A polifoamból is létezik nyitott cellás (az is megszívja magát),
és létezik olyan poliuretán hab is, amely valóban sűrű lyukszerkezetű, (valóban igen jól hőszigetelő) szintén nyitott cellás (szintén edvszívó), de azt nem flakonból fújják, hanem gyárban ideális körülmények között két komponensből keverik,
és létezik még annál is komolyabb, valóban zárt cellás (valóban vízálló + hőszigetelő) poliuretán hab is, azt se flakonból fújják :),
de itt kimondottan az olcsó flakonos purhabról van szó.Ha van otthon ilyened, akkor próbáld ki a vékony szelet szemrevételezését és összehasonlítását polifoam/eps/xps-sel (hogy azokhoz képest mennyire lehet életszerű a gyárilag megadott állítólagos hőszigetelési értéke)no meg a tartós víz alá lenyomást (pl tégla-terhelés vödörben) vágott felületekkel, de akár még "bőrösen" is.
Azt akarod mondani, hogy az olcsó flakonos purhab zárt cellás, tehát vízálló?
Mert szerintem ha egy purhab darabot víz alá nyomok, az néhány óra/nap alatt teljesen feltöltődik vízzel (ki lehet próbálni), tehát igencsak sok pórusa meg rése van, sőt, szinte nem is áll másból, csak pórusból meg résből ;)
Ez hulyeseg. A purhab nem azik el. Ha nem levagod a felesleget, hanem amikor mar boros de meg puha szepen betomkodod, akkor meg vagott feluleted sem lesz. Lattal te mar ilyen purhabot kozelrol? Meg hogy elazik, eszem megall.
a polifoam páravédett belsejében lévő harmatpontot kijjebb hozza
Ebben van igazság. De az is igaz, hogy csak minimális rés az, ahol purhab lenne. Négyzet keresztmetszetű áttörést képzelj el, aminél a szigetelt cső fala négy vonalban hozzáér a téglához és csak a sarkokba kerülne hab. Mondjuk az egész olyan mininmális, hogy lehet, hogy többet értekezünk róla, mint amennyit számít az egész. :D
Remélem nem ez a szellőzőcső fogja tartani a teraszt is ;)
ha meg nem, akkor nem muszáj szupermasszívra betonozni.
Persze ha ez egy merev cső (tehát pl nem gégecső), ami ráadásul hosszan kilóg a falból, akkor kaphat olyan oldalirányú ütést valamelyik végén, amitől megpróbál elferdülni a fészkében...
Inkább abban reménykedj, hogy a purhab rosszul hőszigetel (szerencsére ez így van), mert a polifoam-on kívül lévő plusz hőszigetelés a polifoam páravédett belsejében lévő harmatpontot kijjebb hozza (remélem érthető vagyok), ezáltal a harmatpont ismét a nyílt cellás zónába kerülhet.
" A purhab jelentosen jobb hoszigetelo mint a polifoam."
Olcsó purhabból fújj egy min. 20 centis gombócot, majd megszáradás után vágj a közepéből egy 1 centi vastag szeletet.
Most vágj ki egy polifoam-ból is egy 1 centi vastag szeletet.
És most hasonlítsd össze a polifoam egyenletes, fél milliméteres cellácskáit a purhab hol öt milliméteres, hol öt centis(!!!!) üregeivel.
Még mindig az állítod, hogy az olcsó flakonos purhab egy jó hőszigetelő anyag?
Aki a profi gyári környezetben készülő gyári poliuretán habtömböket összekeveri a occsó flakonos purhabbal, az nagy hibát követ el. A flakonos purhab igen vacak hőszigetelő anyagnak.
Mekk Elek már válaszolt, de igen, ezért. A fal jó esetben meleg, legalábbis a fele mondjuk, ebben van egy minusz hőmérsékletű valami, amin lecsapódik a pára, ami szépen eláztathatna bármit. Mondjuk a purhabot.
Bár nálam nem fém a cső, hanem műanyag, de ez is le tud hűlni.
Az a pár milliméter polifoam épphogy elég arra, hogy nagy hidegekben a külső felülete ne hűljön le harmatpont alá és ne kezdjen vizesedni (sőt, mínusz nagyonsok fokban talán még így is kevés). Minél jobban összenyomjuk, annál magasabb lesz a vizesedési hőmérséklet, tehát elképzelhető olyan időjárási állapot, amikor a felülete száraz de a benyomódott területeken már vizesedik.
Ha lenne benne tartalék bőven, tehát pl három centi lenne, akkor én is leszarnám, hogy megnyomódik itt-ott.
Na, igen, de pont az lenne a cél, hogy ne nyomja össze a puha zártcellás polifoamot.. Mert azt elég könnyen meg tudja tenni.. Ezért gondolkodom a purhabon. Persze egyszerűbb kezelni, az ember kinyomja, levágja a fal síkjában, húz rá egy vékony vakolatréteget és kész is. Mondjuk vakolattal se sokkal hosszabb, csak többet kell csinálni belőle. :)
Csak azért gondoltam, mert ha pur habbal kinyomom, akkor az egész hosszán beleragasztja a csövet, masszívabb.. Esetleg szigetel is. Bár ha a két végét lezárom vakolattal, akkor a közötte lévő levegő is szigetel. Na, majd meglátom, ragasztottam alacsony kiterjedésűvel is, van itthon is, de azért az is tud dagadni.. Esetleg kitömködöm maradék polifoammal a rést, hogy legyen ott valami.
Mivel a hűtésre alkalmas időszakok változóak, ezért az időkapcsolónál jobb megoldás lenne egy hőmérséklet különbség kapcsoló. Tehát ha kint hidegebb van mint bent, akkor automatikusan beindul.
Persze a hideg levegő beeresztési pontokat/ablakokat az sem fogja magától kinyitogatni :)
Még valami: remélhetőleg van a házon érintésvédelmi relé (FI relé) mert egy durvább zivatar esetén talán víz is kerülhet abba a ventilátorba.
Ha nincs ilyen védelem az egész házra, akkor legalább a venti legyen egy ilyenre kötve.
"Ugyanakkor a faláttörés maradék részét kinyomjam purhabbal, vagy az csak összenyomná a csőre ragasztott polifoamot"
A mezei purhabok nagyon erőszakosan tudnak terjeszkedni és valóban még azt a kevéske hőszigetelést is megnyomhatja, ezért inkább alacsony kiterjedésű habot alkalmaznék, amit nem térkitöltésre, hanem eps ragasztásra szoktak használni (pl tytan 753 és társai).
Közben megcsináltam a plexiket is a szellőzéshez, egészen jó lett, szóval talán nem sínylik meg a virágok a venti beépítését!
Előtte: Utána:
Ha beválik, beépítek egy elektromos ablaknyitót, most csak időkapcsoló és teljesítmény szabályzó van, de így egész nap nyitva az ablak. Ez egy hideg nyár, és ráadásul északi oldal, de később ez gond lehet. Vízszintes fölé van beállítva a Velux ablak, még nem esett-fújt be az eső sem.
Na, rá is ragasztottam a csőre, köszi a tippeket. Sima ecsettel vittem fel, így lehet nem lett egyenletes, de gépem nincs. Viszont palmatex hatása alatt a polifoam nyúlik egy kicsit.. Levágtam szépen pontosan, hogy illeszkedjen a csőre és megnyúlt, ragasztóval már nem illeszkedett. De 45fokban vágva a polifoamot összepréselhető, aztán a maradékot szépen le lehet vágni. Ez most már így marad, a benntieknél majd ügyesebb leszek. Kicsit költséges lenne kidobni ezt a szakaszt. :)
Ugyanakkor a faláttörés maradék részét kinyomjam purhabbal, vagy az csak összenyomná a csőre ragasztott polifoamot és simán vakoljam el a két oldalon a lyukakat..?
Pálmatex a jó, kárpitos vagyok, a gjármű karfákra én is polifoam-ot használok. A sima nitróval hígítva fújható, létezik egy felső tartályos pisztoly (csuklós a tartálya, kínai, bármilyen helyzetben használható, kb 3000Ft), amivel felvihető. A technológia lényege,h nem kell vastagon,csak mindenhová jusson, megvárod amíg megszárad, felmelegíted hőlégfúvóval-hajszárítóval, összenyomod. Gyakorlatilag örökös!
Nekem egyébként a karfákra a strandpolifoam vált be, abból is az itthon gyártott 7mm-es egyrétegű. Na az tényleg nem szívja be a vizet.