Ha M.O-i forgalmazó cégnél veszel hajórádiót és azoknak van az adott tipusra bizonyitványuka Hirközlési felügyelettől akkor az ilyen rádiót el is fogadják.A Puxing,Woxun,Weirwei,Jington és társai mind fekete behozatal. Hogy ez mennyire komoly: a munkahelyemen bekeretezve ,üveg alatt ott van minden rádiónk gyári száma és a HIF engedélye arra a rádióra.Ha megnézel egy boltban vett mobiltelefont az akku alatt azon is ott van az engedély száma.Ha van olyan cég aki ezeket a távolkeleti cuccokat hivatalosan árulja ( és szerintem nincs) az biztos hogy nem is 10000Huf körüli áron adja. Egyébb iránt a frekvenciák nem titkosak itt a neten fel lehet őket találni. Sajna segiteni nem tudok mivel én a hiradástechnika olyan részét müvelem ami nem ez, Szabadidőmben meg hajót javitok,egyre kevesebbet mert a mügyanta tönkretette a májamat. üdv : szőrmók
PMR rádióhoz nem kell papír. Na de az annyit is ér. MIndig a legfontosabb pillanatban fog egy gyerek belenyomkodni a beszélgetésedbe, a karácsonyra apukátol kapott ketyerével, valamint szinte az összes építési vállalkozó ilyeneket használ pl a darukezelők, és az azokat irányítók közé, valamint a motorosokat oktató összes kresszoktató ezeken brekeg... van összesen 8 csatornád... számold ki, mennyire esélyes szabad frekit találni rajta... Szal az szerintem felejtős...
A másik ami ingyenes, az a FM4 W-os, CE martricás CB rádio...
Ott van 40 csatid... az kicsit már jobb esély, de a hajók többségében a VHF rádio eleve benne van.. így nem sokat ér a cb sem.
Nekem rádióvizsgás nagyhajós mondta, hogy ahhoz, hogy a kedvtelési kishajón rádiód legyen, tkp. semmilyen papír nem kell. Akkor ez a gyakorlatban némiképpen másként fest, ezexerint. :-/ Viszont ha csak a rádióhoz akartak papírt, akkor az egyébként occóért kapható kinai rádiók, mint pl. a puxi777, amin van CE és FCC matrica is, azokkal ilyen kötözködés nem lenne?
Mint rádióműszerész, tudnál segíteni esetleg a lentebb vázolt hack kivitelezésében?
Én már valahol leirtam hajórádió kalandjaimat,de leirom itt is .Először a HF : minek az magának.Mondom kajakversenyen lennék mentőmotoros és estleg jó volna a hajókkal komunikálni hullámkeltés ügyileg.Na erre nem tudtak mit mondani.Akkor hozzak valami papirt a rádióról aHIF től.Ott kérdezik ,hogy honnan a készülék.Mondom a reptéren selejtezték(Storno) ,vettem számlával ,én meg rádiomüszerész vagyok ott és áthangolnánk a hajózásra. Akkor tipusvizsgát kell náluk csináltatni náluk(kalap pénz) Mondom minek hiszen erre a tipusra megvan a reptérnek az engedély . van még belőle ott vagy 200 db.JÓ de az az ő nevükre szól és nem az önére.Na ekkor betelt nálam a pohár .Magyarán rászoritják az embert arra ,hogy jó drágán honi cégnél vegyél rádiót .(igaz ez a rendszerváltás után volt).Ugyan azóta van két USA beli kézi rádióm és csak hallgatódzok néha.Mos ott tart a dolog hogy már 10-11 ezerért mindenféle távolkeleti Yaesu koppintmányt lehet venni amik elég türhetően mennek.Kész csoda hogy a sok önjelölt ujgazdag hajóskapitány még nem mobiltelefon helyett használja a hajózási frekiket. szőrmók
Na szal annyit sikerült kideríteni, hogy valószínűleg packet üzemmódot kell kreálni a rádióra, hogy menjen. A kocsimban lévő rádió tud ilyent, csak 1 kábelt kell gyártanom hozzá.
Atti... ez a doc, a vizsgakérdések, ez a hivatásoshoz van, nem??
Amikor még én vizsgáztam, akkor külön volt a hivatásos, és az "úrvezetői" rádios licensz.
Na szal akkor szedjük össze mi is kell ehez, hogyan kapok hívójelet+mmsi (atis) kódot a hajómhoz, és én belefognék egy ilyen projektbe.. főleg ha más is társul a dologhoz...
Más:
Megpróbálom megnézetni, vagy legalábbis konzultálni az amatőrrádió-szerelős ismivel, hogy mit is lehetne tenni az AIS vétel ügyében... biztosan ki lehet herélni a rádiót, hogy vegye a jelet rendesen..
Kicsit utánaolvastam a NASA AIS vevőnek... azt írja programból lehet kapcsolni, hogy Class A, Class B, vagy mindkettőt vegye.. csak nincsen egyenlőre olyan progim, ami az átkapcsolást meg tudná oldani.. :(
Ha segítséget kérsz, vagy adsz - a 10-es vagy a 16-os csatornán, mondjuk, egy baleset esetén, senki nem fogja rajtad számon kérni a jogosultságodat a készülék használatára.
Ha egy hajón van rádió, attól még nem feltétlenül kell hozzá rádiókezelő is (meg fogom kérdezni - szerintem ez így logikus). A hajónak kell a hívójel és a rádióengedély.
A következőkben "összekaptam" amit tudok erről a dologról. Vissza fogok rá térni, kérek megerősítést okos emberektől.
Kell rádió, rádiós, rádióengedély (a hajóra) és a rádiósnak.
Rengeteg anyagot találsz, google: belvízi rádiótelefon kulcsszavakra.
A rádió bármi lehet, mostanság már DSC-s dívik. De belvízen mindegy, nincs DSC előírva. Tudok segíteni olcsón. (Megjegyzés: a DSC-vel minden hajót szelektíven lehet hívni, kb. mintha telefonálnál).
Rádiós: ez te lennél. A belvízen hivatalosan ezt "belvízi rádiótelefon-kezelő"-nek hívják, képesítő okmánya a "belvízi hajózási rádiótelefon kezelő bizonyítvány" (http://www.magyarkozlony.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK08083.pdf). Utána kell néznem, szerintem ez egy hivatásos képesítés, nem fog kelleni neked. Tengeren ez a ROC (korlátozott rádiókezelői bizonyítvány), vagy a GOC (általános rádiókezelői bizonyítvány). Nekem ez utóbbi van, semmit nem tanultunk a belvízről, azt úgy kellett hozzá összeszedni (10-20 perc amúgy, szerintem, bocs mindenkitől emiatt).
Rádióengedély (a hajóra): kell egy hívójel (kiadja: NKH, munkaneve: nominativo). A hajólevéllel a kezedben, kis illetékkel kéred a hívójel kiadását, ennyi. Kell még egy MMSI is (pl. 243000036, ez ugyan tengeri azonosító, kiadja: NHH, fizetni kell frekvenciahasználati díjat - kb. havi 1250 forint) tudomásom szerint a hajóra a rádióengedélyt - ship radio station licence - ennek birtokában kapod meg. A belvízen elvileg nem MMSI kell, hanem ATIS kód (ez nálunk egy 9-es karakter meg az MMSI, kb. tehát 9243000036).
Röviden: szerezz egy rádiót, kérj egy hívójelet, rádiózz, fizess frekvenciahasználati díjat. Jegyezz meg 5 fontos csatornát: 10-es - hajók forgalmaznak rajta, egymást itt érik el 16-os - segélyhívás, 22-es - NAVINFO, közlemények, általános tájékoztatás, segítségkérés. 15-ös, 17-es: munkacsatornáknak használják - ha valakivel kicsit dolgoznod kell, ajánld fel, hogy ezeken beszéljetek, és akkor a többieket nem zavarjátok.
Tedd el a telefonodba a Dunai Vízirendészet telefonszámai közül az egyiket. Hallgass bele a rádióforgalmazásba bizonyos helyzetekben, és ki fog derülni, hogy mit hogyan szokás.
Részleteznéd? Hogyan lehet most erre engedélyt kapni? Vedd figyelembe 109HA300 kollega 91. sz hozzászólását is!
Azért volna érdekes a hajórádió, mert ha az ember néha zsilipel (Kisköre) akkor jó lenne a zsilipesnek rádión beszólni, illetve instrukciókat kapni. Régi tervem, hogy ha elkészül a lakóhajóm, amit jövő tavasszal kezdek építeni, akkor azzal lehajóznék a Deltáig, odáig pedig bőven elkél egy VHF rádió.
Viszont valamiért nem hallom a megadott frekin az AIS jelet...próbáltam hajórádióval, több100ezres amatőrrádióval, de semmi.. a modulácio FM, az biztos, csak a sávszélességet nem tudom, elég-e.
Máshol lesz a gond, a rádió nem engedi a hangszóró felé, ha jól értem csekély angolommal:
AIS Reception The data is encoded using GMSK modulation so you wont hear anything if you simply tune your VHF radio to 88B - you need a special data output (found on some scanners) to access the data. Many HAM radios that have been configured for high-speed packet radio communications have this output and others can be "hacked" to obtain it. You effectively need a Discriminator Tap This is an output from one of the chips in the radio that gives the raw signal before any audio filtering (the filtering destroys the GMSK data)
popeyre gondoltam, de ha jobb 5leted van, mondjad!
Rádióm van nekem is néhány, de hgd Atti barátja is felajánlott egy marék régi talán még feléleszthető hajórádiót a célra, így rádióval nem lesz gondd. Van egy emberem, aki rendbe tud belőlük rakni párat a célra. Viszont valamiért nem hallom a megadott frekin az AIS jelet...próbáltam hajórádióval, több100ezres amatőrrádióval, de semmi.. a modulácio FM, az biztos, csak a sávszélességet nem tudom, elég-e. Rá kellene mérni egy transponder kimenetére...hogy mi is jön ki belőle... úgy könyebb lenen ráhanolni egy rádiót. Na ez lesz a következő projekt. Max kezdetnek valahová feltehetnénk az én NASA vevőmet.. azzal műxik... azzal valamiért viszont nem látom tőlünk a "B"-s transpondereket...
Atti.. van különbség az "A", és a "B"-s adók között teljesítményben?
Békáson a erkélyre telepített antennámmal verőcén még látom a hajót ( Class A ) viszont az újpesti öbölben MOTORKACSA-t nem látom.. :S
Hűha! Látom reggel óta rápörögtetek a témára rendesen. :-)
Valami ilyesmi volt az elképzelésem nekem is, az antenna talán dolog legegyszerűbb része. VHF kézirádiókat 15e körül már lehet venni, ha ennél is olcsóbb forrást tudsz, ne kímélj. :-)