Nézd nekem az elmúlt kb 25 évben 14-16 slr-em volt, mindegyiken kezdettől fogva portrémarkolattal. A géptartás eleve az, hogy az ember a bal kezével az optikát fogja/támasztja, a másikkal meg a gépet. 2 kg feletti optikákat meg amúgy állványon használom. Ilyen körülmények között nem igazán lehet gond.
Bámulatos az a képességed, amivel pár sor alapján komplex személyiségelemzést tudsz végezni.
Eszem ágában nincs személyiségelemezni, de megbocsáss, TE írtad és soroltad a példákat, hogy a lundától a halászsasig, a hiúzon keresztül mennyi szituációban csak hosszas küzdelem árán (vagy úgy sem) tudtál képet készíteni, míg a melletted D4-el és D3s-el fotózó többiek röhögve megoldották a helyzetet. Az irígység nem feltétlenül negatív vagy pejoratív gondolat, lehet pozitívan is irígykedni, amikor az ember nem a másiktól sajnálja és azt kívánja, hogy neki se legyen, hanem saját magát sajnálja, hogy neki nincs de az "irígység" következményeként felhozza magát az irigyelt szintre. Ahogy azt te is tetted. Teljességgel megértem, ha befizettél egy komolyabb fotós túrára, akkor ideges vagy attól, ha nem tudsz képet készíteni láthatólag a felszerelés hiányossága miatt.
Igen, használok portrémarkolatot. A használat során keletkezett benyomásaim miatt írok ilyen csacskaságokat. A tévedés jogát fenntartom. Nyilvánvaló, hogy a Nikon az amatőr vázakat és azok tartozékait nagytelével való használatra méretezi. Nem is értem, hogy került szóba a lehajló objektív. Nem, állványmenet sem szakadt még ki soha amatőr vázból. Csavar sem nyíródott el még az életben a kezeim közt. Most már biztosan érzem, hogy teljesen abszurd dolog amit írtam a portrémarkolatról, úgyhogy spongyát rá végre.
Irigyeltem? Eddig csak hülye voltam, most már irigy is vagyok. Bámulatos az a képességed, amivel pár sor alapján komplex személyiségelemzést tudsz végezni.
Gratula! Akkor végre nem maradsz le olyan pillanatokról, amiket csak irigyeltél a többiektől, akik rendes géppel fotóztak. És a portréállással sem lesz gond. :-)
Jani, ne csak olvass, értsd is meg mielőtt marhaságot válaszolsz...
Te meg olvass szépen tovább és meglátod a soronkövetkező hsz-emet, amiban azt kérdeztem, hogy használtál-e már portrémarkolatot ? Mert úgy tűnik nem, ha olyan csacsiságot írsz le, hogy portréállásban esetleg kiszakadhat a vázból ...
A 82-es szűrőt gondolom a tilt-shift-re értetted, vagy? Mert én csak amolyan házbarkács,bajonettbe eszkábált szűrőzést láttam a 14 f2,8-hoz. Az elé tartott lapszűrő meg, valljuk meg nem épp elegáns módszer (igaz, talán a szűrő sem állandóan használatos dolog).
Ezzel kapcsolatban neked (másnak) tapasztalat? Hogyan,mit, van-e létjogosultsága?
Az obi egyetlen baja a torzítás. A torzítás FX-en eléggé bajúsz formájú (DX-en szimpla hordó és jól javítható), olyan, mint ennek az Úrnak van:
Középen hasas, a szélek viszonylag egyenesek. Ezt sima hordó-/párnatorzítás-eltüntető módszerrel nem lehet tökéletesen megoldani. Ha levágod a kép alsó felét (álló képnél), akkor a maradék alsó fele hordós, a teteje viszont kb. jó. Az előző hsz.-emben csatolt kép már javított, de nem akartam túlzásba vinni, az épületnek még mindig van hasa. A Samyang sem hirdeti ezt az obit épületre (nézd meg, én megtettem, tényleg nincs egy szó sem épületfotózásos alkalmazásról).
Az obiról egyébként: F2,8-on jó, itt vignettál is (de nem jobban, mint a Nikon 24/1,4 F1,4-en), F4-től nagyon éles, nincs CA, s a vignettálás sem gond (amúgy is könnyen javítható). Nem hajlamos becsillanni, mechanikailag nagyon jó építésű, fókuszgyűrű gyönyörűen csúszik. A színeket nagyon szépen adja vissza (ez nekem fontos, mert nem vagyok egy PS-zsonglőr). Ennyi.
Itt egy koncertfotó:
(vigyázat: iso10000 (!), 1/50s, F4)
Itt nem számít a torzítás, tájképnél általában szintén nem (kivéve tenger horizontja). Összességében kevés pénz áll benne, ritkán használom, s akkor a képet megtartom. A fenti koncerten egyedül ezt a képet készítettem vele.
Na nem hiaba szavaztam meg neked a D4-et. Orulok,hogy felvilagosultal.Aztan szivesen latnank majd szep kepeket (mint pl. a sas a viz folott).
Legkozelebb ha megkerded milyen lottoszamokat tegyel meg ,majd javasolok neked, csak ne haragudj meg ha felezni kell mert es is ugyan azokat a szamokat fogom megjatszani.
A Samyangnak eléggé speciális, ún. bajusztorzítása van. Létezik hozzá PTlens plugin, anélkül épületre nem az igazi.
Tokina 17mm-eshez is volt szerencsém, érdekessége, hogy szinte nem is hordózik.
Felbontása nem a legjobb, és semmit sem láttam még úgy CA-zni, mint ezt.
Épületekre a Sigma 12-24 is jó lehet, tájképre nem javasolnám, csak a II-es verzióját, de az is bajusztorzít. A régebbi verzió felbontása szarabb, főleg a képszéleken-sarkokban, viszont nem hordózik.
"nagylátó tervezés/vásárlás kapcsán kérnék tanácsot. Elsősorban tájképek,épületfotók készítéséhez"
A Samyang 14/2,8 tájképre és általános célokra jó, de épületre nem annyira, mert torzít. És hiába a nagy látószög, ha azt akarod, hogy az épület falai függőlegesek maradjanak, akkor vízszintesen kell tartani az obit, s a kép alsó felét (20-40%) levágni.
Persze nem használhatatlan:
A 14mm egyébként nekem már-már túl nagy látószög. Ha a nagy épülettől nem tudsz távol menni, akkor persze örülsz, mert belefér a képbe, de hanyatt fog esni az épület.
Én erre a célra a Samyang 24/3,5 tilt-shift obiját várom, márciusban jön ki. Feltételezem, hogy jó lesz. Tájképnél jobbra-balra eltolva panorámában (két fekvő kép készül) eltolva 15mm-nek megfelelő látószöget ad. Álló képet (2db) panorámában összerakva azt hiszem 18mm-es látószöget ad (+/-12mm-t eltolva). És még szűrőzhető is (82mm).
A Tokinával nincs tapasztalatom. Ha precízkedni akarsz, akkor épülethez inkább a tilt-shift. Ha nem annyira számít a torzítás, akkor jó a 14/2,8. Tájképhez is tökéletes, mert nagyon (!) éles. Fényerő meg szerintem mindegy, tájkép úgyis F8-11 tartományban készül.