Nem az volt a kérdés, hogy kin keresztül IS. Azt írja, hogy a halott lelkeknek IS, akkor még kinek?
Akinek hirdettetik az evangélium, az mi lehet más, mint bűneiben halott.
Efézus 2/1: Titeket is megelevenített, akik holtak valátok a ti vétkeitek és bűneitek miatt, ...minket, kik meg voltunk halva a vétkek miatt, megelevenített együtt a Krisztussal---(pedig mikor ezt mondja, testben él, nagyon is)
-Mert azért hirdettetett az evangéliom a holtaknak is; -Mert a holtaknak is azért hirdettetett az evangélium; -Mert azért hirdették az evangéliumot a megholtaknak is; -Az evangélium ugyanis azért hangzott el a holtak előtt is; -Hiszen a holtaknak is azért hirdettetett az örömüzenet.
Jézus megöletett test szerint, s feltámasztatott Lélek szerint, Amelyben (a Lélekben) elment az egykor engedetlenekhez predikálni a Noé napjaiban, a bárka készítésekor...
Biza nem kell kitörölni. Csak ahhoz, hogy úgy lehessen értelmezni az Igét, ahogy mondod, így kellene szólnia: Egykor hirdette az evangéliumot az engedetleneknek...
A megelevenedett Jézus prédikálását nem tudod bevonni az engedetlenkedés korszakába...
Az ige szerint a tömlövben lévő lelkeknek prédikált, akik EGYKOR, Noé idejében engedetlenek voltak... Vajon ezek a lelkek, akiknek prédikált Jézus szellemtől megelevenedve, a Jeruzsálemi Büntetésvégrehajtási Intézetben voltak?
"Jézus Abban a Lélekben predikált - Nojén keresztül - a bárka készítésekor a bűn tömlöcében levő embereknek, Amely megelevenítette Őt a halálból..."
Elég sajátságos fordítás lehet a tiéd.
Az egykor szót ki kellett, hogy töröljed a bibliából.
Csakhogy nem "prédikált az engedetleneknek", hanem prédikált az EGYKOR (értelmező kéziszótár: valamikor régen) engedetleneknek (meg is mondja az engedetlenség idejét)
Az Ige szerint az engedetlenség idejében prédikált-a bárka készítésekor? Vagy prédikált az egykor engedetleneknek?
Határozott különbséget tesz az Ige a prédikálás, és az engedetlenség ideje között...
Károli: A melyben elmenvén, a tömlöczben lévő lelkeknek is prédikált, amelyek engedetlenek VOLTAK Egykor, (kiknek prédikált, egykor voltak engedetlenek)
Magyar Biblia Tanács: Így ment el a börtönben levő lelkekhez is, és prédikált azoknak, akik egykor engedetlenek voltak...
Káldi Neov. Benne ment el, hogy azoknak a lelkeknek is a megváltást hirdesse, akik a börtönben voltak, akik egykor hitetlenek voltak...
Békés-Dalos: Így elment a börtönben sinylődő lelkekhez is, és hírt vitt azoknak, akik hitetlenek voltak akkor, amikor Isten Noé korában...
Csia: Ebben a [szellemben] ment el a tömlőében lévő szellemekhez is és hirdette [nekik az igét.] Ezek a [szellemek] egykor engedetlenkedtek, amikor Nóé napjaiban..
Noén keresztül Jézus kinek hirdetett még, ha nem a bűnben halottaknak az álláspontod szerint? Mert azt mondja, -"Mert azért hirdettetett az evangéliumot a megholtaknak IS"
"Jézus holtában nem predikálhatott holtaknak.." Nem is mondja hogy holtában(halálra adatott test szerint), hanem megelevenedve ( megeleveníttetett Lélek szerint. ) ===>Így ment el a börtönben levő lelkekhez is, és prédikált azoknak, akik egykor engedetlenek voltak..
1Pét 4,6 (Csia) Hiszen a holtaknak is azért hirdette-tett az örömüzenet, hogy [ha] a hús emberi [élet]sorban ítéletre juttatta is őket, de a szellem isteni színvonalon életre keltse őket.
1 Pét 4,6 (Káldi) Mert azért hirdették az evangéliumot a megholtaknak is, hogy bár testben, emberek módjára ítélték meg őket, Lélek által azonban Isten szerint éljenek.
"Mert azért hirdettetett az evangyéliom a holtaknak is, hogy megítéltessenek emberek szerint testben, de éljenek Isten szerint lélekben..."
A megelevenít, feltámaszt szó ezt jelenti: "élettelenségből feléleszt; erővel életre kelt"
A halála idején nem volt eleven, ezért is kelett megeleveníteni a halálból.
Róm 8,11 Ha pedig annak Szelleme, aki Jézust a halottak közül feltámasztotta (megelevenítette) bennetek lakik, az, aki a Krisztus Jézust a halottak közül feltámasztotta (megelevenítette) a bennetek lakó Szellem által a ti halandó testeteket is meg fogja eleveníteni.
A lélek a halálból eleveneítette meg Jézust, nem a halálalvásból.
"tehát a halála idején nem tudott predikálni más holtaknak"
1Pét 3,18-20 (Csia) Mert a Krisztus is meghalt egyszer vétkekért, [az] igazságos a hamisakért, hogy benneteket Istenhez vezessen, megölte őt a hús [ember,] de megelevenítette [a] szellem. (--->Róma 8/11) Ebben a [szellemben] ment el a tömlőcben lévő szellemekhez is és hirdette [nekik az igét.] Ezek a [szellemek] egykor engedetlenkedtek...
Az Igehirdetés ideje nagyon egyértelmű az Igéből: "Ebben a [szellemben] ment el a tömlőcben lévő szellemekhez is..." Az egykor; Noé idejében engedetlen lelkeknek prédikált Jézus a halálból megelevenedve.
"A halál az öntudatlanság, s nem az elevenség állapota." Csakhogy Jézus megelevenedett szellemben prédikát a tömlöcben lévő lelkeknek.
Jó. térjünk vissza a Seolra, mint a példázat valóságos elemére.
Még mindig nem áll össze a kép a te értelmezésed szerint, miszerint ha nincs gondolkozás, bölcsesség, nincs cselekvés, akkor hogyan érthető szó szerint Lázár és Ábrahám beszélgetése, hogyan prédikálhatott Jézus a holtaknak. Hogyan érthették meg egymást gondolkozás nélkül, hogyan térhettek meg cselekvés nélkül? Milyen biblikus megalapozottsága van annak, hogy a Sheolban lévők kapnak valamiféle szellemi testet, aminek van szeme, ujja, nyelve is?
"Okoskodás helyett gyorsan pasztázd már oda azt a részt, ahol azt írja, hogy az itt szóló Sámuel nem Sámuel hanem egy gonosz szellem. Ha nem tudsz ilyet akkor buktad."
A Lélek a halálalvás közben elevenítette meg Jézust? A halála idején nem volt eleven. Tehát a halála idején nem tudott predikálni más holtaknak, akik szintén nem voltak elevenek. A halál az öntudatlanság, s nem az elevenség állapota. A holtak nem kommunikálnak, nem predikálnak. Nojé viszontag predikált az embereknek...
""Jézus az Özönvíz előtt, a bűn fogságában élő emberekhez ment Noé prédikációja által..."
Ezt pár szóban kifejthetnéd, hogyan is érted...
1Pét 3,18-20 (Csia) Mert a Krisztus is meghalt egyszer vétkekért, [az] igazságos a hamisakért, hogy benneteket Istenhez vezessen, megölte őt a hús [ember,] de megelevenítette [a] szellem. (--->Róma 8/11) Ebben a [szellemben] ment el a tömlőcben lévő szellemekhez is és hirdette [nekik az igét.] Ezek a [szellemek] egykor engedetlenkedtek, amikor Nóé napjaiban a bárka készülésekor az isteni hosszútűrés várakozott [rájuk. E hosszú tűrés ellenére a bárkában mégis] kevés, vagyis [csak] nyolc lélek menekült meg a vizén keresztül.
Nem beszél Noé prédikációjáról, ellenben utal az engedetlenség idejére, ami Noé korszakában volt. Mind az engedetlenség, mind a prédikáció ideje behatárolható. "Ezek a szellemek(lelkek) egykor engedetlenkedtek=Noé napjaiban. Jézust megölte a hús(ember)---mikor? Megelevenítette a szellem---mikor? Ebben a szellemben ment prédikálni a tömlöcben lévő lelkeknek---Ha tudjuk mikor elevenedett meg Jézus, azt is tudjuk, mikor ment a tömlöcben lévő lelkekhez.
1Pét 4,6 Hiszen a holtaknak is azért hirdette-tett az örömüzenet, hogy [ha] a hús emberi [élet]sorban ítéletre juttatta is őket, de a szellem isteni színvonalon életre keltse őket.
Az akkori írástudók jobban ismerték az írásokat. (pl Énok könyvét is) és nem döbbentette le őket az a tény, hogy a gonoszok a Seolba mennek, az igazak meg Ábrahám kebelébe jutnak, ezért is lehetett ez a példázat alapja, ugyanúgy lehetségesnek vették, mint ahogy azt, hogy a magvető kimegy vetni és nem csak a felszántott földre vet, hanem sziklás helyre is vagy földútra. (az akkori magvetés így zajlott ugyanis)
Az alvással való példáról beszéltem. Miért terelted el ?
Amit meg írtam: A példázat - mint a magvető - alapja is egy valós lehetséges eset.
és a valós lehetséges eset ( hogy a paraszt kimegy szórni a magot) példáz valamit
Párhuzam: A valós lehetséges eset, hogy a gazdag ember felnyitja a nem testi szemét és gyötrettetik a Seolban példáza valamit. (pl.: hogy gazdagok = főpapok, farizeusok, akik bezárják a mennyek országát(= morzsalékokat juttatnak))
A példázat lényege, hogy a mögöttes tartalmát kell meghallani. Nyugodtan keress rá Lázár parabolára, eszkatológiai beállítottságtól függetlenül meg fogod találni a főpapok-pogányok párhuzamot. Talán más meg tudja úgy fogalmazni, hogy belátod.
A példázatnak nem a Seol a központi mondanivalója, mint ahogyan a magvetőnek nem a szántóföld, a házigazdának nem a szőlő. Amikor a példázatot nem a tanítványoknak mondta, hanem a farizeusok is hallották, azok megértették, hogy róluk szól. A részleteket éppenhogy te boncolgatod, és a példázat valódi értelmétől már eljutottál a szellemek seolbéli megtéréséhez és az álombéli állapothoz, holott a példázatnak üdvtörténeti értelme van.
Hogyan predikált a halott Jézus a halottaknak? A halálban nincs kommunikáció, öntudat. A halál alvás. Az alvó emberek egymásnak predikálnak? Nem. Jézus a bárka készítésekor a bűn tömlöcében levő emberekhez ment Noé predikációja által.
"azok a szellemek nem hallották az evangéliumot "
Azok az emberek ismerték az evangéliumot: "És ellenségeskedést szerzek közötted és az asszony között, a te magod között, és az ő magva között: az neked fejedre tapos, te pedig annak sarkát mardosod". Ezt elutasították, megkeményedtek nem akármilyen gonoszságukban, ítéletüket elvették. Föl fognak támadni - a kárhozatra...
Sok mindenre nem tudom a választ, de a szentírásban így van, tehát igaz.
Pl.: ez is ilyen:
"Az, hogy Jézus prédikált a Seolban és ezt így kéne érteni, meglehetősen furcsa lenne. Mi értelme van a prédikálásnak, talán a Seolban is meg lehet térni? "
Nem tudom az okát csak feltételezni tudom, de Péter valószínűleg tudta és nem véletlen írta, tehát igaz. (és ő nem példázatként írta)
(Amúgy miért zárod ki azt a feltételezést, hogy meg lehetne térni? Hiszen azok a szellemek nem hallották az evangéliumot és esélyük sem volt rá. Isten pedig igazságos. Nyilván a Seol nem a kárhozat (azaz az örök elvettetés), mert akkor nem kellene második halál, ahol a Seol(alias Hádész) is bevettetik a tűzbe a halállal együtt.)
"Mert hozzászólásod végén már eljutsz ide, hogy lehet, hogy csak egy álomszerű de nem öntudatlan állapot van, node a Lázár példázat akkor ennek ellentmondana, mivel ott szemlátomást gondolkozik, beszél a gazdag. Vagy csak álmodja? No, ez már kezd így bonyolult lenni. "
Azt feltételezem, hogy a testi alvás egy hasonlata (példázata) az test nélküli állapotnak. Abból indultam ki, hogy a testi alvás se teljesen tudatlan, mivel ott az álom és tudommal az agy sokkal több információt dolgoz fel alvás közben mint ébren. (az aznapi eseményeket a hosszútávú memóriba való elraktározása ekkor történik)
Nem hiszem hogy ez olyan bonyolult lenne, csak el kell gondolkozni.... és menni fog.
Csak nem kell túlzásba vinni a következtetéseket, mint ahogy a példázatoknál se, hanem a példázatoknak mindig van központi mondanivalója és nem a részletek boncolgatása visz közelebb a központhoz. (Ezért is hívják parabolának mint az antennát ) Ennyi.