Örülök hogy már bőven túl vagy rajta. Sokan fordulnak hozzám fejlődési szándékkal, akiknek még ennél is egyszerűbb megfejtéseket kell először elsajátítaniuk. nekik ajánlottam kedvcsinálónak.
Már is hiányolta a Legend ONE-ból a Yamahára, Nordra hajazó akusztikus zongorahangot. Számukra a benne lévő túl zárt. Önmagában tetszetős, de ahogy korábban írtam, különböző hangszínek intenzívebb zenei környezetben másként hatnak. Állítólag állítható azért. De biztos reszelni fognak rajta. Egy ilyen megmutatás inkább szonda az utolsó simítások előtt.
A NAMM utolsó napjaira megjelentek videók a Hammond kiállításáról is. Jim Alfredson házigazda Ronnie Fostert is meghívta. Leginkább az XK-5 volt előtérben. Lesz egy bivalyerős kis lezlijük, 3500-as. Sokakat érdekelhet.
Alaposan telepakolták és hát mindig az a fránya határidő :-)
Addig is, érdekes ez a Legend ONE bemutató. Amíg magyaráz, állítgat, addig is jár szépen a balkeze. Egyben egy oktatóvideónak is elmegy ezáltal a basszusmenetre vonatkozóan. Meg jól érzékelteti a klasszikus alap hangzásokat: https://www.youtube.com/watch?v=uq8agdz8CZo
Abban a V-stageben érdekes mód a V-piano hangkeltés sokkal újabb, mint a VK tonewheel modellezés, mégis csak az effektekben érezték rajta a változtatás szükségét. A perka hangja a legrosszabb számomra, az maradt a régi bántó, szúrós hatás. Az egyik promo videójukban meg jól látszik, ahogy a néger nőci ráfekszik a felső állványon lévő 76 billentősre, hogy elérje a jó oldalra, felső sarokba helyezett hajlító kerekeket. Maradt még rajta mit átgondolni az mkll változatra is majd.
A zongorákban valóban lehetnek eltérések, de nagyon régi már a velocity görbe, vagy annak kiegyenesítése. Orgona esetében meg a drawbarok, perka, vibrátó és lezlivezérlés közös kontollr utasításokká rendezése. Szinte tökéletesen működött a VB3m-nél is, meg a HX3.5-nél. Talán még ott sikerült a legközelebb hoznom a két hangszert hangi összehasonlításban. Az a kevés idő alatt egyet nem sikerült, a lezlivezérlés. A HX-nál fordítva volt a stop és tremoló.
Csakúgy özönlenek az új hangszerekről a friss videók. Elsősorban a Rolandról. Igazából tetszik. Ok, az orgonája csak szódával. :-)
Zongorára vagy 20 éve létezik egy összehasonlító oldal midi fileal, de az vele a probléma, hogy a feljátszás adott hangszeren adott velocity tartományban történt és minden hangszernek más a válasza ugyanazon velocity értekekre. Mert ugye a billentésminőség kontra dinamikagörbe beállítások mindenhol teljesen másak. Valahol már nagyon csattogott adott dinamikán, volt ahol épp csak piszmogott valami. A mindenféle effekt beállítások is adott hangszíneken sokat csaltak, pl. kisebb compressor beállítás, stb.
Klassz hangszer ez a Roland V-Stage is. A 76-os inkább. Jók a Sound Cloud felvételek. Orgonailag nem érzek változást az ezredfordulós hangzáshoz képest. Sír-e már a c3 vibrátója? Változott-e a lezliszimuláció? Alapvetően egy jó hangszer, de elsősorban általános célokra, nem azoknak akiknek Hammondra van kihegyezve a repertoár.
Egész komoly választék lett ezekből a Hammonddal megtámogatott zongora-szinti kombókból. Nyilván mindenkinek más súllyal szerepelnek egyes összetevők, de legalább van miből válogatni. Néha azonban az indokok érdekesek is lehetnek, nem feltétlenül zeneiek. Pl. márkahűség vagy súly. Szívesen kipróbálnám mind, tök jó lenne egymás után. Vagy kéne kreálni egy midiállományt amiben van orgona, zongora, rhodes, mono, multi szinti és egyformány meghajtani ezeket a hangszereket.
."..az erős indulatos elfogultság tükröződése is sokat elárul a szakmai megítélésről. Mindegy! Csak mutatni akartam valamit, nem sikerült…"....HIGGADTAN elmondom, hogy a két felvételt szoros egymásután hallgattam és hasonlítottam többször össze, (a tiedet onnan ahol megjelent, az eredetit a YT-ról) -azonos müszaki körülmények között...és nem hatott át erös szekmei elfogultság -inkább jóindulatból akartam az ilyen kelepcékre utalni, s nem akartam a lelkedbe taposni, sem szakmailag, sem emberileg... amúgy ha nagyritkán irok valamit indulatosan, (elöfordulhat..)- akkor kétszer úgy vigyázok, hogy ne vakítson el szakmailag,és ne lehessen amiatt belekötni...de ismétlam itt ez nem aktuális, így nem is mentegetözöm.. "Csak mutatni akartam valamit, nem sikerült…" -lehet hogy valami ismeretlen kekepce merült fel a hangmintád (ismételt!) lehallgatásánál...viszont ha a hangmintád az eredetit kell hogy tükrözze, és te olyannak hallottad nálad, akkor nagyonis egyetértek hogy tetszik a az kérdéses Rhodes -sound.!.. -V.
“az általad proponált HANGFELVÉTEL egyszerüen TORZ, nemccsak a Rhodes, de az egész!”
Na, pont ilyen szakmai észrevételt nem vártam volna, hogy kvázi úgy szar ahogy van mindenestől, mert egyrészt egy audiofill kiállításról való cd-ről van berippelve egy az egyben, úgyhogy gyanakodnék ezen a ponton, a hiba más készülékében lehet, meg aztán az erős indulatos elfogultság tükröződése is sokat elárul a szakmai megítélésről. Mindegy! Csak mutatni akartam valamit, nem sikerült…
..ne találgassunk! az eredetit nem csak YT videon hallottam, láttam a filmet is, moziban is, TV is, megmaradt az élmény mert teteszett -az általad proponált HANGFELVÉTEL egyszerüen TORZ, nemccsak a Rhodes, de az egész! -ebből csak tozitott következtetéseket lehet levonni -és továbbadni mint "autentikát! -ennek a veszélyire bátorkodtam felhívni a figyelmet... -V.
Szépen játszik. Nem idegenkedik egy kis sebességváltástól bal kézzel. Pedig nincs könnyű dolga. A kétállású gitárkapcsolón nincs a műanyag kupak, a pusztán kiálló fémet lökdösi jobbra, balra.
..."Pedig pont erre lennék kíváncsi, hogy mennyire lehet "játszani" a kezelőfelülettel. .." -szeríntem is itt van a kutya elásva -megvannak a minimális drawbárok - a ONE legalább itt nem spórol!- a többi, apró forgatógombok, babszem-kapcsolók és ledek tömege, már ránézni is fárasztó...annak idején az európaiak rájöttek, hogy DRAWBÁROKAT nemcsak a sinus-hangok kezelésére, hanem sok más szabályzandóra is lehet kitünöen használni! (ha elég számban jelen vannak!) -ez sajnos kiment a divatból...(anno a WLM-klónomon egyetlen kapcsoló volt: a hálózeti! (hál'isten elöl, elérhetöen!)-más gomb, etc. egy darab sem, viszont fent mindent centit kitöltö drowbárok sorakoztak elönézetben, nem fenti fedélzeten -ahová akár egy Rhodest is fel lehetet még tenni... ahh... nosztalgia4) -V.
..."A Rolandot említve, na neki sem tetszenek a Rhodesokról alkotott elképzelései" - na igen, a sztorihoz hozzátartozik, hogy anno (sok éve már) a Roland vegvette Rhodestöl a nevét, és mindjárt ki is hozott egy(akkoriban szinte szenzációnak számító) DP-EP modellt digitális alapon - deaztán Rhodes úrnak nem tetszettek a fejlemények, vissza is harcolta tölük a nevét...
....nolám,a demók problematikája ! -meghallgattam az általad "elfogadhatónak" titulált Rhodest az ajánlott felvételen (pillanatnyilag csak gyér fülhallgató-laptop kombináción, az egyébbként is rossz füleimmel...) , szerény vélemény: nolám, djuice az ilyenféle torzitott (rockos??..) EP-ra hajaz (joga van hozzá..! -s készpénznek, megtélhetönek vettem az itt hallottakat)..- én magam a tisztább eredeti soundra hajazok (jogom van...) -DEAZTÁN: a kisördög nem hagyott nyugton, megkerestem az eredeti videot, s lám helyreállt számomra világ! (nem csak a Rhodes -soundnál...)
- de általában, RE közvélemény: már a Hammond-klónoknál megfigyelhetö. a népek szerint az ALAPHANGzÁS többnyire megoldott dolog manapság -soft és hardware-kon egyaránt, ott szokás az ítészeknek is hajbakapni a kínálat felett, ha a kívánt torzitás területére érünk!! ...ez szerintem a Rhodes-soundoknál is így lehet...
Nagyon örülnék, ha más gyártó is feltenne ilyet mert 1, csak van valami felvevőjük, 2, csak ismernek olyan zenészt aki eljátszana ugyanígy motívumokat.
Mindezek mellett pedig nagyon idejétmúlt ez a stílus (korai 2000-es éveket juttatja eszembe), hogy végigmegy néhány preseten, minimális modulációval, azzal pá. Szintinél semmi filter nyitogatás, semmi ADSR, de orgonánál se nagyon variál a lezlikapcsolgatáson túl. Pedig pont erre lennék kíváncsi, hogy mennyire lehet "játszani" a kezelőfelülettel. Amikor az első hírek felröppentek, nagyon megjött a kedvem, hogy talán ideje lenne új hangszerbe fektetni, de mostanra kicsit alábbhagyott a lelkesedés. Várni kell egy becsületes demora.
Nos, olvasatomban annyiért drágának érzem én is, ha főként az orgonáját használná az ember a One-nak. Ha a Nord mintájára szabadon válogatható volna az egyéb hangszínek sora bele, némileg javítana a megítélésemen. A nagy kérdés még a billentyűzet fajtája benne.
Amúgy ez gáz szerintem is, és annyit dumál feleslegesen, hogy a videók jó részét csak az teszi ki. Az meg egy másik momentum, hogy adott hangszerek úgy szólnak a videón, amik a valóságban nem! Tehát bőven lehet studiós makeup és effektek, hangzásjavítók a vágás/utómunka során. Jól fizet a youtube a nézettségért, így kicsit olaszosan simlisnek vélem! Maffioso! :)
Fontos észrevételek, de ez műfajfüggő is. A mellékelt Rhodes felvételen a Blues Br tényleg jó, de nem tűnik megugorhatatlan lépésnek. 15 éve az Esi samplerembe is levettem ezt a MK1 hangzást 3 rétegben, nem volt téma, inkább koncepció kérdése a fejlesztőknél. Viszont a műfajfüggőség és a Hammond fórum jellegzetessége szerintem, hogy legfontosabb mégiscsak az orgonahangzás, meg talán azt a legnehezebb reprodukálni. Mindenkinek más súllyal számítanak ezek a tényezők, de szerintem ha választani kéne, jelenleg talán ennél kötnék ki az YC, NE, SK helyett. (átgondoltam, nem fogok. Évi néhány kis volumenű koncertért nem szerezhetek be új hangszert a Micró, a Soul és az Esi/LesterK mellé)
A kipróbálás érdekes dolog. Egy boltban egymagunk valami fülessel, alig több mint videóról visszanézni. Hogy otthon hogy fog szólni a szobánkban a saját cuccunkon, vagy próbateremben, koncerten, arra leginkább a képzelőerőnkre leszünk hagyatkozva ha közben erősen be van kapcsolva a hibajavító áramkörünk. Mindig nagy kaland egy új hangszer. Lehet hogy bizonyos dolgai a vártnál is jobban beválnak, máshol meg az elvártnál erősebb kompromisszumra késztet.
Kis adalék, a Soul orgonája van a ONE-ban és a lezliszimulációja egy továbbfejlesztett változat. Tájékoztattak két jó hírről, 1, várható további OS frissítés a Soulhoz, 2, benne lesz ez az új rotorka.
Én folyamatosan figyelem Paul Drongowski írásait. Régi műszaki motoros hadver szinten is (szervizelés) + fórumokon aktív házigazda. Jó információs gyűjtőhely és kiindulópont. (Mondjuk nem célirányosan csak orgonákra.)