Manapság óvatosságból, félelemből vagy egyéb okok miatt némely keresztény gyülekezet elhanyagolja a prófétálás hangsúlyozását és fontosságát.
Pál apostol pedig elég határozottan utasítt erre:
1. Kor. 14:1.
Kövessétek a szeretetet, kívánjátok a lelki ajándékokat, leginkább pedig, hogy prófétáljatok.
Szerinted?
Köszönöm ti me a bíztató kedves sorokat. Szeretném, ha tudnád én nem szeretnék sem vitatkozni, sem senkit megbántani, csupán a jelenlegi állapotomat, érzéseimet hoztam felszínre, bocsáss meg, ha esetleg kissé karcos volt. Arról nem is beszélve, hogy tisztában vagyok azzal, hogy aki érti és el is fogadja a bibliai tanításokat, az lelki fejlődésben fényévekkel van előttem, ezért balgaság lenne bármilyen vitába is bocsájtkoznom:-)Jóéjszakát!:-)
Nem tudom. Szerintem több variáció van. Megérted és erős a hited: elfogadod. Megérted és nem erős a hited: csupán töténelem Nem érted és nem erős a hited: nincs miről beszélni. Nem érted és erős a hited:elfogadod.
Nagyon örülök, hogy ennyire szeretnéd megismerni az Úrat! Csak bátorítani szeretnélek abban, hogy elsősorban a Bibliát, abból is legelőször talán az Újszövetséget, Zsoltárok Könyvét és a Példabeszédeket javasolnám, hogy alaposabban megismerd.
Ne csüggedj el, ha "első" olvasásra nem értesz meg mindent. Amit viszont megértesz belőle, azt ragadd meg és azon gondolkodj. Azzal töltsd meg a gondolataidat, azokon elmélkedj..Légy kitartó!
Példabeszédek 8:17.
Én az engem szeretôket szeretem, és a kik engem szorgalmasan keresnek, megtalálnak.
Ezeket pedig Jézus mondja:
János Evangéliuma 14:
23. Felele Jézus és monda néki: Ha valaki szeret engem, megtartja az én beszédemet: és az én Atyám szereti azt, és ahhoz megyünk, és annál lakozunk.
24. A ki nem szeret engem, nem tartja meg az én beszédeimet: és az a beszéd, a melyet hallotok, nem az enyém, hanem az * Atyáé, a ki küldött engem.
25. Ezeket beszéltem néktek, a míg veletek valék.
26. Ama vígasztaló pedig, a Szent Lélek, a kit az én nevemben küld az Atya, az mindenre megtanít majd titeket, és eszetekbe juttatja mindazokat, a miket mondottam néktek.
27. Békességet hagyok néktek; az én békességemet adom néktek: nem úgy adom én néktek, a mint a világ adja. Ne nyugtalankodjék a ti szívetek, se ne féljen!
(majd még később visszatérek a leveledre..., most csak ennyire futotta az időmből:)
"Töredelmesen bevallom Neked én a Bibliát még csak olvasni próbáltam ebben a röpke fél évben mióta keresem a hazafelé vezető utat. Próbáltam, de nagyon keveset értettem"
Ssszz. Pedig az a könnyebb verzió.. Érteni a legkönnyebb, elfogadni, az a nehéz.
Töredelmesen bevallom Neked én a Bibliát még csak olvasni próbáltam ebben a röpke fél évben mióta keresem a hazafelé vezető utat. Próbáltam, de nagyon keveset értettem, ezért az olvasottakat egyáltalán nem tudtam magamévá tenni, bármennyire igyekeztem is. Bízom benne, hogy Isten ad majd nekem is annyi bölcsességet és tudást, hogy egyszer valamikor én is ugyanúgy tudok a sorok között olvasni, mint oly sokan mások. Én egy egyszerű középkorú nő vagyok, sok mindennek lehet mondani, de tanultnak és bölcsnek nem:-) Viszont vágyom az igazságra és vágyom a megismerésre, csakis annyira amennyit Atyánk jónak lát, amennyit be tudok fogadni és amilyen módon be tudom fogadni. Valószínűleg ennek most ez a módja. Hogy az utamba kerüljön egy másnak elmondott sugallat, amely olyan szóhasználattal és olyan stílusban íródott, amelyet én is megértek és gondolom velem együtt még nagyon sokan, akik ebben az időben élünk. Úgy gondolom, hogy Atyánk mindig az adott korban élő emberek nyelvén szólított és szólít meg bennünket. Ha visszájára fordítom az érvelésedet: elképzelhető, hogy Isten például a Krisztus előtti 2005-ben élő emberekhez a mai stílusban szólt volna?Használva a médium, kontroll, stb. kifejezéseket? Ugye nem! Azt meg gondolom nem állítod, hogy ma nem szól hozzánk. A többes szám használatára véleményem szerint azért van szükség, mert Istennek rengeteg segítő teremtménye van, akik vele együtt munkálkodnak. Szeretném, ha elolvasnád a 22. sz. hozzászólásod lefordítását mai nyelvre:
" Magamról szólok, Atyád
1999. június
Álhírek --- szemben az Én igazságom.
Tudom, hogy megismersz, de szeretek bemutatkozni, egyértelművé tenni számodra jelenlétemet. Egyedül én vagyok az Isten. Bennem van minden. Rajtam kívül a semmi van. Jézus, te, mindenki az én gyermekem. A segítőim nem istenek, hanem istenségek. Ők is belőlem születtek és váltak istenivé, de nem Istenné. Amit leírtam az Ó- és Újszövetségben, az igaz. Egy isten van, Én. Azt akartam, hogy csak bennem higgyenek, ne a bálványokban, istenségekben. A földi emberi tudat fejlődése során számtalanszor hittek az emberek sokféle istenben. Ha nem Én lennék egyedül, hanem része valaminek, ezt már az Ószövetségben tudtukra adtam volna az embereknek. Azért választottam a zsidó népet szövetségesül, mert ők értették meg a legjobban, hogy csak egy Isten létezik. Ami az emberiség tudatába több ezer éven keresztül beivódik és nem változik, az van legközelebb ahhoz az igazsághoz, melyet az emberi tudat megért ebből. Ha nem így lenne, az egész Ószövetség alapjaiban rendülne meg, az Újszövetségről nem is beszélve. Az Újszövetség már a Fiam szövetsége az emberrel, a Fiamé, aki engem képviselt a földön. Nincs senki Rajta kívűl, aki ennyire Én lennék. Amikor Ő beszélt nektek, Én szólaltam meg, Engem hallottatok. Az egész eddigi művemet megkérdőjelezi valaki, ha ezeknek a Szövetségeknek ellent mond, vagy más történésekről ír. Ugye milyen ravaszak a megtévesztők eszközei? Megerősítelek hitdeben, a Bennem való hitetdben. Az egész, amit leírtál megtévesztő lenne? Kristálytiszta, logikusan felépített mondatokból áll a könyved. Sok kérdésre majd még nem fogsz tudni választ adni, de tanításod folyamatos. Sokkal szeretőbb Isten vagyok az itt-ott felvázolt képek ellenére. Hamis állítások mind, amelyek szeretetemet megkérdőjelezik, vagy akár kissebbítik. Magatoknak köszönhettek mindent, ami veletek töténik. Én csak enyhítem kínjaitokat, nemhogy tetézném. Hol az Én szeretetem? A szívekben, az egymást segítő szívekben. Ott vagyok mindenkiben, a rászorultban és az ajándékozóban egyformán. Így kontrolláld mindig a feléd áramló tengernyi információt: Ahol nem jut szóhoz a szeretet, ott nem Rólam írnak. Most menj békével, örültem találkozásunknak.
Az a helyzet, hogy neked van egyfajta negatív hited a Biblia igazságaival kapcsolatban, amit én nem akarok és nem is fogok elfogadni. Ezért erről a vitát most veled berekesztem, mert semmi kedvem a szellemi igazságokat egy agnosztikussal megvitatni. Ha te másban hiszel, vagy nem hiszel, lelked rajta.
A zsidók igazsága és a keresztények igazság ugyanannak a dolognak más-más oldala, és pont a Biblia írja, hogy a zsidók a Messiás első eljövetelével kapcsolatos igazságokat nagyon sokáig nem fogják megérteni. Egészen addig, amíg a Zakariás könyvében leírt prófécia Dávid házával és Jeruzsálem lakosaival kapcsolatban be nem teljesedik. Dehát ez számodra valószínűleg szintén nem elfogadható.
Ez nem igaz. Az állításodat pontosan azok a bibliai próféciák cáfolják, amelyek évszázadokkal-évezredekkel a kimondásuk/lejegyzésük után beteljesedtek, pl. Jézus eljövetelével és szolgálatával, a keresztrefeszítés eseményeivel, vagy Izraelnek mint államnak a helyreállításával kapcsolatban.
A prófétáláshoz valóban kell egyfajta médiumitás, de ez a dolognak csak az egyik része. A másik része az, amihez nem kell ilyen tudatállapot, csak az Írásnak a megértése és értelmezése az adott korra/időre. Ha erre Jézus születése idején a fariezusok is képesek voltak, akkor ez a tudomány a mai napig is működik.
A prófétálás nem kulturális szokás, hanem természetfölötti forrásból eredő beszéd. A Biblia tele van ilyenekkel, mert pl. Jézus eljövetelét, ill. földi tevékenységét a próféták bizonyíthatóan évszázadokkal-évezredekkel azelőtt részletekbe menően "megjósolták". Ennek semmi köze a kulturális szokásokhoz, mint ahogy Nostradamusnak sem. Ez a jelenség ma is működik, és ahol Isten inspirálja az ilyen beszédeket, vagy felismeréseket, ott beszélhetünk hiteles prófétálásról.
Azt kell ezzel kapcsolatban megérteni, hogy akár tetszik, akár nem, van egy láthatatlan szellemi valóság, amelyből bizonyos emberek képesek meríteni. Van aki a rossz oldalából, van aki a jó oldalából közöl kijelentéseket, sőt van olyan is, aki mindkettőből. Ennek a szellemvilágnak a tagadása ostobaság. Emellett vannak, akik pszichéből igyekeznek a természetfölötti beszédet utánozni, de ennek nem sok köze van a prófétáláshoz, csak annak látszik.
(az előbbi írás engem Salamon könyvére, a Példabeszédekre inkább emlékeztetett, mint Jézus vagy az Atya szavaira...)
Jn. 10:
27. Az én juhaim hallják az én szómat, és én ismerem ôket, és követnek engem.
5. Idegent pedig nem követnek, hanem elfutnak attól: mert nem ismerik az idegenek hangját.
Hasonlítsd össze a következő sorokkal is:
Ésaiás 43.
1. És most, oh Jákób, így szól az ùr, a te Teremtôd, és a te alkotód, Izráel: Ne félj, mert megváltottalak, neveden hívtalak téged, enyém vagy!
2. Mikor vizen mégy át, én veled vagyok, és ha folyókon, azok el nem borítnak, * ha tûzben jársz, nem égsz meg, és a láng meg nem perzsel téged.
3. Mert én vagyok az ùr, a te Istened, Izráelnek Szentje, a te megtartód, adtam váltságodba Égyiptomot, Kúst és Sebát helyetted.
4. Mivel kedves vagy az én szemeimben, becses vagy és én szeretlek: embereket adok helyetted, és népeket a te életedért:
.......
21. A nép, a melyet magamnak alkoték, hirdesse dicséretemet!
22. És még sem engem hívtál segítségül Jákób, hanem megfáradtál én bennem Izráel!
23. Nem adtad nékem égôáldozatul bárányaidat, és áldozataiddal nem dicsôítettél engem; nem terheltelek ételáldozattal, és tömjénnel nem fárasztottalak.
24. Nem vettél pénzen nékem jóillatú nádat, és áldozataid kövérével jól nem tartottál, csak bûneiddel terhelél, vétkeiddel fárasztál engemet.
25. Én, én vagyok, a ki eltörlöm álnokságaidat * enmagamért, és bûneidrôl nem emlékezem meg! 26. Juttasd eszembe, no pereljünk együtt, beszéld el, hogy igaznak találtassál!
...
És.54:
9. Mert úgy lesz ez nékem, mint a Noé özönvize; miként megesküvém, hogy nem megy át többé Noé özönvize e földön, úgy esküszöm meg, hogy rád többé nem haragszom, és téged meg nem feddelek.
10. Mert a hegyek eltávoznak, és a halmok megrendülnek; de az én irgalmasságom tôled el nem távozik, és békességem szövetsége meg nem rendül, így szól könyörülô Urad.
11. Oh te szegény, szélvésztôl hányt, vígasztalás nélkül való! ìmé, ólomporba rakom köveidet, és zafirokra alapítalak.
12. Rubinból csinálom falad párkányzatát, és kapuidat gránátkövekbôl, és egész határodat drágakövekbôl;
13. És minden fiaid az ùr tanítványai lesznek, és nagy lesz fiaid békessége.
14. Igazság által leszel erôs, ne gondolj a nyomorral, mert nincsen mit félned, és a rettegéssel, mert * nem közelg hozzád.
15. És ha összegyûlvén összegyûlnek, ez nem én tôlem lesz! A ki ellened összegyûl, elesik általad.
16. ìmé, én teremtettem a kovácsot, a ki a parazsat éleszti és fegyvert készít mestersége szerint: és én teremtém a pusztítót is a vesztésre!
17. Egy ellened készült fegyver sem lesz jó szerencsés, és minden nyelvet, mely ellened perbe száll, kárhoztatsz: ez az ùr szolgáinak öröksége, és az ô igazságuk, mely tôlem van, így szól az ùr.
vagy
Jn. 14:
1. Ne nyugtalankodjék a ti szívetek: higyjetek Istenben, és higyjetek én bennem.
2. Az én Atyámnak házában sok lakóhely van; ha pedig nem volna, megmondtam volna néktek. Elmegyek, hogy helyet készítsek nektek.
3. És ha majd elmegyek és helyet készítek néktek, ismét eljövök és magamhoz veszlek titeket; hogy a hol én vagyok, * ti is ott legyetek.
4. És hogy hová megyek én, tudjátok; az útat is tudjátok.
5. Monda néki Tamás: Uram, nem tudjuk hová mégy; mimódon tudhatjuk azért az útat?
6. Monda néki Jézus: Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanemha én általam.
7. Ha megismertetek volna engem, megismertétek volna az én Atyámat is; és mostantól fogva ismeritek ôt, és láttátok ôt.
8. Monda néki Filep: Uram, mutasd meg nékünk az Atyát, és elég nékünk!
9. Monda néki Jézus: Annyi idô óta veletek vagyok, és még se ismertél meg engem, Filep? a ki engem látott, látta az Atyát; mimódon mondod azért te: Mutasd meg nékünk az Atyát?
10. Nem hiszed-é, hogy én az Atyában vagyok, * és az Atya én bennem van? A beszédeket, a melyeket én mondok néktek, nem magamtól mondom; + hanem az Atya, a ki én bennem lakik, ô cselekszi e dolgokat.
11. Higyjetek nékem, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van; ha pedig nem, magokért a cselekedetekért higyjetek nékem.
Szerényen bátorkodom felhívni a figyelmet az Úr hangnemére, stílusára..valamint a többesszám nem használatára...
Igen, ez nagyon fontos...Ezzel kezdődik minden...de meg az arról való tanítás (felkészítés) is nagyon fontos lenne.
Szerintem Mo-on sok gyülekezetben az egyik legnagyobb hiányosság ma éppen az erről (ajándékok működéséről és "működtetéséről") szóló jó (megbízható) tanítás.
Nincs izgalamasabb és vonzóbb egy jól működő gyülekezetnél, ahol minden szellemi ajándék a helyén és "alkalmas idején" működik. (De, mint minden nagy kincs "kibányászásához", ehhez is sok bátorság, felkészültség és nem kis "áldozat" is kell...az Úr persze már mindent megtett...most rajtunk a sor.
Sok médiumunk, írónk ment el tévutakra. Előfordul. A baj az, hogy nem simerik fel. Ragaszkodnak továbbra is az általuk közvetített információ igazához. Csak nagyfokú belső alázattal tudtok tisztán közvetíteni, azonban ez az alázat nem egyenlő a szerénységgel. Sok médiumból hiányzik az alázat a későbbiekben. Ez már nem jelenti azt, hogy legyen meg a Te akaratod. Egy-két kivételes informáéció hallatán a fantáziája segítségével - vagy amit hallott, tanult, de nem biztos, hogy igazság - egészíti ki írását. Nem a pálca, nem az eszköz a fő kontroll. Képzeld el, micsoda energiák mozognak körülöttetek szüntele. Még a legjobban halló médium hallását is befolyásolhatják, hát még az eszkö9zt, aminek nincs belső érzékenysége. Megpróbáljuk irányítani eszközeiteket, de lehetetlen, hogy ez tiszta maradjon, különösen földi közegben. Az eszközök használatánál ugyanúgy meg kell éreznie a használójának a zavart, a nem megfelelő pillanatot, mint annak, aki ír, vagy beszél általunk. Ezért a földi testben a legjobb kontroll a szív, az érzés. Nekünk nincs olyan ingadozó gondolat- érzésvilágunk, mint nektek. Korlátk nélkül élünk szeretetben. Az a közlés, információ, ami mögött nem éreztek szeretetet, bármi legyen az, nem a miénk. Mi csak szeretünk benneteket, nem kritizálunk soha, nem mondjuk, mit hibáztál. A mi vezetésünk arra szolgál, mit tegyél jól, hogyan tedd jól, útmutatás a jóra, a szeretetre. Ez lehet egy gép kitalálása is. A feltalálás nem a mi dolgunk, mi inspirálni akarunk benneteket a jó irányába. A Fiamat egyszer elküldtem a halálba, a szenvedések földjére. Mégegyszer ezt nem teszem meg. Nem azért, mert nem vállalná, ha erre kérném, hanem azért mert az Ő feladata akkor, emberi testben befejeződött. Legyőzött minden világot, s Sátán világát is. Egy győztest nem küldenek újra hadjáatba, ha megnyerte a háborút. Értelmetlen. Most a tanítás a fontos. Minden ember szívében éljen Jézus tanítása, változzon át gondolattá, cselekedetté! Ezt a munkát sok jó tanítóm végzi a földön, olyan szürke mebrek, mint Erzsike és te is, vagy Feri bácsi. Örülök, hogy maradtak még olyan tiszta lelkek, akiket semmiféle kísértés nem tántorít el az igaz úttól. Jézus pedig hatalmasabba munkát végez itt a jobbomon, min végezhetne bármilyen lekorlátozott emberi testben. Ami most írsz és még fogsz, az mind annak a sok hamis sugallatnak a cáfolata lesz, amit eddig leírtak. Hogy ki hiszi el az általad leírtakat? Aki megtanult a szívével olvasni.De ez már nem a te dolgod. Ezeknek a soroknak a megjelenésére nem kell olyan sokáig várni, mint az előzőre. Az előzővel megteremtettünk egy olyan alapot, amire építkezhetünk. Azért kellett ennyit várni, hogy annak tartalma szétáradjon láthatatlanul az emberi tudatokba és mire kézbe kerül és olvassák, szinte ismerősnek fog tűnni. Jó úton jár könyved, jövőjét illetően, fel kell bolygatnimagad körül a világot, hogy mozgásba lendüljön és segítségedre tudjanak jönni. Jézus, Én és szellemtestvéreim, szorosan melletted állunk, megőrizzük a gondolati tisztaságot írásodban. Nem akarunk elveszíteni. Az alázatosságod, nyitottságod, a ránk hagyatkozásod segített neked eddig is. Isten gyermeke légy boldo, mi is azok vagyunk, mert sokat kapunk tőled. Semmiről nem feledkezünk meg, amit ígértünk. Sok mindenre szükséged van a földön, hogy egyre intenzívebben dolgozhass nekünk, velünk. Dicsőítésed sose árt Nekem!"
Az is igaz, hogy amiről sokat hallanak az emberek, abban könnyebben hisznek. Vagyis az erről való tanítások foghíjassága is oka ennek a "félelemnek"..szerintem.
Valakinek el kellene kezdeni a felvilágosítást. ;)
Izgalmas és érdekes az, hogy noha tudjuk, hogy a már bekövetkezett próféciákat is megelőzték bizonyos ébresztő (figyelemfelkeltő) "jelek" (soxor másik próféciák), amikből következtetni lehetett a prófécia bekövetkezésére, mégis sokakat váratlanul ért a beteljesülésük, és csak kevesen fogták fel az első perctől fogva, hogy miről is volt szó. (Bármelyik bibliai nagy eseményt nézzük is, pl. Jézus megszületését, vagy kereszthalálát,..mindegyik jó példa erre.
És szerintem az Úr második eljövetele is elég váratlan lesz azok számára, akik kifejezetten nem ezt figyelik és várják. Azokat pedig, akik viszont ezt lesik és várják, ki fogják csúfolni ..az Íge szerint.
Szerintem a bibliai értelemben vett prófétálást két részre lehet választani:
1) Azok a profetikus kijelentések és vizsgálatuk, melyek benne vannak a Bibliában, és már beteljesedtek, vagy még előttünk állnak. Ilyen Jézus első eljövetelének gyakran évezredekkel az esemény előtt történt leírása. Pl. a farizeusok pontosan tudták, hogy a Messiás Betlehemben fog születni, sőt még azt is, hogy kb. mikor. Ez azért volt lehetséges, mert egyrészt ismerték az Írásokat, másrészt nagyjából tudtak olvasni az idők jelei között. Azért csak nagyjából, mert azt, hogy a Messiásnak Názáreti (is) lesz a neve, nem fogadták el.
Jézus második eljövetelével kapcsolatban kb. kétszer annyi prófécia van, mint az elsővel kapcsolatban. Az, hogy ezeket a profetikus kijelentéseket az első eljövetel idején élt farizeusokhoz hasonlóan fel tudjuk ismerni, még sokat kell az Egyháznak tanulnia. Már van teológia, meg elég nagy bibliaismeret, de nincs, vagy alig van felismerés, hogy a még be nem teljesedett bibliai próféciák beteljesedésének ideje, ill. előjelei hogyan állnak.
2) A biblia a prófétálással kapcsolatban azt mondja az Ige, hogy: "A ki pedig prófétál, embereknek beszél épülésre, intésre és vígasztalásra. A ki nyelveken szól, magát építi; de a ki prófétál, a gyülekezetet építi" Vagyis van egy olyan profetikus beszéd, ami nem a jövővel foglalkozik, hanem természetfölötti beszéd formájában közöl olyan aktualitásokat, melyek az adott helyen és időben egy gyülekezet, vagy csak egyetlen személy építését szolgálja. Ez ma az Egyházban csak elvétve fordul elő, de meggyőződésem, hogy a profetikus beszédű és hozzáállású kereszténységé a jövő, nem pedig olyané, ahol egy-két kiemelkedő egyházfejedelem hirdeti az igét, és a többiek hallgatják.
Eredetileg arra gondoltam, hogy minden, ami a prófétálással, próféciákkal és prófétákkal kapcsolatos téma, az mind nyugodtan előkerülhetne itt, ebben a topicban.
Örülnék, ha itt beszélgetnénk az általad felvetett témáról..(most ugyan nem érek rá..mert mennem kell, de "kicsit később" visszajövök. )
--de ha konkrétabbat akarsz, szívesen megnyitom neked, csak pontosan írd meg, hogy mire gondoltál, milyen címmel akartál topikot nyitni?
Hmm, nem tudom miért, de nem nyithatok topikot. Biztos nem vagyok elég aktív, azért.
Engem az érdekelne, hogy ki nevezhető hamis prófétának. Nem vélemények, hanem bibliai alátámasztás érdekel.
Egyet én is tudok, a Máté 24.21-24 alapján aki a nagy nyomorúság idején azt mondja, hogy Krisztus itt vagy ott van fizikailag, az hamis próféta.
Vagy az 1. János 4.1-3 alapján aki nem vallja Jézust testben megjelent Krisztusnak, az is. (Persze ha pl. prófétának mondja magát.)
Engem viszont nem az ilyen "egyszerű esetek" érdekelnek. Mi van pl. ha valaki sokakat vezet megtérésre, Jézust Krisztusnak vallja, de mondjuk egy "Azt mondja az Úr ..." kijelentése nyítlvánvalóan "nem jön be". Nos ilyenkor nyílván nem a Szent Szellem álltal szólt, de most akkor - mondjuk úgy - elvetette a súlykot, kérjen bocsánatot, vagy onnantól kezdve, hogy ez előfordult tekinthető hamis prófétának?
Ismétlem, nem vélemenyek érdekelnek, hanem bibliai érveles, és a téma elméleti szempontból való tisztázása.
Hát többek között ez az, amit észrevettem én is. Nagyon sok gyülekezeti vezető beszél ma arról, hogy hogyan lehet az ember sikeresebb, hogyan lehet gazdagabb stb. Különben semmi bajom a pénz-szerzéssel, de azt hiszem ma más fontos(abb) üzenetek is lennének.