A tér megújulásának lépései. Tervek, elképzelések, és azok megvalósulása. Ha marad a nemzeti kormány, akkor jó esély mutatkozik, hogy a tervek nemcsak tervek maradnak, hanem lesz is belőle valami.
Egy unortodox, szakértelmi blődliket nem tartalmazó döntést egy óra alatt meg lehet hozni.
A sík terepen amúgy se kell 1600 volt. Tarlósék elosszák kettővel az ottani szakaszt és még marad is a kartács által felvetett Budavári siklónak a Déliig való átvezetésére is. Sőt! Visszafelé az alagúton keresztül mehetne.
A turisták csak évekre előreváltott jegyekkel juthatnának az élményhez, annyi volna a jelentkező.
Vigyük rá az egészet a 4-es, 6-os villamos vonalára az egyik oldalon, a másikon a 61-esre és a turisták körbefogasozhatják az egész várost.
Már csak az az épeszűnek kevéssé mondhatónak a véleménye hiányzik, hogy mi a szarnak a fogas kerék viszonylag vízszintes területen. Ja, úgy drágább az üzemeltetése és a kis Vitézynek nagyobb % mehet!
A teret határoló utakat és a villamosvágányok nyomvonalát a mai állapothoz hasonló logikával, de részleteiben finomítva javasolja elhelyezni. A téren belül a Vérmező utcai rézsű tövében javasol kerékpárutat, amely mellett „bubi” állomást is elhelyez.
Az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-terv Kft. a fenti megoldások továbbfejlesztésével, a többi díjazott vagy megvásárolt pályamű egyes elemeit felhasználva, a Főmterv Mérnöki tervező Zrt.-vel együttműködve készíti el a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit. Az építészeti és a közlekedési tervek együttes leszállítása 2013 végén várható az engedélyek és hozzájárulások kiadásától függően, így 2014 tavaszán kezdődhet meg az építkezés.
"Rögzítésre kerültek a vezérelvek, a tervezési keretek és a megvalósítandó elemek a részletes műszaki tartalom meghatározása nélkül."
Az ilyet jobb helyeken ábrándozásnak hívják.
Ismerve az eddigi hasonló eddigi izéket, már eddig sokat kereshettek valakik és valami azt súgja, hogy nem a szakemberek köréből kerültek ezek ki.
Egy volt osztálytársam volt a kisföldalatti rekonstrukciójának az egyik fő szakembere.
Nahát, hogy mit anyázott a vezérelvek, tervezési keretek és megvalósítandó elemek láttán.
Aztán kidobták az egészet a francba és felújították a kisföldalattit csak úgy szakmai tartalmasan.
Mert ott még azt is figyelembe kellett venni - kéregvasút lévén - hogy mit kell kibírnia a födémnek, ha netán összeomlik felette egy ház, mert mondjuk bomba találja el és csak x-edik szempont volt, hogy ilyen-olyan csicsa is legyen benne.
Megteremtjük a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához.
Ez a fogas-meghosszabbítás már önmagában akkora ökörség, hogy a többit nem is érdemes nézni. Meg kéne még talán hosszabbítani a Várhoz menő siklót is a Moszkváig...
A részletes tervezés előkészítését nagyrészt az előzetes koncepciótervben meghatározott elvekre támaszkodva végeztük el. Ezt követően írtuk ki a – több projektet is érintő komplex tervezési feladat elvégzésére alkalmas – tervező kiválasztására irányuló közbeszerzési pályázatot. A pályázat ajánlattételi időszaka 2012. június 4-én lezárult, a tervezési szerződés aláírására 2012 augusztusában került sor a nyertes a Főmterv Zrt.-vel.
A nyertes tervező feladata a budai fonódó villamosközlekedés, valamint az ahhoz szorosan kapcsolódó Széll Kálmán téri rekonstrukció megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az engedélyezési eljárás lefolytatása, valamint a fonódó villamosközlekedés kapcsán azoknak a további vizsgálatoknak az elvégzése, melyek valamennyi korábban felmerült kérdésre választ tudnak adni. A Főmterv Zrt. feladata volt továbbá egy városépítészeti és építészeti tervpályázat kiírása a Széll Kálmán térre.
A tervpályázat 2012 szeptemberében elindult, az építész tervezőknek a pályázataikat novemberig kellett benyújtani. A Finta Sándor fővárosi főépítész által vezetett, az érintett kerületek, az építészkamarák, a Főváros és a BKK szakértőinek részvételével működő Bíráló Bizottság 2012. december 11-én hirdette ki a pályázat eredményét.
A döntés értelmében a legjobb terveket az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. csapata készítette, az ő feladatuk lesz a tér építészeti tervezési feladatainak elvégzése, együttműködve a közlekedéstervezésért felelős tervezővel.
A győztes terv könnyed eleganciával, igen egyszerű építészeti eszközökkel racionalizálja és humanizálja a teret. A metrólejárat épületét kibontja, áttekinthetővé teszi, az oldalsó épületszárnyakat bontásra javasolja. A feljárat közelében helyezi el a BKK ügyfélszolgálatát is.
A perontetőkkel, a Várfok utcai rézsűben lévő forgalmi épülettel, illetve a legmagasabb pontra helyezett kávézóval a teret határozott formájúvá, ugyanakkor áttekinthetővé teszi. A tér belső, védett magjából minden irányban szabad átjárást biztosít, a burkolatba rejtett LED- világítású sávokkal vezetve a gyalogosokat. A Várfok utca felé rézsútosan kialakított mozgólépcsővel teremt kapcsolatot. Kevés, de minőségi tárgyat helyez el a téren, melyek egymás hatását erősítik (rozsdamentes acélkazetta, pad, rejtett pontfények stb.).
A pihenő- és várakozóhelyeket a tér szélein helyezi el, árnyékot adó facsoportokkal és néhány mozgó vízfelülettel kiegészítve. A rézsűket megtartja, így a teret délkeleti irányból hangsúlyos zöld kerettel zárja. A téren belül nagyobb összefüggő zöldfelületet nem alakít ki, a villamosvágányok füvesítését reálisan megvalósítható módon csak a Szilágyi Erzsébet fasor és a Krisztina körút felé javasolja. (...) http://www.bkk.hu/fejleszteseink/szellkalmanter/
A tér felújítására közel 4,2 milliárd forint áll rendelkezésre a központi költségvetésből biztosított támogatás, fővárosi források, valamint a teret érintő „budai fonódó villamos” projekt európai uniós forrásainak felhasználásával. Ez lehetőséget teremt a Széll Kálmán tér mértéktartó, de funkcionális és városképi szempontból teljes értékű megújítására.
A Széll Kálmán tér átalakításának előkészítését a Fővárosi Közgyűlés döntésének megfelelően elkezdtük. Első lépésként 2011 első felében koncepcióterv készült, melyet a Fővárosi Közgyűlés 2011. augusztus 31-i ülésén elfogadott. A koncepcióterv lényege a térrekonstrukció ütemezésének és nagyságrendjének tisztázása volt, mind a közlekedési, mind a városépítészeti elemekre vonatkozóan. Rögzítésre kerültek a vezérelvek, a tervezési keretek és a megvalósítandó elemek a részletes műszaki tartalom meghatározása nélkül. (...) http://www.bkk.hu/fejleszteseink/szellkalmanter/
Nem látom be, hogy nemzeti kormányunk sikereinek emlegetése miért egyenlő szerinted Orbán Viktor ülepének fényezésével? Ezt alighanem csak te gondolod így. A tények viszont tények maradnak.
A Széll Kálmán tér (korábbi nevén Moszkva tér) Közép-Buda egyik legfontosabb csomópontja, mely Budapest közlekedési rendszerére és a településszerkezetre egyaránt kihatással van. Az elmúlt évtizedekben elmaradt beruházások miatt a tér ma igen leromlott állagú. A környező városrészekben lezajlott ingatlanfejlesztések, illetve a megváltozott utazási szokások miatt a tér külső kapcsolatrendszere is fejlesztésre szorul.
Célunk ezért egy új arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, a mainál sokkal jobban használható tér létrehozása, amely egyben erősíti a közösségi, a gyalogos és kerékpáros közlekedés szerepét a térségben.
A projekt részeként:
Akadálymentes kapcsolatokat hozunk létre valamennyi irányban, ehhez kapcsolódva új mozgólépcsőt és liftet építünk a Várfok utcai autóbuszmegállók irányába.
Az utasok szempontjait előtérbe helyezve építjük át az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat.
Csökkentjük a terjengős autóbusz-tárolók által elfoglalt terület nagyságát. Átépítjük a tér északnyugati sarkában található közúti csomópontot.
A kerékpárosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá tesszük a teret.
Megszüntetjük a rendezetlen bódékat, egységessé tesszük a tér építészeti arculatát, és növeljük a zöldfelületek arányát.
Megteremtjük a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához. (...)
Még el sem indult az új metróvonalon a közlekedés, egyesek máris tudni vélik, hogy a kerekei el fognak kockásodni.
A mérnököket azért tartják, hogy ezeket a dolgokat előre meg tudják mondani. Aztán jönnek a politizátorok, és megpróbálják 2/3-dal kiszavazni a fizikai törvényeit, majd csodálkoznak, hogy nem megy, pedig "erre nekik felhatalmazásuk van"...