Ezt a fórumot azzal a céllal hoztam létre,hogy aki kedvet érez kistraktor,csettegő,és egyébb háztáji gépek sajátkezű építéséhez csatlakozzon.De akinek van ilyen gépe az is szóljon hozzá.Itt megoszthatunk az ötleteket,tapasztalatokat.
üdv! az szuper lenne. csak az a kérdés hogy menyiért? most amig nem kezdjük a munkálatokat addig csak kicsi pénz van . mércius elején mér kezdjük a vetőágy készitést utána a napraforgó vetés. akkor már több zsetonom lesz. addig csak csere beréket tudnák ajánlani. rotakapát, körfürészt esetleg lada hidat .
Hali nem egy nivát csináltam a terepváltóba fogaskeréken kívül nincsen semmi kuplung, kiegyenlítö vagy difi ..csak fogaskerék , ami kapcsolja az elsö hajtás és kapcsol egy felezöt ami a fordulatot csökkenti le egy fogaskerék párral ami miatt lasabb de erösebb lesz a gép... ennyi...
Félre értések elkerülése végett megmondom neked a NIVA az állandó négykerék meghajtásu autó, ami országuton 40-60 %-ban osztja a hajtást előre ill hátra , zárt difivel, a kiskar a nivában, 50-50%-ban. Az UAZ pedig hátsó kerék hajtásu, és kapcsolható négykerék meghajtásra .
Valóban lassan közlekedik,de lehet dög nehéz is egy épített jószág,meg foghatnak is rajta a gumik.Kis sebességnél ugyan több ideje van a különbséget lecsúsztetnia a guminak,de ha nem teszi,akkor csavarja a hajtást.
Na mindegy majd kiderül hogyan viselkedik ha megépíti,de én személy szerint raknék oda valamit,ami legalább részben képes kiegyenlítést végezni.
Csak akkor fordul ugyanott,ha a derék csuklópontjától pontosan ugyanakkora távra van 4 kerék felfekvési pontja. Ha nem egyezik a csuklótól a táv,akkor a hátulja mint az utánfutó fog viselkedni.Levágja az ívet,ezért kell a futóval jobban kiengedni az autót,traktort..stb. a kanyarban/kereszteződésben.
Irányváltó az nincs benne. Csak előre hajt. Ily van ahogy irtad van egy külön hajtás a munkaeszközökhöz. Ez a hajtás azon a tengelyen van amit hajt a motor a láncal. Ezután vannak még tendelyek a lehajtásban amivel csökkentik a fordulatot. A kerekeket ki lehet kapcsolni a hajtásból. Jó kis gép de nekem nagyon hiányzot a hátramenet így megváltam tőle. Ha kérdésedvan szívesen válaszolok ha tudok. Itt vagy emailben.
Kapcsolható öszekerekes autókban ne is keress kiegyenlítőt. Ilyen az összes pickup, meg társai. Azoknál ha bekapcsolod az öszkerék hajtást, csak alacsony sebességgel, és azt is inkább földúton tedd. Ugyanis nincs bennük harmadik difi. Ezzel nincs is semmi gond mindaddig míg ezzel tisztában vagy és nem száguldozol vele 4x4 ben aszfalton. Tulajdon képpen akkor sem történik különösebb dolog, csak azt veszed észre hogy nagysebességű kanyarban dúrja az elejét, hosszab távon, vagy megszorul, vagy törik. Ezt illik tudni ilyen autó birtokában. Kevés olyan öszkerekes autó van amiben van harmadik difi, de van, pl összes quatro audi, g merci. És bizony a g merciben is ki lehet iktatni a harmadik difit ha kemény a terep, egy harmadik difi zárral. Tehát szerintem egy háztályi ketyeróban tökéletesen mindegy hogy van e vagy nincs, mert a dolgát az azzal az írtózatos sebességel elvégzi, nem gondolnám hogy olyan tapadás lépne fel amikor is bármi törne szakadna. De ha más szinten nézzük a dolgokat, és az elmélet szerint már szükséges a kiegyenlítés ez nem hülyeség, csak hát van amikor kell van amikor felesleges. Egyébként meg ha szimetrikus derékcsuklós a kis gép akkor meg totál felesleges a difi ott nincs ilyen gond.
Sziasztok!Lada Niva terepváltóban van difimű,a két tengely közötti difi.Közuton dolgozik,terepen egy kis karral lezárható.Lényege,amit már előttem irtak,a két tengely hajtásának esetleges megfeszülését elkerűljük.Terepen kikapcsolható,mert ott a földön nem fog ugy feszűlni,mint épitett uton.A hidakban lévő difik azok nem zárhatóak,azok a kanyarodás miatt vannak,de ezt tudjátok ugy is.Na,ha a központi difi nincsen lezárva,akkor mindig arra megy a hajtás/elméletileg/amerre a legkissebb ellenálása van.Magyarán,szélsőséges esetben hajlamos egy kereket hajtani.Lezárt difinél,minden hidon legalább egy kerék dolgozni fog.Ha lenne a hidban is difizár,akkor már lehetséges lenne a 4x4 kényszerhatjás is.
A Kertitox 101-ről szeretnék pár dolgot kérdezni, főként konstrukciós dolgokat:
-azt láttam, hogy az MZ(TS 125?), motor az erőforrás, annyiban egészítve ki a blokkot, hogy ventillátoros hűtést kap, a 4fokozatot megtartották-e, illetve a blokkon belül található kuplung működtethető-e?
-a blokkról tovább adva a hajtást lánccal, van egy hajtőmű, amin keresztül a kerekek kapnak hajtást, illetve a felszerelhető munkaeszköz. Irányváltó van-e beleépítve a hajtásláncba valahová?
-ha jól tudom, akkor volt a géphez beszerezhető permetező szivattyú, amit gondolom állóhelyben is lehetett működtetni. Ha így van, akkor volt-e a gépeken pluszba még egy tengelykapcsoló valahová beépítve, ami a kerek meghajtását kapcsolta ki illetve be(közben viszont a motorról adott hajtással lehet működtetni valamilyen gépet állóhelyben)?
-ha talajmarót kapcsoltak a gépre, akkor ebből következve csak adott sebességfokozatban lehetett használni, a megkívánt munkasebesség miatt(mert ugye motorblokkon pl.: 1. fokozattal jött n fordulatszám, ami átadódott a munkaeszközre, de a kerekekre is, ha nem volt más sebességváltó beépítve, így egy kis sebesség mellett talajmaróval lehetett dolgozni)?
Érdekel bármilyen műszaki dokumentáció, gépköny stb.
Na igen!Pont ezt írom énis,mert ha egy trabant váltó difije van az első meg a hátsó hidak közé beépítve és nincs leheggesztve akkor részben jó mert kiegyenlíti az első és a hátsó kerekek közötti fordulatszám külömbséget,de viszont soha nem fog egyszerre hajtani az eleje meg a hátulja mert mindíg azokra a kerekekre fog irányulni a hajtó erő amik hamarabb elvesztik majd a tapadásukat!
A terepjárókban található osztómű nem egyenlő az autók váltójában és tengelyeiben lévő differenciál művel!T25 nek igaza van!Képzeljetek el egy autó differenciál művet a hajtott első és hátsó tengelyek között!Írok egy egyszerű példát ezzel kapcsolatban,tegyük fel:megáltok az autóval,vagy traktorral(most teljesen mind1) úgy hogy a 2hátsó kerék jégen áll a 2első pedig betonon!Mi történik akkor ha ezzel a járművel el akarunk indulni?Nem birunk mert a 2hátsó kerék elveszti a tapadását a jégen,a 2első kerék pedig nem hajt mert a 2híd közé épített difi végzi a dolgát és lediferál a könyebben meghajtható kerekek felé,így az első 2mivel tapad nem fog hajtani!
Nem külön-külön hajtja a tengelyeket,hanem kiegyenlíti a különbséget.Nézz bele abba a házba ami a két hídhoz viszi a hajtást.Találni fogsz benne kiegyenlítőt!
Ennyire már nem óhajtottam belemenni.Ott a súlypont is a tengely alatt van elöl, ezzel gátolva hogy boruljon.Ezért csavarodik a váz,és valóban a belső kerék némileg megemelkedik.
Énsem akarok okoskodni,de ebben igazat adok neked!Énis használtam már Suzuki Samuraj terepjárót és abban sincs olyan hogyha 4kerékben van hogy az első és a hátsó kerekek külön-külön hajtanának!
4db Uaz-t használunk,ha gondolod megnézheted mit csinál a hátsó kerék kanyarban,mikor be van kapcsolva az eleje (országutiba,s terepbe egyaránt), de el hiheted nekem,hogy nem törik szét semmi,s nem csúszik meg semmi,ha nem szépen elkanyarodik!
No úgy látom itt félreértések,illetve fogalomzavarok is vannak.
A difi azaz differenciálmű mint a nevében is benne van,valamilyen különbségkezelő szerkezet.Magyarul kiegyenlítőmű.Na most kiegyenlítőmű, ami idegen szóval differenciálmű,kell a hajtott tengelyek közé!
Az a bizonyos kuplung,az is kiegyenlítőműként üzemel.Van olyan megoldás is,ami ha elforog az egyik tengely,akkor a másikat kezdi el gyorsabban forgatni,hogy utólére a másikat.Vagyis kiegyenlíti a fordulatszám különbséget.Abban is igaza van a kollégának,hogy a két híd a kanyarban más íven halad,a hátsó levágja az ívet.Ezek tények.
Az "ellenzéknek" is igaza van abban hogy akkor nem fog hajtani ha elforog. De akkor is kell kiegyenlítőmű,amint elhagyja a föld utat. De csak hogy bonyolítsuk,attól hogy a 4 kerék egyforma,még nem garantálja semmi hogy a gördülési kerület is egyforma.Elég ha csak valamelyik tengelyen a gumi kopottabb.Nem kell sok,pár mili már centiket jelent a kerületen.Vagy ha nem egyenlő a súlyelosztás,esetleg a megrakott futó leterheli a hátső hidat,máris más a gördülési kerület.Ez pedig erős csavaró igénybevételt jelent a hajtó tengelyre. Ha szerencsés az ember fia,akkor csak nyalja a gumit kegyetlenül.És pesze minél nagyobb a kerék átmérő,annál jelentősebb lehet ez a különbség a két híd között.Pl ezért van az hogy a gokartoknál illetve a quadoknál nem feltétlen kell difi sem,mert a kis kerékméret miatt a gumi el tud annyit csúszni hogy lekezelje a két oldal közötti különbséget.