Ha piaci alapú lesz, akkor olyan drága lesz, hogy senki sem utazik rajta, és nem tudnak milliárdokat kivenni belőle a sógor-koma kft-k, ezt meg nem engedhetik meg maguknak.
Dízelek alapvetően nem dízel-elektromosak? Vagy nincs az annyira elterjedve?
A topic alaptémáját képező kategória inkább hidraulikus, sőt, mechanikus erőátvitelű járművekkel dolgozik. Bár mostanság a legkönnyebb kategóriában is divatos a villamos erőátvitel.
Kondenzátor gyakorlati alkalmazásáról hajtási célra még nem hallottam...
A Szinara cég SinaraHibrid névre hallgató, négytengelyes tolatómozdonya lesz ilyen. A fejlesztés idén indult az uráli cég és a Szkolkovo-alapítvány részvételével (az "orosz Szilíciumvölgy" a szuperkondenzátor fejlesztésében vett részt, értelemszerűen), a mozdonynak 2012. nyarára kell elkészülnie, és az RZsD jelezte, hogy siker esetén kb. kétszáz darabra volna szüksége. 30-40%-os energiaköltség-megtakarítást várnak a géptől. Ez nem tisztán szuperkondenzátoros, hanem vegyesen lítium-akkus és szuperkondenzátoros lesz.
Ha ilyen apropóból mondta amit mondott, akkor más a helyzet, viszont így a Magyar Nemzet állította be hibásan.
Annyit még hozzá, hogy a tömegközlekedés javításához talán csak akkor kell ezermilliárdos nagyságrendű befektetés ha rakaszkodunk a vasúthoz. Ez elképzelhető - kizárólag politikai okokból. Busszal nem kerül ennyibe. Busz mindenhova megy, csak növelni kell a számukat. A szükséges útfelújítások a kérdés. Ha mellette párhuzamosan elkezdik leépíteni a mellékvonalakat, akkor behozza az árát. Csak hát ehez kéne normális politika...
>Nem is nagyon kísérleteznek ha jól tudom akksis gépekkel.
Dehogynem. Nem hallottál arról a rekuperáló magyar keskennyomközűről?
De hogy nagyobb is legyen: mostanábn épült több igazán nagy dízel-villamos Amerikában, ami hibrid üzemű (dinamikus fékezéskor akkut tölt, aztán azzal a villannyal később vontat).
Kondenzátor gyakorlati alkalmazásáról hajtási célra még nem hallottam...
A kormány a választások előtti igéreteivel jól beleloholta magát egy tarthatlan helyzetbe. Mostanra valószínűleg kezdik felfogni, hogy mi a helyzet. De ez különösen durva:
"Lantos Csabát, a MÁV igazgatóságának tagját"
...
"egy konferencián nyíltan kimondta, a közösségi közlekedés versenyképesebbé tételének első lépése az egyéni közlekedés megdrágítása"
új Matolcsy-terv:
"...vannak a közszolgáltatásnak alapterületei, ahonnan egyáltalán nem vonulhat ki az állam (például a rendvédelem, a katonaság), vannak olyanok, ahol alapvető az állam szolgáltató funkciója (például az egészségügy, az oktatás), és vannak a kevésbé alapvető állami szolgáltatói területek (amilyen a kultúra és a tömegközlekedés). Kivonulni az állam teljesen csak a harmadik területről tudna – véli az elemző, aki szerint például az elképzelhető, hogy a MÁV-ot, a Malévet, a városi tömegközlekedést piaci alapúvá teszik. Ez politikai döntés kérdése, hiszen e szolgáltatások ebben az esetben mindenképpen drágulnának..."
Ha előkészítés és egyeztetés nélkül nyilatkozott, akkor a kedvezőtlen fogadtatás bizony előre volt látható.
De ami a mondandó tartalmát illeti, teljesen logikus. Hiszen L.Cs. nézőpontjából hogy is fest a dolog: 1. A közösségi közlekedés jelenleg versenyképtelen. 2. A versenyképessé tételéhez ezermilliárdos nagyságrendű befektetés szükséges, ami egyrészt nem volt és nincs, másrészt ha lenne, akkor sem biztos, hogy a legokosabb volna pont erre költeni. 3. Ugyanakkor kormányzati elvárás a közösségi közlekedés részarányának növelése.
A következtetés kb. így fest: "hát vazz', ha komolyan gondoljátok a 3. pontot, akkor rontsátok le az egyéni közlekedés versenyképességét, a megdrágítása útján, egyéb lehetőségetek ugyanis nincs". (De mint tudjuk, a hír hozóját szokták karóba húzni. Itt is ez történt.)
Ahogy írták szuperkondenzátorral lehet megcsinálni. Busszal már folynak a kisérletek, vonattal nem érdemes nagyon, mert nagyvonatoknál nem jó, kisebb vonatok meg ígyis-úgyis drágábbak.
A kormány a választások előtti igéreteivel jól beleloholta magát egy tarthatlan helyzetbe. Mostanra valószínűleg kezdik felfogni, hogy mi a helyzet. De ez különösen durva:
"Lantos Csabát, a MÁV igazgatóságának tagját"
...
"egy konferencián nyíltan kimondta, a közösségi közlekedés versenyképesebbé tételének első lépése az egyéni közlekedés megdrágítása"
Ilyen szinten hülye emberek vannak (voltak) a MÁV-nál. Nem csoda hogy nem történik semmi értelmes.
Nem is nagyon kísérleteznek ha jól tudom akksis gépekkel. Az akksi amúgy is már elavult dolog, még nem igazán elterjedt, de már létező és működő dolog a szuperkondenzátor, ami sokkal jobbna képes energiát tárolni és visszaadni. Japánban napenergiával működő motorkocsikkal kísérleteznek, a tetején napemelek vannak, termelik azáramot a hajtáshoz, van dízelmotor is, ha nincs elég energia a napból vagy nagyobb eemelkedőknél akkor rásegít az áramtermelésre.
>Akkumulátoros üzemű könnyű kis motorvonatokról mi lenne a véleményetek?
Nagy holtsúlyt kell cipelniük, miközben a többszörös energiaátalakítás nagyot ront a hatásfokon. Ma már egy korszerű (viszonylag) kis dízelmotor soxorosan jobb kg/LE arányt ér el, mint az akkumulátoros villamos hajtás, és nem sokkal rosszabb a hatásfoka sem, mint a teljes akkumulátoros táplálási láncnak.
Akkumulátoros üzemű könnyű kis motorvonatokról mi lenne a véleményetek?
Legyen kétéltű is (vasút-közút), valamint rendelkezzen egy sertés továbbfejlesztett orrával, amelynek segítségével a föld alól is képes utast kitúrni, és akkor aztán már mindent tudni fog. :)
Bzmot motorvonatok felújítása, átépítése, remotorizációja, komfortnövelése, főjavítása történik talán a leggyakrabban a magyar vasúti vontatójárművek között
Egyetlen egyszer harminc év alatt. Ez lenne a leggyakrabban?
Motort valóban sűrűn cseréltek bennük, de az egy másik történet. Átfogó korszerűsítés egyszer volt, a kilencvenes évek második felében.
mezei ciklikus javításnál jóval magasabb színvonalon
Pontosan mi az, amit elvégeznek, pedig nem kellene?
Az eddigi tapasztalat azt mutatja, hogy a Bzmot motorvonatok felújítása, átépítése, remotorizációja, komfortnövelése, főjavítása történik talán a leggyakrabban a magyar vasúti vontatójárművek között. Az ütem visszafogására semmi nem utal, Szolnok jelenleg is jópár motorkocsi felújításán dolgozik (mezei ciklikus javításnál jóval magasabb színvonalon), és indul az ikresítési projekt is.
Kétkedésed kérem valami ténnyel megtámogatni, addig csak rinyálás.
Én ebből halványan azt a következtetést merem levonni, hogy a mellékvonali kérdéskörben a kb. 20 éve tartó egy helyben topogás fog továbbra is folytatódni:-(((
Valószínűleg kiskanalak lesznek. Figyelembe véve, hogy olcsó teherautó- és buszmotorokról beszélünk, nem túlzás remélni, hogy az eddigi, sacc tízévenkénti remotorizáció ezután is megmarad.