Az ABS -el szerelt autókban benne van az elektonikus fékerő elosztó is, illetve elvileg alkalmasak /legalább is az újabbak/ hogy kipörgés gátlóként is működjenek. Az ESP rendszer annyival más, hogy egy picit módosított a hidraulika rendszere, illetve kell hozzá még két érzékelő, egy kormányszög elfordulás és egy perdület érzékelő. A többi már szoftver kérdése.
Biztos vagyok benne hogy ha az összes autót ESP -vel gyártanák az árkülönbözet elhanyagolható lenne! Csak most még extraként pénz kérhető érte!
Én úgy tudom hogy egy ideje már csak ABS -es utókat lehet újonnan forgalomba helyezni, de ebben azért nem vagyok teljesen biztos. Majd utána járok.
Emotion kárpitról: Nem szokásom autóban enni-inni, de legutóbb dupla műszak után Gyöngyösre kellett mennem, majd elaluudtam. Hatvannál megálltam, vettem egy kávét, műanyag pohárba tették aztán uccu be a kocsiba. Ritka balfasz voltam egész nap, minden összejött, a kávéval beszállást sem úszhattam meg...az ülőlap első oldalán középen kapott a jó feketéből (gyak. két láb között) úgy egy fél decit. Eredmény egy sötétbarna folt, ami - nem akartam elhinni - kb. fél perc alatt kivilágosodott és nyom nélkül eltűnt. A plüss sűrű vékony szálai mintha lepergették volna, az alatta lévő nem látható réteg meg felszívta. Tényleg hihetetlen de nyoma sincs. Asszony nálunk is erősködött hogy huzat kéne rá de engem ez így meggyőzött. Ha huzat van rajta akkor most egy folttal lennék gazdagabb - gyanítom a huzat átázott volna és belenyomja a mintát a plüssbe.
Korábban vagy olyan autóim voltak, amiben nem volt ABS, vagy ha vezettem is olyan autót, amiben volt ABS, akkor azokban nem tapasztaltam meg az ABS működését, mert nem volt olyan szituáció.
Furcsa volt egyrészt az, hogy visszarugdosott a fékpedál, másrészt az, hogy nem éreztem olyan mértékű lassulást, mint korábban, hasonló helyzetben.
De miután megtapasztaltam, hogy ez így működik, már nem volt problémám. Hozzászoktam.
Viszont a megszokás visszafelé is működött.
A Bravo 1,8 GT és a Stilo 1,2 16V után a Bravo 1,6 SX-ben nem volt ABS, de gondom nem volt akkor sem.
Te csak gondolod hogy előbb megálltál volna, mivel hogy erről az autóról nincs tapasztalatod ABS nélkül, csak egy másikról. Az elméleted egy feltételezésen alapul.
De mielőtt valóban kikötöd /ha ez egyáltalán lehetséges/ az ABS -t és ezzel kockáztatod a saját, az utasaid és a körülötted közlekedők biztonságát azért tegyél meg valamit.
Vedd a fáradságot és olvass utána, nézz meg egy-két műszaki rajzot, érts meg a működését. Na nem ilyen totalcar -os felületes és primitív cikkekre gondolok, hanem részletes, a működést pontosan leíró és ábrázoló rajzokat. Egyszóval azt kérem hogy értsd meg a hatásmechanizmusát. Ha ezek után is kikötteted az a te dolgod, de ennyival tartozol a családodnak és a többi autósnak.
Ha rám gondoltál, jelzem, hogy eszem ágában sincs győzködni a többieket, hogy kapcsolják ki az ABS-t!!! Én csak a sajátomat kapcsolom ki, mert élésben is megtapasztaltam, hogy nélküle simán meg tudtam volna állni a kereszteződsé előtt, de mivel vele voltam, 3 ba is becsúsztam, hiába fékeztem kalsszisokkal előbb, mint az ABS nélküli autómmal!!!
Néhány év múlva pedig nem fogom magam elszégyelnni, és töröltetni írásaimat.
A te meggyőződésed a tiéd, az én meggyőződésem pedig az enyém, én tiszteletben tartom a tiédet.
"Én messzemenőleg ABS /sőt ESP/ párti vagyok, jó párszor kihúzott már a kakiból, de ezek csak jó minőségű télen téli, nyáron nyári gumival érnek valamit."
Bocs, szerintem nem egzaktul fogalmazol. Minden esetben sokat érnek, és optimális, legjobb hatásukat jó minőségű gumival tudják kifejteni.
De a legtöbb segítséget éppen a szar gumik esetén hozzák - amikor nélkülük már rég baj, nagy baj lenne, de segítségükkel mégis az úton maradhat, meg tud állni időben az ember.
Nekem sajna még nem volt ESP-s autóm, de biztosan lesz. Eddig a szerencsére kellett bíznom (meg csekélyke tudásomra, önfegyelmemre), hogy ne essek le az útról. Vagy ha el is hagytam a sávomat, mert volt olyan is néhányszor (egy kezemen...) a gondviselés nem küldött senkit az utamba sem gyalog, sem autóval.
Nekem 2002-ben volt az első olyan autóm, amiben volt ABS (Fiat Bravo 1,8 GT)
Az első alkalommal, amikor szembesültem az ABS működésével az volt az első véleményem, hogy a kurv@ anyád! Aztán megszoktam szép lassan, hogy mennyivel működik másképp az autó havas, csúszós úton, mint ABS nélkül.
"Az ABS -t utólag kikapcsolni nem szabad, mert ez már nem csak blokkolásgátló, de ez az egység egyben az elektronikus fékerőelosztó, a pánik fék rendszer, a kipörgésgátló, a kitörésgátló és az emelkedőn elindulást segítő rendszer /attól függően hogy ki mivel vette a kocsit/"
Arra vagyok kíváncs, vajon egy modern autó, mint pl. a LINEA elektronikájában-vezérlésében akkor is benne van-e a sok fícsör, ha nem fizetem meg.
Tehát ha csak ABS-sel veszem az autót, csak szoftver/beállítás kérdése, hogy legyen pánik féksegítőm, emelkedőn megtartóm,.... ?
Jönnek majd a csippelt, hekkelt autók?
Motor teljesítménynél ez működik, és nem csak a csiptuningra gondolok, hanem egyszerűen pl. a VW egyes motorjainál csak szoftver beállítás kérdése, hogy ugyanaz a vas 10-20 LE-vel többet adjon. (1-2 millióval többért....)
Mikusz, látod, most még ott tartunk, hogy az én javító-nevelő szándékú hozzászólásom törlése a kívánatos :-(
Amúgy azt honnan veszed, hogy kötelező az ABS? Lehet, igazad van, én még csak az erre vonatkozó vágyról hallottam. Nálunk legalábbis.
Közlekedsébiztonsági 5 perc következik:
Ausztriában valamivel többen és többet autóznak mint mi (gondolom), sokkal több havas-jeges útszakaszon, mégis jelentősen kevesebb a balesetek száma, mint nálunk. És a balesetek számából valszeg levonhatnánk egy jelentős mennyiségű, külföldi által elszenvedettet is - azt is lefogadom, náluk több autós túrista fut, mint nálunk.
No de vissza.
Miért lehet kevesebb ott a balesetek száma?
A sógorok jobb sofőrök? Lehet, ezt nehéz mérni. Illetve lehet: a balesetek számával, szóval jobbak :-)
Jobb autókkal járhatnak? Ugyanazt vehetjük meg mi is (legfeljebb használtan, ha a fizetésünk vásárlóerejét nézzük)
Jobb utakon járhatnak? Lehet - de ahogy a híreket hallgatom, nálunk is a jó utakon történik a súlyos balesetek jó része.
Több autóban van ABS, ESP? Valószínű.
Kötelező a téli gumi télen? Biztos
Kevésbé kopott gumiabronccsal lehet csak közlekedni? Úgy tudom, náluk 4 mm, nálunk 2.
Úgy látom hogy előbb-utóbb minden újonnan alakult topikban előjön ez az ABS téma. A forgatókönyv mindig u.a. , van valaki aki még nem használt ABS -es autót, és győzködi a többit hogy ez nem kell. Aztán néhány év múlva ha erre emékeztetik akkor jól elszégyelli magát, legszívesebben töröltetné a hozzászólásait. Így lesz itt is.
Én messzemenőleg ABS /sőt ESP/ párti vagyok, jó párszor kihúzott már a kakiból, de ezek csak jó minőségű télen téli, nyáron nyári gumival érnek valamit.
Az ABS -t utólag kikapcsolni nem szabad, mert ez már nem csak blokkolásgátló, de ez az egység egyben az elektronikus fékerőelosztó, a pánik fék rendszer, a kipörgésgátló, a kitörésgátló és az emelkedőn elindulást segítő rendszer /attól függően hogy ki mivel vette a kocsit/. Ezt egy kapcsolóval vagy kivett biztosítékkal kiiktatni őrültség.
Friss hó vagy sár kivételével az ABS minden körülmények között rövidebb fékutat eredményez. Ez a közlekedés 99% -ban hasznos, 1 % -ban káros. Miről is beszélünk? De tegyük fel hogy még sincs ABS. Egy blokkolás esetén nem egyszerre blokkol az összes kerék, mert minden fékben és futóműben van asszimmetria! Ezért a blokkoló autó 99% -ban el kezd sodródni valamerre, nem egyenest megy tovább! Az ABS ezt is meggátolja, mert minden kereket külön figyel és fékez! Nem beszélve a sokkal kevésbé kopó gumikról.
Nem véletlen volt az ABS kötelezővé tétele, és nem véletlen hogy az ESP -vel is ezt tervezik. /Ha rajtam múlna a téli gumi is kötelező lenne!/
"Mondjuk a gyár is finomíthatna a szoftveren, hogy 25-30 km/ó alatt magától kapcsoljon le...Mi a véleményetek?"
Tudtommal így van. Emiatt írtam, hogy nem tetszik a LINEA ABS működése, mert egészen alacsony sebességnél is még működik. Más típusnál tapasztaltam más érzést, ami hamarabb beblokkolt csúszva is.
Elő fordulhat olyan helyzet amikor annál a 20-30 km. sebességnél kell a kormányozhatóság. Akkor meg mit tesz a szoftver? Szerintem az Okosok is gondoltak már erre, de nem tudták még biztonságosan megvalósitani. Vagy nem tudok róla. Kiskabo
Érdekes a felvetésed. Én elég erősen ABS párti vagyok. Talán azért mert éles helyzetben -hála az égnek- nem tapasztaltam meg a hátrányát. Mikor meg csak úgy probálgatom, akkor minden jónak tünik. Úgy érzem mint ha úgy állna meg ahogy kell. Hát ez csak egy nagy éles helyzet tudná pró és kontra igazolni nálam. De ezt meg nem kivánom. Úgy hogy maradok a totál ABS-nél. Persze szívesen kipróbálnám a nyomógombos megoldást is. Kiskabo
Téli gumi: sztem nem kérdés, hogy jobban, sokkal jobban tapad , mint a nyári; nem hogy megcsúszni, de szándékosan kézifékeseket dobálni is nehéz vele. Aki ezt vitatja, nem tudja, mit beszél, vagy csak valami tescogazdaságos t.gumival volt dolga. Tehát: télen KELL téligumi! Ha az előttem haladó dob a 1 satut, megáll (télivel), én meg nyárival belemegyek, én leszek a felelős, + neki a hátulja törik, nekem a hűtőm, a motorom... :-(
ABS: eleinte irtóztam tőle , de +szoktam. Ma (a kedvetekért :-) ) kísérleteztem egy kicsit. Eredmény : kis sebességnél, havon jól elcseszi a fékutat :-( a kerék előtt feltorlódó és plusz tapadást adó hótömeg hiánya miatt (gindolom más laza közeg esetén dettó).
Ez azt is jelenti, hogy adott esetben egy hóval borított, csúszós lejtőn a rendszer beavatkozása miatt nem lehet megállítani a kocsit, holott ABS nélkül megállna :-(
Ilyenkor semmit nem ér, hogy irányítható marad, nekem a helyem fogy el!!! (kollégám az OFF Mégane-jával koccolt le így a lejtő végén épp' elsőbbséget adó autót). Ilyenkor tehát jó lenne kikapcsolni. Igen ám, de az esetek többségében mégis jó hogy ott a rendszer (minél nagyobb sebességről kell minél rosszabb vagy egyenetlenebb tapadás mellett megállni). Az én gondolatom a következő: kapcsoljuk le az ABS-t, de csak amikor a helyzet megkívánja. Arra gondolok, hogy szükség van 1 nyomógombra, amelyet és ameddig nyomunk, a blokkolásgátlót blokkoljuk ;-)
Úgy oldanám meg, hogy az ABS biztijével kötném sorba, és valahol kézreeső helyen szerelném föl. Akiben van annyi tudás és lélekjelenlét, hogy tudjon ABS nélkül manőverezni, annak sztem nem túl nagy feladat egy kis sebességű "sodródásnál" (mint fenti példa) odanyúlni és gombot nyomni a fékezés idejére.
Mondjuk a gyár is finomíthatna a szoftveren, hogy 25-30 km/ó alatt magától kapcsoljon le...Mi a véleményetek?
Az első kérdésre: én semilyet. Óriási harcot vívtam a nejemmel. Ő mindenféle buzeráns szinű huzatot fel akart rá tenni. Én meg nem. Mert azt mondtam, hogy nekem nagyon tetszik így. A kaszni fekete, a kárpit meg világos beige, plüss. Namár most ez nekem bejőn. A nejem meg érvel: de hát ez így bekoszolódik, elkopik, stb,stb. Én: ha majd olyan ciki lesz hogy már szégyenlem, akkor veszek rá huzatot. De addig ez nekem így szép. Meggyőztem! Nagy meló volt.
De ha érdekel Bp. 13.ker-ben van egy kis cég ahol nagyon minőségi huzatot csinálnak méretre. Óriási színválasztékkal és anyag minőséggel dolgoznak. A Lineára 2007 januárban kb. 16-18000 között csinálták volna meg. Oda viszed, méretet vesz, 2-3 nap és kész. Értesít, odamész, megvárod még beszerelik. Ha érdekel, hétfőn nyomom a címet. De rajta van a net-en is. A Bp-i taxisok és a cégek is itt csinálják. Mintha eredeti lenne, úgy néz ki. Az más hogy én fafejű vagyok. Üdv. Kiskabo
Tanács kérés! Emotion-ra milyen üléshuzatot raktatok? Esetleg ha valaki tudott az eredetivel megegyező színűt szerezni, akkor azt hol és mennyíért ? Mészi
Szia Daty! Ez sztem, tök jó! Ahogy írtad, amit és ahol mentél ez korrekt. Ha olvasgattad az írásaimat, nekem 6-6,2 között van, de csak a várost mondom. Mert én szinte 99%-ban ott nyomom, és a csúcs forgiban. Ahogy írod, lesz az még 1-2 dcl-el kevesebb is.
Más: Elmondom neked, na meg mindenkinek, hogy én mit szeretek nagyon a Lineán. Szeretek egy kicsit az átlagosnál nagyobb sebességgel belemenni a balos kanyarokba, és élvezem ahogy a vas tapad az ívre. Nekem ez velahogy olyan Lineás érzés lett. Mert már sok autót vezettem, de valahogy a Lineánál jött nekem ez a furcsa érzés. Ezt nehéz elmagyarázni. Mikor egyedül ülök a vasban akkor szoktam ezt csinálni. Nem mondom, hogy prob ki. Mindenkinek más a affinítása. De én ezzel győzködöm magam, hogy a Lincsinek tényleg nagyon jó a futóműve. Mert ezt meg a Totál Car tesztjén olvastam, hogy megállja a helyét a futómű a közép kategóriások között. Ezt a Winkler Robi írta. na majd még pletyizek. Széles utat! Kiskabo
Az első autóm nekem is Lada 1200 volt, tudom, hogy ment. Persze, ment 130-at, akár 140-145 -öt is. De azzal az autóval a 110-120 már forszírozott üzem volt, vágtatás, őrült hajsza,... érted ugye? Azzal az autóval nem a 110 volt az utazótempó, ezt akartam kifejezni, hogy ha egy autóval egy ember nyáron 90-100-zal autózott, és azt a tempót is 20-30 mp alatt érte el a kocsija (Lada 1200 0-100: 20 sec), nem fájt, ha 70-80-nal kellett menni a hó miatt.