Keresés

Részletes keresés

kihúzóvágány Creative Commons License 2021.05.17 0 1 3167

A Széll Kálmán téren (akkoriban Moszkva téren) a hurok olyan szűk volt, hogy ott aligha húzhatták körbe,

A továbbmenő vágányokon-váltókon még elképzelhető: nagyobb hely, egyenes vágányok, a tér körül mintegy deltavágány. .

Viszont abban az időben talán két pótkocsit is láttam a Szépilona kocsiszín udvarán, elképzelhető, hogy onnan hozták vissza az egyiket.

Előzmény: Pályaőr (3166)
Pályaőr Creative Commons License 2021.05.17 -1 2 3166

Meg nem mondom, miért. Ha nem adódott technikai probléma, elvileg elhúzathatták a Moszkva térre megfordítani, de, hogy minek...???

Előzmény: kihúzóvágány (3165)
kihúzóvágány Creative Commons License 2021.05.17 0 2 3165

A képen kicsit meglepő, hogy a gőzös korszakból tovább használt pótkocsi fordítva áll (a telepen belül nem volt fordításra lehetőség).

Előzmény: Pályaőr (3162)
Pályaőr Creative Commons License 2021.05.16 -1 2 3164

Az úgy már inkább hihető. Nagyanyámék a Trombitás utcában laktak, ha ott voltunk, napi rendszerességgel láttam a Fogast, és nem úgy emlékeztem, hogy ilyen lerongyolt állapotban közlekedett volna. Sikerült alaposan leamortizálni, mire kicserélték, de nem ennyire.

Előzmény: alkotasu (3163)
alkotasu Creative Commons License 2021.05.15 -1 2 3163

Biztosan nem '71-es. '73-ban cserélték le a járműveket, és arégiek nem azonnal kerültek ilyen állapotba. Minimum 4-5 évvel későbbi a kép, tehát 1977 körülire saccolom. (A MILLFAVos járművek - egy másik képen - szintén nagyon széthullott állapotban vannak. Meg van narancsvörös M31-es is a képek között.)

Előzmény: Pályaőr (3162)
Pályaőr Creative Commons License 2021.05.15 -1 3 3162

FP 211470, adományozó: ETH Zürich. Dátum: 1971.

 

 

Pályaőr Creative Commons License 2021.04.09 -1 3 3161

        

Azért itt látni a különbséget. A fenti képek 2015-ösek, a lentiek 2020-asok.

 

A kocsikról azóta lejött a molyzsák, és az őrizet sem lehet valami áthatolhatatlan védővonal, mert az emberiségnek az a kortól-vallástól-nemzetiségtől-politikától független része, amelyet a "rúgjunk szét mindent" ősösztöne vezérel, ide is csak bejutott.

Amúgy az egész Poprad-Depo csendesen pusztul a parajosban. 

 

      

 

 

Előzmény: division by zero (3160)
division by zero Creative Commons License 2021.04.09 -1 2 3160

Gondolom sokat tanultak a MÁV-os múzeumi megőrzés jól bevált hagyományaiból... :-(

(Ami sokáig a BKV-ra is jellemző volt, szerencsére ott már jelentős javulás történt ezen a téren!)

Előzmény: HBweb hu (3159)
HBweb hu Creative Commons License 2021.04.09 0 2 3159

Nagyon durva, hogy a 2007-ben leváltott siklók mily hitvány állapotban vannak. Pedig az volt a terv, hogy az egyik múzeumba kerül, a másikból pedig valami kajáldát faragnak...

http://hbweb.hu/fg/fg090387/

 

Félek, hogy az SLM-fogasok is hasonló sorsra jutnak annak ellenére, hogy velük is grandiózus terveik vannak a tót atyafiaknak. 

http://hbweb.hu/fg/fg090385/

 

 

Előzmény: Pályaőr (3157)
Pályaőr Creative Commons License 2021.04.09 -1 3 3158
Pályaőr Creative Commons License 2021.04.09 -1 3 3157
Előzmény: paca664 (3155)
HBweb hu Creative Commons License 2021.04.08 0 0 3156

Nem, ez a poprádi kocsiszín. A csorbai (ha megmarad egyáltalán) funkcióját veszti, hisz az új járművek karbantartását Poprádon végzik majd. Nameg a fogaspálya sem járható még. 

Előzmény: paca664 (3154)
paca664 Creative Commons License 2021.04.08 0 0 3155

van, a telep

Előzmény: paca664 (3154)
paca664 Creative Commons License 2021.04.08 0 0 3154

Ez szerintem Csorbán van a telep egyik csonkája.

Előzmény: Pályaőr (3151)
Pályaőr Creative Commons License 2021.04.06 -1 3 3153

       

 

Megvan...a villamos / Diesel üzemű mozdony, a hóeke, és az első szerelvény.

 

       

 

 

 

gmarc Creative Commons License 2021.04.06 0 2 3152

Az első páldány már próbázik a TEŽ-en. 

Előzmény: Pályaőr (3148)
Pályaőr Creative Commons License 2021.04.06 -1 0 3151

Hosszú lesz ez még. 

----------------------------------

Egyszer sikerült lesétálnom gyalog a pálya mentén, hanem erre nem emlékszem. Vonalkorrekció?

 

http://hbweb.hu/fg/fg090386/html/kep16.htm

 

 

Előzmény: HBweb hu (3150)
HBweb hu Creative Commons License 2021.04.06 0 2 3150

Ottani jóbarátom, Marek jóvoltából íme két, friss csorba-tói kép:

 

http://hbweb.hu/fg/fg090386/html/kep32.htm

http://hbweb.hu/fg/fg090386/html/kep33.htm

 

Az alsó, csorbai rész még a kanyarban sincs. 

Előzmény: Pályaőr (3148)
Pályaőr Creative Commons License 2021.04.06 -1 0 3149

 

Már nem tudom, ki írta a történetet. Kint voltak Svájcban, és valahogy felmerült a kérdés, hogy ki Svájc elnöke. (lehet, hogy volt előtte egy kis szokásos magyar politizálás is). A házigazda, miután se ő, se a felesége nem tudták, azt mondta, átmegy a szomszédba, és megkérdezi. Másfél óra múlva jött vissza, kb. a huszadik szomszédtól, aki azt mondta, hogy valami Schaffner, de ő se biztos benne.

 

Egyébként ott még van Volkswirtschaftsdepartement, szó szerint népgazdasági minisztérium.

Pályaőr Creative Commons License 2021.04.06 -1 2 3148

           

 

Le azok... de hát Brazíliából még a Pályaőrök se naprakészek.

És bizony le fogják a tátraiakat is. A nagyvasúton építenek egy alagutat, és kiegyenesítik ezt a szakaszt, a régi nyomvonalán pedig meghosszabbítják a fogast, hogy a csatlakozás továbbra is megmaradjon. Idén májusra ígérték; hogy éppen most hol tartanak vele, nem tudom. Látványtervek már vannak: 

 

            

 

 

Előzmény: HBweb hu (3147)
HBweb hu Creative Commons License 2021.04.06 0 0 3147

A Riói SLM-eket 2019-ben leváltották a Stadlerek. 

Előzmény: Pályaőr (3145)
rm40 Creative Commons License 2021.04.05 0 2 3146

> De biztos volt néhány buzgómócsing, akik a valamelyik KB ülésen bedobták – és ezzel nyertek egy-két pirospontot az illetékes értékeléseken.

 

Nem feltétlen volt buzgómócsingság egy ilyen ötlet, egyszerűen a korszak működött ennyire visszásan.

Egyrészt az országnak takarékoskodnia kellett a tőkés devizával, azt stratégiailag fontosabb (de szocialista relációban beszerezhetetlen) termékekre (pl. M61, Voith hajtóművek, BBC turbófeltöltők), vagy a jobban "fialó" licenciavásárlásokra (pl. V43, Pielstick, MAN) kellett fordítani.

Másrészt a szocialista import esetén is ügyelni kellett a cserearányokra, ezért onnan sem lehetett egyszerűen beszerezni, csak tényleg "zöldbabért, konzervért" cserébe.

Harmadrészt, mint lejjebb is említettem, a KGM-irányította, az iparpolitika szolgálatában álló hazai gyártóknak egy ilyen kis példányszámú, de aránytalanul sok mérnökórát igénylő megbízást csípőből vissza kellett utasítaniuk, még a nagyobb igényeket is csak a fogukat szívva és aránytalanul drágán vettek munkába (ha egyáltalán). 

A fentiek alapján egy tényleg felelős, a fogas sorsát szívén viselő, bármennyire kevéssé politikaivezérelt vezetőnek is szűk lehetőségek között, "összekötözött lábakkal kellett táncolni" és vélhetően a tőkés import igényét is csak az után terjeszthette elő, ha igazolta, hogy már minden más lehetőséget kipróbált, azaz akár adott esetben a zsebében volt egy elutasító válasz a Masinoekszporttól.

 

> Azt se feledjük, hogy a csehszlovák elvbarátaink sem Tiszacsernyőn fogadták 1969-ben az újjáépített tátrai fogaspályájuk koptatóit, hanem valahonnan nyugat felől...

 

A csehszlovákok már 1961-ben Ausztriából vásárolták a T 426.0 sorozatú fogasdízeleiket. A cseh Wikipédia cikke szerint pedig ezt a ČSD a hazai ČKD cég előzetes "engedélyével" tette.

 

Előzmény: HBweb hu (3144)
Pályaőr Creative Commons License 2021.04.05 -1 2 3145

          

Hát, mi oda Floridsdorfból vettünk mozdonyt, az újjáépített, és kicsit megváltoztatott vonalvezetésű pályára

SLM / BBC vonatok kerültek, kemény három darab, ČSD EMU 29.0 / ŽSSK 405.95 osztályjelzéssel. Svájcot nem zavarta, hogy csak ennyi kell, igaz, a Rigi-fogasokra is ezeket gyártották.


A világ tudomásul kellett vegye, hogy Svájc fogaskerekű-nagyhatalom, ők pedig azt, hogy ez egy kicsi, de jól fizető szegmense a piacnak.

 

           

 

Brazíliában, a Corcovado-vasúton ugyanígy SLM-szerelvények járnak, háromfázisú váltakozó árammal, de, ha a régebbieket megnézzük, a mi számunkra az SLM-Oerlikon He 2/2 mozdonyoknak elég ismerős a formája.

 

A Transandino Kitson-gőzöse mellett a villanymozdony megint csak svájci, csak hát azt a vonalat hagyták, hogy megegyék a farkasok, meg az időjárás.

Hm... régi, de most jutott eszembe:

Az Úristen lent sétál a világban, és találkozik a svájcival. Mondja neki:


-Svájci, te mindig kedves emberem voltál, ha van valami kívánságod, mondhatod, és teljesítem.

-Hát, Uram, én egy tehenet kívánnék, meg egy legelőt is hozzá.

 

Eltelik egy-két év, az Úristen megint arra sétál, megkérdi a svájcit, hogy él mostanában.
-Köszönöm, Uram, megvan mindenem. Ad a tehén tejet bőven, nem akarod megkóstolni?

Az Úristen meg akarja, a svájci ad neki egy kannafedéllel. 
-Ez nagyon finom volt, svájci, köszönöm. Kérsz-e még tőlem valamit?
-Igen, Uram. Egy frank húszat.

 

HBweb hu Creative Commons License 2021.04.05 0 2 3144

Szerény személyem is úgy tudja, hogy a szovjet fogas ötlete érdemben el nem hangzott. De biztos volt néhány buzgómócsing, akik a valamelyik KB ülésen bedobták – és ezzel nyertek egy-két pirospontot az illetékes értékeléseken. 

 

De. 

Azt se feledjük, hogy a csehszlovák elvbarátaink sem Tiszacsernyőn fogadták 1969-ben az újjáépített tátrai fogaspályájuk koptatóit, hanem valahonnan nyugat felől...

Előzmény: paca664 (3141)
rm40 Creative Commons License 2021.04.05 0 1 3143

Annyiban viszont jó tanmese, hogy megmutatja: a KGST mennyire nem tudott mit kezdeni a tömeggyártáson kívüli igényekkel, nem csak tervezési, de gyártási szinten sem.

Lásd például a Ganz-MÁVAG hozzáállását a CsMG2-esekhez, ami alapján kész csoda, hogy a jelenlegi MillFAV-szerelvények kifejlesztésére egyáltalán hajlandóak voltak - és persze nem véletlen, hogy ezek is CsMG2-derivációként születtek. Vagy mint ahogy csak a D1-esek farvizén jöhetett létre az MDa is.

Ekkoriban a gyártók, illetve az üzemeltetők céljai és lehetőségei sokszor csak a végtelenben találkoztak.

Előzmény: paca664 (3141)
paca664 Creative Commons License 2021.04.05 0 1 3142

A szénre, vasércre, földgázra sincs ráírva hogy honnan van, de általában igyekeznek az adott körülmények között a legkedvezőbb forrásból beszerezni. Hosszan el lehetne vitatkozni arról persze hogy milyen mérlegelés alapján kedvező, a 170 forintért kiizzadt és 30 forintot érő dollár is nagyjából erre mutat rá.

Abban az időben a vaj, hatósági áras alapvető élelmiszerként, ha úgy tetszik akkor stratégiai jelentőségű "nyersanyagként" kb. hasonló importcikk lehetett. A minősége valószínűleg nem tért el a hazaitól, de bizonyára nem is ez volt a dolog alapja, hanem esetleg az hogy hazai nem volt elég.

 

Visszatérve a Fogasra, ilyen barterüzletek nem szükségszerűen csak a KGST sajátjai voltak akkoriban. Ausztriában nem egy vasúti műhelyben a közelmúltig biztosan üzemben voltak magyar gyártmányú esztergagépek is. Ez csak egy példa amit akár a Fogasokért is cserébe adhattunk volna - de valószínűleg nem így történt.

Előzmény: Pályaőr (3132)
paca664 Creative Commons License 2021.04.04 0 2 3141

Ez viszont annak fényében hogy a szovjet ipar sem 7 darab, sem 700 darab fogaskerekű vasúti járművet nem gyártott lényegében sohasem, tényleg UL sorsra van kárhoztatva.

Mivel a teljes SzU területén nem volt egyetlen - a mi fogalmaink szerinti - fogaskerekű vasút sem. Fogaskereket használó speciális vasutakból néhány, de esetünkben teljesen irrelevánsak. Siklókból, kötélpályákból van viszont nem kevés.

Előzmény: John Howard (3131)
Pályaőr Creative Commons License 2021.04.04 -1 3 3140

Van itt néhány érdekes dolog. Az új-zélandi vajat elvileg adhatták volna új-zélandi vajként jó borsos áron, az ír vajat se árulják most magyar gyártmányként, magyar árfekvéssel.

----------------------------------------------------------------------------------------

 

A NOHAB-mozdonyokról épp tegnap olvastam: 

 

"A mozdonyból a MÁV összesen 20 darabot vásárolt. Annak ellenére, hogy a NOHAB gyár készen állt volna további járművek gyártására és leszállítására, a politikai körülmények nem tették lehetővé a beszerzésüket. A szovjet vezetés ugyanis nagyon rossz szemmel nézte, hogy egy semleges ország elragadja tőlük egy szövetségesük piacát, ezért a magyar államnak 25 mozdony árát kellett kifizetnie, pedig csak 20 mozdonyt kapott." 

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_M61_sorozat

Eszerint pénzt fizettünk, de nem értem a különbözetet, a svédek bánatpénzt számoltak fel, vagy, ha daruval fizettünk, az oroszok ennél az állásnál vágták el az üzletet?

-------------------------------------------------------------------------------------------

Abban az időben egyébként valami KISZ-okosítón mesélték, hogy az országnak nagyon rossz a devizakihozatali aránya, mert 1 dollár megtermelése 170 Ft-ba kerül. Bankban akkor olyan 30 Ft volt. Nem ismertem azt a fogalmat, hogy államcsőd, de mondom, akkor tuti, hogy odafent néhány ember nagyon hülye, mert ezt normális ésszel nem csinálhatja senki.

FOMA Creative Commons License 2021.04.04 0 0 3139

Működött ez sok mindenben, a Coca-Colától a Renault személygépkocsiig.

Előzmény: Pályaőr (3125)
rm40 Creative Commons License 2021.04.04 0 1 3138

Az akkor annyira nem lehetett jó biznisz. "Tőkés exportra" egyértelmű az állam devizaéhségének csökkentésére kellett szállítani, akár jelentős ráfizetés árán is - többek között emiatt ment csődbe Ganz-MÁVAG is.

Előzmény: eric35 (3136)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!