Két hete vasúti átjárónál sorompó lent. Vonat elment, a sorompó fel, viszont a lámpa még piros, vonat már sehol. Áttekertem, túl oldalt rendőr elém ugrik: "Ez még piros volt, személyi igazolványt" 10 percig tanácskoztak, aztán "szóbeli figyelmeztetés" lett a vége.
A témához:
Addig kezeli "lazán" az ember a KRESZ-t, amíg részese nem lesz egy komolyabb balesetnek. Szerintem ezen nincs mit vitatkozni, ha piros a lámpa meg kell állni. Ha átmész és balesetet csinálsz, felelősségre lehet utána vonni téged.
Nem vagy bűnbak, mindössze nem értek veled egyet, és nem átallok ezt szóvá is tenni. Írtál olyan dolgokat, amik annyira képtelenségek, hogy ihaj... Személy szerint veled semmi problémám, de hatalmas véleménykülönbség van köztünk.
A balesetről: higgy nekem, tapasztalatból beszélek. Jött már hozzánk olyan bringa vs. bringa ütközés kárvallotja, ahol a _hajtókar_ behajlott a láncvilla alá, de volt már berogyott első villa is. Amig az ember nem tapasztalja testközelből, addig el sem hinné hogy mekkorát tud csattanni a kerékpár egy másikon.
Az tény persze, hogy nem gyakori amikor bringa üt el bringát. De előfordul, velem is megtörtént már.
Lehet, hogy összekevertem. De "mondhattad volna szebben is, kis lovag" (ha jól idéztem).
A kerekeidről: Szerinted hány százalék esély van arra, hogy teljesen tönkre menjenek a kerekeid egy olyan balesetben, amit egy biciklis okoz?
Az egyirányú utcákról: Egy dologról beszélünk, csak Te ismét végletekben gondolkodsz! (Szerintem) az autós nem fog ha törik, ha szakad a bal oldali járda mellé besorolni, mert ott bármi (fix, vagy mozgó) akadály lehet, pl. egy kuka, parkoló autó stb. A Liaz és egy kerékpár szerintem nincs egy súlycsoportban... Nem hiszem, hogy jó volt ez a példa.
-Dingo-: A záróvonallal kapcsolatban csak annyit akartam mondani (és nem magamra gondoltam), hogy szerintem mindig van egy-két türelmetlen autós, ezért talán célszerűbb egy kicsit megszegni a szabályokat, mint hogy egy komoly vészhelyzetet idéznénk elő a saját "makacsságunkkal".
A végletekről: Nem értem, hogy miért állítotok be mindent úgy, mintha az eleve halálos veszéllyel járna. Egy széles utcában a piros lámpáig előrekúszni a kocsisor mellett minimális kockázattal jár. Egy biciklis sokkal kevesebb kárt tud okozni, mint egy pótkocsis Liaz. Nem? Vagy ugyanolyan elbírálás alá esik az, ha valaki 50,1-gyel megy, mintha 160-nal? Ha azt mondom, hogy nem tartom szentírásnak a KRESZ-t, akkor én feltétlenül veszélyt jelentek a társadalomra? Véleményem szerint az egy időben közlekedők legalább 10%-a szabálytalankodik egy adott pillanatban, és még 20-30% szeretne...
Úgy tűnik, hogy Te vagy az egyetlen ebben az országban, aki minden körülmények között betartja a KRESZ-t. Vagy nem?
Lehet, hogy bűnbak vagyok, de jó lenne, ha nem tüzelnél automatikusan, hanem előtte értelmeznéd, amit mondtam.
"járdára festett csíkkal kialakított kerékpárosoknak fentartott terület" Szvsz ez az általánosan, és a Kresz szerint is alapértelmezett kerékpárút. Pl. ami a Népstadionnál halad a járdán.
A kerékpársáv, ami a beidézett Kreszben van, az úttest szélén van kialakítva. Ilyen pl. a Hősök tere - Hermina út között található a Városligetben.
"8) Az (1) és a (3) bekezdésben, a (4) bekezdés c) pontjában, valamint a (7) bekezdés b)-f) pontjaiban foglalt rendelkezéseket a segédmotoros kerékpárok közlekedésére is alkalmazni kell azzal, hogy a) lakott területen a kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni... ...nem szabad.
/1. Kerékpársáv: az úttest szélén, azzal azonos szintben lévõ, attól burkolati jellel elválasztott, a kerékpárosok közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.
h) Kerékpárút: jelzõtáblával kerékpárútként megjelölt út."
A "járdára festett csíkkal kialakított kerékpárosoknak fentartott terület" hivatalosan nem tudom hova tartozik, a felsorolásban ilyet nem láttam.
Akkor most mi a helyzet?
Fura - én abból gondoltam, hogy lakott területen is szabad mert pl. az Északi összekötő vasúti híd járdájának (ami asszem közösen járda és kerékpárút, de javítson aki pontosan tudja!) az újpesti bejáratánál kinn van a "segédmotoros kerékpárral behajtani tilos" tábla. Pedig ha alapból tilos lenne akkor az a tábla fölösleges - mondjuk, nem is nagyon veszik figyelembe, de az megint más lapra tartozik...
Látod, ezt nem tudom - bár szerintem amikor ez a szabály életbe lépett akkor nemigen voltak kerékpárutak (nemlétező helyekre meg hadd menjen aki akar? ), vagy ha igen akkor is csak kevés és jobban elkülönített, mint manapság. Én Pesten egyedül a régi Árpád híd északi járdája és az úttest közti, mindkét felülethez képest szintbeli különbséggel elválasztott bringaútra emlékszem. A macskaköves úttest és a járda közt elfértek a kisebb kétkerekűek békésen. Az biztos, hogy akkoriban nem festékkel "építettek", meg persze kisebb volt a forgalom is.
A kerékpárútról való kitiltásukkal én is egyetértenék, mert az esetleges sebességszabályozásnak -ellenőrzési lehetőség híján- semmi alapja, viszont a festéssel épült bringautakon igen nagy veszélyt jelentenek, főleg a gyalogokra.
Amúgy a bringásokra vonatkozó sebességkorlátozásokat sem igazán szokás betarta(t)ni - más kérdés, hogy az ilyen közös járda/bringaút helyen a gyalogok (meg a szétterülős bringástársaságok) úgyis gondoskodnak arról, hogy ne lehessen nagyon haladni...
kérdés, hogy ha osztott bringás/gyalogos út van - magyarul a járdából lett leválasztva egy rész bicikliút gyanánt, akkor is bemehet oda a robogó? semmi kifogásom a robogók ellen - bár eléggé büdösek tudnak lenni -, de kitiltanám őket a birngaútról, mert nyilvánvaló, hogy a sebességkorlátozást nem fogják betartani.
A robogókkal csak az a baj, hogy (hacsak nem módosították a KRESZ-t) segédmotoros kerékpárral szabad kerékpárúton közlekedni. Ugyanakkor anno az minősült "segmotor"-nak ami sík úton önerőből max. 40 (ha emlékeim nem csalnak) km/h sebességnél nem tudott többet. 30 - 40-et meg még egy jobb bringás is képes teljesíteni. Tehát akkoriban nem volt ilyen nagy különbség a két járműfajta képességei között. Azóta viszont a "robogók" már ezen jóval túlnőttek és nem csak robognak. Meg el is szaporodtak rendesen.
Ha úgy tetszik, akkor ez is egy hülye szabály a KRESZ-ben...javaslatok a megkerülésére bringás szemmel?
Nem jön szembe a Liaz persze, mert intelligens és (főleg) felelősségtudó emberek ülnek a volán mögött. És némelyik kerékpáron?!
Ez egyáltalán nem biztos, sajnos. Épp a hetekben morgolódtam valamelyik topikban, hogy sajnálatos módon a hivatásos sofőrök között egyre több a kulturálatlan és felelőtlen ember. Pedig nekik ez a munkájuk, semmi sem zavarja őket, elvileg a vezetésen kívül nem rágódnak semmilyen más problémán (legfeljebb magánélati dolgokon, de az mindannyiunknak akad(hat)). Jobban meg kéne őket is szűrni és az alkalmatlanokat kirostálni, mert azok nem csak a kerékpárosokra, hanem minden más közlekedőre veszélyesek. Csak remélni tudom, hogy ők (az alkalmatlanok) vannak kisebbségben!
Ja és persze a kerékpárosok között is akadnak sajnos felelőtlen ön- és közveszélyes alakok. Néha hajmeresztő dolgokat látok a budapesti útakon, utcákon. Pl. nem biztos, hogy 20-30 méteren keresztüli egykerekezést a 2x3 sávos Bajcsyn kéne bemutatni. (és ez még a kevésbé veszélyes mutatványok közé tartozik)
ja, bassza meg, valamelyik nap fordulok ki viszonylag gyorsan a szilágyi erzsébet fasori bringaútra a városmajornál, alig bírtam elrántani a kormányt, úgy jött szembe egy robogó pedig ott elég széles az út.
"nagy összeget is fel mernék rá tenni, hogy egy Liaz soha nem jön szembe az egyirányú utcában."
Csak gyorsan fogadj, mert egyre több autót, teherautót látok nap-mint-nap átmenni piroson. Az, hogy a motoros a járdán száguld, már szinte természetes. Nem kell sokat aludni és jön szembe a Liaz is...
hi kukucs! az általad leírt baleset valóban borzasztó, de hogy jön ez ide? Te elképzelhetőnek tartod, hogy egy biciklis ne halljon meg egy üvöltő szirénát??
ezzel kapcsolatban ami szvsz jogos : ne walkmanozzatok hangosan!
ez a Liazos dolog egy valódi ellenérv? nem, ez csak egy abszurd képzeletbeli helyzet. A gyakorlatban a szabály az, hogy minél nagyobb egy jármű, annál több előírásnak kell megfelelnie.
- bicikli: nincs papír, átmegy a piroson, megy a sávok között.
- motor: jogsi van, de forgalmi asszem csak a nagymotorokra kell, megáll a pirosnál, megy a sávok között.
- autó: jogsi, forgalmi, megáll, nem megy a sávok között.
- teher: jogsi, forg, menetlevél, meg esetleg vámengedélyek, megáll, sávban megy, és gyakran a fél városból ki van tiltva.
nagy összeget is fel mernék rá tenni, hogy egy Liaz soha nem jön szembe az egyirányú utcában.