A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Az egésznek az indíttatását nem értem, hogy minek a Budapest bérletet népszerűsíteni?
Az lassan megszüntetni lenne célszerű, ha Vármegye bérlet csak pár száz forinttal kerül többe és szélesebb körben használható.
A Retró és Nosztalgia menetek árába semmilyen bérlet kedvezményt nem fűznék bele, ha vidéki és pesti magánkézben lévő járművek tulajdonosai is gondolkodnak azon,
szívesen kivennék a részük a nosztalgia üzemből, akkor feléjük az elszámolás körülményes lenne.
Így sem hiszem, hogy egyszerű lesz, mert biztosan kell hozzá a BKK(?).
Én csak egyedi díjszabást tudnék elképzelni, esetleg olyan nyomtatott heggyel mint régen a repülőtéri beszálló kártya volt, egy díszes kemény borítékban, képpel, stb...
Nézzetek meg több budapesti attrakció honalapján belépő árakat, döbbenet, hogy mennyibe kerül egy-egy nevezetesebb hely meglátogatása, ahhoz képest a retró járatok,
normál jeggyel, bérlettel, szinte ingyen vannak és vegyük a cég ajándékának
...vagy úgymond diktálni. Mert értem én, hogy a pórnép egy része még ódzkodik, hogy "fúújj, 200-as, épp megszabadultunk tőlük", ellenben van ám egy olyan réteg is, ahogy érzem, nem is kevés számú, akik viszont igényelnék a normálisan szervezett retro (?) meneteket. Amit a magánkézben megőrzött kocsikkal simán meg tudnánk oldani, természetesen teljesen legalizált papírokkal rendelkező kocsikról beszélek.
A retró- és nosztalgiaüzemet a következőképpen is lehetne szűrni, és két legyet egy csapásra ütve a Budapest-bérletet is vonzóbbá tenni.
Az R járatokat csak normál díjszabású jeggyel vagy Budapest-bérlettel lehetne igénybe venni, a Pest-vármegyebérlet és az országbérlet a továbbiakban nem lenne érvényes.
Az N járatoknál el lehetne gondolkozni azon, hogy az 500 Ft-os jegy helyett olcsóbb, mondjuk 300 Ft-os jeggyel vehesse igénybe az, akinek Budapest-bérlete van. (Vármegye- és országbérleteseknek továbbra is 500 Ft lenne.) Vagy ha áremelésre kerül a sor, akkor a normál jegy lehetne 800 Ft, a kedvezményes 400 Ft.
(Vitézy Dávid javaslata volt, hogy a Mol BuBi legyen a Budapest-bérlet által nyújtott szolgáltatások része, ezzel nem csak árában lenne vonzóbb a Pest-vármegyebérletnél. Ennél is vonzóbb lenne, ha a fenti megvalósulna.)
"kulcsra készen" vettünk át tavaly júliusban egy olyan járművet, amelyet a gazdája előtte való évben végigjavított a saját ízlése szerint tökéletesítve"...
Ha esetleg rám és a kék csuklósra gondoltál, ez jól esett. :) Igen, igyekszem minden lehetőséget megragadva, mert igen jólesik, hogy a jármű továbbra is maradhatott a beo. kocsim. :)
A nosztalgiabuszos témát érintve sajnos (?) sok helyről hallottam olyan felhangokat, hogy szívesebben váltanának "N", vagy "R" akármi viszonylaton jeget akár a a 17-79 -re vagy a 18-35-re, mint a... (censored, de asszem tudjátok). :) tector.megintbeszolesmeginttizevigideseszagol
Amit nem tudsz egy egyszerű mondatban elmagyarázni, az nem fog működni. Az összes ilyen jellegű dolgot számításba sem szabad venni, vagy nem kizárólagosként.
De a másik oldalról akár mi buszosok is gondolkodhatnánk, és letehetnék a döntéshozók elé akár egy olyan elképzelést, amely mentén elindulhatna legalább a folyamat. Ez valamilyen szinten olyan piac, ahol nekünk kell egyáltalán kialakítani az igényt is, annak minden előnyével és hátrányával együtt.
Ha én lennék a tulajdonos, a városmarketing, CSR és egyéb dolgok miatt fontosnak tartanám. Vagy begyűjtenék busztulajokat és valamilyen szervezőerőn keresztül megbíznám őket az üzemeltetéssel (lengyel, svéd példák), az R158-on előforduló típusok mind vannak magánkézben, vagy megrendelném a BKV-tól. A tarifát nem a nyeresegre optimalizálnám, és csinálnék a budapesti társcégekkel kombinált jegyeket (pl libegő, fürdő, sikló, stb). Biztos nem lenne nyereséges, de ésszerű veszteséghez ésszerű indokokat lehet rendelni (műszakilag úgyis kell menni, városmarketing imázs, akarmi)
Hát ez tényleg jó OFF. Idén májusban volt 10 éve, hogy hozzánk került. Most egy kicsit elhanyagoltabb státuszban van, mert az akkori társam, aki leginkább gondozta, a Covid eléjén kiszállt és indított egy saját projektet. Azóta is el van, lehetne jobban szeretni, ez tény, beírom magamnak a fekete pontot. Ettől függetlenül a csapat továbbra is dédelgeti, műszakilag jól van. Ki van lakatolva, szerkeziteleg rendben, kuplung-fék-váltó-kormány-futómű rendben, szinten mindene lett cserélve az elmúlt 10 évben, komplett hűtő, stb. Az első futóműnél hallatszik néha egy tompa ropogás, de nem tudunk rájöni, hogy mi. A teljes teteje újraéíptve, klímája teljesen felújítva, de valahol elszökött a gáz a próba után, azóta nem foglalkoztunk vele, illetve, mivel már nem tuduk R12-es gához jutni, emiatt minimum kellene egy klímakompresszor is. Elektromosságánál vannak hiányosságok, de a csapatban dolgozik az Ik200-asokat jelen pillanatban kimerem mondani az orszgban no.1. értő kolléga, így az csak idő kérdése, úgy gondolom. A motorja a nagyonnál egy picit jobban füstöl, olajnyomás rendben, van a csapaton belül egy vita, hogy cseréljük D10-re vagy sem. Én ingadozom, valahol úgy gondoltam, hogy a természetre bízom ezt a dolgot:). A kasztninál az ablakok körül most már foglalkozni kellene, illetve a hátsó traktus elég csúnya, mert kibontottuk a gyári szekrényt(megbántam), ez vissza kellene építeni Illetve, az ablakok környéke erősen foglalkozós, de akkor meg már újra is kellene fényezni a kocsit előbb-utóbb, erre jelenleg partner sincs, úgy érzem. Megjelenésében kb le lett fényezve az első lökhárító, meg négylámpásra lett cserélve a fényszórórács, igazából ennyit tudok elmondani:)
Egyébként néha fél évet áll, néha napi szinten használatban van, nagyon hektikusan változik, a cégen belüli munkáinktól függ leginkább, illetve attól, hogy a modernebb járműveink forgalomban tartásával hogyan boldogulunk (spojler: szarul). Olyan 5-10 ezer km-t megy a kocsi. Idén októberben a reptéri Ikarus találkozóra kérték, hogy vigyük azt, így ott megtekinthető lesz a busz.
Ahogyan már koábban is írtam, ez a budapesti nosztalgiabuszos téma rágja az agyam kérgét. Nem igazán profitszerzés célból, de az sem lenne hátrány, ha valamlyen bevételhez lehetne jutni amely fedezné a busz fenntartását (vagy annak egy részét). Egyrészt, nálunk minden buszra elő van írva amolyan belső szabályként, hogy évi 5000 km-t akkor is meg kell tenni akkor is, ha nincs feladat; na most, cél nélkül valamilyen szinten ez se olyan egyszerű, mint hallatszik. Másrészt, nagyon is szívesen csinálnánk valamilyen nosztalgia célú tevékenységet Budapesten és én igenis érzem azt, hogy ez tudna találkozni egy létező valós igénnyel.
Egyelőre nem prioritás most ezen gondolkozni, mert még mindig a busz felkészítése zajlik. Bár "kulcsra készen" vettünk át tavaly júliusban egy olyan járművet, amelyet a gazdája előtte való évben végigjavított a saját ízlése szerint tökéletesítve, nyilván számos problémán kell végigrágni magunkat, és még csak nem is dolgozunk túl lassan. Tavaly októberben már műszakink volt tachográfbeépítéssel (lol). Az állandó műszakiztatás nem is lesz kihiívás, gyakorlatilag le kell hozzá mosni a buszt, és mehet. Ettől függetlenül végigszereltük az idei évet is, és még van is pár téma, ami hátravan, de azt gondolom, jövő tavaszra eljutunk oda, hogy a MOST ismert problémákon végigmentünk. Valamilyen szinten vicces, mert tényleg napi forgalomból állt le egy jó busz, tudjuk, hogy mit kell csinálni, meg is tudjuk csinálni, van kivel, van hol, van alkatrész, és így is ennyi ideig tart:) A legszebb, hogy az előtte/utána fotó szinte ugyanaz márad, tehát sikerült úgy végigjavítani 2-3 évet, hogy egy átlagszemlélő észre sem veszi:)
Lényeg tehát, hogy szívesen csinálnánk valamit, és jövőre meglesz hozzá a valamivel is :)
És ezt ennek a fenntartását milyen pénzügyi alapból gondoltad?
Legyen mert ez alanyi jogon jár minden haladónak, normál tarifa szerint?
Vagy legyen különdíjszabása, ami üzleti alapokra helyezi az egész retró és nosztalgia flotta működését?
Biztosan van aki tudná forintosítani egy 280-as Ikarus éves fenntartási költségeit, a hozzáadott munkaórákkal együtt,
majd egy kikalkulálni a egy ilyen retró menet költségeit és ezek kapcsán egy menetjegy árat kikalkulálni,
gyanítom vetekedne (vagy több lenne) a mai különjárati díjszabástól.
Azt is gyanítom, hogy akik úgy gondolják, hogy ez alanyi jogon jár, azok nem költetnének rá annyit mint amennyibe kerülne egy menet költsége egy főre vetítve.
Szép és jó dolog, hogy egy vagy több cég magáénak érzi az ipari remekek megmentését és azok bemutatásának lehetőségét,
ennek ellenére, ahogyan mások is leírták ez nem kötelessége a saját vagy közvetett módon az önkormányzatok és vagy állam költségén,
ha csak nem kapott erre külön megbízást és pénzügyi keretet.
Egy régebbi kérdésemre még csak egy választ kaptam, hogy ki mennyit fizetne egy ilyen menetre a vonaljegyért?
Kérem írja meg aki szeretné, hogy mennyi a maximum ami szerinte elkérhető egy R158-ért vagy pl, egy R105-ért ha lenne?
Csak egy számra vagyok kíváncsi semmi okfejtésre és alternatív pénzügyi megoldásokra, hogy szálljon be az önkormányzat, legyen alapítvány, stb...
Nem biztos, hogy fedezi a fenntartás költségeit én minimum 1500 Ft-os retró jegyet tudnék elképzelni.
Ezért megy a nosztalgiavillamos a Duna-parton és valamelyik hídon, és ezért kéne a nosztalgiabuszjáratot is úgy szervezni, hogy a lehetőség szerint több fővárosi érdekkörű célpontot érintsen. Ez szerintem jól felfűzhető egy kellemes Zugliget - Városliget vonalra, csak járjon legalább 15-20 perceként. Libegő, fogas, vár, Lánchíd, Állatkert, városliget egy városlakónak is érdekes, meg talán egy turisztnak is.
Előre bocsátom, hogy szerintem is a legjobb busz az indulók közül a Citaro K, de az több mint fura, hogy az összes többi, jóval olcsóbb pályázót, sikerült kizárni. Nem csodálkoznék, ha ezt a végeredményt a vesztesek megtámadnák, mert az mégis csak nonszensz, hogy három induló sem tud beadni egy rendes pályázatot. Nekem ez valahogy nagyon nem életszerű...
(Plusz amit az LKK-nál is említettél. A nosztalgiaüzem sokszor valami komplex élménnyel csatolva adható el. Például visz valahova, látsz belőle valamit stb. A 2-es villamosnál például a dunai panoráma lehet elég erős selling point.)
"a kezdeti nosztaligás tapasztalatok azt mutatták, hogy az 500 Ft-os nosztaligajegy is riasztó volt"
Veszt így utast a nosztalgiaüzem, de szerintem ebben az is benne van, hogy sok alkalmi utasjelölt akkor szembesül a nosztalgiajárat létével, és ott a helyszínen hozza meg a döntést. De jó régi villamos! Fel lehet szállni? Fizetni kell érte külön? Akkor nem. Ha tudnának a nosztalgiáról előre, akkor szerintem sokan közülük kifizetnék egy pohár üdítő árát. Láttam így lepattanni turistákat is, és tényleg nem tartom valószínűnek, hogy konkrétan 1.2 euró anyagi vonzata volt az akadály. Ez megint a szolgáltatás rendszerességére, köztudatba hozatalára vezet vissza szerintem...
Az LKK nem csak nosztalgiabuszokkal foglalkozik, a buszok csak a show részei. Ez persze az értékmentő tevékenység érdemeit nem csökkenti, sőt, találtak egy hosszútávon fenntartható üzemeltetési környezetet a buszaiknak is. De van ott még egy csomó régi autó, repülőgép, stb.
Az LKK vagyonkezelője, vagy üzemeltetője a repülőmúzeumnak is, csomó ilyen bevételük van. Egy öttagú családnak 10 ezer Ft fölött van csak az Aeroparkba való belépés, a buszozást is tartalmazó reptértúra 20 ezer Ft. Ez nem az az élménytípus és költségszint, amit megítélésem szerint az átlag retróbusz, vagy nosztalgiabusz-utas keres, a kezdeti nosztaligás tapasztalatok azt mutatták, hogy az 500 Ft-os nosztaligajegy is riasztó volt. Ezért is lett többféle nosztaligajegy-típus, meg lett az alapára retró azért, mert a közönség nagy részének a 200-as ikarus, meg az UV villamos is még mindig közlekedő típus, nem értelmezik nosztaligának. Szóval az Aeropark és a BKK nosztalgia célközönségét, működési környezetét szerintem ne hasonlítsdt össze.
Megítélésem szerint buszból egy értelmes útvonalon közlekedő retrójárat kielégítené az igényeket. Ha ez értelmes fővárosi helyi turisztikai célpontokat is felfűz, modjuk Libegő - Széll K. tér - Alagút - Andrássy út - Állatkert, Városliget. Ennek elég sűrűn, ismétlődő napokon kell mennie, akkor tud gyökeret ereszteni.
A favázas, meg a többi kéttengelyes régi villamos cuki, lehet vele fotózkodni, ezt a nem hobbista döntéshozó remegő kézzel, meg fogát csikorgatva elfogadja. Az ilyen korú buszokat a BKV sem szereti kiadni, meg úgy tudom a közlekedési hatóság sem, az egykörös fékrendszer, vagy valami más miatt. Tehát a kasszakulcsot őrző emberek számára releváns nosztalgiabusz-típus nincs. Emellett a villamos önmagában több figyelmet kap, mint a busz. De ezt már lejjebb leírtam.
Itt most nem a nyílt napokról volt szó, hanem a nosztalgiajárművek közlekedéséről. Szerintem kb nagyságrendi különbség van a BKK által nyomatott, közpénzből finanszírozott villamosos nosztalgiamenetek és akár egy amatőr, random, privát buszozás résztvevőinek száma között, de ha ezt te nem látod, akkor szemüveget javasolok :P
Istenem, Budapesten és szűk vonzáskörzetében önmagában több mint 2 millió ember lakik, de egy nagyobb szabású rendezvényre (bár akár egy sima nosztalgiamenetre) simán eljönnek az ország többi részéből, vagy akár külföldről is, így meg rögtön ~10 millió potenciális látogatóról beszélünk. Az a hülyeség meg mi, hogy "elfogynak"? :D Szerinted egy ember csak egyszer megy el egy ilyenre, illetve új emberek se születnek soha? Ilyen alapon akkor ne legyen például múzeum meg vidámpark se, hisz' az érdeklődők előbb-utóbb elfogynak...
Amúgy meg teljesen irreleváns, hogy máshol mi van, mert egyrészt kötve hiszem, hogy részleteiben ismernéd a Föld összes országának minden városában jelenlévő nosztalgiaüzemeket, másrészt ki lehet találni új dolgokat is, ami csodák csodájára működnek. n+1-edjére ignoráljátok, de én meg akkor n+1-edjére írom le az Aeroparkot, amit szépen felépítettek pár év alatt és bővül, fejlődik, eltartja magát, és úgy tűnik, hogy nem akarnak elfogyni a látogatók se... Gondolom az ilyen jól tájékozott szakértők halva született ötletnek tartották (volna) azt is 10-15 évvel ezelőtt...