Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
Éppen ezért nem értem a dolgot...milyen időjárásra indultak el?? SA, TAF nem adott jó, sőtt...
Akik utánuk jöttek majdnem ugyanott, de A080-ról sülledve nekik sem volt talajlátás és A060-ról jegesedtek...csak nekik volt jégtelenítő, és minden egyéb jogosítás a szakszolgálati engedélyben, ami feljogosítja őket a repülés végrehajtására!
Csak megerősíteni tudom, nincs neki, csak PPL szakszója. Én nem tüntetném ki azért, mert áttörte a felhőt...valószínüleg nem most csinálta először :-( Amit tett(ek), az kimerít jónéhány büntetőjogi dolgot...meglátjuk, remélem tényleg alaposan kivizsgálják!!
Nem hivatalosan annyit tudok még, hogy a mellette ülő szakszó nélkül repül és oktat évek óta... :-(
Rendet kéne csinálni, mert előbb-utóbb baj lesz...túl nagy a szabadság, főleg a "G" osztályban...
1. kismillio progi van a neten, amik leforditják sima angolra... 2. már nem elmexem, sima PPL vizsgának egyáltalán része? Csak mert a NVFRnek igen, ha a sima PPLnek is része lenne, miért kérték a NVFR-en külön?
ha ez tényleg így van, hogy a pilóta csak PPL-el rendelkezett, akkor elég komoly bravúrt hajtott végre azzal, hogy felhőben (felhőt áttörve), műhorizont alapján, vektorok követésével, sötétben le tudja tenni a röpcsit Ferihegyen.
Ugyanakkor téboly ez az egész. Komolyan mondom, hogy nem térek magamhoz, hogy ez az esemény bekövetkezett és idáig fajulhat egy happy flight.
Sajnálom ezt a szerencsétlent, de tipikusan rossz döntések sorozata, sőt!
Azt is megkockáztatom, hogy egy METAR vagy egy TAF vagy egy Szignifikáns térkép nem is mond neki semmit, hisz nem is tudja, hogy az a sok-sok rövidítés mit is takar.
Őrület.
Ha ebből egy vizsgálat indul, márpedig, ha jól tudom indult, akkor itt több esetben is büntetőjogi felelősség megállapítására is sor kerülhet.
Abban nem kételkedhetem, hogy Ti ott mit láttatok, mit nem! De... :
Tények:
-LHBP és LHSN sőtt még LHKE is OVC017 - OVC012 (ha érted ezeket a röviditéseket) volt. Tehát pont a Ti repülési útvonalatokon (és az egész országban) teljes borultság volt.
-tudom, hogy furán hangzik, de nem csak Ti voltatok a levegőben, hanem olyan "kis" pilóták, akik 8-9 ezer repült órával rendelkeznek és Ők is megerősítettek a leírtakban
-makacs tény továbbá, hogy a Hungarocontrol rögzíti mind a hang, mind pedig a radar adatokat és ezek mind engem igazolnak
-igen ültem már ilyen gépben IS!!
Nem tudom, hogy Te hány repült órával rendelkezel, nem tudom, hogy van e szakszolgálati engedélyed, DE MINT AHOGY LEÍRTAD UTAS VOLTÁL!! HA PILÓTA LENNÉL, ÖRÜLNÉL, HOGY MOST EZEKET A SOROKAT OLVASOD!!
A mai napon megerősített választ kaptam, hogy a pilóta csak PPL engedéllyel rendelkezik NVFR és IFR nélkül! Tehát, mit kerestetek Ti jóval napnyugta után a levegőben?? Miért volt a gépen másfél órával a leszállás után 4 cm jég? Miért volt a gép alatt nagy kupacban jég?
Remélem kezd derengeni, hogy épp megmentettük az életeteket, továbbá 5 kereskedelmi légijármű késett a pilóta felkészületlensége, felelőtlensége miatt!!
Örülj neki, hogy egyáltalán nem értesz a repüléshez, mert így nem öregedtél hirtelen legalább 10 évet...:)
A repülésben az a "szép", hogy csak akkor lehet nyugodt az ember, amikor a földön, az állóhelyen leállítja a motort és a kulcsot a műszerfal tetejére teszi. Ugyanis az adott útvonal ezzel a pillanattal fejeződik be. Addíg meg van min izgulni. A leszállás megelőző legalább fél órában biztos, hogy volt végig földlátásotok? A meteor jelentésekből nem ez derül ki. (1000-1700 lábon 8 okta felhőzet, magyarul teljes borultság). Ti felette repültetek, azaz a földlátás max a felhők tetejének bámulásában merült ki. Utána alaposan jegesedtetek, megintcsak szerencse, hogy nem láttad a szárny belépő élét.
Összefoglalva, marha nagy sz@rban voltatok, és inkább adj hálát, hogy kaptál a pilótáddal együtt még egy esélyt az élettől. Legközelebb ilyen időben válaszd a kevésbé úrias, de azért biztonságosabb vasúti vagy közúti közlekedési formát.
Ami pedig a repülőgépet illeti, egy C-182-es ugyan olyan röpcsi mint a többi, amin nincs jegesedésgátló rendszer, ergó: nem indulunk el vele IMC körülmények között.
Ez alapszabály.
Kitartok az eredeti véleményem mellett: a pilótának el a szakszóját egy életre!!!!!!!!!
Hmm ez tényleg érdekes,mert én ott ültem a hátsó ülésen . 1általán nem izgultam,és a leírtak fele sem igaz! :D Oda-vissza út nyugodt volt földlátással ;) Mellesleg ültél már ilyen repülőgépen,ha nem akkor annyit is ér a véleményed.
Nekem és még sok más embernek ez a véleménye! Egy ilyen ember, ne veszélyeztesse a légteret, se az embereket és persze önmagát se! De ez Magyarország, itt mindent meg lehet tenni komolyabb büntetések nélkül.
Számtalan esetet lehetne felsorolni, ahol szabályszegés történt, de egy "jaj, drága barátom, legközelebb figyelj jobban...na hol az a pálinka..." című történetnél több nem történik.
Jelenleg itthon mindent a pénz diktál, régebben, aki rátermett volt a repülésre, repült...ma, akinek pénze van, repül ( TISZTELET A KIVÉTELNEK !!! ).
ilyenkor az jut az eszembe, hogy miért nem vonják be a szakszóját ennek az embernek örökre?
Látszólag tökéletesen alkalmatlan a szakszójában feltűntetett feladatkör ellátására, legyen akár egy PPL szakszója NVFR jogosítással. Elindulni Magyarországra abban a tudatban, hogy ott esetleg nem is talál olyan repülőteret, ahol le tud majd szállni?
Stabil jegesedési körülmények között, sötétben, felhőben repülni egy olyan repülőgéppel, amin nincs jegesedés gátló rendszer?
A gép műszerezettségét nem ismerem, de hiába van felműszerezve, ha a pilóta nem képes ezeket rendeltetésszerűen értelmezni és használni.
Nem tudom összerakni, hogy hogy lehet valaki ennyire felelőtlen, tudatlan, ostoba. Még szerencse, hogy élve megúszták!
Hm érdekes történet, jó lenne ha ezt sokan elolvasnák és végig is gondolnák, hogy milyen sok hülyeséget is csinálnak egyesek manapság.
A témához tartozó kedvencem, a Tökölről való átrepülés VFR tervvel, amikor Ferihegyen totál IMC van vagy akár még LVP is!!! Szóval ilyen esetekben ne lepődjön meg senki, hogy nem lesz beengedve a CTR-be, hacsak nem tér át IFR-re és megfelelően nem modosítja az útvonalát! Azaz felejtős a SOROK és tsai, ha valaki IFR!!! (halkan jegyzem meg, hogy a különleges VFR sem közkívánat!)
Szerintem nagyon bátrak az ilyen pilóta kollégák, vagy nagyon buták.
Mikor jutunk már el odáig, ha ígérkezik egy jó kis meló,de alkalmatlan az időjárás akkor arra NEMet tud mondani a felelős(?) COMMANDER?
Amúgy láttam én is a történet főszereplőjét a radaron még a "kifele" útján. Azon gondolkoztam, hogy biztos az ország többi részén süt a nap és csodás idő van, csak ahol én ülök ott jégtelenít mindenki, és vacak a látás meg a felhőalap!
Amit most leírok, csak azért teszem, hogy kicsit megpróbáljak rávilágítani a VFR / IFR repülés veszélyeire. Hogy kivel és mikor történt lényegtelen, de nem is lenne szabad leírni ide.
Szituáció:
Napnyugta után (18:00 UTC körül), magasság 4000 láb, útvonal Németországról Magyarország egyik déli repülőterére.
Időjárás:
Magyarország területén NEM volt VFR körülmények közt lévő repülőtér! (Jellemzően az ország nagy része felett OVC010 - OVC017, látás 4000 és 3000 közt. Hőmérséklet 0, harmatpont 0!
A légijármű a BUD APP légterében repült (A040) és már ott megkapta az időjárási tájékoztatásokat, ennek ellenére folytatta útvonalát. Miután a BUD APP átküldte Őt a FIC-hez, mi is újra tájékoztattuk, hogy a célrepülőtér nem tudja fogadni VFR-ben. Dolgozott a LHSN MCTR és MTMA, csak A040-en engedte átrepülni. Erről is tájékoztattuk és kértük, hogy emelkedjen A040-re. Ezt nagyon lassan és ingadozó magasságtartással tudta csak megtenni, a géptípustól eltérő kis sebességel. A szolnoki légtér átrepülése után a pilóta megkérdezte, hogy mit tegyen, hová menjen. Tájékoztattuk, hogy Magyarországon nincs repülőtér, ami VFR-ben tudná Őt fogadni. A pilóta egyszer sem mondta, hogy rendben, akkor áttér IFR-re. Miután lesüllyedt 2500 lábra kért illetve javasoltunk neki egy LHBP leszállást (erős fények, megbízható radarfedettség, felkészült mentőegységek miatt). A pilóta nem tudta megállapítani a gépben lévő üzemanyag mennyiségét, csak saccolni tudta azt.
Fél órával ezek után a gép biztonságban földet ért Ferihegyen. A kiérkező KBSZ munkatársai a gép belépőélein, hátsó, függőleges felületein erős, több cm vastag jégréteget fedeztek fel.
Nem tisztem megkérdőjelezni a pilóta felkészültségét, szakszolgálati engedélyének és az abban foglalt jogosítások meglétét , de azt gondolom, hogy nem volt minden rendben.
Biztos vagyok abban, hogy az indulási repülőtéren is rendelkezésre álltak a METEO információk. Az időjárási körülmények nem hirtelen alakultak ki, szinte egész nap ez volt jellemző.
Szerencsére senki sem sérült meg és anyagi kár sem keletkezett.