És még a finnel kicsit meg is úsztuk, mert anno napirenden volt egy dák verzió is tudtommal. Persze a finnekkel semmi bajom, bátor nép sok jó tulajdonsággal. De a közösíthető szavaink nagyon csak töredéke a teljes szókincsünknek.
Nekem is "kedvenceim" a direkt lóhoz és a lovas életmódhoz köthető szavaink. Az ilyen gittegylet MTA szakemberek szerint ősi lovas eredetű szavainkat is szerintük csak össze-vissza kellett lopkodnunk másoktól, még a szlávoktól is akik szamarat éppen hogy ismerték, miközben az ősi lovas népek (akkor még nem volt Suzuki, így lehetett nagy távokat járni) meg feltaláltak minden eszközt és kelléket a ló háziasítására.
Ott van maga a lovagló szavunk: a vége "ló" cselekvést jelent. Bitorló, gyalogló, és a többi sok.
A lóból indul ami véletlenül épp LOhol természetesen csak véletlenül. De a ló VÁGtat, ott benne a vág szó is, a vágtató ló patája a földbe vág, még ki is repít onnan darabokat, a LÓ VÁG + cselekvő rag. Az egész értelmes és képleíró.
Melyik nagyobb nyelv tudja ezt így lebontani, mikor a legtöbb még csak nem is a ló szavukból képzi azt a bizonyos lovaglást ugye?...
Az meg csak hab a tortán hogy most a genetikai kutatások lehetőségei berobbantak úgymond, jelen korunkban sok régi bűnügy van felderítve az új DNS módszer szerint, amik kihűlt esetek voltak. A régészetben is használható módszerek is megerősítik a régi krónikáinkat, a szkíta-hun ősiségünk immár genetikailag is igazolt történet. Nem mintha az ősi életmód és leletek nem igazolták volna ezt korábban persze, de így még biztosabb a történet...
"...és innentől kezdve lesz az történelemhamisítás."
Mondom, hogy ku@@@ nem ismered a Baski-cikk tartalmát és ennek ellenére okoskodsz.
(És alapszavak jelentésével sem vagy tisztában.)
"5 A három fiútestvér történetét az arγïn törzs származási legendái között találjuk meg. Ez a törzs a kazak középső horda meghatározó törzsi-nemzetségi csoportja volt. Névadó őse a kazak eredetmondák szerint Arγïn, aki 106 esztendősen vette el harmadik feleségét, Aynaközt (Beysenbayŭlï 1994: 122). Tőle született Tembiszopi (kazak alakja átírásban: Tänbisŭpï; Beysenbayŭlï 1994: 122) nevű fia, akinek hatodízigleni utódai között volt három fiútestvér: Aldijar, Hudijar és Madijar. Az idő múlásával, ahogy leszármazottaik és állataik is szépen gyarapodtak, az utódok együttesen átköltöztek a Torgaj-medencébe, s ott élnek mind a mai napig. Madi-yar és Aldi-yar mesés történetét, amelyet itt nem fejthettünk ki a maga teljességében, Orunbaszar Turasov kazak történész gyűjtéséből közli Benkő Mihály (2003b: 123–125)."
"...úgy csinálnak mintha nem létezne" ???
Ott 97. o. 5. lábjegyzete: a legenda, konkrét hivatkozás stb. Szánalmas!
Semmi plusz nem tudsz hozzátenni a 2020-as vita tartalmához.
3. Nincs semmi ellentmondás a két kutató elképzelése között.
Baski:
"Sokoldalú elemzéssel bizonyítottuk, hogy a Madi(y)-yar személy- és nemzetségnév nincs etimológiai kapcsolatban a magyar népnévvel. A kazak madi(y)-yar nemzetségnév oroszosan ejtett [mad’ijar] változatának és az oroszban ’magyar ~ vengr’ jelentésű мадьяр népnévnek a nagyfokú és egyben megtévesztő hasonlósága a két név keveredéséhez vezetett, aminek következtében a többnyire teljesen kétnyelvű (kazakot és oroszt egyaránt, néha az utóbbit jobban beszélő) kazakok a mai kazak nyelvben ’magyar’ értelemben használják a mažar mellett az orosz венгр, valamint az oroszból később kölcsönzött, de magában az oroszban is a Kárpát-medencei magyarból származó мадьяр jövevényszót és végül a kazak мадияр/мадиар ~ мадяр/ мадьяр nemzetségnevet is, amelynek az eredeti jelentése mára már elhomályosult.
Mivel a kazak madi(y)-yar nemzetségnévnek a magyar népnévvel való azonosítása tévedésnek bizonyult, így a két név hasonlósága a magyarok és a madijarok történeti kapcsolatának a bizonyítására nem használható fel."
Szabitov:
""Согласно версии казахского исследователя Ж. М. Сабитова, название казахского рода происходит от личного имени Мадиар, а сам род относится исключительно к племени аргын и не имеет никакого отношения к венграм. Этноним мадьяр в данной фонетической версии в качестве названия родов и подродов встречаются также у казахов племени кыпчак и найман, у киргизов, самаркандских кыпчаков. Другие фонетические версии встречаются у других тюркских народов. У якутов есть племя мааджар. По мнению Сабитова, согласно шежере аргынов Мадьяр был правнуком Сары-жетима (Маджар, сын Жаукашты, сына Жолдыбая, сына Сарыжетима) и жил примерно в 16 веке, именно по его имени называется современный род."
A finnugor rokonság se áll meg. Csak hasonlóság van, rokonságra semmilyen bizonyíték nincs, nem volt és nem is lesz. Egyetlen finnugornak hazudott nép legendáiban hagyományában nincs szó magyarokról, se leszakadt testvérekről, akik északról délre vándoroltak volna, főleg nem lovasnépről, hiszen azon a területen, ahol ma ezek a népecskék élnek egyszerűen NEM LEHET lovaskultúrát fenntartani. Ez meg cáfolhatatlan tény. A lovaskultúra említése azért is fontos, mert olyan szinten lovaskultúra a magyar, hogy például a vágtatás közbeni hátranyilazás, kizárólag a szkítáknál, pártusoknál és a magyaroknál kimutatható és sehol máshol egy népnél se, tehát átvétel se lehet. Ez egyszerűen a szkíta illetve velük rokon lovas népek sajátja. De még a lovas népek közül se mindegyik képes rá!
Erről meg ennyit. Egyszóval rokonság nincs, hasonlóság van, tehát elképzelhető, hogy a finnugorok ősei egyszer, sok évezreddel ezelőtt találkoztak a magyarok őseivel és vettek át kultúrájukból és nyelvükből. De kb ennyi. Hogy manysiknál és chantiknál, a medvetori ünnepen az isteneiket jelenítik meg tipikus lovas nomád öltözetben, amit egyébként soha máskor, mint az ünnepen, nem viselnek, egyértelműen jelzi az esetleges kapcsolat irányultságát és típusát is.
Másszóval nincs finnugor rokonság semmilyen téren, nyelvészetileg se.
Egyébként szó nincs arról, hogy a szakma elfogadná Bíró 2007-es (?) genetikai érveit a magyarok és a madjarok rokonságáról. Nincs ilyen kapcsolat.
Plusz szó nincs arról, hogy Baski lenne az egyik oldalon, meg az összes helyi (kazah, orosz) tudós
a másikon. Itt egy másik kazah kutató, Szabitov véleménye:
"Согласно версии казахского исследователя Ж. М. Сабитова, название казахского рода происходит от личного имени Мадиар, а сам род относится исключительно к племени аргын и не имеет никакого отношения к венграм. Этноним мадьяр в данной фонетической версии в качестве названия родов и подродов встречаются также у казахов племени кыпчак и найман, у киргизов, самаркандских кыпчаков. Другие фонетические версии встречаются у других тюркских народов. У якутов есть племя мааджар. По мнению Сабитова, согласно шежере аргынов Мадьяр был правнуком Сары-жетима (Маджар, сын Жаукашты, сына Жолдыбая, сына Сарыжетима) и жил примерно в 16 веке, именно по его имени называется современный род." (Pontos forrás is megadható.)
Szabitov szerint a törzsnek semmi köze a magyarokhoz. Egy konkrét Madzsar nevű, XVI. sz. élt
ember nevéből származik a törzsi elnevezés. Máshol van ilyen: pl. a jakutoknál (maadzsar).
Ui.:
Vagy lásd a turkológus Sudár véleményét: "A kapcsolatot jelenleg kizárólag a népnév biztosítja, amely azonban nem biztos, hogy a miénkkel egy tőről fakad: elképzelhetőek más etimológiák is..."
Nem kérdés, hogy egyes kazah történészek (talán Kuskumbajev) vitatják Baski érvrendszerét.
De én még nem találkoztam olyan turkológus által írt cikkel, amiben cáfolták volna Baski érveit.
"...éppen a kazah történettudományok doktora szavai vannak előttem."
VSz pont róla beszéltem. Vele is foglalkoztunk 2020-ban.
Nyilvános vita.
Nem ismerem, hogy milyen feltételek mellett kell volna kiállni Baskinak vitázni.
Meg kivel? Meg hol?
Annyi biztos, hogy sokkal elegánsabb lett volna egy nyilvános vita során megvédeni az érveit. De akkor újra: 11 év alatt nem született turkológus -- nem történész, nem antropológus --
tollából egy cikk, ami megcáfolta volna Baski turkológiai érvrendszerét.
Az konkrétan igen is hazugság ha valaki azt állítja hogy Baski Imre feltételezéseinek ne volna nagyon komoly kritikája mind magyar és mind nemzetközi részről. De van. Bíró András Zsolt antropológus nem csak a saját kis komfortzónájában cáfolja meg érveivel, hanem Közép-Ázsiában több országban is egyetemi előadások megtartására hívják a helyiek. Kazahsztánban, vagy üzbég és kirgiz egyetemekre, valamiért ott hisznek neki érdekes))
Illetve Baski állításait cincálta szét maga az Eurázsiai Tudományos Kutatási Központ igazgatója is. Logikusan és érvekkel támasztja alá a mondanivalóját, éppen a kazah történettudományok doktora szavai vannak előttem.
Ja és az a gyönyörű az egészben hogy a fentiek részvételével egy nyilvános szakmai vitára lett kihívva Baski Imre, de ő szégyenszemre nem vállalta be és inkább megfutamodott. Vajon miért nem ment el az eseményre és bizonyította be igazát a Kazahsztán doktorának?...
Innentől számomra nem kérdés hogy ki állhat közelebb a hitelességhez...
3. ellenben a szeldzsuk meg üzbéggel aminek komoly irodalma van.
a nyelvészeti érvének másik ellenérve az a kettő amit mondtam (a szláv nyelv, meg a muszlim névkiejtés), amit mintha a falnak mondtam volna... (ez keresztúlhúzza baski egész teóriáját arról, h mi a mi)
a magyar-finnugor viszony ki van elemezve, de a többi finnugor nyelv egymás közötti viszonyról én nem nagyon láttam elemzést, pedig jócskán vannak eltérések
(ahogy vannak urali-altai összefüggések, ugyanúgy vannak pl. szláv-török között)
nevetséges, amikor valaki szerint nem összetartozónak van jelölve
a magyar ég és a török gök (amikor a török az kéket jelent : kök)
Már látják, hogy az ostoba finnugor teóriájuk minden téren megbukott, de innen szeretnének már nyugdíjba menni.... jó magas nyugdíjjal. Nekik ez egzisztenciális kérdés, nem tudományos.