A dátumtól függetlenül sem áprilisi tréfa ez. A gyár tényleg elkészült (pontosabban ez is, és mások is már évek óta készülnek), ami egyébként amúgy is érett már régóta, hiszen a Rolex valójában a közelmúltig nem saját tulajdonú céggel gyártatta a szerkezeteit (Aegler csoport), sokáig de facto külső-független cégtől vette a számlapjait, stb...
Mostanra kezd teljesen "igazi manufaktúrává" válni, száz év után...
Elvileg igen, viszont a luxuscikkek piacán sokszor történnek józan ésszel értelmezhetetlen dolgok... Egy egész gazdaságot nyilván nem uralhatnak pszichózisok és bolondériák - de egy aprócska piaci szegmenst simán...
És a Rolex esetében messzemenően bizonytalan, mekkora hányadát jelentik a mostani eladásoknak a "befektetési célú" felbuzdulások - magyarán még az sem teljesen kizárt, hogy amint megszűnnek a várólisták (és ezzel együtt az órák hosszú távú értéktartása olyan lesz, mint általában a drága, de amúgy bármikor megvehető óráké - lassú, de egyértelműen csökkenő tendenciájú), visszaesnek az eladások, ahelyett, hogy nőnének... Ki tudja, hányan vannak - akár strómanként is - azokon a várólistákon úgy, hogy azonnali továbbpasszolásra vették volna azt az órát, és az is jó kérdés, hogy a másodpiacon forgó órák mekkora hányada van nepperkezekben? Azt még a hazai órabörzéken is jól meg lehetett figyelni, hogy az adásvételek igen jelentős hányada nepper-nepper relációban zajlik, és egyre drágábban kínálva marad a piacon továbbra is az óra (vagy az Ecserin kb: bármi más, ott is lehetett látni képeket-szobrokat-műtárgyakat, amelyek már 1x éve a piacon belül vándorolgattak körbe, egyre magasabb árcédulával, de végül sosem kerülnek "végfelhasználóhoz").
Közben azt is látni kell, hogy az ezredforduló után valami olyasmi zajlott le a világban, ami korábban sosem - az óra-karóra tulajdonképpen elveszítette az eredendő funkcióját. Korábban presztízstárgy mellett valóban időmérőként funkcionált - mára ez egy nélkülözhető funkcióvá vált, nem kell, nem szükséges, mindenkinek van mobilja - és a mindenféle sportkarkötők-okosórák úgy helyettesítik az órát, hogy közben sereg más, valóban hasznos képességet is kínálnak. Ráadásul - és azért ez meghatározó tényező - a leginkább jómódúak kezdtek egyre egészségtudatosabb-sportosabb életet élni, divatba jött a környezettudatosság is - és ezek után eljutottunk oda, hogy a legkevésbé sem ciki (hovatovább menő) még egy milliárdostól is egy elektromos kis-közepes kocsiból kiszállni, karján egy okoskarkötővel, sport-öltönyben, sportcipőben. A státusz-szimbólumok persze még mindig státusz-szimbólumok, de már közel sem ragyognak ezek olyan fényesen, és ami fő - egyre kevésbé elvárás a "státusznak megfelelés".
Azt látjuk, hogy a dolog következménye a svájci óraiparra nézve az lett, hogy az egész teljesen elcsúszik a luxus-szegmensbe, gyakorlatilag nincs már "olcsó" svájci óra, bár ennél is nagyobb baj, hogy egyáltalán nem jelentéktelen összegekért (1-2 ezer eurókért) néha egyenesen hitvány tömegárut kínálnak, és darabszámban folyamatosan zsugorodnak. Ez most nem olyan, mint a kvarcválság volt, ez valami más, egyelőre beláthatatlan kifutással és következményekkel.
A Rolex esetében azért az nem igaz, hogy megfogják a termelést, mert évről évre nagyjából hasonló az eladott darabszám, egyszerűen csak nem mennek a gyártással a kereslet növekedése után.
Nekem úgy tűnik, hogy pont csak annyira fogják meg a termelést, hogy annyira nagyon ne szálljanak el a szürke/fekete piaci árak, és még ne legyen irdatlan hosszú várólista.
Aki meg 3x-os áron vesz neppertől, az meg is érdemli.
Meg a hiánygazdaság. Csak itt nem azért van hiány mert a mester nem képes a kézzel készített óráiból többet gyártani, vagy valami ritka alapanyag kell hozzá.
Az egész olyan, mintha holnaptól a VW Golfból csak évi 1 milliót adna el a VW, és ettől felrobbanna az ára, pedig valójában pont ugyanaz a tömeggyártott alap kocsi maradna, mint ami most.
Teljes dátumos (nem öröknaptáras!) Record, szerintem az 1940-es évekből. Valószínűleg celluloiddal és az sárgult be ennyire, feltehetően kis kipofozással és plexi cserével sokkal normálisabban nézhetne ki.
Nem rossz kis óra, nem is értéktelen, gyűjtői darab - de azért nem is egy "aranyrög". A holdfázisos-dátumablakos kivitel gyakoribb, szerintem ez így kb: 3-400 eurót azért megérhet.
Abszolút. Ez nekem a részvény, befektetési arany kategória. Ilyen szempontból még a műtárgyak is jobb ötletnek tűnnek, mert azokat legalább ki lehet rakni az irodában, amíg várja az ember, hogy felmenjen az ára. De egy óra az használati tárgy, még akkor is, ha van valakinek olyan darabja, amit nem vesz fel minden hétköznapra.
Ami miatt még fura, hogy itt azért abszolút tömegtermelt árukról beszélünk. Még ha valami egyedi, manufakturális órákról beszélnénk, amikből készül évente pár darab. De azért egy zöld AP nekem nagyon nem ez a kategória attól, hogy limitálják a darabszámot (egy valamelyik zöld Rolex meg végképp nem, amik szintén kvázi befektetési órák lettek).
"Később ezért még feljebb megy az áruk a szokásosnál is."
Jaja, ezekből lesznek a befektetési darabok, amiket megvesznek a szerencsések, akik hozzájutnak, berakják a széfbe, mint egy aranyrudat, és soha fel nem veszik.
"senki nem sértődne meg egy jó kis 30T2 szerkezeten egy jópofa military Hamiltonban."
Igen, ebben igazad van. De szerintem itt jön a képbe az, hogy nem feltétlen gondolják ők hátránynak a H50 azon tulajdonságát, hogy nem örökélet+1 évig fog menni. És innen indult a beszélgetés, hogy szerintem az olyan szerkezeteket, amiket APT említett, hogy legalább sokáig menjenek előbb utóbb minden gyártótól ki fognak kopni, legyen az a magasra értékelt Omega, vagy az éppen belépő szint felett lévő Hamilton, esetleg egy Certina a műanyagos PM80-al.
Teljesen világos, hogy azért variálnak a werkekkel, mert különbözni szeretnének (product differentiation). De ugye boldog boldogtalan másolja a régi ETA szerkezeteket a svájciaktól a kínaiakig, így ki kellett találni valamit, mert azokkal nem tudnak különbözni. Mondjuk körülnézhettek volna az archívumban is, annyi patinás márka van náluk csoporton belül, hogy biztosan akadt volna valami érdekesség, pl. senki nem sértődne meg egy jó kis 30T2 szerkezeten egy jópofa military Hamiltonban.
Igen, már kb 2 éve szerelik a H50-ket a régi ETA helyett. Egyékbént szerintem nem is annyira szabadulnak a verkektől (Swatch group tagként ugye nekik nem kénszer az ETA-tól szabadulás, mint pl a sok sellitához menekülő gyártónak), mint az van a háttérben, hogy az elmúlt években borzasztó népszerűek lettek az inhouse dolgok, és mennyivel jobban mutat, hogy ez egy saját Hamilton, mint egy csoport szintű ETA (ez megy a swatch többi márkájánál is).
Valóban nem műanyag a gátszerkezet, inkább a végtelenül lekönnyített motorrugóra és a felhúzó szerkezetre panaszkodik mindenki.
Viszont azt tippelem, hogy ez a trend nem fog megállni a Swatch group háza táján, előbb utóbb ebbe az irányba fognak elmozogni azok a gyártók is, akik most még a pozitív értelemben véve régimódi sellitákra építenek, mert a katalógus adatok fontosabbak lesznek, mint a pár év múlva előkerülő megbízhatóság. A H50-nél valószínűleg ott nyúlt mellé a Hamilton, hogy a probléma nem 10 év múlva, jön elő, hanem akár pár hónappal a vásárlás után.
A Hamiltonokban már egy ideje elkezdték lecserélni a bevált szerkezeteket az új, hajszálrugókulcs nélküli változatokra. Mondjuk a H50 legalább nem kapott műanyag gátszerkezetet, legalábbis az oldalukon található kép szerint. Szabadulnának azoktól az ETA werkektől amit mindenkinek is szállított a gyár, aztán ez sikeredett innovációként.
Ez is egy érédekes sztori egyébként, hogy a fantasztikus USA railroad grade zsebóráktól idáig süllyedt ez a márkanév.