Keresés

Részletes keresés

tungata Creative Commons License 2007.07.04 0 0 26
es akkor ha maxra allitom a szivoerot, no a fordulatszam, akkor csokken az aramfelvetel, vagy hogy van ez? :)
Előzmény: Qqberci (18)
egy mutáns Creative Commons License 2007.07.04 0 0 25

Mi történik a porszívóba vezetett áram által bevitt villamos teljesítménnyel?

A motor hatásfokával csökkenve megjelenik a tengelyen.

Ez jut be a ventilátorba.

Ott a ventilátor különböző hatásfokaival csökkenve átadódik a levegőnek.


A levegő által felvett teljesítmény: N (W) = dp (Pa) * V (m3/s)

ahol dp a ventilátor össznyomásnövekedése, V pedig a térfogatárama.

Kérdés, milyen függvénye a dP a V-nek. Ez a jelleggörbe.

Ideális ventilátor jelleggörbéje:

dp=a+b*V

Ezt egy V (vízszintes tengely) dp (függőleges tengely) diagramban ábrázolva egy a függőleges tengelymetszetből induló egyenes a képe.

Valójában ezen egyenes vonalú ideális jelleggörbe alatt megy a valódi jelleggörbe, mégpedig a V tartomány szélein (igen kicsi és igen nagy térfogatáramoknál) jóval az ideális egyenes alatt, középtájon, ahol jó a hatásoka, közelebb az egyeneshez.

 

Ergo: a valódi jelleggörbe púpos vonal, mely függőleges tengely egy pozitív pontjából indul, felfelé, majd lehanyatlik.

 

b előjele a ventilátor konstrukciójától függ.

Úgynevezett előrehajló lapátorás esetén pozitív,

radiálisnál b=0,

hátrahajlónál negatív.

 

A ventilátor által felvett teljesítmény Nfelvett=dp*V/eta=(a+bV)*V/eta.

a és b konkrét értékeitől, valamint az eta(V) függvénytől függ, hogy fojtáskor nő-e ez, vagy csökken. Leginkább csökken, erősen hátrahajlónál nőhet. Ezért általában zárt szeleppel indulnak, kivéve az erősen hátrahajló lapátozású kerekek esetét.

 

Fentieket komplikálja, hogy a fenti ideális jelleggörbe állandó fordulatszám esetén érvényes. Ha a terhelés csökkenése miatt a fordulatszám nő, akkor a fordulatszám függvényében nő a térfogatáram és a nyomásnövekedés.

 

A felvett teljesítményt pedig természetesen befolyásolja a villanymotor hatásfoka, ami nem tudom, minek a függvénye.

 

Ha a fordulat felpörög, az annak a jele, hogy a ventilátor által felvett teljesítmény csökken, azaz a villamos teljesítmény is, hacsak a motorhatásfok másképp nem rendelkezik.

 

1m

 

 

 

 

 

Előzmény: Vén Resu (21)
NevemTeve Creative Commons License 2007.07.04 0 0 24
Nem értek az elektromotorokhoz, ez kétségtelen, de talán mégsem lenne teljesen felesleg elvégezni azt a mérést, például azért, mert a motor nem csak a levegőt terelgeti, hanem meleget is termel, arra is elmegy némi elektromos energia...
lotht Creative Commons License 2007.07.04 0 0 23
Megmérem este. A wattot is, meg a cos fit is.
Előzmény: Who111 (22)
Who111 Creative Commons License 2007.07.04 0 0 22

OK! Ezek a tények. Meghajlok előttük. Nem leszek olyan elvetemült tudománytalan,

hogy megmérjem.

 

Csak még ezt utoljára:

http://www.fot.bme.hu/letoltes/ERZEKELOK%20ES%20MUKODTETOK/M%C5%B1k%C3%B6dtet%C5%91k.pdf

 

Ennek a 2.2-es pontja leírja a porszívómotor működését.

Ne zavarjon, hogy egyenáramú, ugyanis ez egy univerzális motor, ami érzéketlen a

feszültség polaritására.

A megadott karakterisztikából jól látszanak a motor paraméterei.

De mégegyszer mondom: -Neked van igazad, főleg hogy már eldöntötted.

 

Egyébként egy dolog még elképzelhető:

Ha a ravaszdi fordulatszám szabályozó elektronika érzékeli a túlterhelést.

De akkor sem pörög fel.

Előzmény: Vén Resu (9)
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.04 0 0 21
Persze, teljesen igazad van és bármelyik minimális műszaki vénával megáldott ember ezt mondaná, állítólagos MTA-s fizikusunk egy vizsgán mégis "elhúzna" a válaszért! :)))
Előzmény: Qqberci (18)
Degeczi Creative Commons License 2007.07.04 0 0 20
még a tompított világítás (130-150W, vagyis kb. 10A körül szed ki a generátorból) bekapcsolása is deciliter nagyságrendű fogyasztásnövekedést okoz
Előzmény: Törölt nick (6)
Qqberci Creative Commons License 2007.07.04 0 0 19
[iEgyébként szerinted változtat az autó fogyasztásán, ha bekapcsolod a klímát?

Igen, változtat, ki van próbálva... Ha tudsz egy olyan klímát, amelyik nem, szólj... :-)))
Előzmény: Törölt nick (6)
Qqberci Creative Commons License 2007.07.04 0 0 18
Mérés nélkül, csak józan (?) paraszti(?) ésszel(!!!):

A porszívó motorja szénkefés, soros motor. Ennek fordulatszám-nyomaték jelleggörbéje nagyjából hiperbola. Ez azt jelenti, hogy csökkenõ terhelésre erõs fordulatszám-emelkedéssel reagál.

A motor áramfelvételét két dolog határozza meg: a motor tekercselésének impedanciája (ez az állandó táplálási frekvencia [50 Hz] miatt állandó) és a forgórészben ellenindukált feszültség.

Az ellenindukált feszültség a fordulatszám növekedésével együtt nõ.

A motor áramfelvétele tehát Im=(Utáp-Uell)/Xmot

ahol Utáp a hálózati feszültség (230 V), Uell a forgórészeben ellenindukált feszültség, Xmot pedig a motor konstrukcióból adódó impedanciája.

Növekvõ fordulatszámhoz növekvõ ellenindukált feszültség (Uell) tartozik, ami csökkenõ áramfelvételt jelent.

Ha tehát azt hallom, hogy a motor fordulatszáma nõ, akkor az azt is jelenti, hogy az áramfelvétele csökken.

Ha befogom a porszívõ "száját", hallom, hogy nõ a fordulatszám ==> csökken az áramfelvétel.
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.04 0 1 17
Igazából teljesen mindegy hogy aszinkron, vagy soros kommuntátoros motor, ha kevesebb munkát végez, akkor kevesebb teljesítményt vesz fel. Amit nem értek az, hogy egy állítólagos MTA-s fizikus hogyan állíthatja az ellenkezőjét? Koncentráljunk az "ideális" porszívóra! Szerintetek az miért venne fel nagyobb áramot: :)
Előzmény: Watchdog (16)
Watchdog Creative Commons License 2007.07.04 0 0 16
Előzmény: Watchdog (15)
ha6pc Creative Commons License 2007.07.04 0 0 14

Néked van igazságod.

Sem fizikus,sem villanymérnök nem vagyok,viszont a nagy 300-600kW-os ventillátorainknál a beömlőoldalon szabályozzuk a szállítandó levegőmennyiséget.

Némelyiknél ha 75% fölé nyitjuk a beömlő zsalukat,a motorvédelem megszólal.

Előzmény: Vén Resu (12)
Watchdog Creative Commons License 2007.07.04 0 0 15
Alternatív fizikusoknak javasolt az aszinkrongép jelleggörbéinek tanulmányozása például itt (26. oldaltól).
Én az ideális porszívót úgy képzelem el, hogy be sem kell dugni a konnektorba...
Előzmény: Vén Resu (10)
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.04 0 1 12
Hidd el, a régi porszívó is ugyanígy viselkedne! Azért menne tönkre a porszívó, mert ilyenkor az üzemi fordulatszám felett pörög a motorja és nincs hűtése.
Előzmény: Törölt nick (11)
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.04 0 0 10

Lehet hogy rosszul fogalmaztam. A topik címében felvetett kérdés igazából nem kérdés (természetesen csökken az áramfelvétel), a kérdés az, hogy miért próbálják állítani az ellenkezőjét?

Vén Resu Creative Commons License 2007.07.04 0 1 9
Ó jajjj. A lefogott villanymotor tengelye az más téma, ne keverjük már a szezont a fazonnal! Azért írtam, hogy felesleges megmérni, mert ez TÉNY! Olvasd végig figyelmesen a topiknyitót! Egyébként pedig felpörög a motorja, ez is TÉNY!
Előzmény: Who111 (7)
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.04 0 0 8

Kíváncsivá tettél: hol mond ellent az energiamegmaradás törvényének ezzel?

A topiknyitóban meg már leírtam, kevesebb munka->kevesebb áramfelvétel, a "fizikusunk" úgy néz ki hogy a fordítottját állítja. Szerinte akkor több munkát végez az "ideális" porszívó ha befogom a cső végét, mint akkor mikor a levegőt szállítja.

 

Egyébként szerinted változtat az autó fogyasztásán, ha bekapcsolod a klímát?

 

Ezt nem értem. Ennek mi köze ehhez?

Előzmény: Törölt nick (6)
Who111 Creative Commons License 2007.07.04 -1 0 7

Akkor mondana ellent, ha csökkenne a porszívő áramfelvétele.

"Felesleges megmérni..."

-Miért? Lehet, hogy esetleg mást mérnék? Ettől tartasz? :-)

Ilyet egyébként se írj, mert azt jelenti, hogy te már eldöntötted a kérdést, és a

további vitának nincs helye. A topic viszont a véleménycsere miatt nyílt.

Ez feltételezi, hogy valakinek más lehet a véleménye, mint neked.

 

De komolyan, gondold át:

-Ha egy villanymotor tengelyét lefogom, akkor erőlködni fog, megpróbálja tartani

a fordulatot a súrlódással szemben. Ez nagyobb áramfelvételt jelent.

A te állításod szerint viszont több munkavégzéshez kevesebb áramfelvétel tartozik.

Ezt nem gondolhatod komolyan...

(Egyébként nem felpörög a porszívó, ha befogod, csak megváltozik a hangja.)

Előzmény: Vén Resu (4)
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.04 0 1 5
Előzmény: Who111 (1)
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.04 0 0 4
Felesleges megmérni! A tényeken nem változtat, a kérdés csak az, hogy egy állítólagos fizikus miért mondana ellent az energiamegmaradás törvényének?
Előzmény: Who111 (3)
Who111 Creative Commons License 2007.07.04 0 0 3

Tudod mit?

1-2 napon belül megmérem én is.

Who111 Creative Commons License 2007.07.04 0 0 2
Hát igen, ott már személyeskedéssé fajult a dolog. Nem szerencsés...
Előzmény: Vén Resu (0)
Who111 Creative Commons License 2007.07.04 0 0 1

Nullás!

 

Hol lehet megnézni azt a videót?

Minden számítás és elmélet szerint nőnie kéne az áramfelvételnek.

(Bár én csak az elektromosságban vagyok otthon.)

Előzmény: Vén Resu (-)
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.04 0 0 0
Vén Resu Creative Commons License 2007.07.04 0 0 topiknyitó
Valódi fizikusok segítségét szeretném kérni!

 

Növekszik e a porszívó áramfelvétele, ha befogom a szívócső végét? A kézenfekvő és logikus magyarázat az, hogy csökken, mert kevesebb levegőt szállít, így kevesebb munkát végez, de egy másik topikban összefutottam egy önmagát MTA-s kutató fizikusnak aposztrofáló figurával, aki szerint ez nem igaz. Még a hangján is hallani hogy befogott szívócsővel felpörög a porszívó motorja motorja (vajon miért? :) ), de egy multiméterrel megmértem és le is videóztam az áramfelvételt, hogy az valóban csökken. Ekkor MTA-s kutató fizikusunk elkezdett mesélni az „ideális” porszívóról, aminél szerinte nőne az áramfelvétel ha befognám a szívócső végét, engem pedig kioktatott, hogy én csak egy villamosmérnök vagyok és nem értek a fizikához.

(A hab a tortán csak az, hogy az iparban nagy teljesítményű ventilátorok és szivattyúk indításakor mindig lezárják a csappantyúkat és ezt tehermentes indításnak nevezik, legutóbb meg egy szivattyúnak úgy sikerült az áramfelvételét mérsékelni, hogy egy kicsit lefojtottuk.)

 

Akkor most hogy is van ez? Fizikusok HELP!!! :)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!