Az ilyen függőleges kifújás/beszívás szerintem azért okos dolog, mert független az aktuális széliránytól.
Ahol oldalfalra esik a ki/bemenet, ott van esély ara, hogy bizonyos esetekben a szél túlnyomása/vákuumja befolyásolja a légcserét (persze csak akkor, ha a szellőző rendszer nincs felkészítve az ilyesmi kompenzálására)
A kifújt levegő egy kötegben "összetapadva" távolodik a lyuktól és csak azután kezd szétterjedni, miután egészen lelassult,
a beszívási pontba viszont nagyjából gömb alakban áramlik a levegő, tehát minden irányból egyenlően.
Tehát ha a kifúvás a besszívástól elfelé irányul és legalább húsz centire van tőle, akkor csak egészen ritkán lehet visszakeveredés (szélfúvás/örvény).
Ha az egyik feljebb van, akkor szerintem az a kifújt levegő legyen, mert az a melegebb, így kifújás után még jobban távolodni fog.
Nalam koaxialisan van megoldva. Mert cso a csoben a hocserelom.:) De komolyra forditva a szot. Szerintem nalad is megoldhato ilyen modon. Mivel a kifujt levego nyomassal tavozik a csobol, igy nem keveredik a beszivott friss levegohoz. Ezt ugy ertem el, hogy a falon kivul egy 90°-os konyokkel lefordultam a fold fele mind ket csovel es a kifujocso hosszabb a beszivocsotol 30cm-el. A rekuperatortol ha igy epited ki a csovezest, akkor meg hasznositod a kifujt levegoben levo meleget azon a darabon is a friss levego elomelegitesere.
mi a minimalis eloirt tavolsag a ki es beszivo csonkok kozott?
Ha a nyugati tuzfalra rakom mind a kettot, akkor max 2 meter lesz a ketto kozott. Ha nem, akkor max az utcafrontra tudom tenni valamelyiket, vagy pedig a padlasterbe tudom kinyomatni az elhasznalt levegot. Jelenleg is ide tortenik a furdoszobak kiszellozese. A teton vannak szellozo cserepek, mennyire fog ez gondot okozni szerintetek?
Nem kell több Aereco. Ventinek egy radiális ventit kell venni, olyat aminek a járókereke egy lapos diszkoszra hasonlít. (pl. Limodor LM/F) Elek által írt 20-25 m3/h/felnőtt reális. Nálam 2 felnőtt + 3 kicsire van 60m3/h. Párásító készüléket is kell venni.
a minimális frisslevegő igényt az emberek száma határozza meg, és ne a négyzetméter/köbméter/katinéni/páratartalom (ettől persze még felpöröghet a gép, ha esetleg túl sok a pára valahol).
szóval én állandóra állítanám (a befúvő cső közös szakaszán műszerrel mért 20-25 m3/h/fő értékre)
kivétel, ha meg tudod fizetni a széndioxid-szint vezérlésű fordulatszám szabályozást, mert energiatakarékosságilag szerintem az a legjobb.
"akár 70-80% is volt a páratartalom, rendszeres szellőztetés mellett is"
Egy jól szellőző lakásban naponta mondjuk 2000 m3 levegő cserélődik.
Egy tisztességes ablaknyitogatós szellőztetéssel kb 200 m3 levegőt cserélsz.
Tehát aki meg akarja közelíteni a mesterséges szellőztetés levegőminőségét, annak naponta tízszer kellene kinyitni az ablakokat.
Sokan gondolják úgy, hogy "vajon miért olyan magas a pára, hiszen naponta kétszer is szellőztetek" :)
"Most azt tapasztalom, hogy a "hosszú" szakaszon süvít a levegő a csőben."
Ha biztos vagy abban, hogy tényleg a levegő süvít és nem a motor zaját vezeti a cső,
akkor én először a csőfal tömegének növelésével próbálkoznék, tehát ráfeszíteni/ragasztani valamit, ami lágy anyagú és a csőfal tömegével összemérhető. Gyengébb esetben elég lehet egy vastagabb öntapadós fólia, vagy akár egy vastagabb festékréteg is, de még jobb, ha egy réteg polifoam-ot ragasztasz rá.
A teljes felületű érintkezés nagyon fontos, tehát ne csak körbevegye, hanem feszüljön/tapadjon rá a rugalmas tömegnövelő anyag.
Pl próbálj szerezni jószéles+vastag öntapadós EPDM hab szalagot/lapot, azzal körbetekerni a csövet pl remélhetőleg sokat segítene.
Persze ettől nem csökken nullára a zaj, de jelentősen mérséklődhet. A nulla zajt vastag üveggyapot paplannal + gipszkarton dobozzal tudod megközelíteni (vagy vastagabb és/vagy sima belső falú csővel ;)
Ahol a cső hozzáér a falhoz/mennyezethez, ott is átadhat zajt, tehát ilyen helyeken puha gyapottal lágyan körbetömni, az egész cső puhán "lebegjen".
A párával és a penésszel küzdöttünk mi is mostanáig.
Családi ház, természetesen körbeszigetelve, jól záró nyílászárókkal.
A fűtési szezonban akár 70-80% is volt a páratartalom, rendszeres szellőztetés mellett is.
Beépítettem egy szellőztető rendszert:
-Aereco higroszabályzású légbevezetők
-Aereco higroszabályzású légelvezetők a konyhába, WC-be és a fürdőszobába
-Aereco V4A központi ventillátor
A ventillátor a WC falára került felszerelésre, a ventillátor kivezető oldala pedig faláttöréssel lett megoldva.
A ventillátorhoz érkező egyik elszívó cső kb. 1,5 méter hosszan fut a WC-ben. Nem hő és hengszigetelt csöveket szereltem be, hanem flexibilis aluvent 125-ös csöveket gondoltam úgy sincs szükség rá mivel a lakótérben marad mindvégig.
Most azt tapasztalom, hogy a "hosszú" szakaszon süvít a levegő a csőben.
Hogyan lehetne utólagosan hangszigetelni a csövet?
Azt tervezem, hogy bedobozolom a gépészetet gipszkarton mögé és kibélelem üveggyapottal.
Ez megoldást jelenthetne?
A másik dolog, hogy jelenleg egyfolytában megy a ventillátor. Tudom hohgy hosszú élettartamra van tervezve, de ez okozhat bármi gondot a berendezésben?
Érdemes egy higrosztátot felszerelni valamelyik szobába ami kapcsolja az elszívót?
Miért kellene túlbonyolítani? Kell egy 60 elemű tömb, ami fokonként (-20 - +40)tartalmazza a telítési víztartalmat. Hőmérséklet egészre kerekített éertéke mint tömbindex és a relatív páratartalom ismeretében egy szorzás és megvan az aktuális abszolút páratartalom.
Azt hittem ennyit még te is le tudsz programozni. :-) (Bocs, nem hagyhattam ki!)
Szellőztetés szempontjából a kültéri páratartalmat valóban jobb lenne a relatív helyett abszolút páratartalom formájában rögzíteni (hiszen az az érték igazán fontos számunkra), tehát százalék helyett gramm/köbméter formában.
Ha ezt a görbét valami okos szerkezet rajzolja, akkor talán nem megoldhatatlan, hogy az aktuális külső hőmérsékletből és relatív páratartalomból szoftveresen megsaccoljon egy abszolút páratartalmat (gondolom a gyári harmatpont mérő műszerek sem tesznek mást, mint kiszámolják a két könnyen mérhető érzékelő adatból).
Régebben sokat gondolkodtam ezen a dolgon (harmatpont és abszolút páratartalom kiszámítása) de ehhez matematikailag modellezni kellene azt a bizonyos abszolút/relatív görbét - és ennél a pontnál mindig elment a kedvem az egésztől :)
ez a páratartalom több mint csalós..... ha valós értékeket szeretnél szerintem kalkuláld át fix hőmérsékletre... akár belső relatív páratartalom..............