Időnként átszoktam kémkedni hozzátok a márkahű, de "tipusáluló" Petrvs és Daty után az Albea-fórumról:-))) Nem kívánok hívatlan vendégként zavarni titeket, bár a fórumotok tetszik! Csak két gondolat: A FIAT-nak néhány - rossz motor mellett - nagyon jó konstrukciójú motorokat sikerült alkotni. Ilyen sorozat volt a sikeres duplavezértengelyes-motor, különösen a két literes blokk sikerült legendásan:
http://wapedia.mobi/en/Fiat_Twin_Cam_engine
2000-ig(!) gyártották számtalan verzióban 90-től sokszáz (!) lóerőig 8 szeleppel, 16 szeleppel, szívó és feltöltött verzióban, sőt egy idő után az Alfa Twin spark sorozat bázisa is lett! 1972-től 1992-ig 13 rallyvilágbajnoki cím!!!
Szóva szerintetek is ilyen lesz a bevált FIRE-sorozat 1.4es blokkja is?:-) Szintén 8,16 szeleppel, szívó-turbó verzió... Az Albea-fórumra átruccant Conan77-tel polémiáztunk milyen jó is ez az ottovalvole :-)
A másik gondolat az ABS-hez: rengeteg vakhit és tévhit kering a szerkezet körül! Megpróbálom az okfejtésemet hamarabb abbahagyni, mielőtt olyan válogatott káromkodásokat vágnék hozzátok, mint:"negatív szöggyorsulás":-) Tévhit pl. az, hogy ABS-szel rövidebb úton áll meg az autó: csak száraz ill.vizes jó aszfalton igaz ez! Jégen, havon, murván messzebb áll meg, mert nem gyűri maga előtt /a jeget leszámítva/ a felület anyagát! Az előnye és biztonsága abban rejlik, hogy a fizika és a Darwin-díj határain belül megőrzi az autó irányíthatóságát, pl.eltérő felületű úton, pl. padka. Veszélyes mellékhatása lehet még, hogy elaltatja az óvatosságot és nem hagy a sofőr tartalékot fékben, mondván, majd az ABS megoldja...
"És természeseten mindenki úgy csinálja, ahogy legjobbnak ítéli meg."
Persze.
Hír valamikor a jövőből.
D.A. 45 éves gépjárművezető halálra gázolt egy, a kijelölt gyalogátkelőhelyen a féktávolságán belül elé lépő gyermeket.
D.A autójában az ABS ki volt iktatva. Szakértői vélemények majd a helyszínen végzett fékpróbák szerint a bekapcsolt ABS megmentette volna a gyermek életét.
Úgy látom, a téli-nyári gumi téma "felrázta" a csapatot. Ennek örülök. Részemről zárszóként cska annyit tudok írni, hogy az idei téli szezon kezdetére mindenképpen veszek rá téli gumikat. Addig meg most a tél végén, 100x-os óvatossággal fogok vezetni, erre a pár hétre már nem ruházok be egy garnitúrára. Viszont az ABS kiiktatást mindenképpen megcsinálom, ha nem okoz gondot az elektronikában.
És természeseten mindenki úgy csinálja, ahogy legjobbnak ítéli meg.
Azt bezzeg még senki nem írta le, hogy jójó, kifejlesztették a téligumit, teljes mértékben téli útviszonyokra, itt egyeseknek még véletlenül sincs az az autóján, mert ők megtanultak vezetni, mikor még nem volt téli gumi...
Na de azt mindenki elfelejti, hogy így a nyárigumija kevésbé kopik idő előtt, mert csak fél évet kell használnia???:-))))))))) Na, meg aki télit használ nyáron is, annak is felébe kerülne a téligumit cserélgetni, ha elkopik a nyári időszak alatt idő előtt:-)))
Téli-Nyári gumi! Mint irtam elég autót elkoptattam, de amit határozottan tudok és merek állítami, az az, hogy a téli gumi is a nagyon jó találmányok egyike közé tartozik. Ha nem a fékúttal akarjátok kipróbálni a különbséget, akkor amennyíben ráértek szórakozni és az időtökbe is belefér, akkor próbáljátok ki egy nagy üres, havas parkolóban a kézifékes forgolódást. Amennyíben jó téli gumitok van, nagyon nehéz lesz fékkel fordulni, viszont a nyári gumival akkár kettőt is lehet perdülni. Én tudom, hogy nem olcsó szórakozás a gumikérdés, de számoljuk ki, hogy a téli gumit mennyí időre vesszük. Aztán osszuk le hónapokra és máris barátságosnak tűnhet az ár, csak az a gond, hogy először elő kell teremteni rá az anyagit. Ez szerintem olyan mint az üzemanyag adalék, megvételkor soknak tűnik, de ha leosztjuk kilóméterekre és literre, akkor már nem is olyan drága a benzinzen képest. Addig is balesetmenteset, mert a Net elég hideg időket jósol. Mészi
Nem is nehéz elképzelni a következő helyzetet: -10 fok, autópálya, 130km/h. Előtted baleset van, "satuzik" az egész sor. Előtted ABS-el a legjobb hatékonysággal fékeznek, téli gumival. Te jössz mögöttük, ABS kiiktatva, nyári gumi...a féktávod így jóval hosszabb lesz mint az előtted haladóké. Mivel átugrani nem tudod őket.....És hülyeség azt mondani hogy "velem nem történhet meg". Két cimborámat temettük, mindkettő legjobbnak hitte magát motoron (egyiknek fejére esett a motor, a másik teherautó alá csúszott). Egy feküdt majdnem két hétig eszméletlenül mert úgy gondolta nem történhet meg vele (belefér, nyomjadneki...3 bukfenc autóval). Egy meg azóta nem ült autóban mióta elsodort egy út szélén éjszaka kivilágítatlanuk szerelő motorost. Hidd el simán megtörténhet. Nem azt mondom hogy idegbeteg mód mindig a legrosszabbra kell készülni, de ha lehetőség van rá hogy a kis család biztonsággal célba érjen azt ki kell használni.
"Hacsak a gumikat nézzük, megjelentek a szilika adalékos téli gumik, amik _a sofőr tudásától függetlenül_ a téli útviszonyok döntő többségében objektíven javítják a stabilitást"
Másik oldalról megközelítve a dolgot: mikor még nem volt téli/nyári gumi, akkor az abroncsokat úgy fejlesztették hogy télen sem ridegült el az anyaguk teljesen, tehát ha nem is jók, de használhatóak voltak (emlékszünk ugye a "négyévszakos" gumikra) A ma készült nyári gumik viszont 6 fok alatt tényleg rideggé válnak, gyakorlatilag nulla tapadással. Addig nem fogod észrevenni míg csak gyorsítani kell - de ha egyszer vészfék, akkor csak fortunára számíthatsz. Én meeg inkább irányítani szeretem az autót, kiráz a hideg ha belegondolok hogy egyik pillanatról a másikra sofőrből utassá válok. Ha vészhelyzetben csak egy kicsivel is több esélyt kap a családom hogy megússza hát többet ér bárminél.
"Nem tudhatjuk, hogy az adott helyzetben mi a jobb, ha van vagy ha nincs."
Statisztikailag tudhatjuk: A fékezések döntő többségében jobb, ha van ABS.
Olyan ez, mint az orvostudományunk: A betegek egy kis hányadánál az orvosi beavatkozás nagyobb gondot okoz, mintha elmaradt volna és rábíztuk volna a természetre a gyógyulást.
Ettől még mindenki elmegy orvoshoz, elviszi a gyermekét orvoshoz és beadatja az oltásokat.
Szeretjük azt hinni, hogy jobbak vagyunk, mint a többiek, hogy van bennünk egy kis szuperember. Meg hogy úgyis megússzuk, ha veszélyhelyzetbe kerülünk.
Jobban fékezünk, mint egy komputer (ABS).
A nyári gumival is jobb tapadást érünk el az autónkkal, mint a téli gumi.
Jobban ki tudjuk támasztani magunkat egy ütközésben, mint ahogy a biztonsági öv megfog (ez még nem volt téma)
és így tovább
De ez hazugság, önámítás.
Persze, senki sem jár a lehető legbiztonságosabb autóval a lehető legbiztonságosabb vezetési stílussal, mindig 100%-osan fitten és egészségesen.
De vannak dolgok, amik igen kis anyagi ráfordítással odafigyeléssel megóvnak minket és másokat. Ezt miért nem csináljuk?
berigazek2, nem kételkedek a vezetési tudásodban így látatlanban sem. De 30 év alatt történt egy-két dolog az autóiparban. Hacsak a gumikat nézzük, megjelentek a szilika adalékos téli gumik, amik _a sofőr tudásától függetlenül_ a téli útviszonyok döntő többségében objektíven javítják a stabilitást, a menettulajdonságokat.
Az az igazság, nem tudom azt mondani, hogy a te dolgod, mert lehet, hogy pont azon a pár méteren fog múlni, hogy egy fékezés után elütöd-e valamely szerettemet vagy engem, hogy téli vagy nyári gumi van az autódon.
Azzal hogy számolnál el?
Persze, ha az lenne az életünk vezérelve, hogy soha semmi esélyt ne adjunk annak, hogy másnak vagy magunknak ne okozzunk kárt, veszélyhelyzetet, ki sem jönnénk egy bezárt szobából. Persze, élni kell és élni veszélyes, de túl kell élni és másokat sem kell megölni.
Emiatt nem vezetünk részegen, nem megyünk 150-nel a mellékutcákban, ......és téli gumit teszünk az autóra télen.
Hali Urak! Bocs a belepofázásért,de valóban az injektor tisztító adalékok 90%-ban petró,vagy annak finomított változata a kerozin van. Egy kolegám vett pár évvel ezelőtt,és a mikor elolvastattam vele az összetételt,majd tö...ön szúrta magát. A repcsijeinkből pár decit leeresztve szoktuk adagolni magunknak. Ezekben viszont tényleg van egy pár adalék,azt garantálom.
,, Azt én is tapasztaltam, hogy hosszabb a fékút, de ez szerintem nagyon relatív! Nem tudhatjuk, hogy az adott helyzetben mi a jobb, ha van vagy ha nincs."
Annyít szeretnék hozzáfűzni a tartalék üzemanyag színthez, hogy sajos, vagy jó ezt döntsétek el. A régi GTI Golfomban szembesültem először az elektromos benzinszivattyúval. Na ez egy külső szerkezet volt, ugyanúgy mint a motorjaimon. Viszont vannak olyan autótípusok, melyben a szivattyú a tankba van elhelyezve és a hűtését az üzemanyag végzi. Emiatt a szerelők szokták javasolni, hogy ne várjuk meg, hogy villogjon a kicsi lámpa, mert ilyenkor hűtési gondok léphetnek fel, ami pedig a szivattyú élettartamát csökkenti. Bár, ha belegondolunk, akkor az átfolyt benya is el tudja végezni a hűtést. Erről mi a vélemény és a T-jet-ben hol van a szivattyú?
Így van, jól mondod...gyakorlatilag mindenki a hazai cuccot füstöli.
Én régen azt hallottam, hogy az az Aral kivonulásának egyik oka éppen az volt, hogy nem engedték nekik az inport lé forgalmazását...oszt lehet, hogy ez is csak egy urban legend :)
Lényeg lemaradt - sima mezei 95-öst kap. Lehet kipróbálok valami prémium benyát is, utána írok tapasztalatot. Mellesleg kolléga OFF CRX-én a tanksapka mellett virít egy sárga matrica: "only 98" na neki marad az a pár kút ahol még van...95-el dadog, nem megy...
Nekem ott eldőlt a tankolás hogy a tömb előtti parkolótól a Shell kút cc. 20 méter. Máshol csak akkor ha messze vagyok és nem érnék haza. Megvan az az előnye hogy ismernek ( éjszaka munka után van hogy betolom a képem egy dobozos sörért :D ) és meg se próbálnak átverni...(vagy csak észre se veszem? :S)
Nem azt mondom, hogy használj Carrera100-at, mert az aranyárban van, de a Carrera95 megéri szerintem azt a +5 Ft/l kiadást a sima 95-ös üzemanyaghoz képest. 40 liternél 200 Ft nem a világ! :)
Vagy ki lehet próbálni az Agip 98-ast (hallottam sok jó véleményt arról is) Magyarországon azthiszem az Agip és az Auchan forgalmaz már csak 98-ast
Én is köszönöm az értékes infókat! Jó tudni, hogy nem csak okoskodunk, hanem szakértők is vannak köztünk. Tehát, ha megkapom amit már várok, akkor kihagyom a gazdaságos kutakat és az ismert neveket használom plusz adalékkal. Az OMV mellett lakok, de a Shell is 500méterre van. Mészi
A marketing anyagok szerint a prémium üzemanyag olyan adalékokat tartalmaz, ami csökkenti a fogyasztást, károsanyag kibocsájtást, tisztít, stb.
Hogy valóban megvan-e az a tulajdonsága, nem tudom, nem vagyok vegyész, soha nem vizsgáltam. :)
Árban ugyanoda jössz ki kb, ha az 1400-1500 Ft-os adalékot veszed a sima üzemanyaghoz (ált. ezek 50 literhez elegendők), vagy ha a ~30 Ft-al drágább prémium üzemanyagot tankolod.
Arról viszont értekezhetnél, hogy a prémium üzemanyag jobb-e, mintha a normál üzemanyagot javítja fel a sofőr a különféle STP, Wynn's féle adalékokkal.
(Borítékolom, nem lesz nagy különbség.... de ezt csak gondolom)
Én rendszeresen használtam (évente néhányszor) injektortisztító adalékot előző autómon, normál benzinhez. Nem tudom, rontott vagy javított, gond nem volt az autóval e téren sem. Állítólag a normál petróleummal a hatás 99 %a elérhető, az az adalékok alapanyaga. Dízel esetén den. szesz, hogy a vizet megkösse, esetleg egy kis benzin... ne próbálja ki senki otthon :-)