Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Megjegyzem: pont Te írtad le, hogy az NDK-ban a háború után hogyan csinálták az Umbauwageneket. Azokat jobban átépítették, mint ezt. Továbbá, nézd meg ezt a képet:
Elég rendesen szétkapták ezt a kocsit is, nyilván a hogy a 25-30 év alatt eléggé elrohadhatott sok helyen. Ehhez képest a C4ü átalakítása nem sokkal több.
Viszont a filmen látható kocsi egy C4ü-36-os lehetett, ugyanis az egyik ablaka keskenyebb, mint a többi, és ez ennek a típusnak volt a jellemzője:
Hátulról az 5. fülkeablak.
Itt meg egy jó kép egy gyártáskori állapotú C4i-36-os kocsiról:
találtam egy korabeli interjút. A KGB egyik ügynöke adta a Jereváni Rádiónak. Elmondta, hogy ennek az egy vagonnak az átépítési költségei teljes egészében fölemésztették a MÁV azévi járműbeszerzési és pályafenntartási keretét.
Köszönöm az információt! Érdekes darab lehetett, de szerintem kissé elért a magyar átalakítástól.
Mivel barkácsolom a Ba(u) 5740-est (illetve 5840-es lesz a pályaszáma nálam), időnként előszedem a képeimet. Találtam is egyet amelyiken egy ilyen kocsi látható (egy nagyobb képből kivágva):
Nézd csak meg, 10 fülkeablak látszik (amit a középre, vagyis az 5. és 6. fülkeablak közé festett MÁV felirat is alátámaszt), és ezen a képen - ellentétben a filmmel - a WC ablak látszik. Vagyis a WC közelebb került a kocsi végéhez, az eredeti WC helyére normál ablakkal egy fülke (vagy páholy) került.
Végeztem egy csöppnyi kutatómunkát. Idő × óradíj = sok. 😗 A DB 1950-ben szívességet tett neked. Barkácsoltak egy (azaz 001) darab ilyen különcélú kocsit (Gesellschaftswagen). A járműszekrény ugyanaz, a toldalékok szintén megegyeznek. Azidőben harmonika átjáró volt rajta, később gumihusi. DE Az eredeti WC ablakokat nem szabad megnagyobbítani, és a kiegészítő darabokon pedig be kell csinálni ... azokat. A vagon 1979-ig volt a DB-nél, és vörös ruhát hordott. Selejtezés után egy bajor klubé lett, ott fehér-kékbe öltözött. (Fotó: 2000.) 2010-re viszont helyrepofozták 3. korszakos kinézetre.
Remélem, segítettem. (Forrás: DB Gesellschaftswagen aus Altbaueilzugwagen; GeraMond Verlag.)
"A DRG/DRB 1930 óta soha soha nem állított forgalomba tíz ablak + egy-egy WC + egy-egy ajtó kinézetű görgeményt."
Ez így van, ezért írtam, hogy a MÁV-nál alakították át a kocsit 10 fülkesablakossá. Sőt, létezik egy belső kép üzemi korából, ahol az látszik, hogy az ablakok előtt egyik oldalon volt kapaszkodó, a másik oldalon nem, tehát fülkéssé barkácsolták át az eredetileg termes kocsit. Jó eséllyel az 1963-as átszámozáskor, mert a Bau 5791-es is az 1961-es felújításkor kapta meg az az ABa 26xx-es pályaszámát.
Az általad megosztott első képre nézve fölismertem a BC4ü-36-os vagont az ablakairól. (Nyolc + egy-egy WC + egy-egy ajtó.)
Lovász Gyuri (vagy István) fényképéről egy szót sem írtam. Tudom, hogy C4i-34 (vagy C4i-30). Nyolc ablak + egy-egy WC + két-két ajtó.) RhB kolléga mindkettőt rögzítette üzemi korukban (sok ajtóval).
A DRG/DRB soha nem állított forgalomba tíz ablak + egy-egy WC + egy-egy ajtó kinézetű görgeményt.
Pofon. De én bekötöm a zsák száját. Ne piszkáld a madzagot! 😆
A BC4ü-36-nak meg csak 8 ablaka van, ráadásul nem is egyformák. A C4ü-36-nak is csak 9.
Ráadásul nincs meg Neked Lovász Gyuri képe. Azon egyértelmű a 10 ablak, és a pályaszám alapján egyértelmű a C4i-30-as eredet. Emelem a tétet: valószínűleg a képen látható kocsi csak egy hasonlóképp átalakított darab, mert a kocsi végén itt nem látható egy merevítő borda, ami Gyuri képén igen.
Nem vagy Te Főgonosz, csak egy eltévedt bárányka... :-)
Adtál egy pofont a sz...épségnek. A film sztárja egy BC4ü-36 típusú jármű. Bármilyen lapos szögben fotózták, de a jellegzetessége látható. Ablak/szegecs számlálás (hátulról): WC + 4 fülke + 1/2 fülke + stb. Az innenső ablakok pedig szélesebbek a túlsóknál. A vagon tehát eredetileg is fülkés, gyorsvonati kocsi. Az (ilyen jellegű) itthoni átépítésre utaló szöveg tévedés. (A filmet nem nézem meg, a betett baloldali, állomási képről mesélek. Lehet, hogy nyílt vonalon beugrott egy dublőr? 😄 )
Korábban az alábbi képeken látható kocsit olasznak gondoltam, majd braun topiktárs figyelmeztetett, hogy ez egy német eredetű. Elsőre a C4ü-35 (vagy 36) ugrott be, de annak a fülkeszáma nem stimmel. Aztán egyszer Lovász Gyuritól kaptam egy nem publikus képet, ahol egy ugyanilyen kocsi látható üzemi állapotában. A pályaszám alapján az (meg ez is nagy valószínűséggel) egy C4i-30-as. Vagyis az eredeti kocsit sikerült úgy átalakítani, hogy a tervezője sem ismerne rá. Illetve annyira nem, mert csak az történt, hogy a kocsi egyik ajtaja helyett egy szélesítés történt a budi részére, illetve a termes személyvonati kocsiból fülkés gyorsvonati lett. Feltehetőleg ez az átépítés a '60-as évek eleji átszámozáskor történt. (A filmből ez a vasutas rész a youtube-on megtalálható, és akinek kedve van megszámolhatja a fülkeablakokat is.)
A modellhez nem kell más, mint 2 db SCHICHT, vagy Sachsenmodelle C4-i-34 kocsi. Mivel volt az egyik fórumtárs jóvoltából van egy itt-ott törött alvázú kasztni, ezért első körben ezzel próbálkozom. A szétvágni valót pedig korábban kaptam egy totális roncsként.
Az alap:
A feláldozott roncsnak a tetejéből is kellett vágni a fűrészkoronggal, hogy utána pontos magasságú darabot lehessen belőle készíteni:
Az alapkasztniból is ki kellett vágni a fölösleges részt.
A beragasztások után így néz ki:
Közelről nézve látszik, hogy csak a bal végén reszeltem ki pontosan a ferde felületet, a többinél sikerült olyan rövidre vágni, hogy ha ott is kireszelem ferdére, akkor már kicsi lesz a darab.
Ezért ott azt a megoldást választottam, hogy a kis felületű műanyag ragasztás után a hézagot pillanatragasztó géllel töltöttem ki, ami egyrészt rögzít, másrészt hézagot tölt ki. A kiemelkedő rész pedig lecsiszolható.
A kocsi belül ilyen, látható hogy a kiálló rész zavaró lehet még az ablakok elhelyezésénél. Olfa pengével ezt a kép készítése után le is vágtam.
Jelenleg a rések gittelése folyik, aztán majd jön az ablakok kivágása.
Az megállja a helyét, hogy a Roco M62 129-nek a kerekei ezzel a szürkével vannak festve?:
világosszürke RAL 7038 (Talán úgy lenne helyes ha azt kérdezném, hogy az eredeti mozdony szürkéjének mi a ral kódja.)
Ha nem akkor mi a helyes Ral kód?
Illetve milyen modellfesték számozása felel meg ennek. Pl: Humbrol akril
Ugyan ez a kérdésem a Roco M62 230 kerekeivel kapcsolatban is. Ezzel a szürkével vannak festve?: sötétszürke RAL 7031 (Talán úgy lenne helyes ha azt kérdezném, hogy az eredeti mozdony szürkéjének mi a ral kódja.)
Ha nem akkor mi a helyes Ral kód?
Illetve milyen modellfesték számozása felel meg ennek. Pl: Humbrol akril. Ennek talán a Humbrol Acrylic 27 felel meg ha minden igaz.
Próbállak elérni privátban, de az itteni publikus címedről, illetve a korábbi freemailes-ről is lepattan a levelem. Írnál nekem a dcflieger@yahoo.de-re, szeretnék kérdezni. Köszönöm előre is.
Nagyjából. A félfülkét is le kell vágni, így a WC is egy picit kisebb lesz, de az nem gond. A kocsibelsőt így is el kell vágni, mert a bakelit kocsiszekrényben van egy merevítő fal. De a folyosót nem akarom függönyözni. Meg igazából a fülkét sem. Majd még keresek a roncsaim között valamit, amit tudok használni. Ha más nem jut az eszembe, valami másik Schicht belsőből faragok hozzá valamit valahogyan. Csak az egy kis szüttyögés...
A kocsibelső a WC(-k)-nél passzol? Miért nem vágod ketté úgy a kocsibelsőt, hogy az egyik fülke teljesen befüggönyözött legyen? Ne pont a középső ötös fülke, hanem valamelyik másik.
Igen, köszönöm, hálám örökké üldözni fog! Az egyik kocsibelsőt már tegnap át is alakítottam az ős PIKO kocsik egyikéhez. Hétvégén következik a másik. Bár az már egy kicsit neccesebb lesz, mert kéne hozzá még egy rövid fülke, aminek az utolsó darabját a tegnapi műveletkor felhasználtam. (Ugyanis a C4ü-Pr12-nek 8 egész fülkéje volt, a C4ü-35-nek meg 9. Egy valamilyen régi kocsibelsőből még volt maradékom, de az fogyott el tegnap.)