Ezt a fórumot azzal a céllal hoztam létre,hogy aki kedvet érez kistraktor,csettegő,és egyébb háztáji gépek sajátkezű építéséhez csatlakozzon.De akinek van ilyen gépe az is szóljon hozzá.Itt megoszthatunk az ötleteket,tapasztalatokat.
Akkor nem ismered a NIVA-t az bizony állandó négykerék hajtású autó . Ha nem hiszed ,odaálsz egy meredek dombnak srégan országutiban és ha megkaparnak az eldiferáló kerekek a kaparásnyomok első és hátsó tengelynél is láthatóak lesznek . Én olyan helyen dolgoztam ahol gyakori jármü volt a NIVA és extrém körülmények közt kínoztam öket sok éven keresztül.
Mivel túl költséges lenne egy traktór építése ezért inkább eladom amim van és építek egy rotakapát.Köszönöm a sok segítséget a kollégáknak!Itt a pannonai blokkom 4-sebességes!
A niva bizony állandó összkerék hajtású a hosszú kar valóban felező, a rövidet pedig osztómű zárnak hívják. Tehát akkor csak kell hogy legyen benne valami difi ami hosszában is dolgozik. Nekem még nem volt nivám de ittam már olyannal aki már "evett" is. :-)
na mielőtt ezt olvastam volna már én is irtam .igen itt látszik hogy ki is lát bele a folyamatokba. én nem is akarok beleszolni eztán szemmi ilyen vitás dolgokba. had épitse be a difi müvet a két hid közzé és majd meglássa az eredményt . a fönököm mindig azt mondja mikor látom hogy valaki rosszul csinál valamit és szólni szeretnék hogy :CSITT MAJD MAGÁTÓL RÁJÖN TANULJON MINDENKI A MAGA HIBÁJÁBÓL . ja igen a niváról meg annyit hogy már 8 éve tulajdonosa vagyok egy 96-os évjáratu 1,7-es nivának szokszor cseréltem már féltengely csuklókat hátsó gardán kereszteket. és voltam benne már párszor . nem álandó 4*4 a kis karral lehet be ill ki kapcsolni a nagyobb karral pedig nyomatékosabbá tenni az az lasitani. de nagyon egyszerü a dolog. az egyik elsőkerekeket meg kell emelni betenni sebességbe a váltót. és megpróbálni hogy a megemelt kereket el lehet e forgatni ha a kiskart előrre nyomod akkor simán forog a kerék ha hátra húzod meg se mozdul. ha álandó 4*4 lenne akkor a megemelt kereket nem tudnád forgatni ha sebességben van a váltó. igy van ?
Köszönöm szépen az egyet értésedet. lehet nekem is egy ilyen példát kellett volna irnom. de ahogy nézem még mindig nem tiszta sokaknak. 11 éve dolgozom mg szerelőként és traktorosként. jópárszor javitottam már 4*4 hibát. pont olyan miatt hogy eszement traktoros bene hagyta az elsőhajtást ki ment a kő utra és 9 gyorsal meghajtotta . na és akkor jött a csattanás mert még a malacot is letépte magáról. az ujjab gépeknél már van automata 4*4 de az is jelez ha nagyobb sebeségel közlekedel vele.
üdv! az szuper lenne. csak az a kérdés hogy menyiért? most amig nem kezdjük a munkálatokat addig csak kicsi pénz van . mércius elején mér kezdjük a vetőágy készitést utána a napraforgó vetés. akkor már több zsetonom lesz. addig csak csere beréket tudnák ajánlani. rotakapát, körfürészt esetleg lada hidat .
Hali nem egy nivát csináltam a terepváltóba fogaskeréken kívül nincsen semmi kuplung, kiegyenlítö vagy difi ..csak fogaskerék , ami kapcsolja az elsö hajtás és kapcsol egy felezöt ami a fordulatot csökkenti le egy fogaskerék párral ami miatt lasabb de erösebb lesz a gép... ennyi...
Félre értések elkerülése végett megmondom neked a NIVA az állandó négykerék meghajtásu autó, ami országuton 40-60 %-ban osztja a hajtást előre ill hátra , zárt difivel, a kiskar a nivában, 50-50%-ban. Az UAZ pedig hátsó kerék hajtásu, és kapcsolható négykerék meghajtásra .
Valóban lassan közlekedik,de lehet dög nehéz is egy épített jószág,meg foghatnak is rajta a gumik.Kis sebességnél ugyan több ideje van a különbséget lecsúsztetnia a guminak,de ha nem teszi,akkor csavarja a hajtást.
Na mindegy majd kiderül hogyan viselkedik ha megépíti,de én személy szerint raknék oda valamit,ami legalább részben képes kiegyenlítést végezni.
Csak akkor fordul ugyanott,ha a derék csuklópontjától pontosan ugyanakkora távra van 4 kerék felfekvési pontja. Ha nem egyezik a csuklótól a táv,akkor a hátulja mint az utánfutó fog viselkedni.Levágja az ívet,ezért kell a futóval jobban kiengedni az autót,traktort..stb. a kanyarban/kereszteződésben.
Irányváltó az nincs benne. Csak előre hajt. Ily van ahogy irtad van egy külön hajtás a munkaeszközökhöz. Ez a hajtás azon a tengelyen van amit hajt a motor a láncal. Ezután vannak még tendelyek a lehajtásban amivel csökkentik a fordulatot. A kerekeket ki lehet kapcsolni a hajtásból. Jó kis gép de nekem nagyon hiányzot a hátramenet így megváltam tőle. Ha kérdésedvan szívesen válaszolok ha tudok. Itt vagy emailben.
Kapcsolható öszekerekes autókban ne is keress kiegyenlítőt. Ilyen az összes pickup, meg társai. Azoknál ha bekapcsolod az öszkerék hajtást, csak alacsony sebességgel, és azt is inkább földúton tedd. Ugyanis nincs bennük harmadik difi. Ezzel nincs is semmi gond mindaddig míg ezzel tisztában vagy és nem száguldozol vele 4x4 ben aszfalton. Tulajdon képpen akkor sem történik különösebb dolog, csak azt veszed észre hogy nagysebességű kanyarban dúrja az elejét, hosszab távon, vagy megszorul, vagy törik. Ezt illik tudni ilyen autó birtokában. Kevés olyan öszkerekes autó van amiben van harmadik difi, de van, pl összes quatro audi, g merci. És bizony a g merciben is ki lehet iktatni a harmadik difit ha kemény a terep, egy harmadik difi zárral. Tehát szerintem egy háztályi ketyeróban tökéletesen mindegy hogy van e vagy nincs, mert a dolgát az azzal az írtózatos sebességel elvégzi, nem gondolnám hogy olyan tapadás lépne fel amikor is bármi törne szakadna. De ha más szinten nézzük a dolgokat, és az elmélet szerint már szükséges a kiegyenlítés ez nem hülyeség, csak hát van amikor kell van amikor felesleges. Egyébként meg ha szimetrikus derékcsuklós a kis gép akkor meg totál felesleges a difi ott nincs ilyen gond.
Sziasztok!Lada Niva terepváltóban van difimű,a két tengely közötti difi.Közuton dolgozik,terepen egy kis karral lezárható.Lényege,amit már előttem irtak,a két tengely hajtásának esetleges megfeszülését elkerűljük.Terepen kikapcsolható,mert ott a földön nem fog ugy feszűlni,mint épitett uton.A hidakban lévő difik azok nem zárhatóak,azok a kanyarodás miatt vannak,de ezt tudjátok ugy is.Na,ha a központi difi nincsen lezárva,akkor mindig arra megy a hajtás/elméletileg/amerre a legkissebb ellenálása van.Magyarán,szélsőséges esetben hajlamos egy kereket hajtani.Lezárt difinél,minden hidon legalább egy kerék dolgozni fog.Ha lenne a hidban is difizár,akkor már lehetséges lenne a 4x4 kényszerhatjás is.
A Kertitox 101-ről szeretnék pár dolgot kérdezni, főként konstrukciós dolgokat:
-azt láttam, hogy az MZ(TS 125?), motor az erőforrás, annyiban egészítve ki a blokkot, hogy ventillátoros hűtést kap, a 4fokozatot megtartották-e, illetve a blokkon belül található kuplung működtethető-e?
-a blokkról tovább adva a hajtást lánccal, van egy hajtőmű, amin keresztül a kerekek kapnak hajtást, illetve a felszerelhető munkaeszköz. Irányváltó van-e beleépítve a hajtásláncba valahová?
-ha jól tudom, akkor volt a géphez beszerezhető permetező szivattyú, amit gondolom állóhelyben is lehetett működtetni. Ha így van, akkor volt-e a gépeken pluszba még egy tengelykapcsoló valahová beépítve, ami a kerek meghajtását kapcsolta ki illetve be(közben viszont a motorról adott hajtással lehet működtetni valamilyen gépet állóhelyben)?
-ha talajmarót kapcsoltak a gépre, akkor ebből következve csak adott sebességfokozatban lehetett használni, a megkívánt munkasebesség miatt(mert ugye motorblokkon pl.: 1. fokozattal jött n fordulatszám, ami átadódott a munkaeszközre, de a kerekekre is, ha nem volt más sebességváltó beépítve, így egy kis sebesség mellett talajmaróval lehetett dolgozni)?
Érdekel bármilyen műszaki dokumentáció, gépköny stb.