Sajnos Oskar Klein tavaly szeptemberben elhunyt. A bécsi börzéken rendszeresen kint szokott lenni, ahol rengeteg alkatrészt árult, főleg teherkocsikhoz 10-20 €centért darabját, valamint az ónpestissel érintett járműveihez új, cnc mart alvázakat is kínált.
A modell be van járatva előírás szerint, a cicergés mégis megmaradt. Én is arra tippelek, hogy egyik irányban a szénkefe berezonál, ezért szeretnék "belenézni" ha lehet. Nem próbáltam még meg szétszedni, előtte tájékozódni szerettem volna, hogy ne csesszem el. Megpróbálom a négy alsó csavart kitekerni, aztán meglátjuk:) Én is úgy gondolom, ha összerakták szét is lehet szedni, csak a leírásában tényleg nincs erről semmi, nemes egyszerűséggel csak ennyit írnak a karbantartásról:
The housing of the locomotive does not have to be removed for maintenance. The gear assembly of the locomotive is provided with a permanent lubrication and requires no maintenance.
Olyanról nem hallottam, hogy "nem lehet" leszedni a szekrényt. Le kell lehessen szedni, ha másért nem, hogy dekódert rakjon bele, vagy cseréljen a tulajdonos. Illetve a teljesen karbantartásmentes hajtáslánc is gyanús. Az biztos, hogy a szintercsapágyas motorokat nem szabad kenni, de egyéb fogaskerekeket általában nemcsak szabad, hanem kell is.
Gyorsan rákerestem, nekem úgy tűnik, hogy egész egyszerűen az alján négy csavar tartja össze – elég korrektül megcsinálta a Lenz, nem kell feszegetni, pattintgatni.
A cicergés többnyire a motor szénkeféjétől szokott jönni. Megvolt a bejáratás előre-hátra negyed óráig alacsony sebességen?
A fotó alapján egyébként egészen szimpatikus motor van benne, cserélhető szénkefékkel.
egy kis segítséget kérnék, tudom, hogy nem ezen a fórumon kellene, de ezt talán többen olvassátok.
Van egy kitűnő állapotú Lenz H0-ás V36-osom, gyönyörű modell, ő lenne az:
A problémám, hogy a hajtása egyik irányban cicereg. Én a motorra gyanakodnéd és jó lenne szétszednem a modellt, de a gyári leírás szerint, mivel a hajtáslánc teljesen karbantartás mentes, nem lehet a kasznit levenni, legalábbis nem adják meg, hogyan kell. Viszont találtam olyan fotót, ahol le van véve:
Ha van ilyen modelled és rájöttél, hogyan kell a kasznit levenni, kérem oszd meg velem:)
Ha már 20-30 évvel ezelőtti modellek a téma, megosztanám veletek egy videómat. Van köztük újabb és egy-két olyan darab aminek én is magázva köszönök. 🤓
Szerintem már 20-30 évvel ezelőtt is elég gagyi volt. De történt valamennyi fejlesztés. Az a csigahajtás, amiben a csiga egy tengelyre rátekert drót volt, mégiscsak eltűnt az idők folyamán. Néha-néha kijöttek új modellekkel, amik azért egy fokkal jobban néztek ki a korábbiaknál.
Azt hiszem, az alacsony színvonal szándékos volt. Nem azt a vásárlói kört célozták meg, mint a modellvasút gyártók. Hanem a gyerekjáték kategóriát. De ebben a kínai játékgyártókkal kerültek egy platformra.
Egyébként ez nem volt egyedi hozzáállás. Még régen beszélgettem Fugerth Jenővel és ő elmagyarázta, hogy a minőségi színvonalat szándékosan állította be arra, amit ismerünk tőle. Arra számított, hogy így szélesebb fizetőképes kereslethez tud eljutni.
A Kleinbahn-nál akkor történt a kenyértörés, amikor az egyik testvér megalapította a Klein Modellbahn-t. Ő megpróbált az igényes piac felé nyitni. Aztán sokkal hamarabb tönkrement, mint a Kleinbahn.
Elnézést, ha most bántó leszek, de nem sokat tett a kleinbahn a túlélésért. Nem igazán volt fejlesztése az elmúlt 20-30 évben. Még forgalmazója sem volt.
Azt hittem, már rég bezártak. Forgalmazta valaki nálunk a termékeit? Nekem is van tőlük mozdonyom, kocsim, sinek, váltók, de az még a 70-es évek színvonalát képviselik. Hátha feltámad mint a Fuggerth.
Ha jól emlékszem nem írt itt még senki róla: a Kleinbahn 74 év után idén július 17-én bezár, a gyártás már megszűnt, már csak raktárkészlet kiárusítás van a gyárnál lévő utolsó üzletben.
Gabor, amikor azt a Roco kocsit kiadtak, minden kinainak csak biciklije volt, nem is volt szabad kinaba nyugatrol bemenni. Ausztriaban a gazdasag duborgott.
Az ACME kocsi pedig a Kinaban valo gyartas vegso es leszallo agaban szuletett amikor mar a kinai munkas bere is erzekenyen erinti az alkalmazo gyarost, es ugyanakkor a nyugati ember bere pedig nem novekszik egyaltalan. Fajlagosan merve teljesen kisporoltak az engineeringet belole, csak a kulcsint aruljak, hogy eladhato maradjon.
Persze hogy azt allitjak a tulajdonosok hogy a webshop a tobbi diviziotol "fuggetlenul jar el a piacon" . Ezt kincstari kotelesseg allitani.
Amire en gondolok az az hogy ha van egy peldanykeret egy cikkre amit a gyar (Roco) legyart egy szeriaban egy bizonyos ev katalogusahoz, az osszes bolt az egesz vilagon Bergentol Sydneyig leadja a megrendelest, es a Lippe is. Lippenek viszont belsos informacioja van/lehet (belathato vegul is) hogy mikor telik be a rendelesi konyv, hataridok, megjelenesi ido, mozdonyhoz kocsik, kocsikhoz mozdony, stb. Az egesz vilagra szallitanak, ugye? Ok lennenek a fennmarado egyetlenek ahol valami Roco dolgot kapni lehet miutan mindenhol elfogyott. A vasarlo kiguglizza a webshopjukat es rendel toluk Nemetorszagbol ha nagyon muszaj.
A Roco honlapjan sok termek igy szerepel mutan felraktak a friss katalogusban amit behirdetnek ket hettel Nurnberg elott ugy januar vege fele: suttyomban eltunik mint nem kaphato cikk meg mielott legyartjak es megy az archivumba, vagy csak a fotoja marad a szalagcimmel hogy "elfogyott es a helyi kedvenc modelboltod rendelt belole" (valoban?).
Cikkre rairjak a becsult megjelenesi idot, ra rovid ido mulva mar is betelik a konyv es nem lehet senkinek sem rendelni. Ugy latom hogy ez a hiany generalasa. A Roco soha sem igenyre gyart hanem sajat maguk eldontik hany darab jelenik meg egy evben es egyel sem tobb. A viszonteladoknak nincs hatarido megadva hogy a gyar meddig fogad rendelest csak azt kozlik hogy mar nem lehet.
Az erem masik oldalan viszont ha valaki keres Roco cuccot es nem talalja helyileg, akkor a legvaloszinubb hogy a Lippenel van belole. Jo tudni. Nem akarok ezen rugozni sokat, csak mint potencialis lehetoseg erdekes.
Ha már Roco, akkor érdemes elgondolkozni azon hogy minden gondjuk ellenére azért ők eléggé meg tudták tartani az arany középutat a modellgyártásban. Csináltam egy kis összehasonlítót, egy ACME meg egy Roco kocsi főszereplésével, és azért szerintem elgondolkodtató, hogy a 80'as években gyártott Roco még mindig eléggé ott van a szeren bizonyos tekintetben (főleg futástechnikailag): https://youtu.be/U2FmojrWCRg
Elnézést, hogy beleszólok a beszélgetésbe, nagyon érdekes dolgokat írtatok. Engedjetek meg egy kérdést. Szerintetek elképzelhető, hogy a Roco megszűnjön, és a világ legnagyobb, és ( szerintem ) legjobb modellgyártója befejezze pályafutását? Személy szerint én nem tudom elképzelni, azt gondolom, hogy ez egy aranybánya. Valamilyen szinten még monopol helyzetben is van.
Ha hiány van a piacon, akkor az kétségtelenül árfelhajtó hatás. Rövid távon akár még jó is lehet. De egyben szűkíti is a piacot, ez meg nem érdeke egyetlen gyártónak sem, ha üzleti terveik nem csak egy-két évre szólnak. Ők a piac folyamatos bővülésében érdekeltek.
"...független értékesítési koncepciót folytat és függetlenül jár el a piacon."
Ez a lényeg! Ismerve a MEG csoportot (évek óta vagyok velük üzleti kapcsolatban) ők hosszútávon gondolkodnak. Nem igazán érdekük, hogy fenntartsanak egy külön céget csak azért, hogy a saját gyáraik termékeiből folyamatosan hiányt produkáljanak. Ha így lenne, akkor pl. Detmold-ból szolgálnának ki pl. engem is. De nem így van.
Tehat ugy van felepitve hogy a Lippe mindent arul es ugy mutatkozik mint egy fuggetlen webshop, de ugyanakkor manipulalni kepes a Roco/Fleischmann cikkek arat es beszerezhetoseget, es a hianyt vilagszerte.
"szervezetA Modelleisenbahn GmbH és leányvállalatai termelési és értékesítési vállalatok csoportjaként vannak felépítve. Gyártóüzemeket működtet Ausztriában, Szlovákiában, Romániában és Vietnamban. A központ a Salzburg mellett, Bergheimben található.
Szervezetében a Modelleisenbahn GmbH fontosnak tartja a nemzetközi munkamegosztást annak érdekében, hogy olyan költségstruktúrákat alkalmazzon, amelyek biztosítják az ügyfél számára az igazságos ár-teljesítmény arányt. A nemzetközi munkamegosztás ellenére a Modelleisenbahn GmbH gyártási helyei magas minőséget mutatnak a funkcionalitás és a kivitelezés szempontjából.
A Modelleisenbahn GmbH másik fontos része a Detmoldban (DE) található "Casisoft MindWare GmbH" vagy "Modellbahnshop Lippe". A hobbimodell vasúttal kapcsolatos összes termék legnagyobb nemzetközi internetes kereskedője egy leányvállalat, független értékesítési koncepciót folytat és függetlenül jár el a piacon."
A kulcskovet igy hivjak: CASISOFT MindWare GMBH. Ez a bekonyvezett ceg a kozos tulajdonosa tobbek kozott a Modelleisenbahn GmbH-nak (Roco, Fleischmann) es a MBS Lippenek.
Némi differenciál-egyenletek megoldásával meg lehetne találni, hogy miből mennyit érdemes raktárra gyártani. A kevésbé frusztrált vásárló is jó üzenet. Mert most az megy, hogy ami témában van kocsi, ahhoz nincs mozdony, és fordítva. Az is nagyon zavaró, hogy négy éve megrendelt százezres modellek esnek be meglepetésszerűen, amiket viszont pár napon belül azt gondolják, hogy ki kell tudnom fizetni, de ha nem teszem, az a cucc már sosem lesz az enyém. Őszintén leszarom, mennyire jó vagy nem jó ez a cégnek, de az ügyfélnek a lehető legrosszabb a jelenlegi megoldás.
A MBS Lippe az egyik legnagyobb, részben online kereskedés. Nem sok köze van a ROCO-hoz.
Kis előzmény "oral history", hogy jobban megérthessük a Modelleisenbahn GmbH tulajdonosait és a vezetést.
Anno, amikor a Fleischmann is a csoportba került, felmérték a cég állapotát, a készleteket, stb. Megrökönyödve vették észre, hogy a cég raktára tele van 3-6 éves, eladatlan modellekkel.
- Miért nem adták el leértékelve?
- Mert akkor az újat nem vennék meg az emberek...
Hangozott el állítólag a rövid párbeszéd. Gyorsan leporolták ezeket, kaptak a dobmotorra egy NEM651 előkészítést, újracsomagolták őket, és hipp-hopp lettek is a boltokban akciós, meg 125 éves jubileumi modellek. A hetvenes évek technikájával igaz, de, aki vett belőle, az boldog vele. Csakhogy ez nagyon sokba került ám a cégnek! Így aztán összeszednek némi előrendelést, legyártják némi plusszal, és pár nap múlva már el is ment a készlet. A legrosszabb üzlet a világon raktárra termelni. Amit legyártanak, azt lehetőleg gyorsan el kell adni, mert fizetni kell a bankot is, nem csak a dolgozókat. Lehet, hogy ez a ló másik oldala a raktárra termeléshez képest, de én meg tudom érteni. Az, hogy a gyártó honlapján már kifogyott, az nem jelenti feltétlenül azt, hogy a boltokban sincs.
Nem tartom valószínűnek, gyakorlatilag minden konkurens gyártó mindenféle terméke megtalálható náluk, szerencsére Rocoval kapcsolatban még nem volt ilyen élményem, hogy valami, amit kinéztem, már előjegyzésben elfogyott volna, azt viszont látom, hogy bizonyos pótalkatrészek elég durva szállítási idővel rendelkeznek, nekem pl most jött meg egy alkatrész, amit másfél éve rendeltem, már el is felejtettem, aztán jött az üzenet, hogy megérkezett.