16%, egy kulcs. Gyerekenként havi 8-20 ezer forint adókedvezmény. Nő a minimálbér, 2013-ra megszűnik a félszuperbruttó. A sok milliárdos számla egy részét fedezi, hogy emelik a jövedéki adót, marad az energetikai, jön a távközlési különadó.
Gyorsan ránéztem még, 88-93 között van még egy 2.5-es index, azz 1988-2010 között egy kb. 15.6-os KSH inflációs faktor.
Úgyhogy sürgősen el kellene felejteni, hogy a 88-as fizetéseknek és azok bruttósításának bármilyen közvetlen arányossága lenne a mai fizetési viszonyokkal. Esetleg ahhoz köze van, hogy ki milyen "szerencsés" szektorban dolgozott (pénzügy/tanár/orvos/gyár), milyen végzettsége volt (felső/közép/elemi), milyen beosztásban (vezető/középvezető/beosztott), ezekkel akkor is és ma is korrelálnak a fizetések.
A többi a szerencsén (tönkre ment-e a vállalat), kapcsolati tőkén múlt (tudott-e jó állást szerezni, vagy rablóprivatizálni), illetve egy csomó ember esetén egyszerűen azon, hogy saját erejéből mennyire tudott érvényesülni ez alatt a 22 év alatt.
engem most nem is a jósága, hanem az egykulcsozás célszerűsége foglalkoztat, jóindulatú megközelítésben, szigorúan nemzetgazdasági szempontból:)
azon belül is hogy hogyan hat majd a magas jövedelműeknél (>1M Ft) maradó többletjövedelem:
- feltételezem, hogy ennyi pénzt már nem költ el senki minden hónapban, így aligha jelenik meg a magyar gazdaságban (legfeljebb külföldön) jelentős fizetőképes keresletnövekményként (1M alatti, mondjuk félmillás fizetésnél szerintem még igen, valamennyire), legfeljebb külföldön - ha így van, akkor jellemzően inkább a megtakarítását növeli a szerencsésnek - havi többszázezres az eddigihez képesti plusz megtakarításból (mert erről lenne szó!) két év alatt összejöhet egy kb.5-10 milliós tőke
A NAGY KÉRDÉSEM, hogy vajon hányan lesznek ezek közül a magas keresetű alkalmazottak közül, akik a gyors tőkefelhalmozásuk eredményeként otthagyják a mesésen fizető munkavállalói állásukat, s vállalkozást alapítanak, ezzel ténylegesen munkahelyeket teremtve Magyarországon?
biztos, hogy sokan lesznek ilyenek? s ha netán kevesen, akkor miként szolgálja ez az intézkedés a gazdaságélénkítés célját? ha netán kevesen, akkor fel kell adnom a jóindulatú megközelítést, hogy valóban megéri az országnak ez a kedvezményezés?
(félreértések elkerülésére: a kiindulópontom a Bajnai-Oszkó féle 2011-es kétkulcsos szabályozás, ami már önmagában radikális adócsökkentést hozott volna, ehhez képest keresem az 1 millió feletti fizetésűek további kedvezményezésének értelmét...)
Okoska, a múlt évezredben, mikor a bruttósítás megtörtént, az állambácsi vót az 1etlen munkáltató Magyarországon. "Visszabruttósítani" a béreket (már ha nem ütközne törvénybe) most csak az állami vállalatoknál és a közszférában lehetne központilag. Most az emberek jó része magáncégeknél dolgozik, akik annyit fizetnek nekik, amennyit a jelenlegi piaci viszonyok közt maguknak ki tudtak harcolni. Mán nem szocializmus van, át tetszett aludni az utóbbi 20 évet ;-)
ez a bruttósítás 21, azaz huszonegy éve történt...
Most nem számolom pontosan össze, de azóta volt legalább több 100% kumulált infláció. Csak 93 óta összesen 6.21 a kumulatív árindex, ez megvan nekem file-ban, a családi befektetéseinket indexelem vele. Ami azt jelenti mellesleg, hogy nominálértékben nagyjából ekkora bérváltozások is voltak. Az akkori egyenlőtlenségek már régen átalakultak, a különböző szektorok/állástípusok/végzettségek szerint eltérő bérdinamika miatt (mellesleg ebben a piac nagy tényező, milyen szakmákra/képzettségre van kereslet, persze ezt torzítja a közalkalmazotti bértábla stb., de ezek is már igen komoly mértékben változtak).
na,ezzel egyetertek...Es mielott valaki elfogultsaggal vadolna,az odavalo pedagogusok,noverek fizeteset meg jol megemelnem,mert az is nonszensz,hogy egy lelkes pedagogus vagy egy evekig ejszakazo es agytalazo nover fillereket keressen...Siman lehetne kompenzalni a kockasfuzetes Micikek leepitesevel...Es tudom,mirol beszelek,a haz,ahol lakom,mar 90%-ban onkormanyzati iroda,tehat latom,mi folyik ott.
Tisztában vagyok vele, van is erről egy topik már. Nyilvánvaló, hogy ebből lesz sírás rívás, de fel kell ébredni, hogy amit nem lehet, azt nem lehet. Nem lehet hogy ennyien munka nélkül vegyenek fel pénzeket. Ha valóban lesz munkahelyteremtés (pl. Audi, Opel), akkor menjenek át a versenyszférába, legalább megtudják mi a munka.
az elmúlt évezredben az úgy történt -még az elmúlt évezredben- , hogy a nettó bérek változatlanul hagyása mellett emelték a bruttókat az adótábla szerinti többletelvonások függvényében.
na ugyanezt kellene most visszafelé, és csak az ún. bérjövedelmekre gondolok.
ha részedről igazságos, hogy havi félmillás fizut húzók zsebébe plusz tízezreket
hagy az új szabályozás, az átlagkeresetűeké meg nem igazán változik, akkor nincs miről beszélni...
Igen a 100%-ot is a cég állja, de az a fizetése te okos. Amennyit megér számára a munkája. Persze el lehet töröltetni azt is, végül is minek kapjon fizetést a dolgozó...
bár a szocialisták által legutóbb elfogadott, hatályos adócsökkentési terv méltányosabb lett volna:
jövőre alapvetően (szinte mindenkinek) 21,59%, lett volna, s havi kb. bruttó 1 millió felett maradt volna a felső kulcs (ehelyett ebben a fizetési tartományban min. havi 170 ezerrel több maradhat zsebben...)
nem bizony. hogy is mondta fletó? "fizessenek a gazdagok". csak azt, hogy ki a gazdag, ők mondták meg: az átlagkereset már a legmagasabb kulccsal adózott.
Osztalék áron 10% körüli összeggel több marad. Ez a brutál sok (és minimum kívánatos, mert a jelenlegi 54% körüli elvonás vicc), ez az igazi hajtóerő, meg a gyerekesek támogatása adóalap csökkentéssel - szerintem az irány határozottan jó. Nagyon-nagyon jó.
Igen, a szlovákoknál még így is sokkal jobb az osztalék ágú kivétel. Sőt, szerintem még annál is nagyobb a különbség mint ahogy írod, mivel nálunk eho is terheli az osztalékot, amiről nincs hír. De azért egy nagy lépéssel közelebb leszünk hozzá ha tényleg megvalósul, mint eddig voltunk.
Az új adórendszer első olvasatra könnyítést jelent (nekem 3 gyerekem van). Most ennyi a mozgástér, vagy még ennyi se - erre utalnak a vagyondézsmák a bankokra, telko cégekre. Ez utóbbi nagy baj, mert ez nem fentartható hosszú távon, ráadásul nem is tartalék alapba megy (pl. a bankadó a Vaterlandban), hanem megesszük rögtön.
Sajnos ezzel még nem leszünk a legjobb adórendszer Európában, mert az osztalék ágú kivétel a szlovákoknál olyan 15%-kal jobb, de a változtatás jó irányú lehet, hacsak a járulékokkal nem basznak ki velünk (plafon megemelése). De már nem éri meg Szlovákiában válallkozni a magyaroknak, Romániában még igen.
Valamit kezdeni kell a nyugdíj rendszerrel is, mert ez így tarthatatlan állapot. Mondjuk első lépésben maximálhatnák a nyugdíjakat 150ezer forintban, és a rokkantakat felülvizsgálhatnák úgy, hogy csak a harmaduk maradjon a rendszerben.
Egészségügyi reform, államigazgatási reform... nagyon sok munka van hátra még.