Az EcOS profi cucc, kiírja a pillanatnyi fogyasztást is, állítható is. Csak két gond van vele: a railcom visszajelzéshez (ecos detector) nem lehet dekóder funkciót kötni, a loconet converter nem viszi át a sissy/marco jelentéseket :) csupán 10 éve könyörgön e kettőért de nem sokat foglalkozik vele az ESU. Ettől még persze nagyon király.
Nem Csíkossal, aki úgy írja, hogy a Z21 2,5A, hogy egy sima guglizás megmutatta volna, hogy az is 3A?
Velem van a baj? Nem Csíkossal, aki nem érti, hogy mi fog történni a hurokba kapcsolt vonalszakaszokkal hurokmodul nélkül, mert nem tudja, hogy minden Z21 booster öninvertáló?
Velem van a baj? Nem Csíkossal, aki a poszter saját hozzászólásait sem olvassa el, amelyben leírja, hogy a vonatok fele mindig a hurkokban lesz? Így persze szükség lehet a boosterekre, egy erősítővel nem fogja a poszter megoldani.
Velem van a baj? Nem Csíkossal, aki szerint tök jó 3A-es központokat rendszeresen 2A fölött kiterhelni, bár ez mindenki más szerint őrültség? Csak két gond tud itt lenni: az STModell által is említett zárlat, amikor az nem üt elég nagyot, hogy leoldjon a központ. Lehet leolvadás a vége, de rövid ideig tartó zárlatoknál sokáig következmény nélkül is elketyeghet az ilyen, aztán a sok kibírt zárlat idővel megöli a dekódereket. Biztos jó ez így.
A másik baj, hogy sok hangos mozdony plusz sok világításos (és kondenzátorral villogáscsillapított) kocsi in-rush currentje hatalmas. Bekapcsoláskor önmagában több lehet, mint 3A, így bekapcsoláskor és zárlat miatti újraindításkor is újra leverhet a központ. Kell ez bárkinek?
A z21 nem működik jól hurkoknál, csak a fekete Z21. Én értem, hogy a fekete Z21 plusz két light booster nagyon sok pénz. Ennyibe kerül a tervezett asztal normális vezérlése. Ezért cserébe üzembiztos, hibák nélküli, korszerű megoldás jár. Meglátásom szerint a többi megoldás súlyos gondokat tartalmaz, amelyek idővel elő fognak jönni. 260000 forint sok-e egy vezérlésért? Sok. De ha ennyit nem akar valaki fizetni érte, akkor vagy lentebb ad az elvárásaiból, vagy később fog rájönni, hogy nem a legjobb rendszer mellett döntött.
Mint írtam állítható a kimeneti áram. Z21-hez szokottak beállíthatnak 1, 2 vagy 3A-t is. De a pálya és a szerelvények alap fogyasztását kijelzi és a fölé lehet tenni egy biztonsági határral akár 6A-ig.... Olyan kis pályához mint neked van, érdemes csak 2,5A-re állítani. Egy mozdonyhoz meg 1A-re. Az Ecost és a boostereit is lehet állítani a Rocot, meg nem. Aztán csak óvatosan, ha valaki még csak képről látta...
Aztán óvatosan ezekkel a 3A feletti központokkal. 5-6A-nél már simán el tud olvadni egy siklás közben zárlatot okozó forgóváz egy személykocsi alatt a központ meg nem old le, mert “bírja”. Booster kell, ha nem elég egy 3A-es központ.
Bár elvileg 4 mozdonyra (mozdonyonként 300mA), és mondjuk mellé 30db LED-es világítós kocsira is még elég kellene lennie 2,5A-nek.
Én pont most üzemeltem be egy csomó új digit vagonvilágítást, és tesztelés céljából bekapcsoltam mindet így 43 vagon (7 komplett szerelvény), egy FLIRT és egy Desiro egyszerre üzemeltetve volt 1380mA, két egyszerre közlekedő mozdony meg 550mA-között evett hegymenetben 6 áramszedős kocsival.
Csak saját vélemény, hogy mielőtt még beszerzésre buzdítunk valakit, érdemes lenne javasolni, hogy egy próbát tartson, mert sokminen kiderülhet valós körülmények között. Aztán utána lehet majd továbblépni, szerintem jelen esetben egy boosterrel való bővítés irányába (nem ördögtől való dolog).
Ráadásul pl. a fehér z21-hez viszonylag költségtakarékos megoldás lehet egy régi Roco 10764-et használni, mint booster (természetesen stabilizált táppal).
Aki nem akar sokat költeni, de egyszer be tud ruházni annak ESU Ecos! 6A(! állítható), állítható sínfeszültség is, érintőképernyő, pálya rajzok és digitális vezérlése a váltóknak, jelzőknek és egyéb kiegészítőknek, mindig a megfelelő sebességre és irányra beálló motoros 2 mozdonyt vezérlő szabályzók. Mindenféle csatlakozási port, összes formátum ismerete (DCC, Mfx, Trix, M4, Railcom, Railcom+) Egyszerre 10 mozdony sebességi értékének, mozgásának láthatósága, érintéssel váltás. Mozdony képek szinesben. És kimaradsz többi vezérlő gyártó boosteres, egyéb kiegészítők, egyenkénti lehúzós megvásárlásából :)
Én inkább azt gondolnám át, hogy ha olyan berendezésekről adsz tanácsot, amiről láthatóan a leghalványabb elképzelésed sincs, akkor kommentelés előtt legalább a leírásra, vagy ha arra nincs időd, a funkciótáblázatra vetned kellene egy pillantást.
Szeretném programozni a lenz ls100 ill ls110 eszköz dekódereket olyan alattomos dolgokra, mint folyamatos vagy impulzus jeladás valamint ennek időtartalma, de sajnos nem sikerült ezt mindeddig meggyőzni szándékomról. A központ egy nanox valamit multimaus, de számitógéppel is össze van kötve. Tud ebben valaki segíteni? Vagy ha elérhető egy soft amivel ezt el lehet végezni a Train Programmer sem kezeli.
A leírás lenti linked de ott csak a lenz központról beszél, a címzés az rendben van.
"Én kihagynám a hurokmodulokat, középre tennék egy fekete Z21-et, a hurkokat pedig egy-egy Z21 light boosterrel hajtanám meg. "
Most jut eszembe, az anyagiakon túl: mi lesz az átmenetekkel a központ és a booster által ellátott részeknél, a kérdező pályaterve alapján? Én átgondolnám a helyedben az ötletedet...
Vagy a VMC-nél a Digikeijs 5000-s, az nem egészen 90.000Ft, plusz a két hurokmodul. 3A-nél többre nem nagyon van szükség a leírás szerint, ha nem hibás mozdonyokat járatunk a pályán.
2: nem lesz összesen soha 9A, csak a közepén lesz 3 (kerekítsünk), meg a két visszafordító ívben 3-3A. Egyszerre, egy részben csak 3A. Mivel a visszafordító ívekben nem igazán fér el 4 hangos H0 mozdony a világítós személyvonatával egyszerre, így ide felesleges booster.
3: Z21 az legyen 150.000Ft, két hurokmodul az összesen legyen 40.000Ft, az, ha jól számolok 190.000Ft. A Te verziódban a Z21-t vegyük 150.000Ft-nak a két booster 112.000Ft, összesen 262.000Ft. Juhéj! Ez ám a spórolás!
A Lenz Set101 momentán úgy 163.000Ft lehet. (409Euro a gyár honlapján.)
Kis méretarányban nem feltétlenül jó ötlet kapacitáshatáron működtetni a vezérlést, mert egy rövidzárlatnál nem fog üzembiztosan leoldani. Másrészt a fehér z21 tényleg nem jó ötlet hurkoknál.
Én kihagynám a hurokmodulokat, középre tennék egy fekete Z21-et, a hurkokat pedig egy-egy Z21 light boosterrel hajtanám meg. Így lenne összesen 9A, a hurokmodulok árát pedig megspóroltuk.
"A problémám az, hogy amennyiben egyszerre sok a fogyasztó a pályán, akkor 2,5 - 3 A nem elegendő. Ezt egy nagyobb A adó trafóval meg tudom oldani (természetesen a V maradna), vagy pedig Booster kell?"
Ebben az esetben nagyobb teljesítményű vezérlés kell, ha nem elég 3A.
"H0, a váltók külső trafóról lennének ellátva.
...
Az egyszerre mozgás minimum 4 szerelvény, hangdekóderes mozdonyok és belsővilágítással rendelkező személykocsik."
Ha négy vonat megy egyszerre, és a váltók legfeljebb a vezérlést kapják a sínből, akkor erre a négy vonatra egy z21 még éppen elegendő, de sok tartalékra ne számíts. Ez kényes a hurokmodulokra, vigyázni kell vele. A PIKO Smartcontroll Ligth erre már kevés lesz. Ahogy a Märklin/Trix Mobile Station 2 is. Alternatíva még a hazai kis gyártóknál elérhető nanoX-s88.
Ha kelleni fog tartalék a rendszerbe, akkor én ennél pályánál inkább olyan központot vennék, ami 5A-t is le tud adni szükség esetén, ilyen például a Lenz Set100. A boosteres megoldást nem javaslom, mert az nem úgy működik hogy rákötjük a pályára a központtal együtt, és az áram összeadódik. Booster-es táplálásnál meg kell osztani a pályát a központ és a booster között: az egyik felét a központ, a másikat a booster látná el.
Ami mindenképpen szükséges, az az, hogy a pályát több ponton is be kell táplálni, nem elég egy bekötősín! Ugyanis a sínek nem a legjobb vezetők, és az összekötő papucsokon is veszik el teljesítmény.
Arra kell figyelni, hogy egy hurokmodullal táplált szakasz határain egyszerre csak egy vonat mehet át mindig. Amikor egy vonat éppen kimegy a hurokból, akkor a hurok másik végén nem mehet be vonat, mert zárlat lesz.
1. az egyik, hogy DC rendszerben, hogy tudom megoldani a képen látható elrendezésben azt a problémát, hogy ne legyen zárlat.
- szigetelőpapucsot rakok a K30 csatlakozásaihoz, de attól még ha minden igaz nem átjárható mozdonnyal/kocsival, mert zárlat lesz?
- beépítek minden váltóhoz DCC hurokmodult?
- ez a megoldás egyszerűen csak AC-ban oldható meg?
(Az asztal fantáziadúsabb lesz, csak az elmélet miatt készítettem el így)
2. a másik kérdésem az lenne, hogy biztonságos működés mellett mekkora lehet a legnagyobb (V) és a legnagyobb (A) digitális rendszerben amit a mozdony/mozdonyok még elbírnak
A problémám az, hogy amennyiben egyszerre sok a fogyasztó a pályán, akkor 2,5 - 3 A nem elegendő. Ezt egy nagyobb A adó trafóval meg tudom oldani (természetesen a V maradna), vagy pedig Booster kell?
Válaszotokat és segítségeteket előre is köszönöm :)
Köszönöm szépen mindenkinek a segítséget! A dokumentáció végében sikerült megtalálni, hogy melyik CV értéket kell módosítani, hogy sikerüljön az AUX3-4-et kimenetként beállítani, és így működésre bírni a fülke világítást.
Ha esetleg valaki ilyen problémába ütközik a következő a teendő: A CV32-t 2-re kell állítani, hogy engedélyezzük a funkció mappolás számunkra fontos változóit. Ezután az AUX kimeneteket hozzá kell rendelnünk a megfelelő funkcióhoz, mind előre mind hátramenetben. Én azt szerettem volna hogy az F3 az AUX3-at kapcsolja és az F4 az AUX4-et. Tehát a CV426 és a CV442 értékét 16 ra kell állítni, majd a CV458 és CV474-et 32-re. Ezután érdemes a CV32-t visszaállítani 0-ra és egyből a megfelelő kimeneteket a kívánt funkciógombokkal fogjuk tudni irányítani.
Még egyszer köszönöm mindenkinek a segítséget. Szép estét és jó modellezést!
Az a baj a leírást érintőlegesen említi csak ezt a két kimenetet, és annyit ír, hogy kell vagy az adapter vagy az extra tranzisztoros kapcsolás, ami megtalálható az alaplapon.
Sajnos az ESU nem írtja egyértelműen mit kéne állítani, de esélyes hogy csak én nézem rossz helyen.(hivatalos dekóder leírás).
Legrosszabb esetben tervezek bele egy plux22-es alaplapot, géptér világítással, értelmesebb homlokfény kapcsolással és egyesével kapcsolható vörös zárfénnyel.
NMJ úgy tervezte meg az alaplapot hogy az AUX3-4 dekóder kimenetek nem egy LED-et hanem egy-egy MOSFET-et kapcsolnak, amire pedig a LED-ek vannak kötve. Ha jól tudom ez megfelel az 51968.számú adapternek technikailag. Sem az alaplapon, sem a dekóderen semmi forrasztást nem végeztem, úgyhogy valszeg a function mapping lesz a baj.
Nekem egy Zimo 634D dekóderrel volt ilyen problémám. Az volt a szerencsém, hogy ugyan rossz típust vettem, de átprogramozható volt logikai kimenetről funkció kimenetre az (FO3) AUX3 és (FO4) AUX4. CV8-at 4-ről 3-ra állítottam és ezzel meg volt oldva, kapcsolható lett a fülkevilágítás. Nem tudom, hogy ez az ESU tud-e ilyet. A laírásában valószínüleg ott van.
Hi, tettél rá, vagy van a mozdonyban 51968.számú adapter? van bármely ilyesmi, vagy a dekóderre forrasztottál? Mert a kimenetekre közvetlen fogyaszó nem köthető.
Valmint ha ez megvan, akkor be kellene állítani a lokprogrammerrel a function mapping-ban néhány dolgot. Egyszer én is vettme ilyen dekódert mag egy Roco Br106-ot, de az MTC nem kezelte plug-and-play módon, szarakodni kellett vele, hogy menetirány szerint világítson a hátsó vörös lámpa. Ezt csak lokprogrammerben tudtam megoldani. Ha ez a gond, megnézem milyen CV-ket állított át, de ha nem akkor nem fárasztom magam :)
Amikor a kasztnit rárakod a mozdonyra akkor jól érintkeznek a kis réz érintkezők az alaplapra? Nekem az egyik nem ért hozzá és csak az egyik felén világított a vezetőfülke.
NMJ Nohab-ba ESU 54614 LokPilot V4.0 (MTC21) dekóder került. A dekóderen minden működik kivéve az AUX3-4-en található fülke világítások. Alaplapot végig mértem, forrasztási hiba nincs. Leszedtem a dekódert és ha a megfelelő pin-ek re, megfelelő feszt kötöttem, akkor a LED-ek felvillantak úgyhogy a MOSFET-ek működőképesek, az alaplapon nincs hardveres hiba. Z21-en végig próbáltam az összes funkciót F0-F31-ig egyik sem kapcsolt semmit az AUX3-4-en.
Van esetleg egy CV ahol külön engedélyezni kéne ezeket a kimeneteket, vagy a dekóder lehet hibás?