Egyébként nálatok is az van, hogy az uralkodók képeit olyan hülyén jeleníti meg? Mióta feltettem a bts-t, egyik uralkodónak sem tökéletes az alakja. Pl. Dzsingisz kánnak csak a hosszú bajsza meg a szemöldöke látszik :)
Én a no tech brokeringre szavazok, abban szabadon csereberélhetem a saját felfedezéseimet, de mások nem adhatják tovább :).
Egyébként nem értem, miért, de van úgy, hogy vmelyik civ mellett kiválasztható az "indíts háborút x-szel", van három major tech-em és még egy kisebb, de még ez sem elég neki a háborúhoz... Létezik, hogy 5 technológiát akar egy nyomorult kis agresszióért?
Általában úgy szoktam kezdeni, hogy mining-bronz working. Ezek után a a többi, a városom felnövelem 2-re és csak utána nyomatok egy workert, addig vagy scoutot vagy warriort gyártok. a worker után még workert choppolok és utána jön a settler, akkor oda tudok települni a bronz mellé ha van, hogy gyorsan terjeszkedjek. Csak aztán építkezni szoktam olyan 3 város után és nem háborúzgatni.
ha esetleg spirituális vagyok és megvan a mysticizm kezdetnek akkor bepróbálom valamelyik vallást elhozni de azt inkább hagyom ls a későbbi vallások közül próbálok, bár ez néha visszaüt amikor nem sikerül, teszem egy másik continens elhappolja a vallásokat, vagy az emberek nagyon unhappyk lesznek.
Ez a techtrade-s dolog klafa, majd igyekszem jobban odafigyelni rá.
Érdemes a lehető leghamarabb megszerezni az ABC-t (izé, alphabet), még mielőtt a többiek feltalálják. Így egy rakás tech-et elcserélhetsz velük. Én általában így szoktam:
mysticism, polyethism, masonry, monotheism, aztán mining/bronze working, majd gyorsan priesthood (oracle miatt), writing és alphabet.
Ilyenkor szinte mindig én vagyok az első az alphabet-tel és mondjuk a monoteizmust elcserélem az összes civ-vel, és meg is szerzem a bolygó összes tudását :).
A legjobb változat, amikor vmelyiknek már megvan az iron working. Ezt nem nagyon akarják odaadni, csak izmos tech-ért (alphabet, code of laws). Előfordul azonban, hogy találsz olyan civ-et, akinek nincs még meg a writing és még két kisebb technológiád. Ilyenkor odaadja a vasat ezért a háromért cserébe anélkül, hogy konkurrenst csinálnál belőle az abc-vel.
Ügyelni kell még, hogy a priesthood után nehogy túl gyorsan felépítsd az oracle-t. A writing általában 9-12 kör alatt van meg, ennyi idő alatt - pláne favágással - felépülhet az oracle. Ha viszont nem ismered a writingot, akkor nem kérheted az ingyen tech-nek a code of laws-t, pedig az nemcsak a vallás miatt fontos, hanem azért is, hogy építhess courthouse-t, a költségek lefaragása végett.
a gép néha meglepően sokáig nem fejleszti ki az abc-t, ha választhatok, inkább a code of laws-t adom nekik cserébe, ami értékesebb ugyan, de megakadályozza abban, hogy a többiekkel csereberéljen.
a többi civ nagyon hamar rágyúr a matekra, azt mindig cserélem. Ha megvan, a fővárosban gyorsan aquaduct, aztán hanging gardens, az jót dob a népességen.
Nekem olyan volt hogy egy körben épület meg ugyanaz a csoda egy másik civvel és juszt se én kaptam.
Itt princen volt már olyan élményem, hogy beadta a portugál skacot, Joaot ha jól rémlik aki elevel Imp/Exp na ez secc pecc alatt felnyomott annyi várost hogy csak lestem, én Lizzel voltam szépen cottageoltam nyomattam a techet 70-80%-on, de amikor joaoval tárgyaltam csak néztem hogy mennyivel több techje van. Én bezzeg belepusztulnék ha annyi városom lett volna asszem. Na de legalább van hova fejlődni. Jó pap is holtig tanul...
Ha jól emlékszem, talán húsz százalékkal többet kap ugyanannyi alapanyagból, mint te (tehát ha a te városod 10 kalapácsot termel körönként, az ő ugyanolyan városa 12-t kap).
Nem tudom, alacsonyabb fokozaton van-e ilyen, de Prince-en ha épp előtte fejezel be egy csodát, a gép automatikusan átvált egy másik csodára és azt fejezi be. (Felépíti előttem két körrel az Oracle-t. Visszatöltöm, felgyorsítom a csodát, megelőzöm, erre mit ad isten, ő két körrel később felhúzza a Great Wall-t.)
Ha elcsereberéled az összes technológiáját, érdekesmód hirtelen, egy körön belül akár kétszer is támad neki újabb. (Megfigyeltem, nem arról van szó, hogy egy korábban megszerzett technológia miatt már megismerhetem az ő eddig felfoghatatlan tudományát, hanem pofátlanul ad neki a program egy tök újat. Legalábbis egy-két hírhedt tech-mániásnál, lásd Darius vagy Mansa Musa.)
Ja igen: a koreaiak, az indiaiak és a kmerek az újkorban akkor is elhúznak melletted tech szinten, ha feleakkora a birodalmuk. Érdemes őket likvidálni vagy megroppantani elsőként.
Az én stratégiám arra épül, hogy lusta vagyok a mikromenedzsmenthez, vagyis szinte sosem állítgatom a specialistákat a városokon belül. Lehet, hogy ha rágyúrnék a tudósokra, akkor én is elhúzhatnék, de valahogy nincs hozzá kedvem. Mellesleg harcolni is utálok, néha direkt csak 3-4 ellenfelet kérek egy standard pangaea térképre, hogy minél tovább tarthasson a terjeszkedős rész, mert az a kedvencem :). Amúgy ha kevesebb az ellenfél, nagyobb az esélyed arra, hogy nem lesz köztük tudós, így könnyebben megszerezheted pl. a vallásokat.
A korai háború megindításával az a legnehezebb, hogy közben ellen kell állnod a kísértésnek: jaj, csak öt kör lenne egy könyvtár, hú, 12 körből meglenne az Oracle?
Ilyenkor mindig gondolj arra, hogy egy csoda helyett 8-10 harcost is termelhetsz, márpedig sokszor 3-4 plusz harcos is döntő lehet egy háborúban. Szóval amíg nem vagy biztonságban, addig felejtsd el a kultúrát meg a civilizációt :).
A Prince fokozat titka, hogy a lehető leggyorsabban le kell nyomnod egy szomszédot. Csak bizonyos népekkel lehet megúszni a háborút, ha space race-re gyúrsz (pl hollandokkal), illetve ha kulturális győzelemre. De még ez esetben is sokkal többet kell költened a hadseregre. Felejtsd el azt, hogy minden városban minden épületet felhúzol.
Minél korábban lenyomsz egy szomszédot, annál könnyebb lesz a dolgod. Lehetőségek: ha olyan néppel játszol, amelyiknek korán jön a speckó egysége (Babilon: bowman, inkák: hwatcha, és talán még a zuluk egysége, amelyik a dzsungelben is kettőt tud lépni), akkor ne foglalkozz semmivel, a fővárosban építs barakkot és ész nélkül kezdd nyomni a harcosokat, 10-12-vel lenyomhatod az ellent, pláne, ha még nem fedezte fel az íjászatot vagy a bronzot. Ezután már folytathatod a játékot úgy, mint Nobel-ön.
A második verzió: amint megvan a bronze working, kezdj el axeman-eket gyártani és mehet a háború. Ennek az a veszélye, hogy általában mire összejön a megfelelő mennyiségű axeman, az ellenfél városai már felépítenek némi kulturális védelmet (20-60%-nyit), és ehhez bizony komoly túlerő kell.
Ha ezzel elkéstél, akkor a lehető leggyorsabban fedezd fel a constructiont és katapultálj.
Ha lehet, azonnal a fővárosával kezdd, mert ha azt elfoglaltad, már nem lesz képes komolyabb haderőt építeni.
Felejtsd el a buddhizmust, az fejlesztési zsákutca, Prince-en már nem engedheted meg magadnak, hogy a meditációval bíbelődj a legelején.
Figyelj oda arra, hogy mik a kezdő technolgiák. Ha pl. ismerem a fishinget, akkor addig kérek térkép-újragenerálást, amíg olyan kezdőhelyet nem kapok, ami mellett halak vannak.
Ha a kezdő hely mellett arany is van, ne kezdj settlerrel vagy workerrel, hanem hagyd nőni a várost 2-3-as szintig, majd gyorsan worker és kösd be a bányát. Ezután rendelj munkást a városban az aranybányához és máris komoly előnyre tehetsz szert a tech race-ben. (Azért kell hagyni megnőni a várost, mert ha csak 1-es méretű, éhenhalnak, ha az aranybányába vezényled őket.) Az aranybánya plusz pénzt jelent, észrevehetően gyorsabban jönnek vele a technológiák.
Ha agriculture-t ismersz, akkor értelemszerűen próbálj olyan kezdőhelyet keresni, ami mellett van búza vagy kukorica.
Ha "csak" nősz a többi civvel, 1500-ra szinte biztosan le fogsz maradni, még nagyon jó tech brókerkedés mellett is.
Na jó, egyszer Izabellával megcsíptem mind a hét vallást és emiatt a többiek komoly hátrányba kerültek. Olyan rohadék voltam ugyanis, hogy direkt nem terjesztettem el egyiket sem, így a gép játékosai nem húzhattak fel templomokat, ez komoly csapás, nehezebben nőnek a városaik boldogság nélkül.
A játék legelején szemeld ki, hogy melyik szomszéd lesz haver és melyiket ítéled halálra. Van néhány mitugrász (Tokugava, Shaka, Dzsingisz kán), akik folyton agresszorkodnak, velük amúgy is nehezebb jószomszédi viszonyt ápolni. Szóval ha megvan a barát és az ellenség, akkor a lehető leghamarabb küldj az államvallásoddal misszionáriust a baráthoz, hogy átvegye a vallásodat. Így nagyjából biztosítod, hogy nem támad hátba, amikor megindulsz a másik civ ellen.
Ez nem mindig működik: felvonultam egy bazi nagy sereggel a más vallású Mehmed határai előtt, erre Shaka, aki sokkal gyengébb volt nálam, és átvette a vallásom, hátba támadt. Hiába nyomtam le a támadóit, mire odaért a seregem a török határról, elvesztegettem egy csomó időt. Ugyanakkor Shaka túl messze volt, hogy ókori háborút nyomjak vele. Még szerencse, hogy jött egy random event: az egyik zulu tábornok véletlenül nem figyelt oda és kedves volt a sebesültjeimmel, erre hirtelen kitört köztünk a béke.
Érdekes móka még az apostoli palota. Egyrészt ha a tiéd, akkor az összes vallási épület ad plusz két kalapácsot (templom, monostor), másrészt teljesen fel tudja forgatni az erőviszonyokat.
pl. A legerősebb játékos X, akinek a vazallusa Y. Megszavaztatod, hogy mindenki támadjon Y-ra. Ha átmegy a szavazás, még X is kénytelen háborút indítani a saját vazallusa ellen, és ha jól taktikázol, elszipkázhatod előle (Y beszarik, hogy az egész világ ellene van, de ha te jó viszonyban vagy a többiekkel, akkor amint behódol neked, azonnal leállnak a háborúval - igaz, ha nem szeretnek eléggé, akkor meg rád támadnak).
Ja és az apostoli palotával azt is megszavaztathatod, hogy mindenki azonnal hagyja abba a háborút ellened.
Nemrégiben játszom csak a civvel, és nekem a noble-ről a prince való váltással vannak gondjaim. Noble-n már simán összejön a győzelem, és gondoltam ugrok fel egyet, de ott valahogy semmi nem sikerül. Teljesen máshogy kell játszani, de még nem érzem igazán.
Másrészt mennyivel csal a gép, illetve indul nagyobb előnnyel nehézségi szintenként? A noble-on mindenki egálról indul ha jól tudom-
Changelog:
Fixed bug where culture/espionage would not display for building popups
Fixed bug where spies would be ejected from a square when declaring war
Fixed bug that caused the AI to trade for resources it already had (appears as grossly uneven trades)
Refixed trade bug
Refixed culture/espionage display bug
Fixed bug with Warlords attaching to units when the Great General is part of a selection group
Prevented new Colonies from overwriting previously existing Civs
No longer displays new Colony message if player hasn't met Master Civ
Workers on Transports no longer perform capture of cities (thereby displacing all other units) when city is captured
Units considered "unsuitable" for city defense will no longer be prevented from healing in cities
No longer able to base an unlimited number of air units in vassal's cities
Can found Corporations under Mercantilism
Vassal's spies will no longer be "caught" in your territory
Amount of time worked taken into consideration by city plot selection (thanks SevenSpirits)
The Vassal of a Capitulating Civ is freed before peace treaty
Mouse-over for Worker actively working a plot no longer counts Worker twice
Automated Workers will no longer idle when railroading is possible
Mouse-over for Join City now displays extra bonuses for Great People
Vassals freed by Capitulating Master no longer refuse to talk
Privateers can only enter team members' or vassals' cities
Automated Workers will no longer idle in cities within 2 squares of a hostile border
Refixed Vassal/capitulation
AIs less likely to build Executives if they can't afford to use them or already have sufficient
Buildings that grant both heathiness and unhealthiness will display both
instead of neither in building popups
Vassals can no longer be their Master's worst enemy
Espionage ratio for humans now displayed in score tooltip (thanks morbus)
Improved worker threat assessment from units able to move multiple squares
Spies no longer interrupt their mission when moving next to an enemy unit
Fixed AI turn slowdown caused by change to worker threat assessment
Relationship penalty for declaring war on a friend checks if Civs are at war
Altered previous worker threat assessment check so it's less useful, but more efficient
Fixed bug (introduced) causing endless loop at "waiting for players"
Fixed bug (introduced) causing the Great Persons civilopedia entries to be blank
Stolen techs can no longer be traded with No Tech Brokering enabled
New Colonies mirror their Master's tech status with No Tech Brokering enabled
New Colonies mirror their Master's exploration (map) status
Healthy/Unhealthy bonuses will display properly under more circumstances (events, etc)
Ez lényegében a BTS 3.13 nemhivatalos peccse, amit javít jelenleg (v 1.11):
Changelog:
Fixed bug where culture/espionage would not display for building popups
Fixed bug where spies would be ejected from a square when declaring war
Fixed bug that caused the AI to trade for resources it already had (appears as grossly uneven trades)
Refixed trade bug
Refixed culture/espionage display bug
Fixed bug with Warlords attaching to units when the Great General is part of a selection group
Prevented new Colonies from overwriting previously existing Civs
No longer displays new Colony message if player hasn't met Master Civ
Workers on Transports no longer perform capture of cities (thereby displacing all other units) when city is captured
Units considered "unsuitable" for city defense will no longer be prevented from healing in cities
No longer able to base an unlimited number of air units in vassal's cities
Can found Corporations under Mercantilism
Vassal's spies will no longer be "caught" in your territory
Amount of time worked taken into consideration by city plot selection (thanks SevenSpirits)
The Vassal of a Capitulating Civ is freed before peace treaty
Mouse-over for Worker actively working a plot no longer counts Worker twice
Automated Workers will no longer idle when railroading is possible
Mouse-over for Join City now displays extra bonuses for Great People
Vassals freed by Capitulating Master no longer refuse to talk
Privateers can only enter team members' or vassals' cities
Automated Workers will no longer idle in cities within 2 squares of a hostile border
Refixed Vassal/capitulation
AIs less likely to build Executives if they can't afford to use them or already have sufficient
Buildings that grant both heathiness and unhealthiness will display both instead of neither in building popups
Vassals can no longer be their Master's worst enemy
Espionage ratio for humans now displayed in score tooltip (thanks morbus)
Improved worker threat assessment from units able to move multiple squares
Spies no longer interrupt their mission when moving next to an enemy unit
Fixed AI turn slowdown caused by change to worker threat assessment
Relationship penalty for declaring war on a friend checks if Civs are at war
Altered previous worker threat assessment check so it's less useful, but more efficient
Fixed bug (introduced) causing endless loop at "waiting for players"
Fixed bug (introduced) causing the Great Persons civilopedia entries to be blank
Stolen techs can no longer be traded with No Tech Brokering enabled
New Colonies mirror their Master's tech status with No Tech Brokering enabled
New Colonies mirror their Master's exploration (map) status
Healthy/Unhealthy bonuses will display properly under more circumstances (events, etc)
Ja, sztem félreértetted. Tudom, hogy lehet egy repülőt járőrözésre utasítani, de az volt a kérdésem lényege, hogy az ellenség járőröző gépet hogy lehet leszedni? Remélem nem csak úgy, hogy elkezded bombázni a területét, és közben néha-néha kiírja, hogy a géped egy ellenséges vadászgépet lőtt le, csak van ennek valami módja.
A BTS-ben már nem tud a katapult, trebuchet, ágyú, tüzérség, mobil tüzérség ölni, csak 85%-ig sebezni. Így kiegyensúlyozottabb lett a játék, korábban elég volt, ha nekimentél egy városnak 20 katapulttal és kész. Ma vinned kell velük pár hagyományos katonát is.
A repülődet vszínű egy járőröző repülő lőtte le, a vadászgépeknek van ilyen funkciója.
VS: Örülnék ha tudnánk beszélni MSN-en vagy Skypen a Civilizationról (mindig jó dolog mestertől tanulni és te az vagy). Adataim: Név: Pál Mihály E-mail: mihaly.pal@freemail.hu
De úgy emlékszem, hogy mintha a sima Artillerry-vel tudtam volna egysélgeket megsemmisíteni, bár ez már lehet, hogy nem a BTS-ben volt:) És egyébként milyen az a Bhruic mod? Mik benne az újítások?
- a röpcsivel kapcsolatban bizonytalan vagyok, mert én Bhruic moddal játszom abban meg mintha ez javítva lenn, amúgy meg keveset csatázom modern korban :)
Ja az más. Még nem nagyon vágom a vállalatokat. Ez az első gémem a BTS-sel:) Van még pár kérdésem: 1. A Missile Cruiser-be hogyan tudok rakétákat tenni? Sem a tactical nuke-kal, sem a guided missile-vel nem tudtam felszerelni. 2. A Mobile Artilerry nem tud egységet ölni, csak sebezni? 3. Van-e arra mód, hogy az ellenség vadászgépeit semmisítsem meg? Mert párszor tapasztaltam, hogy mondjuk egy Jet Fighterrel egy területen valami építményt, pl egy bányát akartok lebombázni, erre azt írja ki, hogy a Jet Fighter lelőtt egy ellenséges Jet Fighter-t, a bánya meg sértetlen maradt.
Egyelőre több nem jut eszembe, ha lesz még, akkor kérdezek, remélem nem baj :)
"Mert ha belegondolunk, a többi nyersanyag teljesen felesleges, és a vállalatok miatt csak viszi el a pénzt. "
Nem egészen: ahány nyersanyagod van, annyival nő a vállalat hatása az adott városban. Tehát pl. 5 vas esetén plusz öt kalapácsot ad a mining co. vállalat, és persze plusz öt aranyat el is visz (legalábbis a megfigyeléseim szerint nagyjából így működik. lehet, h az ár a nehézségi szinttől is függ). Ha tehát van pl. egy csomó alapanyagod, amit a civilized jewelers (vagy a creative constructions) szeret (és némelyikből több is), akkor iszonyatos kultúrbombát gyárthatsz vele, egy városban akár 85-tel is növelheti a kultúrpontokat körönként (tapasztalat :)).
Húú, köszi a tippeket és az információkat. Azt eddig nem tudtam, hogy egy vállalatnál mitől függ, hogy mennyi aranyat visz el. De ez alapján azt is lehet csinálni, hogy egyfajta nyersanyagból csak egyet tartasz a birodalmadban, mert úgyis elég egy darab a hatáshoz, és mondjuk még egyet ahhoz, hogy azzal kereskedni tudj. Mert ha belegondolunk, a többi nyersanyag teljesen felesleges, és a vállalatok miatt csak viszi el a pénzt. Vagy rosszul tudom?
Lassan túlcsordul tőlem a fórum, de ezt még muszáj: ha egy városban elterjesztesz egy vállalatot, az a vállalat körönként annyi aranyat visz el onnét, ahány darab (nem fajta!) nyersanyagot "ad" a városnak. Ha tehát mondjuk óriási a birodalmad és van 5 vasad és 7 szened, a mining co eleve 12 aranyat visz el. (Márpedig egy-egy vállalat 4-5-féle nyersanyagot is elfogyaszt, ha mindegyikből több példányod van, az kész anyagi katasztrófa - ennyit nem érnek a plusz kalapácsok.)
Megint eszembe jutott valami: állj t hereditary rule-ra, és pakold a sereg egy részét a nagyobb városokba. Minden katona plusz egy boldog lakost eredményez. Ha nagy a sereged, és van vasutad, ez a legjobb megoldás. (Ha háborút indítasz, egy-két körön belül úgyis elérik az ország határt.) Boldog nagyvárosok=több pénz.