Akkor mit állít a tekerentyű a hűtő elején? Én azt gondoltam, hogy villany esetében egyszerűen lekapcsolja, amikor elért valami hőmérsékletet, gáz esetében meg a cirkóhoz hasonlóan elolt valami nagyobb égőt, csak az őrlángot hagyja meg az újragyújtáshoz.
Egzakt mérést nem végeztem, de jó 35 éve húzgálok különböző lakókocsikat; lényegesen, határozottan észrevehetően javít a hatásfokon. A led meg benne volt...
Üdv ! Tapasztalat alapján mennyit javult a hűtés a külső hőmérséklethez viszonyítva ? A LED világítás is jó, azt hiszem az nem lesz beépítve, de persze a kék az hideg fény, tehát jól megadtad a módját.
Köszönöm az ötleteket, tippeket de a lakóba van egy három üzemü abszorpciós ami 30 fokig jó, de az autóba van külön egy mobil 12-230 V-os kompresszoros aminek nem még nem volt probléma a hűtésével. Ez -14 fokig hűtene, ki is próbáltam már üresen. Ezt 4 fokra állítva használjuk, de csak utazás közben illetve ha szükséges. Ezért nem akarom bonyolítani, ventillátorral megpróbálom tuningolni kicsit, de ha nem megy nem erőltetem.
Nem bonyolítom, egy kapcsoló be-ki és kész. Éjszakára eddig sem hiányzott, csak a nappali kánikulába, napközben meg nem számít mert úgy sem ülünk a lakóba.
Köszönöm a hozzászólásokat, a puding próbája az evés. Tavasszal beszerelek 2-3 db 12V-os ventillátort ami kifelé nyomja majd a meleget és akkor 30 fok fölött megtapasztalom az eredményt. Az már alig 9 hónap.
Én a tapasztalatomat tudom leírni. Ez a fajta hűtő lassú, de mivel áram híján, vadkempingezve, ez van. Lehetne 220 voltot termelni valamilyen motoros áramfejlesztővel, de akkor meg oda a csend.
Nálam 12v-os ventilátorok működnek, alul bejön a "hideg levegő", felül kinyomja a meleg levegőt a ventilátor.
Biztos működik a hűtés, mert a harmadik napon már eltartotta a jégkrémet is a fagyasztó rekesz.
Én biztos, hogy legközelebb napokkal előbb elindítom otthon, előhűtőm a belepakolandót és igy kétszemélyre minden hideg lesz.
Az abszorpciós hűtők nagyon jók, a lakókocsigyártók cseszik el azzal hogy amikor beépítik nem gondoskodnak a kellő szellőzéséről.
Ez is egy nagy gond, de van egy (ennél talán még nagyobb) beépítési baromság is: miért kell egy hűtőt a bejárati oldalra szerelni?
Ha fel van állítva a zárt elősátor (miért ne lenne?) - akkor:
1) A sátorban - a ráeső napsütés miatt - a levegő hőmérsékleténél akár 10 fokkal is melegebb lehet. Én konkrétan mértem már 40 fok felett is az elősátorban.
Tehát a hűtő nem csak a kinti kánikulai - hanem a sátorban üralkodó még nagyobb hőmérsékletű levegővel kell (kéne) hűtse magát - hisz onnan szívja az úgymond "hűtőlevegőt".
2) Nem elég, hogy a sátorban pokolian meleg van - de még a hűtő hulladékhője is a sátor belsejébe távozik - tovább rontva a helyzeten.
Ezek után még egyszer rácsodálkozok, hogy "Mégis mi a francért kell a hűtőt az elősátoros oldalra szerelni?
Nem írtam volna ha nem működne a dolog. Nem vitatkozni szeretnék, segíteni. Az abszorpciós hűtők nagyon jók, a lakókocsigyártók cseszik el azzal hogy amikor beépítik nem gondoskodnak a kellő szellőzéséről. Az utólag beszerelt ventilátor teljesítménye és elhelyezése sem teljesen mindegy. 230V-os 120X120-as műszerhűtő ventilátort használok. Kifelé fúja a meleg levegőt. Ha befelé fújatod, akár rosszabb is lehet, mert beszorul a hő a hűtő mögötti térbe.
19 szezon tapasztalata alapján írom. Másrészt sokan alkalmazzák ezt a megoldást, nehogy azt hidd én találtam ki. Beszereltem 12 V-os tápegység ventilátort is, ugyanis jobbára gázos üzemmódban használjuk a hűtőt. Általában 2-3 hétig táborozunk a vadonban, nincs lehetőségünk áramcsatlakozásra.
Mint ahogy lejjebb írva vagyon, nem túl hosszú a kánikula szezon, legalább is nekem, lakózás szempontjából. Ezért arra az időre viszek egy kompresszoros kishűtőt kiegészítőnek, amit a lakón kivülre helyezek el. Abba csak italokat teszek, és jól is jön, hogy nem kell folyton bemászkálni egy pohár nedűért. A belső hűtő ezáltal kevesebbet van nyitogatva, és jobban tartja a hideget, ill hűt, mint ha abba tárolnánk mindent.
A lényeg, ezek az abszorpciós hűtők nagy melegben xa...se érnek. Pont amikor a legjobban esne a hideg sör.
Hiába megy a ventilátor, az is csak azt a 40 fokos levegőt tudja fújni.
Bezzeg most télen megfagy minden. Sokszor dobálom ki a paradicsomot uborkát, meg ami ezt nem szereti.
Az elég valószínű, hogy ha ismét cserélem a lakjót, akkor kompressziósat próbálok bele intézni. Elvégre az a kritikus nagy meleg az csak 2 - 3 hétig tart.
Azért nem tudod megmondani, hogy mennyit javult mert nem javult semmit.
Mert ha javítana a hatásfokon akkor már gyárilag is be szerelték volna. Vagy a hőleadó részt sokkal nagyobbra tervezték volna.
Én kipróbáltam. Egy szép nyári kánikula idején. Ugyan ott ugyan úgy volt minden és 1 nap ment a venti, másnap pedig nem. A mért hőfok teljesen egyező volt. Tehát ez a ventilátor beszerelés csak egy önámítás. Semmi más. Aki egy jót beszerel, az már érzi is (beképzeli) a hideget. Ami pedig a valóságban nem létezik.
Én 1 nappal az indulás előtt beindítottam az üres hűtőt 220 volton, majd másnap, talán még több is mint 1 nap múlva, teleraktam 3-4 napra való cuccal. Elindultunk, menet közben 12 voltról ment az autóról, az út kb. 2 óra. Kora délelőtt odaértem, beüzemeltem gázzal. Egy nap és egy éjszaka kellett neki, hogy élvezhető hideg legyen a sör és fagyasszon a mélyhűtő rekesz. Utána már a fogyás pótlását simán lehűti. Tehát véleményem szerint, ha van rá mód előre elindítani, lehetőleg előhűtött áruval megrakni, nem árthat.
az hűtő mennyivel javult a ventillátor rásegítéssel, mert a miénk 30 fok fölött már csak hideg, de jég nem képződik.
Ahova a hűtő a lakókban általában el van helyezve - oda a ventilátor nem extra, hanem alap (lenne).
Az abszorbciós hűtő mindene a hátsó hőleadás - ha ez nincs kellőképpen biztosítva, borul a működés.
Könnyen érthető, hogy abban a szűk, bezárt térben 50-80 W hőt elsugározni (vagy eláramoltatni) szinte lehetetlen pusztán csak a természetes légáramlással.
Ezért egy kis erőltetett légmozgás nem csak kívánatos, de szinte kötelező is.
Szerencsére, a mai számítógép-típusú, hangatalan, kisfogyasztású és hosszú életartamú ventilátorokkal ez már nem gond (rég igencsak az volt, pláne a zaj miatt). Ezek általában 12 Voltosak - de van 230 V-os is bőven.
Ajánlatos nem csak egy, hanem legalább 2 darabot is beszerelni hátulra, a hűtő aljára.
Volt aki nem akarta kihúzni a hűtőt és kívül szerelte a bődé aljára a ventiket - úgy, hogy megfelelő méretű lukakat vágott a padlóba. Nem rossz megoldás, csak utazáskor ajánlatos valamivel letakarni, hogy ne legyenek sárosak.
Sokat javul a hűtése, bár mérési adataim nincsenek. Tény hogy hűteni fog 27 fok környezeti hőmérséklet felett is. Ugyanis az abszorpciós hűtők elvileg efölött már nem hatékonyak. A gond abból származik, hogy a lakókocsikban a beépített jellegük miatt, nincs kellő szellőzése a hőcserélőnek. Tehát a ventilátor teljesítménye és a szellőzőnyílás nagysága, elhelyezkedése határozza meg a javulás mértékét. A ventilátor beépítésén túl, ha lehetséges akkor árnyas helyre állítsuk a lakókocsit. Egy jól működő abszorpciós hűtőnek sem kell több nap, hogy lehűtse a melegen behelyezett sört, vagy bármit.
Beüzemeléskor valóban kell egy jó félnap mire kellően lehűt.
Nem tudom megmondani, hogy mennyit javít a ventilátor, mert nélküle én nem használtam. Az biztos, hogy a gázüzemű hűtőnek idő kell. Ha meleg cuccal rakod tele, akkor napok.
Köszönöm a válaszod, még egy kérdés: az hűtő mennyivel javult a ventillátor rásegítéssel, mert a miénk 30 fok fölött már csak hideg, de jég nem képződik.
Kivétel nélkül mindegyik gyártó úgy hírdet, hogy kiírja a legkisebb futó árát, ezt írtad le te is. Aztán kiderül, hogy egy kicsit nagyobb már 100 ezerrel drágább + ÁFA+ új forgalomba helyezés + új műszaki, ami megint 100 ezer. És így lesz a kamu 180 ezres hírdetésből, 350 ezres utánfutó. És ez még csak az a méret ami nekem kell. A többinél repkednek a fél vagy egy millák. Nekem meg csak szűk egy évre kellene. A bérlés macerás az oda-vissza fuvar miatt, de nem akarok 350-et se kifizetni, ezért érdeklődnék inkább a feltett kérdések kapcsolatban. Ráadásul az átalakítást is minden gond nélkül meg tudom csinálni.
A lényeg, hogy 2 méter vagy 2,5 méter hosszú és 1,2 méter széles futó kellene de horror áron árulnak.
Magyarországon nem is egy, hanem több remek utánfutó-gyártó is működik- ahol olyat rendelsz magadnak, amilyet csak akarsz - méretre, formára, platóra, mindenre.
Vadiújat, teljesen tűzi-horganyzottat, azaz örök élet+2 nap.
Ezeket mind forgalomba íratva friss vizsgával adják át - annyi csak a dolgod, hogy fizess, akaszd fe a horogra és gyíííí.
És mennyiért? 200 körül már luxust kapsz - mondom vadiújat, a szádíze szerint. Azért ne feledjük: mégiscsak egy járműről van szó.
Keress rá a neten (utánfutó gyártók), meg fogsz lepődni. Rengeteg van - van ahol rendelhetsz, de van ahol készleten is áll, pl. egy 2+ méteres, 635 kiló hasznos terhelhetőséggel - 180-190 ezer körül - forgalomba íratva-levizsgáztatva. Vadiúj, természetesen.
Egy kicsit off, úgyhogy bocsi, de tájékozatlan vagyok ezügyben.
Sima személyautó utánfutót szeretnék venni. Nemrég elkezdtem keresgélni és hanyatt vágtam magam az árakon. Én még 50-70 ezerre emlékeztem de most szembesültem vele, hogy 30 éves leharcolt szemetekért is 200 felett kérnek. Színte annyiba kerülnek az öreg romok mint a praktikeres új, csakhogy azzal is van némi gond. Csak torziós futóművel árulják, ami szerintem nem bírja úgy a súlyt mint a laprugós, és bár 500 kiló terhelhetőséget írnak róla, olyan gyengének tünik a plató, hogy talán már 300 kilótól is összeszarja magát.
A lényeg, hogy 2 méter vagy 2,5 méter hosszú és 1,2 méter széles futó kellene de horror áron árulnak. Viszont a kicsi 1 méteresből ki lehet fogni jót jó àron.
Mi van ha veszek egy kicsit és átépítem, megtoldom elöl hátul fél, fél méterrel? Bukik a műszakin vagy nem foglalkoznak vele?
Másik, hogy 10 ből 8 papír nélküli. Lehet-e ezeket papírozni, műszakiztatni, esetleg van-e valakinek kontaktja akivel intézni lehet az ügyet?
Itt 0. Lépés, hogy a vonófej terhelés mekkora, ne haladja meg sem a lakó által megadottakat, sem a kocsi által megadottakat. Nyilván a kisebb szerint kell beállítani. Persze kevés se legyen, közelebb legyen a lehetséges maximumhoz. Saját tapasztalatom szerint 50kg alá menni nem jó, de ez nyilván a felépítménytől is függ.
Aztán a következő kérdés, hogy a teljes tömeg rendben van-e így...