Igen, a felület vs venti teljesítményt én is végiggondoltam... Nem tudom mennyit segítene, ha a hőátadó mondjuk 0,5-1mm vastag alulemezekből lenne. Így egy 100*100*1000mm-es hőcserélő kb 5m2 lenne.
Vigyázat! Van több olyan termék, amely meg sem képes közelíteni a két ember számára hivatalosan előírt 60 m3/h (kb 800 liter/perc) szellőztetési légennyiséget,
ezeket még jelen fórumban is javasolják egyesek, mint a központi szellőztető rendszerek ésszerű alternatíváját.
Persze nem fullad meg az ember még 3-5 m3/h (50-80 l/perc) levegő mellett sem,
de ilyenkor már olyan magas lehet a levegőben a kilélegzett széndioxid tartalom, ami már az egészség rovására mehet (fáradtság, fejfájás, csökkent szellemi teljesítőképesség, stb).
Sajnos hazánkban milliók élnek minden télen ilyen levegőjű lakásokban (közülük sok gyerek is, akiknek fejlődniük/tanulniuk kellene). Ahol télen magas a páratartalom, az (majdnem) mind ilyen rossz levegőjű lakás.
Ha nagy szemű kavicsot alkalmazol, akkor vacak lesz a hőátadás hatásfoka.
Ha apró szemű kavicsot alkalmazol, akkor tú erős les a fojtása, tehát elegendő légmennyiséghez nagyon erős (nagy energiafelvételű + marhadrága) ventilátort kell alkalmazni.
Optimális áramlási formát megfelelő hőtárolás mellett meg csak speciális formájú+anyagú betéttel lehetne elérni (pl több ezer hosszanti lyukú hőtároló henger),
de még egy ilyennel is igen durva parasztvakításnak tartom az "akár" 90 százalékos hatásfokot,
a valóban 90%-os hőátadású hőcserélők 20 m2-nyi hőátadó felület felett kezdődnek, saccold meg, hogy egy ilyennek kb mekkora felülete lehet.
(A működési elvük hasonló a vázkerámiás tégla járataiban szívó-fújó rendszerhez).
Szerintetek meg lehetne ezt építeni házilag? Arra gondoltam, hogy egy 110-es PVC csőbe öntök duzzasztott agyagkavicsot (vagy osztályozott kavicsot, murvát), ezen át lehetne szívni a levegőt és percenként váltogatni az áramlás irányát. Csinált már ilyet valaki itt?
"megbeszélve, hogy tegyenek kárt éjjel a kertedben, ingóságodban, házadban stb."
Sajnos azon a környéken, ahol nincs valódi közösség - tehát ahol mindenki csakis magával törődik, mindenki más le van sz**va - ott az élősködőknek százszor könnyebb dolguk van.
Felénk minden utcában van egy-két ház, amelyen (akár kamu) kamera nézi az utcát jó feltűnően. Mások az ablakból néznek szúrós szemel (függönyt emelgetve látványosan), ha idegen áll meg a szomszédjuk előtt.
Pl egyszer hazafelé tartva azt láttam, hogy egy gyanús alak sétál végig az utca közepén, minden házat jól megnézve. Megelőztem, kiszálltam az autóból és szemből lefényképeztem a mobilommal.
Satöbbi.
Az ilyen apró pszichológiai trükkökkel lehet elérni, hogy bizonyos környékeket nagy ívben elkerüljenek az élősködők. De már 2-4 összetartó szomszéd is komoly eredményeket érhet el.
90%? Nem rossz.. Akkor én még egész jó vagyok az egész heti esőzés (most is szakad, kinnt 18fok 92%) utáni bennti 70% körülivel.. Bár ezt is sokallom, de hátha elfogy már a víz odafennt. :)
Jobb ötlet híján egy limo 100 as mellett maradtam, milyen szakit kell hívni beszereltetni? a kifuvócsonk sem jó helyen van kellene neki egy konzol hogy a menyezetben levő elszivócsőbe tudja fújni a fújnivalóját.
A rengeteg diagramokon függölegesen Pa érték vizszintesen a légszállítási érték van megadva. de mind a mai napig nem tudom hogy 6méteres szellőzőcsőhöz mekkora Pa értékű ventit kellett volna választani, majdcsak jó lesz remélem.
ebben a csodálatos időben sikerült átlépni a 90% os értéket, ennek külön örülök :( Remélem nem kidobott pénz lesz ez a limo...
"Rengeteg pet palackot, műanyag szemetet hétvégén nappal égetnek."
Az ilyen bunkók 90 százaléka már attól le szokott állni a vegyi kísérletezéssel, mihelyt észreveszi, hogy a füstölgő kéményét filmezed/fényképezed (még éjszaka is lehet egy jó erős kézi reflektorral).
A maradék 10 százalékra csak az hatásos, ha többen álltok meg a kapujában (legjobb egyszerre megjelenni, mint szervezett fotóstúra), vagy ha minden szomszéd gyáva (nincs segítséged), akkor közölni lehet vele, hogy a video anyag megy fel az internetre, és az egész környék tudni fogja, hogy ha büdös van, akkor kit kell felkeresni egy kis elbeszélgetésre.
Ha te sem vagy túl bátor, akkor mindezt névtelen levélben a postaládába (fotó melléklet rulez) vagy postán elküldve.
Másik trükk névtelen levélben: "azt olvastam az interneten, hogy a környéken maga csinálja a büdöset. Javaslom, hogy álljon le a szemétégetéssel, mielőtt valami komolyabb baja lesz a dologból."
Aki szó nélkül belenyugszik, hogy egyesek saját érdekeik miatt rendszeresen megkeserítsék az életét, az meg is érdemli. És ne mondja senki, hogy nincs mit tenni, mindenkinek van valamilyen lehetősége.
"Hát totál letettem a szellőző rendszer kiépítéséről."
A külső levegő mindenképpen be fog jutni fog a házadba. A fő különbség az, hogy ha van szellőztető rendszered, akkor van beleszólásod a dolgokba, hogy mikor, honnan, mennyi, és szűrt-e az a bejövő levegő.
Ha viszont nincs szellőztető rendszered, akkor minden esetben a vakvéletlen/jóisten/időjárás dönt helyetted.
Hát totál letettem a szellőző rendszer kiépítéséről. 30ft/m3 lenne a ház ára, akkor is sokan szeméttel tüzelnének, mert az ingyen van. Rengeteg pet palackot, műanyag szemetet hétvégén nappal égetnek.
Közbe a faszikám kint szíjja a cigit a tűz mellett ülve, nagyokat káromkodva. 50m3/h (30m2 pince )légsebességgel azért napi 6 órába lehetne szellőztetni a házat a pincén keresztül. Annyit előző télen is kibírt :)
Megint én.. Vajon lenne valamennyi hatása annak, ha a hőcserélőt megdönteném egy minimálisan? Mármint vízkifolyás szempontjából.. Egyik fele 1cm-el magasabban lenne. Tudom nem egy nagy döntés, csak hogy érdemes lehet-e ilyennel szórakozni. Logikusan belegondolva számíthatna, hiszen bármilyen lejtő már segítene.. Tehát 1cm emelkedés 35cm szélességen.
Közben beszéltem a forgalmazóval, ha valaki ilyesmiben gondolkodik:
1. ők is láttak ilyet, hogy mindenféle tömítés nélkül oldják meg, de nem ajánlják
2. vízszintes helyzetben rengeteg víz benne tud maradni, ezért az a gyári ajánlás, hogy ilyen beépítésnél napi 2x nagy fordulaton meg kell járatni, hogy nagyjából kiszedje belőle..
Valamint még egy kérdés.. Ugye az ember az előlapnál körbetömít, a hőcserélő alakjában is ragaszt fel tömítőszalagot. De mi van a doboz hátsó falánál? Akármilyen képet nézek, mintha oda senki nem rakna semmit, mintha csak a hőcserélő, szűrőkeret fala simán nekinyomódna a hátsó falnak.. Létezik ez? Eleget tömít így?
Aki használ Recair hőcserélőt fekve.. Milyen tapasztalatok vannak a kondenzvízzel kapcsolatban? Könnyen kicsorog belőle annak ellenére, hogy vízszintesek a járatok? Élére állítva akartam betenni az enyémet, de most látom, hogy a gyártó nem javasolja olyan módon, hogy az élek két oldalán nagyon eltérő hőmérsékletű levegő legyen. (bennti-kinnti)
"a poti is fesz szabályzást végez valamennyire. :)"
Vigyázat: nem minden áramkörben van a poti olyan helyen, hogy külső feszültségvezérléssel helyettesíteni (kiváltani) lehessen. Ez csak az áramkör tüzetesebb megvizsgálása után szokott kiderülni.
Igen, én is utána gondolkodtam, hogy a poti is fesz szabályzást végez valamennyire. :) De elsőkörben elég lesz a kézi verzió, aztán majd ha elkészül a közös minden helység hőmérsékletét, páratartalmát figyelő cucc, majd akkor is ráérek közösíteni.. Majd egyszer.. Ezek errefele nem haladnak olyan gyorsan különféle okok miatt. :)
Tapasztalatom szerint ha a kis kék potméter egyik vége a negatívra van kötve, akkor valószínűleg külső feszültséggel is vezérelhető, ekkor mindenféle házibarkács automatikára is ráköthető (fagyvédelem, légáram/pára/co2/stb függő fordulatszám szabályozás, stb) és lehet pl egy tekerővel egyszerre szabályozni egyszerre a beszívó és a kifújó légáram erősségét.
Ha az áramköröd feszültségét lehet külső feszültséggel is vezérelni (és nem csak a hozzávaló/beépített potméterrel), akkor nagyon hasznos dolog lehet egy ilyen, akár automatikus áramkörre kötve is.
12 voltos ventilátoroknál a max 2 amper néha kevés lehet,
még akkor is, ha egyébként az áramkör el tudja viselni ventilátor beindulásakor (felpörgésekor) fellépő néhány másodpercnyi extra túláramot. Sok ilyen áramkörben a túláramvédelem sajnos azonnal lekapcsol, pedig a rákötött ventilátor néhány másodperc múlva (a felpörgés után) már nem kérne olyan sok áramot, mint közvetlenül indulás után.
2A 200W Adjustable DC-DC Step Down Converter Buck Module 4.5-30V to 0.8-32V
Operating frequency: 300KHz
Átszámítva 1500Ft volt.
Szép hűtőbordák, meg minden. Ugye én autóból származó DC ventikkel kísérletezem a szellőzésnél, ahhoz lett. Kipróbáltam egy ventivel, gyönyörűen szabályozza, semmi sípolás, vagy bármi gyanús hang.. Jelenleg még preciziós poti van benne, majd kivezetékelem rendesre, aztán lesz egy jóféle szabályozó a falon, amivel kb. 0-100% között fokozatmentesen lehet változtatni. :)
A 250 m3/órás hőcserélőmet ( ez volt a legnagyobb, ami befért) sok éve a két ventit sorbakötve használom. Ez a kb negyed teljesítmény 22-27W között vesz fel fokozattól függően. Az eredetileg három szobára tervezett gép ma már csak kettőt lát el, pont elég is. Eszméletlen halk, infrás hőmérővel mérve a motor egyáltalán nem melegszik, és ez a "teljesítményszabályozás" elég olcsó is...
Próbáltam szabályozni pwm-től elkezdve a triac-ig mindennel, zajos volt, búgott, és igen, a legrosszabb a fényerő szabályzó volt. Amivel egész jó volt a mennyezeti ventik söntje, de az meg persze melegedett, és elég pici volt az 5 fokozat közötti különbség.
A jó alacsony zajszint + hosszú élettartam céljából én 2500-3000-es névleges fordulatú ventiket szoktam 7-900-as fordulaton üzemeltetni. Persze ezek nem aszinkron motorok.
nincs ilyen. a ventit nem lassitjak a nevleges fordulatanak meg felere sem. ugyanis a legszallitas a fordulattal nem egyenesen aranyos, igy a felere lassitott venti mar alig fuj.