Igazán berakhatnátok egy-egy kisméretú képet a saját sportgépeitekről. Kiváncsi lennék, kinek hogy néz ki az autója. Vagy azt ide nem engedi az Index netikettje?
All - most akkor hogy all a minosites ? kellene csinalni egy mostani allas szerinti csoportositast, hogy lassuk merre allunk... talan kedves topicgazda lenne szives... :-)
Szerintem ez idepasszol. Egy EVO teszt. Sportautokat mertek ossze egy versenypalyan.
Az indulok a koridok alapjan a leggyorsabb -> leglassabb sorrendben.
tipus, telj, telj/tonna (soforrel egyutt)
Caterham superlight R500 (Lotus 7 replika), 230 le, 437 le/t
Yamaha R1 (motorkerekpar), 148 le, 601 le/t
Stealth B6 (supercar), 511 le, 501 le/t
Lotus 340R (superlight, Elise alapokon), 190 le, 263 le/t
Caterham Blackbird (superlight, Lotus 7), 170 le, 349 le/t
Nissan Skyline (tuning), 600 le, 377 le/t
Mitshubishi Evo VI RS sprint, 330 le, 252 le/t
Porsche 911 turbo (993 leghutes), 408 le, 263 le/t
TVR Cerbara (batar), 420 le, 363 le/t
Ariel Atom (superlight), 125 le, 222 le/t
Mi a sport? Tömegsport, élsport, versenysport, hobbi szintű? ugye nem mindegy.
És mint minden, ez is kompromisszum.
Még az F1 es autók is kompromisszumok, az adott pálya lehetőségei szerint. Más a beállítás, ha gyors, ha kanyargós, ha egyenetlen a pálya. Változtatják a végsebesség rovására az aerodinamikai jellemzőket, vagy a futóművet, a gumit a pálya szerint.
Tehát mi a sportautó?
Amivel egy adott utat a leggyorsabban lehet megtenni? Mert akkor szekvenciális automata váltó kell bele, aktív felfüggesztés, kipörgésgátló, meg minden egyéb automatika, amit a forma1-ből kitiltottak.
Ha meg arra kell, hogy az ember egy jóízűt autózzon vele, akkor meg az ízlés dolga. Egyáltalán nem biztos, hogy a hátsókerékhajtás jön be mindenkinek. Persze nem az élményt nézve, hanem az eredményességet. Nézzük csak a rallyt, aholis a négykerekes csodákat megfingatták a kis Franciákkal. (Itt most nem a magyar bajnokságra gondolok.)
Lehet valakinek az a sport, hogy a Moszkviccsal a szántásban bírkózik.
Szóval szerintem van akinek az ezerkettes Lada is sportautó tud lenni, hiszen minden nap kimegy vele a Mátrába gyakorolni, amint leesik a hó.
De állítom, hogy a Merci SLR tulajok 95%-a még egyszer sem kanyarodott keresztben az autóval.
Na ez most elég okoskodásnak tűnik, de csak arra akartam rámutatni, hogy nem lehet szerintem egyértelműen kijelenteni valamiről, hogy sportautó, vagy nem. A fő szempont, hogy az álltalunk támasztott "sportolási" igénynek megfelel, vagy nem, függetlenül attól, hogy van-e benne légzsák, kipörgésgátló, vagy ezerlóerő.
Szerintem lehet, hogy nem is sport, hanem élményautózásról beszélünk itten, főként olyan márkákat emlegetve amit a legtöbben még csak nem is próbáltak. Sajnos Én sem.
Na ja, a fekete magyar rendszamu Ferrari pontos rendszamara nem mlexem, de gyanitom ugyanarrol beszelunk. Nem hiszem, hogy belole 1-nekl tobb fut Mo-n. A tulaj biztos hot becsuletes hentes, de inkabb peep-show tulaj... :)
Arrol a talalkozorol megremelem nem sokara olvashatunk vhol.
Szerintem valami angol klubtalálkozó lehet, vagy valami hagyományos rally. Én is láttam tegnap + ma a Gellért rakpart, Gellért tér, Bartók útvonalon 4 db angol rendszámú klasszikus sportautót. Jaguar E-type V12 Coupé, 65-67 közötti Porsche 911, MGB Coupé, Morgan. Azzal a fekete 456-ossal én is összefutottam a Kongresszusi központnál, aztán még a Lékai térnél, a rendszáma FNW-xxx volt.
A lökettérfogatot behatárolja az optimálisnak vehetô hengerűrtartalom. A motorból akkor nyerhetô ki legoptimálisabban a 'kraft', ha a hengerenkénti lökettérfogat 300-500 cm2 között alakul. A tartomány alsó fertálya, azaz a 300 cm2 körüli érték a szerencsésebb, ebbôl adódik, hogy pl 10 hengeres motornál (F1) ez összesen 3000 kcm.
Huuu, ma csodakat lattam. 5 oran belul 2 db Ferrarit. Reggel 8 korul a Szt. Gellert teren kanyarodott egy metalkozepkek Ferrari Dino-t [eloszor asszittem 275 GTB/4 - de ezekbol 250 db keszult, darabonkent 1 millio dollart er, amit mereszseg Mo-ra hozno :)]. Angol rendszamu volt. A masikat du. 1 korul a Petofi-hid pesti hidfo korul, egy fekete 456 GT-t magyar rendszammal. Eddig 22 ev alatt 3-at lattam, abbol 2-t Svajcban. Nem semmi gepek!
Sajnos nem, még nem vezettem igazán erős autót, de szívesen kipróbálnám :). Bár egyelőre persze nincs olyan igazi kemény autóm :(, amit egy próbakörre felajánlhatnék (a 115 LE-s Civic nem igazán az).
"Amugy a sportautok nagy resze szerintem relative nem tul nagy loketterfogatu (F1-3l, palyaversenyek alt. 2l, rally detto)."
Ezért gondoltam mindig úgy, hogy egy autó akkor nevezhető sportautónak, ha közel áll egy versenyautóhoz. A Hondák (nem ok nélkül) az F1-es autókhoz állnak közel (pörgős motorok, nagy LE/L arány), míg a turbósak inkább a rallyhoz. Ezért lehet egyszerre sportautó egy S2000 és egy Mitsu Lancer EVO is.
Januartol ismet otthon leszek, kiprobalhatod :-) Egyeb infok es kepek rola az Opel topikban, valahol sokkal regebben...
Apropo, Vuk,
probaltal mar huzamosabb ideig nagy loketterfogatu autot? Velemeny? (most mint porgos hondastol kerdezem :-)
Amuy a sportautok nagy resze szerintem relative nem tul nagy loketterfogatu (F1-3l, palyaversenyek alt. 2l, rally detto). Talan csak egyes GT bajnoksagokban futnak igazi nagy dogok. Ez amiatt lehet, mert 1. szabalyban van limit, elkerulendo az 1000 loeros szornyek megjeleneset 2. az iszonyatos penzek miatt nem szempont az elettartam. Velemeny? Vagy ez tul egyertelmu?
Lore!
"Bocs, Vuk, nem hagyhattam ki, annyira atemelheto :-))) Persze tudom, hogy a ket auto kozott kerek 10 (!) ev van, es az 'A' vectra sokak szerint egy regi 'vacak'. Megjegyzem, szerintem se osszehasonlithato, ha T4-es S40-el jarnek, na akkor osszehasonlitanam.., sajna csak 1.6-ossal vannak tapasztalataim."
Nem kell bocsánatot kérned, én (is) jól szórakoztam az írásodon. Nem kell sokat szégyenkezned a szakadt Vectrád miatt, szerintem sokan irígykednek miatta, még akkor is, ha szerintem sem egy kategória a TypeR-rel. Az enyém sem egy kategória a tieddel, de ez utóbbi :(, bár azért nem cserélném el (viszont szívesen kiprópálnám :) ).
OPi!
Nincs linked a régi _igazi_ sportautós Bentleykhez?
Attól, hogy a Bentley jobban megy, mint az átlag luxuskupé még nem lesz sportautó. Ettől persze még lehet szeretni!
Mivel nem ismerem kozelebbrol, csak papirrol, gondoltam nemcsak a luxuskupek, hanem a sportlimuzinok [2 ajto ide vagy oda] kozt is van helye. De a B. annak idejen ugy indult, mint a Rolls-Royce sportos verzioja.
Szia,
az Accordokban szeria a 4 lufi, csak a Type-R-ben nem a Recaro ulesek miatt. Ugyanis ezek tenyleg ugy neznek ki mint valami sportules.
Engem az adatok annyira nem gyoztek meg, hadd hasonlitsam ossze azzal a szakadt vekktraval amivel otthon szaladgalok:
Accord Type-R (az Accord 98-ban kerult a piacra):
ABS, vezető- és utasoldali légzsák, légkondi, elöl elektromos ablakok és visszapillantók, gázkisüléses fényszórók automatikus magasságállítással, fényszórómosók, Recaro sportülések pumpás deréktámasszal, MOMO sportkormány, 17 collos könnyűfém keréktárcsák, részben önzáró differenciálmű (ez mit takar?)...
Kár, hogy nincs 4 légzsák benne és nem is biztos, hogy rendelhető :(. Egyéb fontos adatok: 228 km/h végsebesség, 7,2 sec gyorsulás százra, 2157cm3, 212 LE@7200, 215 Nm@6700, elől belső hűtésű tárcsa, hátul tárcsafék. Ideális családi _sportos_ autó.
'A' vectra V6 (88-tlo piacon, ezzel a motorral 92-tol)
ABS, vezető- és utasoldali légzsák, légkondi, elöl es hatul elektromos ablakok és visszapillantók, könnyűfém keréktárcsák, kiporgesgatlo, ulesfutes, kodlampak, board-computer, check-controll, elektr. tetoablak, fabetet, nemsorolompedigtudnam
Kár, hogy nincs 4 légzsák benne és biztos, hogy nem is volt rendelhető :-)). Egyéb fontos adatok: 233 km/h végsebesség, 7,8 sec gyorsulás százra, ~2500 cm3, 170 LE, 230 Nm, elől belső hűtésű tárcsa, hátul tárcsafék. Ideális családi _sportos_ es _jol felszerelt_ autó.
Bocs, Vuk, nem hagyhattam ki, annyira atemelheto :-))) Persze tudom, hogy a ket auto kozott kerek 10 (!) ev van, es az 'A' vectra sokak szerint egy regi 'vacak'. Megjegyzem, szerintem se osszehasonlithato, ha T4-es S40-el jarnek, na akkor osszehasonlitanam.., sajna csak 1.6-ossal vannak tapasztalataim.
Ja, motorhoz nem kellett meg nyulni (~115), porgetni se kellett, 80-nal klimaval 6.5 (!)-ot is tud fogyasztani (nem kell erolkodnie).
"hogy ezt Boroka írta, mert BkorVette ilyen objektív adatok közlésére nem képes"
Köszönöm a pontos elemzést, valóban nem én írtam!!:-)))
Viszont valóban nem vagyok objektív, mert szemüveges vagyok, de nem használom, mert összekarcolódott az üveg, és átláthatatlanná vált a helyzet....tehát abszolut objektívtalan vagyok!!:-)))
Ja, és a fényképezőgépekhez sincsen közöm!!!:-))))
Nagyjabol igaz, de a CRX topicban magyaraztam neki, hogy ez uresen igaz, mert ilyen kis tomegnel sokat szamit, ha beleulsz. Ki is szamoltam valahogy, hogy ha ketten ulnek benne, akkor mindjart sokkal kedvezobb a dolog.
A lóerő szerintem csak a súly ismerettségében érdekes. Konkrétan: 6kg/LE arány közelében, alatt mondható egy autó sportautónak. Szerintem négyajtós kasztni szóba sem jöhet, csakúgy mint az elsőkerékhajtás. Az előbb említett arány miatt kevés kivétellel szinte csak 200 LE feletti autók jöhetnek számításba, ezt pedig elsőkerékhajtással az útra vinni bajos. Sokan próbálták, de nekem még a mozdony méretű T6-os Volvóban sem jött be...
Emellett egy sportautónak szerintem nem árt ha már eredetileg sportautónak tervezik, nem csak átszabják egy kommersz modell külsejét, és erős motort raknak bele. A futómű sem attól jó hogy ráz mint a hokedli a mellékúton, hanem egy jól hangolt, többlengőkaros rendszer kell a gyors haladáshoz. Ezért nem sportautó a TT. Mindenre jó, csak arra nem amire tervezték. :-)
Asszem egyenlőre ennyi, majd még elmélkedem a kérdésen. :-)
Régebben írtam, hogy BkorVette azt írta, hogy nem jó az Elise terhelésmegosztása a 2 tengely között (3X-6X %), de most már nem vagok biztos benne, lehet, hogy ezt Boroka írta, mert BkorVette ilyen objektív adatok közlésére nem képes :))). Ki tud erről valamit, igaz ez (mármint az adat)? Különben meg szvsz sem a lóerőtöl függ, hogy sportkocsi-e egy autó vagy sem, azaz attól 118 LE-től az Elise még nyugodtan lehet az!
Ordas!
Attól, hogy a Bentley jobban megy, mint az átlag luxuskupé még nem lesz sportautó. Ettől persze még lehet szeretni!
Accord Type-R felszereltség (nem biztos, hogy teljes):
ABS, vezető- és utasoldali légzsák, légkondi, elöl elektromos ablakok és visszapillantók, gázkisüléses fényszórók automatikus magasságállítással, fényszórómosók, Recaro sportülések pumpás deréktámasszal, MOMO sportkormány, 17 collos könnyűfém keréktárcsák, részben önzáró differenciálmű (ez mit takar?)...
Kár, hogy nincs 4 légzsák benne és nem is biztos, hogy rendelhető :(. Egyéb fontos adatok: 228 km/h végsebesség, 7,2 sec gyorsulás százra, 2157 cm3, 212 LE@7200, 215 Nm@6700, elől belső hűtésű tárcsa, hátul tárcsafék. Ideális családi _sportos_ autó.
Ja. De talan mar abbol is van 3 fele. En elsokent nem a 340R-rol, hanem a 111-rol irtam. Nade mindjart elmegyek a Lotus honlapra, oszt ide irom. Egyebkent itten osztrakeknal mar 5.5 mio HUF ertekben kaphato Elise, csak a vam ne lenne.... Mondjuk akkor sem vennek.... De nem azert, hanem azert...
Meg van belole 143 Le-s, meg van 340R, ami meg konnyebb, meg durvabban nez ki..., ezt pofaztam mar annak idejen Boronak is...Szvsz az Elise valoban sportkocsi, de echte.
Erdekes, erre a topicra hogy rabukott mindenki.
Persze ebben mindenki szakerto. Sajnos lehetetlen az autokat egyertelmu kategoriakba sorolni.
Igy en nem kivanok beleszolni a kat. vitaba, csak friss angliai elmenyeim felhasznalva kozolni a Lotus Elise igazi sportauto. Lehet, hogy csak 118 le, es 160 felett mar nem nagyon huz. De akkor is. Fenykep nem adja vissza azt amit a szemeddel lathatsz. Szerenysegem kb. 182 cm. Az Elise pedig elkepzelhetetlenul alacsony. A derekamig alig er! Ja es a vaszonteto kikepzese miatt meg nehezebb beleulni. Es raadasul veszettul jol viselkedik kanyarokban.
Amugy az Elan elso kerek hajtasu volt, igy nagyban kulonbozik a kozepmotoros Elise-tol. btw: A 118le-s mellett van akar 190le-s valtozat is.