Kótyavetyére bocsátok egy M3-ashoz, M2-eshez való duet sixteen elnevezezésű tone preset selectort ime:
Ez a nagy testvérek inverz alsó oktávját hivatott helyettesíteni a B3/C3/A100/RT3 családhoz legjobban közelítő M2/M3 típusoknál, azaz előre beállított hanxineket lehet egy mozdulattal előcsalni.
A Billentyűsök Éjszakája 2-őt mondjuk úgy, hogy testközelből néztem végig. Jankai: XK-3 + 760; Gidó Vk-8 + DC-100, ők használták a B3-at is. Valamennyi hangszer valamennyi manuálján az alábbia regisztrációval:888870000. Kijelenthető, hogy ezen az estén olyan billentyűs aki életében egyhuzamban 1 óránál többet űlt egy B3 mögött nem lépett szinpadra, így miután nem ismerik a hangszert csak a kis L-100-ast, azt a jól bevált hangzást keresik ismerik reprodukálják több kevesebb sikerrel. Kár. Jon Lordot hallva ugyanezen a B3-ason végig libabőr és nem azért amiket játszott mert a futamai 30 év alatt eléggé prognosztizálhatók, hanem AHOGYAN játszott ismerve a hangszerben rejlő hihetetlen dinamikai és perkusszív lehetőségeket.
Dolgozott ez az orgona egyszer Pozsonyban egy szaros amcsi gospelkórussal. A próba után a kórus valamennyi tagja (6 fő) kipróbálta a hangszert mert egy darabka USA. Az összes 3 vonalbeli énekes lányok fiúk vegyesen - igaz mindenki feka - olyan természetességgel és jól játszott, hogy csak néztem. Látszott, hogy otthon megszokták a nagy hammondot és nem kell őket figyelmeztetni, mint a magyar billenytyűsök legtöbbjét, hogy használják pl. a hangerőpedált mer érdekes dolgokra képes.
Hammondon játszani nem egyenlő azzal, hogy zongorázok meg hallottam már szintist fingani. Ha nem lennének olyanok a nagy öreg billentyűsök, mint amilyenek illene beiratkozniuk egy kis gyorstalpaló kurzusra a Matyoo-hoz vagy Tehtube mesterhez, szerintem rá-rá csodálkoznának dolgokra:-).
A pedál boardot talán le tudom gyártatni hajlékonyba. Ezeken csak a kontaktok lennének bevezetékelve. A többi a Te dolgod lenne:-) Ha érdekel dobj egy mélt..
Szemezek egy ilyennel én is régóta. Aminek van MIDI kimenete. Kb. 10 éve létezik. Valahogy ebből hoznék össze egy ultrakönnyű, összetekerhető, sugaras lábbasszpedált.
Egy tudósítás alapján kaptam némi ízelítőt a billentyűsök éjszakájából amin sajna nem voltam. A Hammond orgona nem úgy szólt ahogy elvárták volna. Volt egy ismerős B3 a színpadon, ami jórészt unatkozott. Az elmondás alapján a hallgató számára az egyéb eszközökből kijövő orgonahangok jobb esetben műanyag hangzásúak voltak, rosszabb esetben tangóharmonika hangon szóltak.
Ok, a két héttel ezelőtti Hammond fesztiválhoz szokott fül sokkal kényesebb lett.
A Kerorg (később Technologika) berkein belül Kárpáti Zoltán úr foglalkozott a hammonddal, de csak az új japán modellekre szakosodott. Mivel kis hazánkban 2 kézen megszámolható ennek a piaci kereslete, így megszűntette a boltot és a termékskálát is. Ma M-Audio termékeket árúsít Érden, a PC zenélde üzletágban, ui. ebből jobban megél...
Keresgéltem a régi irataim között, és erre akadtam;
A Kerorg Kft próbált foglalkozni a Hammond forgalmazással. Nem tudom milyen sikerrel tették. Én egyszer jártam náluk 94'-ben, ott próbáltam életemben először egy "igazi" kétmanuálost ! Emlékszem - nagyon magával ragadott a hangzás, pedig így utólag sejtem, hogy valamelyik digitális verzió lehetett csak.
Ez rotosonic. A dobrotor oválhanxórója nagyon mérsékelten hangerőálló, könnyen kimehet, csak óvatosan annak az erősítőnek a hangerejével.
A csúszó, forgókontakt is okozhat bosszússágot.
Preamp kell hozzá hogy rendesen szóljon. Egyszerű, gazdaságos tuning. A HL822-be egy csöves mikrofon preamp nagyon jól megdobta a hangot. A 710 ugyanaz, csak réselt, furnéros fadobozban.
Viszont a legjobb alap a 122-esítésre. Nem túl bonyolult. Laurens-Viktor 710/122-esét már többször bemutattam. Egyszer még Rhoda Scott is fellépett vele. Én ezt javasolnám a továbbiakban.
Ez a fehér klón egy echolette (anconai motorok, rcf hangszórók) belsôvel készült, egy Leslie760 tranyós erôsítôjével, és nagyon korrektül szól, hangzásban jelentôsen eltér az eredeti állapottól. nyilván befolyásol a doboz is, de a 760 erôsítôvel a hangváltó is 800Hz-re került.
Tisztelettel a Solton TWIN JET az egy név, azon belül van egybe épitett, illetve kétrészre bontott változat , és azon belül is vagy nyolc altipus /méreteiben változtak/
Anconai gyár a 70 es évektöl kezdve rengeteg mély hangszoróval szerelte a hangfalait 30cm-es 40 cm-es, fan/ezek nagyon tudnak szólni/ BooM, illetve
RCF solton feliratosak. A mechanikák sem egységesek, forgódob 2 fajta átmérö, 2 fajta dob magassági méret, rotosonik rendszerü forgó hangszorós.
A tölcsérböl is két fajtát használt , és a felsö drive RCF ugyan de vagy 4 fajta van benne, ugyhogy ennyit a "twin jetröl", a turbó és 5speedet meg hagyjuk...
Mint minden hangfalnak szerintem a gyenge láncszeme a hangszorók, igy én ezekkel szoktam kezdeni,és miután eldöntödött hogy milyen zenei rányzatra lenne használva , az szerint lehet fejleszteni.
No és akkor lenne két eladó solton twin jet , természetesen mind a kettö "turbó"
az elsó billentyü alap ahol 3 csatorna tiszta , és egy csatorna leslie effektes /alsó
felsö rotor/ 2x100 watt
A másik egy 11 polusú / VK7, xb stb/ vezérlés fogadására alkalmas , természetesen
pedálal is müködik ha valaki azt szereti.
És ha vakit érdekel van egy Vk7 is amely modolva tudja helyböl a stop, gyors, lassut
Nekem pont ugyanilyen Solton turbo jetem van.A kúp a tölcséren sokat számít, én is úgy csináltam rá, mikor vettem nem volt rajta.Most sokkal kellemesebb a hangja.Meg kis hangváltó piszkálás sem árt neki:))))
Még amire oda kell figyelni:A biztosíték foglalatok eloxidálódnak, kontakthibásak lehetnek. Nagyon megszívtam vele, koncert közben elégett a hangszóró mert nem érinkezett az egyik foglalat rendesen, kiment rá a tápfesz.Kicseréltem az aljzatokat, azóta nincs vele gond. Persze a hangszórót tekercselni kellett.
Kicsit engem is zavart hogy mindjárt teljes fordulattal pörög, de némi kísérletezés után úgy láttam ,nem lehet vele mit kezdeni.Teljesen más meghajtású mint az eredeti leslie-k.
Egyelőre szívok egy XB-2-vel, mint a torkos borz...
Valószínű, hogy akkor kellett volna vissza baxxni, mikor a Cellux-szal beragasztott szgetelést meg az első rossz forrasztásokat megláttam, de én egy mazochista barom vagyok...
Néhány óra méricskélés után nyilvánvalóvá vált, hogy a digitális rész rendben van (persze se rajz, se leírás), a "Factory reset" csont nélkul lefut. Ezután megbontottam a DAC részt, és csodát láttam... Sánta, féllábú IC, törött foglalat, forrasztás helyett gányolás...
Ehhh. Leragadtam a régi jól bevált konstrukciónál. Akkor annyiban módosítanám a hozzászólásom, hogy a tölcsér perselyének a megkímélése érdekében is érdemes lazítani az gömbszíj feszességén. Bár, ha már ki van kopva a persely, már akkor is produkálja a gyors leállást. Az igazság az, hogy látni kellene. Persze, ha Harangozó Misi bátyánk áldását adta rá, akkor az úgy van.
Kedden beszéltem Ferenczi Gyurival, megdumáltam vele, hogy ha gatyába tudod rázni a Hammondot, akkor levisszük az egyik koncertre, aztán valaki muzsikál rajta egyet. :)
Találtam még két képet. A tölcsérnél jól látszik a gyorsmotor szélesített tengelye, a középső dörzstárcsa, majd még kivehető utána a lassú motor vékony vastengelye.
Az éxíj fesszességét a kétoldali 3-3 csavar meglazításával lehet állítani, ami az egész szerkezetet egyben mozgatja előrébb-hátrébb.
Aztán később áttértek a függőleges elrendezésre :-)
Az olasz lezlimotornál az éxíjfeszességre érdektelen a motorok siklócsapágya.
Ez vízszintes építésű. A nagyobb, baloldali motor a gyors. A motorok alatt van egy elektromágneses billentőszerkezet. Ez billenti a középső gumitárcsához valamelyik motor tengelyét. Na itt lehet a billentés erősségét szabályozni kis excenter csavarral. Ami valóban a motor csapágyát is kíméli, meg lustábban fut fel.
A középső gumitárcsa aztán folytatódik mint meghajtó éxíjtárcsa...
Szia! Gratulálok a Hammondodhoz, és a lezlihez. Rövid, de annál velősebb tapasztalataim szerint, a tölcsér és a dobrotor hirtelen felfutása, illetve megállása a túl feszes szíjak miatt lehetnek. Javaslom, hogy a motor siklócsapágyainak kímélése érdekében egy kicsit lazábbra kellene venni a feszességet. A felső tölcsérnél ezt úgy állítom be, hogy meglazítom a szíj feszességét, majd gyors fordulaton addig feszítem, amíg a szíj nem rezonál be a terheletlen oldalon, és a motor tengelyét megfogva a szíjat könnyen megcsúsztathatom a motor szíjtárcsáján. Ha így nehezen pörög fel a tölcsér, akkor a csapágya meg van kopva, vagy szorul valamiért. A felső tölcsér csapágyát tapasztalatom szerint csak túlnyomással lehet olajozni. De ehhez szét kell szedni.
A tölcsér elé a kúpot karton papírból könnyen megalkotható. A tartókat akár fogpiszkálóból, vagy vastagabb villany drótból lehet megcsinálni. A szigetelést használd a távtartónak, és a két végét csupaszítsd meg. Ha fordítva rakod fel a kúpot, érdekes rekedt hangja lesz...
Érdemes a lezlit tuningolni, lehet a hangján valamelyest javítani. Persze egy 147-essel akkor sem lesz megegyező.
A tölcsérre a kúp nagyon fontos. Régen VK7/Allsound LA2700-al játszottam. Pár évvel később sikerült szereznem rá kúpot Laurens jóvoltából. A szúrós pulzálás helyett egyből sokkal szebb, "hammondosabb" lett a hangja. Ilyen kúpot mutattam be amit Floyd71 készített tavaly. Nem túl bonyolult, mindenképpen érdemes pótolni.
A felfutási időhöz nincs köze a kúpnak, viszont a tölcsér az eredeti lezlinél is gyorsan fut föl, lassul. Gyakorlatilag 1-2 fordulat és "sebességben van".
A mélyrotor az, ami lomha. Ott 8-10 fordulatra van szükség. Meg kb. 3×-os hangerőre a magashoz képest. Van a motornál kis csavarral állítási lehetőség hogy a motor tárcsája ne szoruljon rá annyira a meghajtó tengelyre. Egész lomhára szabályozható vele. Jobb lenne ha ellenkező irányba forogna, de együtt lehet élni az azonos forgási iránnyal is, nem olyan lényeges.
Érdemes 800Hz-ig engedni csak mint az igaziaknál vagy a Motion Soundnál, az is javít valamit a hangon.
Végül amit nem vetettél föl, de olcsó megoldás. Érdemes 3 oldalról a nagy nyílásokat szinte teljesen betapasztani alul-fölül. Egy fatáblát betenni hogy csak 1cm-es rés maradjon. Így még jobban fog az eredetihez hasonlítani a hangja.
Örülök, hogy van ilyen forum és hogy rátaláltam tök véletlenül.
Röviden magamról: a Pink Floyd tribute band billentyűse vagyok egy M100-as Hammondom van és nem rég sikerült szereznem szó szerint egy tyúkólból egy Solton turbo jet leslie-t. Amig nem volt a Roland rotary pedálját használtam ami nem volt rossz de köze nincs az "analóg" leslie-hez ezt most már tudom és fülre is hallom. Sokáig vadásztam egy leslie-re, a Hammond leslie-k drágák nem volt annyi pénzem. Kiporbáltam sok leslie-t pl. Dynacord, Solton Elka stb. de egyik sem tetszett szarul szóltak a Hammondal. Ezt a Solton turbo-t csak azért vettem meg mert nagyon baráti áron adták és lesz ami lesz alapon. Hibátlan volt minden müködött rajta. Harangozó Misi barátom össze kábelezte az M100-al adott hozzá lábkapcsoló pedált, kézhez rakta nekem a sebesség kapcsolót. Nem nyúltunk a hangváltóhoz minden maradt a régi. Meglepetésemre nagyon jól szól, igaz hogy közé raktam egy tube pedált amitől szélesebb spektrumon szól és be lehet állítani azt a jellegzetes csöves torzítást. Ami zavar: A tölcsérről hiányzik a kúp, hirtelen áll le és indul a tölcsér e miatt hinyolom a jellegzetes lassuló vagy felfutó hangzást.
Számít e a kúp hiánya a hangzásban vagy nem? van e köze a kúpnak a felfutáshoz?
Érdemes e levinni a frekit 800 hz-re jobb lesz e a hangja ? Az alsó mély tölcsér és a felső egyirányba forog a leslie-nél ellentétes az irány ennek van jelentősége?
Ezekre a kérdésekre szeretnék választ kapni, amit elöre is meg köszönök!
Nem vagyok ezekben a dolgokban nagy mayer mert most öregségemre engedhettem meg magamnak hogy Hammondom legyen. :) de csodálatos hangszer a 80-as években csak álmodoztam róla mert nehéz volt beszerezni és az áráért egy lakást lehetett akkor kapni. Ha valakinek van eladó kupja vagy komplett tölcsér vevő vagyok rá bármilyen jó ami kompatiblis a soltonnal.
Jóöreg Sun Ra úgytudom nem is szívott, nem is ivott, helyette éjjelente próbáltak az Arkestrájával. Miles Davishez is volt egy-két jó szava, hogy álljon le cuccal.
Sun Ra amúgy szerintem nagyon aranyos ember lehetett (A linkelt videókból nekem egy jóságos papának tűnik:)). leforgatott 1974-ben egy 60-70 perces filmet, ahol a jó és a rossz közötti végső összecsapást egy hatalmas jazz koncert keretén belül bonyolították. Jazz-en belül ha jól tudom ő kezdett használni először szintetizátort, wurlitzer zongit. A kedvence azt hiszem egy Crumar szinyó volt.