresztmetszerket, elsősorban kéményhatás szempontjából: nagy belső magasság(különbség) esetén legfelül/legalul akár pici lyukon is hatalmas légmennyiség tud átáramlani. Megpróbálnám (pl maszkolószalaggal) sorra lezárni a szellőzési pontokat (bármilyen jelentéktelennek is tűnnek!), egészen addig amíg megmozdul felfelé a páratartalom mérő mutatója, persze nem azért, hogy a szellőzést lerontsam, csak átmenetileg, hogy képben legyek szárazságilag (utána persze eltávolítanám a lezárásokat, mert a túl száraz levegőre nem a szellőzés lerontása a megoldás :)
Ha EC motoros ventilátort veszel, annak a fordulatszám szabályozását sem úszod meg egy kis barkácsolás nélkül, habár ha elég okos ventit veszel, akkor elég lehet egyeten potmétert rákötni a ventilátor megfelelő pontjaira.
Ezért is írtam, hogy az EC motorok mellett érdemes nézelődni a DC motorok között is.
Néha igen meglepő helyeken találhatunk olyan ventilátorokat, amelyek szerencsés esetben olcsón helyettesíthetik a 25-50 ezer forintos profi ventilátorokat egy házibarkács szellőző rendszerben.
Ha nem ragaszkodunk már az elsején az "örök életű" ventilátorokhoz, akkor akár egy ilyen látszólag röhejes izé is megfelelő lehet - és egy ilyen kb 10 wattal megoldja azt a levegőmennyiséget, amit egy kínai AC ventilátor talán csak háromszor ennyi energia zabálásával tudna megoldani.
Austrotherm szerint a pára max 3% távozik a falazaton keresztül. Ha szárítja a levegőt hol van a kondenz víz? Nem lehet, hogy így is megvan a szükséges légcsere, csak nem kellően szabályzott módon?
Más.
Nyílván mindenki másképp éli meg a páratartalom vs. co2 kérdést, nekem az aszmatikus nagyfiam miatt nem sok választásom maradt, muszáj megfelelő páratartalmat tartanom, mert különben köhög, de úgy gondolom, hogy az alacsony páratartalom egy olyan probléma amivel mindenképp kezdeni kell valamit már a tervezési szakaszban is. És itt az entalpiás hőcserélők szükségessége hamar felmerül, vagy lejjebb adunk az 1000 ppm-es igényből.
Tapasztalatom szerint kb. az állandó 100m3/óra felett kezd érezhetővé válni egy 75 m2-es házban a közvetlen -5 C° alatti levegő bevezetése (nem felületfűtéssel rendelkezem). Tehát csak a hőérzet miatt nem kell feltétlen a hőcserélő.
Pontosítsunk. A Zehnder használ Paul hőcserélőket is és használ Reacir hőcserélőket is. De szerintem az egyik kitalálta, a másik meg lemásolta. Az is lehet hogy egy helyen készülnek, csak a Zehnder kék műanyagból készül.
Pontosan ezt tudja az Itho rádiós vezérlője ;) 1,2,3 folytonos fokozat, illetve a negyedik gombot megnyomva nyomás szám szor 10 perc max szellőztetés. Nagyon jól lefedi a valós igényeket!
Lehet, hogy spórolni nem fogsz, sőt akár kicsivel több is lesz a számla, de legalább friss lesz a levegőd anélkül, hogy sokkal többet fizetnél. Már az is nyereség. :o)
Patrik írta, mennyire hülyeség, ha nincs hőcserélő, csak szellőztetés. Nem mondanám. Nálam az első, legfontosabb cél hozzád hasonlóan a friss levegő lenne - főleg éjjel. Ha nincs hőcserélő, csak egyenletesen elosztva szellőzik a ház, akkor kb. ugyanannyi lenne a számla. Mivel valószínűleg több lenne a légcsere, mint ablaknyitogatással, ezért valamennyivel többet fűtenék. Viszont egész éjjel friss levegőt szívna a család. Nálam itt jön majd a számolás, hogy a hőcserélő x e ft-os költsége vajon mikor térül meg. Mert természetesen nekem is baromira tetszene, hogy friss levegő szinte ingyen felfűtve, de ha 20 év, mire visszahozza az árát, akkor lemondok róla. Kivéve, ha megnyerem a lottó 5-öst, de tekintve, hogy nem lottózom, meglehetősen kicsi az esélye. :o)
Bbvillnél lehetett venni korábban csak hőcserélőt. Recairt. Én is ott vettem. Nem óccsó, 55+Áfa volt, de mégis a rendszer lelke. Ha ez a rész jól működik akkor már csak egy jó venti kell (Papst szintén itt), szűrő (innofilt), táp (lapanthera), csövek/idomok (larodo) egy házikó, meg sok-sok minden. :-)
Ilyen recairt használ sok komplett gépgyártó is, pl. Zehnder (15. oldal).
Én akarom épiteni az egészet, zömmel az itteni fórumos tapasztalatok alapján.
Mivel van a barkácsblogom, értelemszerűen oda is jó alapanyag lesz az egész, a többi házilagos dolog mellé.
Őszintén szólva egy 60%-os hővisszanyerésesnek is már örülnék, mert a cél első körben inkább a folyamatos friss levegő ellátás. Nem egetverő a fűtési számlánk, de mivel napi hőmérsékleti és fogyasztási adataim vannak 3 évre visszamenőleg, látni fogom a különbséget azonnal.
Nálunk is a szobában volt a peluscsere, csak olyankor két helyiséget is ki kell szellőztetni. Ezért beraktuk a fürdőbe, és ha jött a barnamedve, akkor becsukjuk a fürdőszoba ajtót, majd szervizelés után csak ott ablakot nyitunk. Kb 2 perc alatt teljesen kiszellőzik minden (90x150-es ablak), és becsukva az ablakot a falfűtés miatt megint hamar meleg van.
Én úgy gondolom, hogy a kapcsoló beindit egy időzitő relét, ami a beállitott ideig felpörgeti a szellőztetőt, majd utána visszaáll minden az eredeti programba.
Mivel ezt lehetetlen előre beidőziteni, csak egy ilyen manuális felülirás jöhet szóba.
Hát igen. ez az, ami nálunk kimaradt, mondván, ott a szellőztető elszívó, az majd elszívja. az el, csak kurva lassan :( Tök jó ötlet ez a kapcsoló! ki fogom próbálni feltekerni..
Viszont én arra gondoltam, hogy a pelucsere nálunk nem a wc-ben történik, hanem a gyerekszobában/nappaliban. nem is ez a kritikus egyébként, hanem ha alszik, és akkor gyártja a pakkot. na, AZT nehéz szellőztetőzni.. :D
A bónusz most, hogy a kislányom olyanokat tud pakolni a pelusba, hogy még a kutyák is vonyitva menekülnek :D
Ezt nálunk a maxra tekert szellőztető sem viszi ki :( Igaz, kisfiú..lehet, ők még keményebbet tolnak :D Ehhez bizony, ablakot kell nyitni, vagy vársz 2-3 órát.. :)
Jah, és még annyi nálam a szivás, hogy kettő gép kell. Ugyanis az épület egyik végében van a dolgozószoba-gyerekszoba-fürdő, másik végében a szülői háló-gradrób-fürdő, és a kettő között egy nyitott fedélszékes nappali, azaz semmiképpen nem tudok átcsövezni a két vég között.
Most megcsinálom a szülői részhez, remélhetőleg nyáron meg a másikhoz.
Még az is bennem van, hogy az egyik keresztáramú lesz, a másik ellenáramú, had szinesedjen a dolog...
Nekem azzal van tele a púpom, hogy reggelre állott a levegő a hálóban, és egyszerűen fáradtan ébredek.
A bónusz most, hogy a kislányom olyanokat tud pakolni a pelusba, hogy még a kutyák is vonyitva menekülnek :D Természetesen mindig azután, hogy megvolt a szellőztetés...
Emellett persze az is a célom, hogy a gázfogyasztást csökkentsem, mert egy 60-70%-os házilagos rekup is 15-20%-al visszafogja a fűtésköltséget.
(Asszony szerint az a bajom, hogy lassan nincs mit csinálni a házon, és valamit mindig ki kell találnom, hogy bontani-épiteni-barkácsolni lehessen :D)
Akkor ha jól sejtem Te nem azért vagy itt, mert magas a páratartalom és pöttyösödik a sarok. :-)
A hővisszanyerés és friss levegő lesz a célod amiért építeni akarsz gépet?
Megmondom őszintén, ha nekem nincs gondom a magas páratartalommal akkor a mai napig nem is tudnám mi az a rekuperátor. Csak néha szellőztetnék egyet ablaknyitással.
Szerintem a ház hőigénye is befolyásolja a dolgot (száritó hatást).
A nappalim nyitott fedélszékes, 220 légköbméter, és csak ide kell 4 kW hőigény maxon. Magyarul sokat megy a felületfűtés.
Elvleg tavasszal bővitem a házon a hőszigetelést, télen meglátom mennyit segit a páratartalmon az, hogy kevesebbet fog menni a fűtés...
(mivel saját két kezemmel épitettem a házat, ezért tudom hová mi lett betéve, és hogyan. Kizártnak tartok olyan hibát, ami a belső páratartalom ilyen mértékű "elszivárgásához" vezetne. Mert ugye ennek a fűtésszámlán is jelentkeznie kellene pluszban)
Jézusmáriaszentjózsef! Micsoda páratartalmakat írtok. Most vagy ti szellőztettek túl sokat, vagy én túl keveset (90m3/h 2f3gy). Nekem 30%-ig csak a legnagyobb hidegekben megy le a páratartalom @21,5°C mellett.
Nekem nem egyértelmű, sőt, szerintem nincs összefüggés a kettő között. A fűtés módja nem ad hozzá és nem vesz el a levegő páratartalmából. Ha holnaptól radiátorokkal kezdenél fűteni, nem lenne több nedvesség a levegőben. Az épületszerkezet páraháztartását esetleg befolyásolja, de ennek nincs kimutatható hatása a szoba levegő páratartalmához.
Amíg a szobában lélegzem és nem a falba építve (Kőműves Kelemen), addig a falazat páraháztartása nem izgat nagyon.