Nem vitás szép darab az a lemezes zengető! Ha nem csal a szemem, az is 2.5méter hosszú, mint az enyém. Szabványos lemez méret a 2500X1250mm-es tábla méret. Szerintem a Magyar Rádiónak is kellett, hogy legyen egy ilyen effektje. Már csak a mennydörgés "készítése" miatt is:-) Őszintén szólva én nem veszem ilyen véresen komolyan ezt a zengető kérdést. Ez nekem egy jópofa kísérlet. Aztán lehet, hogy jól sikerül majd:-) Még egy-két darabra van alkatrészem, ha valaki óhajt majd ilyet.
A csattogáshoz nem kell ekkora berendezés :)) Most már értem a teóriádat, bár a templomi zengetést magam is digit cuccal oldanám meg, de abszolút elfogadom az indíttatásodat, ha retro, akkor legyen teljesen retro! Ha jól sejtem valamelyik rádióstúdióban volt is egy félszobányi zengetőegység, sajnos már nem emlékszem hol, de jó régen az biztos. Ez is egy érdekes darab!
"Az első A100-asokban is 1959-ben még egy különlegesebb, hosszabb rugós zengetőtag volt. Necklace."
A lógatott falra szereltnek pont ilyet gondoltam, csak nagyobba:-)
Ha már vettem egy ilyen orgonát, két dolgot nem szeretnék benne. Digitális cuccot, és rossz alkatrészeket!:-) Szeretném, ha alapból kifogástalan hangja legyen az orgonának, és legyenek benne olyan dolgok, amitől, ha kell "sz@rul" szóljon, de úgy ahogy én akarom.
Én azt gondolom, hogy nézőpont kérdése, hogy a "templomi" zengetett hang csak liturgikus hangzásra lenne jó. Szerintem addig ne vessük el ezt a megoldást, amíg nem lesz készen. Természetesen minden új gondolat jól jön!
Ui.: Ezt is meg lehet csattogtatni! Ennek mennydörgősebb a hangja:-)
Nagyon érdekes "műszer". Az első A100-asokban is 1959-ben még egy különlegesebb, hosszabb rugós zengetőtag volt. Necklace.
Viszont valóban, még egy normál méretűnél is lehetnek érzékenységi gondok. Néha jól jön egy emberes csattanás is effektként. Persze a rock, jazz műfajban.
Ebben a rugós zengetőben szintúgy az a jó hogy olyan rossz. De egyedi hangú.
Liturgikus, klasszikus célnál inkább javasolnám egy csöves effekt loop beépítését az előfokba és egy univerzális digitális zengető behurkolását oda. Azon kíválóan állítható a terem mérete, a visszaverődés sajátosságai, csillapítások...
Amióta hallottam Fassang Laci hammondját zengetővel, és hwezredes orgonáját a gyári zengetőjével -amire később az én eredetileg három rugós zengetőm volt felszerelve- komoly hiányérzetem támadt. Mind a hangzás tartalmában, -és főleg ebben!- mind a zengetés terében, és idejében. Ez nem azt jelenti, hogy az én készülékem sokkal tovább zenget, hanem azt, hogy a zengetett hangnak nagyon nagy tere van, és a zengetett hangnak az elhalása végig ugyan azon a vastag hangon szól. A két-három több rugós zengetők a rugók rövidsége miatt erre tökéletesen alkalmatlanok szerintem. Amit Tehtube is említett a Hammond Hr-40-ben egy méteres rugók vannak. Qqbercitől meg azt tudtam meg, hogy nyolc ilyen egy méteres rugó! Sajnos fotót nem kaptam róla, ezért voltam saját kútfőmre hagyatkozni:-) Ezzel a zengetővel templomi hangzást lehet elérni egy kis szobában is. Ez volt az a hang, amit kerestem. Én szerintem a citera húrként megfeszített pár tíz centis rugók gitárokhoz alkalmasak. Nem is fér el rajtuk mélyebb hang. Az én 2,55m-es rugómon elfér a 70Hz fél hullám hossza, és felharmonikusai, illetve a többi egyre rövidebb rugón a negyed, harmad, ötöd, stb. lambda hosszúságú hangok is. Ettől fehér zaj szerű zengése lesz az egésznek.
Egyébként már figyelem egy pár napja a ezt a zengetőt. Annyira érzékeny, hogy, ha a ház előtt elmegy egy autó, lengésbe kezdenek a rugók, és mindegyik más-más frekvencián. Lehet, hogy mégis csak szeizmológiai műszer lesz belőle?:-)
Végül is akkor derül ki, hogy jó, és tetszetős a hang, ha már elkészül a hozzá való meghajtó áramkör. Addig csak elméleteket lehet gyártani...
Sajnos az van, hogy "szegény ember vízzel főz" alapon nekem kellett kitalálnom egy megfelelő hosszúságú zengetőművet. Már írtam, hogy a leghosszabb rugó 2,55méter hosszú. A három meghajtó rugó osztódik két felé, így lesz belőle hat darab középső rugó. (1,9m; 1,88m; 1,86m; 1,84m; 1,82m; 1,8m) Ezek aztán megint összegződnek a fogadó felén. Ezzel láttam megoldva a megfelelő számú interferencia kialakulását ezekben a rugókban amik aztán elintézik az orgona hangját rendesen:-) Ez a zengető, egy 1m-es alumínium profilra van felszerelve. Ez még talán befér az orgona hátuljába. Ha nem, akkor az aljára lesz rugókra felfüggesztve.
Tervbe vettem egy álló -falra függesztett- helyhez kötött zengető készítését. De azt még megkonzultálom hozzáértővel, hogy érdemes-e megépíteni....
A nagy érdeklődésre való tekintettel közkincsé teszem a Hammond L143-asom árát: 350 Euro + 50 Euro szállitási költség ellenében landolt a "kis Holland fapapucsos kisasszony" a lakásomon.
Volt egy háromrugós mechanikám, de sokat nem számított a 3 a szokásos kettő rugóhoz képest. Ott viszont lényeg hogy vonaljelre vagy hanxórójelre van kalibrálva?
Nem gondolkodtál egy rendes álló, egyméteres zengetőben? Ami a Hammond kabinetekben található.
Felvevő beizzítva, várom a kétórát, ezt nem bízom időzítőre. Remélem nem a porta nyúbéhármas -djuice-féle- anyag lesz megismételve. Kissé későre jár.
Látom mindenki koncerteken érezte jól magát a hétvégén. Mi meg kicsit árvízi védekeztünk besegítve a rokonságnak...
Azért szombaton pihenőidőben pont sikerült elkapni az m2-n 15h felé egy műsort, melyben a templomi orgona készítés csínját-bínját mutatták be. Nagyon tanulságos volt, sose láttam ehhez foghatót, úgyhogy ami szakmunka abba van, egy hammond ezek után maximum csak jelenthet messziről, ez a meglátásom.
A hangszerkészítés mesterei Az orgona a legrégibb hangszerek egyike, amelyeken még ma is játszanak. A működési elve a típustól, a billentyűzet és a sípok számától függetlenül mindig ugyanaz: fújtató - billentyűk - sípok - és egy többé-kevésbé bonyolult szerkezet, amely nyitja vagy zárja a szelepeket, a kívánt hangnak megfelelően. Az orgona használatának első bizonyítékai az i.e. 3. századból maradtak ránk. Az idők folyamán sokat fejlődött az orgona. Több lett a billentyű, a klaviatúra, és főleg több lett a regiszter, ami bonyolultabb darabok eljátszását tette lehetővé. Egy orgona elkészítése - a fújtatókkal, a billentyűzetekkel, a szélládával, a sípokkal - akár több évet is igénybe vehet. A francia dokumentumsorozat a hangszerek történetét kíséri nyomon, a hangszerkészítés bonyolult mesteri műveletein keresztül. Elsőként a Franciaországból eredő kintornát mutatjuk be: Barbarie-orgonának is nevezik a feltalálójáról, egy Barberi nevű olasz orgonakészítőről. Ez a vándormuzsikusok mechanikus hangszere, ami abban különbözik az igazi orgonától, hogy nem a klaviatúrán játszva szólaltatják meg, hanem egy kurblival megforgatnak egy hengert, amire rájelölték a hangokat. A kintorna első változatai már a 17. században megjelentek.
(nem tudom mikor ismétlik, de 16-án pl a zongoráról lessz ue!)
Szombaton volt a Keep Floyding a református zenei fesztiválon. Egy tornateremben léptek föl, mert a korábbi időjárás rossz előjelekkel kecsegtetett. Az ugyebár nagyon zeng. A keverős meg brutál hangerőt nyomott, hogy minden csak a PA-ról legyen hallható. Ez ok, de értelmetlen. Miután Attilával gyakorlatilag a felére levetettük a hangerőt nagyon élvezhető hangzást kaptunk. Kissé nyersebbet, de hallgathatót. Jóval kevésbé zengett.
Buta szokás ma hogy a dobot meg a gitárt iszonyatos hangerőn küldik. További kritizálandó gitáros szokás hogy gyakorlatilag nem is hallgatják saját direkt hangjukat, hanem leteszik lábuk mögé a cuccot és a visszavert hangot hallgatják. Ez szintén rosszul jön le a színpadról. Attiláéknál oldalt szólt nekik, nagyon helyesen.
Pénteken én is koncerten voltam. A Kugli együttesben játszott a barátom beugróként. Sajnos tendencia, hogy a billentyűsöket elnyomják a banda többi tagjával szemben. Szerintem kellene egy olyan fórum/topik,ami osztályozná a hangmérnök munkáját, mint a fociban a bírókét. Aki sz@rul keveri a bulit, annak a neve kerüljön fel a szégyenlistára. Aztán várhatja, hogy mikor hívják melózni legközelebb:-)
Én is voltam a StarGardenen, mindkét napon. Tehtube első nappal kapcsolatos észrevételeivel teljes mértékben egyetértek.
A Purple-ön a Hammondot legtöbbször oda kellett képzelni, ami elég szomorú egy ilyen nagy névnél.
A második napra ketten hoztak B3-ast, az Osibisa feka orgonistája nagyon ízlésesen, amolyan Santanas stílusban játszott, nekem talán az tetszett a legjobban Eric Burdönék mellett.
A Blood Sweat and Tears szép Hammondot hozott, nem is nyomta el annyira a sok fúvós, de borzasztóan keveset szólt, talán 2 szóló volt összesen. Különösen fájt, h a billentyűs kihagyta az 5 perces magánszámából is. Bűn! :)
John Mayall billentyűse VK-7-esen játszott, meglepő módon mind közül ez szólt a leghangosabban szólók alatt.
Karthago - VK8, az első 3 szám alatt Gidó gitározott, de utána se lehetett sokkal jobban hallani. Mondjuk látványosan rákönyökölgetett. Kezdek hozzászokni, h csak félöröm az, ha van Hami a színpadon, mert az ugye még nem garantálja, h hallani is fogom. Persze, jó volna már eljutni egy Augerre.
Ma sikerült kipróbálni az újdonsült zengető rugós gabalyodmányomat:-) A sikert tulajdonképp már a zsebemben érezhetem, mert a készülék jól vizsgázott. Se recsegés,se ropogás nem kísérte a próbát, amitől tartottam. Sajnos nem ehhez a rugórengeteghez volt kalibrálva hwezredes orgonája, ezért csak gyengébben mutatta "életjeleit" a zengetőmű. De azért jól ki lehetett venni, hogy mire is képes ez a szerkezet.
Észre vettem, hogy a gyári zengető tank, csak bizonyos frekvenciákon zengetődik meg, és ezáltal hiányzik a nagy része a játszott műnek. Gondolom biztonsági okokból levágták az alsó frekvenciákat, nehogy "csörömpölés" legyen a vége a játéknak:-) Másrészt a zengetés "tere" hiányzott nekem a beépített zengetőnek. Azt hiszem egy erre a készülékre kalibrált elektronika ezeket a hiányosságokat ki fogja küszöbölni nekem.
A próbák során a következőket tapasztaltam. Egy nagyon homogén, viszonylag széles sávú, -zengetett mély hangoktól mentes- térben messziről érkező hangot hallottunk. Engem egy igazi nagy templomi hangzásra emlékeztetett, ami olyan nagyon nagy. (az emlékeimet egy-két orgona felvételekre alapozom) Szerintem egy megfelelően kalibrált, és megépített erősítővel, nagyon szépen fog szólni ez a zengető. Bízom benne, hogy a gombhoz a kabát is elkészül egyszer:-))
Tegnap komoly veterán felhozatal volt a Stargardenben. 3 B3-as!
Korál. Balázs Fecó az ő téli fehér BB organ-ával + Hamptone EQ, két 122-es lezlivel. Jól játszott, ízesen. Kissé vékony volt a hangja.
Eric Burdon - Animals. Ugyanaz a lófarkas bácsi mint 3 éve, egy bérelt B3-on. Na ő játszott a legízesebben és szólt az orgona a legjobban. A lényeg, semmi extra, csak természetes hangzás.
Omegában Jankai Béla szerintem XK3-mal 760-on. Érzeni lehetett az igaziakhoz képest vékonyabb, fakóbb hangot.
Deep Purple. Don Airey egy Bertramos B3-on nyomta, mint Barbara Dennerlein. Meg 2db 122. Valami effektlánc volt befűzve a B3-ba, mert borzalmasan szólt. Legtöbbször mint a szúnyog. A kimikrofonozása sem volt ok. Játéka is elég ízetlen volt.
Ahogy mondani szokás: ".. A TASSZ jelenti: " Megérkezett Hollandiából a saját Hammond L143-asom. Nem győzök elég hálás lenni "szimizsó1" Miklósnak, aki előásta a homályból és barátjának Szabó Istvánnak, aki elhozta nekem. Az "újszülött" adatai: született: 1963-ban Hollandiai Hammond üzemben. (110V-os ) súlya: 150 kg Minden billentyűje működőképes, megkímélt állapotban van. Sajnos, Leslie nincs hozzá, de így is jellegzetes hangja van. Csövei eredetiek, s a belsejébe nézve megkönnyebbülten tapasztaltam, hogy nem nyúlt bele senki. Természetesen szinte azonnal szétszedtem állapotfelmérés és tisztogatás céljából. Nem fogok unatkozni, látom a gyenge pontokat, de szól, elég szépen - s most ez a lényeg. Megfogadtam, hogy csatlakozom "LittleBig2" és "szimizsó1" mellé. Az én Hammondomat is megszólaltathatja az, aki erre vágyik. Nem is olyan régen, magam is arra vágytam, hogy játszhassak egy igazi Hammondon és Matyi és Miklós jelentkeztek, - megengedték. Most rajtam a sor.
Orosz nyomas eleg jo igen, foleg persze komolyzeneben. Indiaban preselt lemezek se voltak rosszak, foleg ami meg a 70-es evekben vagy korabban keszultek. Mivel nem volt lemezvagas naluk, es volt angol gyarmat, igy angliabol kaptak a matricakat, igy aztan nemely Floyd, Queen lemez vetekszik az angol vagas hangminoseggel pl:-) Akik rosszul szolnak, az a Yugo, Roman..., Bulgar se egy fenyes High End hang:-)