A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Az LKK nem csak nosztalgiabuszokkal foglalkozik, a buszok csak a show részei. Ez persze az értékmentő tevékenység érdemeit nem csökkenti, sőt, találtak egy hosszútávon fenntartható üzemeltetési környezetet a buszaiknak is. De van ott még egy csomó régi autó, repülőgép, stb.
Az LKK vagyonkezelője, vagy üzemeltetője a repülőmúzeumnak is, csomó ilyen bevételük van. Egy öttagú családnak 10 ezer Ft fölött van csak az Aeroparkba való belépés, a buszozást is tartalmazó reptértúra 20 ezer Ft. Ez nem az az élménytípus és költségszint, amit megítélésem szerint az átlag retróbusz, vagy nosztalgiabusz-utas keres, a kezdeti nosztaligás tapasztalatok azt mutatták, hogy az 500 Ft-os nosztaligajegy is riasztó volt. Ezért is lett többféle nosztaligajegy-típus, meg lett az alapára retró azért, mert a közönség nagy részének a 200-as ikarus, meg az UV villamos is még mindig közlekedő típus, nem értelmezik nosztaligának. Szóval az Aeropark és a BKK nosztalgia célközönségét, működési környezetét szerintem ne hasonlítsdt össze.
Megítélésem szerint buszból egy értelmes útvonalon közlekedő retrójárat kielégítené az igényeket. Ha ez értelmes fővárosi helyi turisztikai célpontokat is felfűz, modjuk Libegő - Széll K. tér - Alagút - Andrássy út - Állatkert, Városliget. Ennek elég sűrűn, ismétlődő napokon kell mennie, akkor tud gyökeret ereszteni.
A favázas, meg a többi kéttengelyes régi villamos cuki, lehet vele fotózkodni, ezt a nem hobbista döntéshozó remegő kézzel, meg fogát csikorgatva elfogadja. Az ilyen korú buszokat a BKV sem szereti kiadni, meg úgy tudom a közlekedési hatóság sem, az egykörös fékrendszer, vagy valami más miatt. Tehát a kasszakulcsot őrző emberek számára releváns nosztalgiabusz-típus nincs. Emellett a villamos önmagában több figyelmet kap, mint a busz. De ezt már lejjebb leírtam.
Itt most nem a nyílt napokról volt szó, hanem a nosztalgiajárművek közlekedéséről. Szerintem kb nagyságrendi különbség van a BKK által nyomatott, közpénzből finanszírozott villamosos nosztalgiamenetek és akár egy amatőr, random, privát buszozás résztvevőinek száma között, de ha ezt te nem látod, akkor szemüveget javasolok :P
Istenem, Budapesten és szűk vonzáskörzetében önmagában több mint 2 millió ember lakik, de egy nagyobb szabású rendezvényre (bár akár egy sima nosztalgiamenetre) simán eljönnek az ország többi részéből, vagy akár külföldről is, így meg rögtön ~10 millió potenciális látogatóról beszélünk. Az a hülyeség meg mi, hogy "elfogynak"? :D Szerinted egy ember csak egyszer megy el egy ilyenre, illetve új emberek se születnek soha? Ilyen alapon akkor ne legyen például múzeum meg vidámpark se, hisz' az érdeklődők előbb-utóbb elfogynak...
Amúgy meg teljesen irreleváns, hogy máshol mi van, mert egyrészt kötve hiszem, hogy részleteiben ismernéd a Föld összes országának minden városában jelenlévő nosztalgiaüzemeket, másrészt ki lehet találni új dolgokat is, ami csodák csodájára működnek. n+1-edjére ignoráljátok, de én meg akkor n+1-edjére írom le az Aeroparkot, amit szépen felépítettek pár év alatt és bővül, fejlődik, eltartja magát, és úgy tűnik, hogy nem akarnak elfogyni a látogatók se... Gondolom az ilyen jól tájékozott szakértők halva született ötletnek tartották (volna) azt is 10-15 évvel ezelőtt...
A V-Busz 2018-19-es alakulásakor merült fel (talán a város, részéről), hogy nosztalgia célokra átvennének egy Ik260-ast és 280-ast, de nagyon hamar elsikkadt a dolog. A szóba jöhető kocsikat a Volánbusz, mint tulajdonos szó nélkül elvitte Győrbe, aktív hely szolgálatra.
Magánvéleményem - hagymázas álom és politikusi naivitás volt az egész, realitása semmi nem volt.
Veszprémben a helyi cég indulása után pár évvel felmerült, hogy legyen saját noszikocsi, tudtommal a tulajdonos jelezte, hogy nem. Nyíregyházán sem a Volán miatt van retrójárat, hanem a város megrendelte, és a közszolg szerződésben benne maradt a magaspadlós, klíma nélküli stb jármű kiadási lehetősége.
Szerintem nagyon "cuki" lett az Ik60T trolibusz is - mégsem vizsgázott le még nosztalgia utasszállításra. Hát, ez az év, legalábbis a nagy turistaszezon már ugrott a retró üzeme szempontjából, pedig már lassan három hónapja áll ugyanott a telephelyen, csill-vill működőképesen. Kár érte. Lesz valami fejlemény? Legalább a szeptember végi nyílt napra...
Szerintem sehol a világon nincs olyan tisztán nosztalgia jellegű üzem, amit kizárólag vagy elsősorban a helyi lakosok érdeklődése tart el.
Ez még a legnagyobb városokban sem működik, az érdeklődők előbb-utóbb elfogynak.
Ahol a helyi használók vannak többségben, annak az az oka, hogy a rendszer valami más funkciót lát el elsősorban, és mellesleg régi kocsik közlekednek rajta.
Ez az egyik lehetséges működési modell.
Olyanra számtalan példa van, San Franciscótól Barcelonán át Llandudnóig, hogy egy nosztalgiaüzemet - önmagában, vagy egy komplexebb "élmény" részeként - turisták tartanak el, és a helyiek gyakorlatilag nem, vagy csak kisebb részben és kedvezményekkel veszik igénybe.
Ennek ellenére villamosos rendezvényeken soha nem szoktam akkor tömeget látni, mint a buszosokon, a "cuki favázason" is éppen csak, hogy lézeng pár ember, de úgy tűnik, hogy az illetékesek nem igazán akarnak tudomást venni a valós igényekről, csak szemellenzősen mennek a saját fejük után..
"Valamiért"... Hát aki volt már ilyen hop on hop off városnézésen, az azért tudja, hogy egye emeletesről ez jóval nagyobb feeling, ráadásul az átlag turista az tényleg nagy ívben leszarja, hogy milyen technikatörténeti csodára ül fel, sőt egy büdös, füstös, zajos akármi biztosan nem fogja elnyerni a tetszését.
Nosztalgiázásnál nem a külföldi turistákra kell rámenni, én nem is értem honnan jön ez a hülyeség, főleg, hogy a helyi igényeket az ilyenek meg csakazértis ignorálják.