mert az erdekelte. 12 evesen es nem 6. masreszt en meg ezt is nagyon korainak tartom. aztan az altalanos iskolak ma mar lassan 6 osztalyos kepzove mennek at. legalabbis, mindig fennall a veszelye, hogy olyan sokan mennek at 6 osztalyos gimnaziumba, hogy legfeljebb osszevont osztalyokkal mehet tovabb a 7-8. es reg rossz, ha csak 1 osztaly indul.
nalunk legalabb vegig meg volt a lehetoseg, hogy marad a gyerek es akkor sincs rossz helyen.
de emiatt ne valassz w iskolat.
es tovabbra sem specialis. legalabbis nem specializalodott.
a hagyomanyos fekezetthabzasuval is, de maskent. raadasul, ott elore felallitod az eletpalyajat, es nem hagyod, hogy a kesoi valtozasok is beerjenek.
???? Ezt részletezhetnéd. Pont egy hagyományos ált.iskolával állítjuk be az életpályáját? Véletlenül nem olyan iskolával, ami eleve "specializálódik" valamire? (És ne mondd, hogy a w nem is specializálódik.)
matekbol jo a gyerek 6 evesen, akkor kuldjuk egy matek tagozatos iskolaba. hogy kesobbiekben esetleg a human tantargyak fele fordulna, az mar egyeni szocproblema.
Hát, ez éppen a waldorfra is igaz, csak pont fordítva. Arról nem is beszélve, hogy franc se akarja már 6 évesen tagozatra küldeni, pont a speciális kontra hagyományosról folyik a polémia, nemdebár?
persze egeszseges gyerek kinovi a szuloi gondoskodast.
Oh, igazad is van, tul.képpen minek ennyit görcsölni. Érezze jól magát 8-13 évig az iskolában, aztán lesz ami lesz. De akkor ti miért is mentetek át másik suliba?
Én nem ebből vonok le következtetést, hanem abból, amit a waldorf magáról állít. :) Azt hiszem azt kár lenne tagadni, hogy a w a művészeti képzésre "megy rá", hiszen a w módszer egyik lényege is valahol az, hogy a világot a művészeteken keresztül lehet megismerni. Ezen kívül a szülők orientációja is számomra teljesen egyértelmű, már az oviban is, az iskolában viszont még inkább.
le, csak nem tudod, hogy pontosan hogyan. a hagyomanyos fekezetthabzasuval is, de maskent. raadasul, ott elore felallitod az eletpalyajat, es nem hagyod, hogy a kesoi valtozasok is beerjenek. matekbol jo a gyerek 6 evesen, akkor kuldjuk egy matek tagozatos iskolaba. hogy kesobbiekben esetleg a human tantargyak fele fordulna, az mar egyeni szocproblema.
persze egeszseges gyerek kinovi a szuloi gondoskodast.
ha te abbol le tudsz vonni barmilyen orientaciot, hogy egy gyerek bolcsesz lett, egy epitesz, egy pedig kozlekedesimernok, akkor gratulalok. ezek voltak a krem.
Tegyünk már különbséget a gyerek érdeklődése (szerintem bármi), meg a szülő tipologizálási hajlama között, hogy Ő ti. látja, hogy a gyereke miben tehetséges!!!
Jó, tegyünk. Tehát, a gyereked csak szerinted kockafejű, csak szerinted kiemelkedő matekból, és csak szerinted szuperzseni? :))
Még egy 14 éves gyerekről is csak nagyon-nagy vonalakban lehet látni, hogy mihez van igazán affinitása.
Igen, sok esetben (mondhatni általában) ez így van. És nagyon jó az ilyen szülőnek. De van amikor nem, van amikor igenis határozott érdeklődése van már nagyon pici korban, és én pont ezen utóbbi esetről beszélek.
MIért szűkítsem le a mozgásterét én? MIért állítsam kényszerpályára?
Te most itt valamit nagyon félreértettél. Az a szülő aki kényszerpályára akarja állítani a gyerekét, le akarja szűkíteni a mozgásterét, az tipikusan nem vívódik az iskolaválasztás problémájával, nem gondolkodja magát halálra, hanem bevágja a szerinte megfelelő iskolába, oszt készpassz. Az a szülő vívódik, aki a gyerekét csak segíteni, és csak támogatni akarja az útján, nem pedig belekényszeríteni valamibe. Lassan ott tartunk, hogy aki nem a waldorf sulit választja (mégsem), az egy szívtelen, zsarnok, a gyerek belét is kitaposó szülő.
Ő tanította matekra. A másik tanítónéni meg tudta tanítani, mégpedig minden külön foglalkozás nélkül! Persze, hogy az Ő hibája. Kié másé? (A gyerekem csak egy évet járt abba az iskolába.)
Az első mondatoddal nem vitatkozom. Viszont kiegészítem: nem csak a Waldorfban. Ez ugyanis nem szuperzseniség, inkább osztálylétszám függvénye. Nagylétszámú osztályokban nagyon nehéz a szélsőségesen eltérő képességű gyerekek figyelmét lekötni.
A két mondatod üti egymást. A Waldorfban is mindent tanítanak, sőt többmindent, mint egy állami iskolában, úgyhogy ott sem (csak) az ellenkezőjét tanulja a gyerek az érdeklődésének megfelelő dolgoknak, hanem mindent. Én így látom helyesnek. EGyébként meg egy gyerek aziránt érdeklődik, ami iránt az érdeklődését fel tudják kelteni. Tegyünk már különbséget a gyerek érdeklődése (szerintem bármi), meg a szülő tipologizálási hajlama között, hogy Ő ti. látja, hogy a gyereke miben tehetséges!!! Persze, van, amikor beletrafál az ember, de azért csak igen nagy vonalakban. Még egy 14 éves gyerekről is csak nagyon-nagy vonalakban lehet látni, hogy mihez van igazán affinitása. MIért szűkítsem le a mozgásterét én? MIért állítsam kényszerpályára? Csak mert látok benne valamit! És ha tévedek?
a w nem jelent orientaciot. ezt valami miatt nem vagy hajlando befogadni. egyszeruen egy iskola, ahova a gyerekek orommel jarnak. akkor is ha szuperzsenik, akkor is, ha barmi is jobban erdekli oket, mint a tanulnivalok.
A kockafejű gyerekek kiemelkedőek matekból. Per definitionem. A tanítónéni volt nagyon alacsony színvonalú. Az én gyerekem más iskolákból is járt matekversenyekre. Meg tudta oldani a feladatokat. Ez nem azt jelenti, hogy Ő lett az első (messze nem), csak azt, hogy hozzá tudott szagolni, nem adta fel azon a szinten, hogy nem is érti, hogy miről szól a példa. Nagyon kártékonynak tartom az osztályozást több szempontból is, de amikor még csak teljesítmény sem áll mögötte, az már egyenesen siralmas. Csak gyűjtötte az ötösöket, és közben halálra unta magát. Ez az iskola volt a mélypont...
Igazi szuperzseni gyerek nagyon kevés van, biztosan sokkal-sokkal kevesebb, mint ahányan unatkoznak a waldorfban. Ez ugyanis nem egyedi jelenség.
szerintem egy teljes embernek az érdeklődése sem kizárólagos.
Természetesen nem. De olyan iskola nincs is, ahol ilyesmit kiszolgálnának (merthogy mindenhol tanítanak mindent). Egyszerűen arról van szó, hogy ha egy gyereknek x érdeklődése van, akkor célszerű arrafele orientálódni szerintem, nem pedig a szöges ellentét irányában. Ennyi.
valoszinuleg azert is vezettek be az 5 eves atlagok mereset. egyebkent, szerintem az lenne az alap, hogy a szuloket ezekrol a trendekrol folyamatosan tajekoztatjak. en spec ezt erosen hianyolom. tudom, florg, kezdemenyezzem az iskolaban :)
És ráadásul esetleg még (ilyen is volt) osztályelsőként képtelen a kerületi matekverseny feladatait megoldani!)
Mi ezzel a probléma? Attól, hogy valaki osztályelső (értsd: mindenből ötös), még nem jelenti azt, hogy matekból kiemelkedő. Márpedig a matekverseny azoknak való, a szimpla ötös osztályzat még nem jelent rá belépőt.
Ha a gyereked szuperzseni, akkor nehezen fogsz neki olyan iskolát találni, amiben soha nem unatkozik. (Alternatíva: szuperzseniképző, magántanulói státusz -- így lehet szuperantiszociális embereket kinevelni.)
A világnézetünk különbözik: szerintem egy teljes embernek az érdeklődése sem kizárólagos. A kockafejű gyerek számára különösen nagy terápiás jelentősége van annak, hogy valamely önkifejezési formát találjon magának, amelynek segítségével levezetheti a megfeszített intellektuális tevékenység során szerzett feszültségét. (Nem arról beszélek, hogy legyen előadóművész.)
Mert tudod, nálunk nem az az egyetlen szempont, hogy a gyerek bizonyítványa ötösökkel legyen tele. Miközben iszonyúan rosszul érzi magát. ( És ráadásul esetleg még (ilyen is volt) osztályelsőként képtelen a kerületi matekverseny feladatait megoldani!)
Kicsit igazságtalan a magyar Waldorf iskolákat összevetni patinás gimnáziumokkal. Nem véletlen, hogy az 5 adat olyan nagy hullámzást mutat. Az iskolának meglehetősen mostoha körülményeken kellett átvergődnie, és az első évfolyamokban kiugróan magas volt azoknak a gyerekeknek az aránya, akiket azért vittek a Waldorfba, mert más iskolákban nem bizonyultak teljesítőképesnek. Szóval kiugróan magas volt a tanulási zavarokkal kűzdő, emiatt már komoly iskolai kudarcokat elszevedett gyerek aránya. Én német adatokat hallottam eredetileg, de sajnos nem emlékszem a pontos számokra (akkor még nálunk nem is volt kifutó osztálya a Waldorfnak).
Egyrészt azért, mert szerintem igenis érdemes a kockafején kicsit gömbölyíteni, mert attól lesz boldog, kiegyensúlyozott.
No, hát én pont ebben nem vagyok biztos. Mivelhogy szerintem nincs semmi összefüggés az érdeklődési terület illetve a boldogság között. Pontosabban annyi van, hogy ha erőltetjük a művészeti képzést egy kockafejű gyerek esetén, akinek se tehetsége, se affinitása nincs a dologhoz, akkor biztosan minden lesz belőle, csak boldog ember nem. Azt pedig szintén nem tartom jó dolognak, ha egy gyerek unatkozik az iskolában, sőt.
Azért, ahogy így átgondoltam ezt a "bárki be tud jutni az egyetemre" szövegemet, annyit még szükségét érzek hozzátenni, hogy természetesen hozzáértendő, hogy "aki AKAR". Mondjuk, úgy gondolnám, hogy ez magától értetődik, de ha már csúsztatással vagyok megvádolva, akkor pontosítsunk: természetesen nem hiszem, hogy egy teljesen passzív, minden ambíció nélküli ember, akinek az érettségi bizonyítványa kettesekkel van tele, az be fog jutni bármely egyetemre, hacsak nem a (nagyon) fizetős kategóriában. Természetesen most is le kell tudni tenni valamit az asztalra. Én jeles tanuló voltam, jelesre érettségizem egy elsőosztályú versenyistállóban. Az osztályátlag jóval négyes felett volt, tehát nem lógtam ki a sorból. Az osztálynak kb. az 50 %-a jutott be elsőre az egyetemre, én pl. nem. Meg lehet nézni, most milyenek a felvételi arányok egy harmadrangú gimnáziumból. (Borítékolom: jobbak.) Jelen pillanatban az is bejut az egyetemre, akinek inkább egy tisztességes szakmát kellene tanulnia, mert az jobban megfelelne az érdeklődésének, felkészültségének, elméleti kérdésekben való elmélyülésre való hajlandóságának. Csak azért megy az egyetemre, mert a szülei azt hiszik, hogy diploma nélkül nem lehet boldogulni. (Közben meg nem lehet találni egy normális vízvezetékszerelőt, és súlyos értelmiségi-pályakezdő-munkanélküliség van.) A környezetemben egyetlen frissen érettségizett sincsen, akit ne vettek volna fel elsőre az egyetemre, pedig a gyerekeim életkorából adódóan ismerek jópár ilyenkorú gyerekeket nevelő családot.
Kedves Iricc! A legnagyobbikkal próbálkoztunk más alternatív iskolákkal is. Volt köztük egész jó is, de a Waldorffal az sem állta meg az összehasonlításunkat (a saját szempontjaink szerint -- különben nagyon színvonalas iskola volt, ha azt tekintjük, hogy milyen könnyen át lehetett onnan menni színvonalas állami iskolákba a tanulmányi eredmény romlása nélkül). A Montessoriról csak kósza híreket hallottam. Azok nem voltak kedvezők. (Nem mintha ez bármit is jelentene, mert az alternatív iskolákat sokan nagyon szeretik becsmérelni.) A közelünkben nincs Montessori, úgyhogy nem jártunk utána. (Azért négy gyereket elég komoly logisztikai feladat eljuttatni már három oktatási intézménybe is -- a legkisebb még óvodás --, úgyhogy bevallom, nem volt olyan ambíciónk, hogy mindenáron másik iskolába vigyük, csak mert más, mint a testvére -- a Waldorfban sok-sok különböző gyerek között megfér néhány kockafejű is -- arról nem is beszélve, hogy a Waldorf mellett addigra olyan határozottan elköteleztük magunkat merő lelkesedésből, és annyira elegünk volt a legidősebbel végigjárt iskolákkal szerzett rossz tapasztalatokból, hogy már eszünk ágában sem volt "a nyertes lovat lecserélni".)
Egyébként meg természetesen nem mindenre biztosíték a név, sokaktól hallom, hogy nagy minőségi és karakter-különbségek lehetnek waldorf és waldorf között is -- gondolom montessori és monttessori között is --, ez már csak így szokott lenni...
ha teged megnyugtatott, akkor teljesen rendben is van.
en ha ilyen adatokat keresek, akkor ezt nezem meg, mert ez az, ami a legtobb felekeppen nezi a kozepiskolak kimeno eredmenyeit. de pl. a felvettek aranyat nezve: atlag Waldorf-Iskola Budapest II. 23,3 46,2 73,9 36,0 44,4 43,5
ketsegtelen, ez messze jobb, mint a
Montessori Oktatási Centrum Budapest XXI. 14,3 0,0 50,0 4,4 20,0 11,5
es tegyuk azt hozza, hogy ezekbe az iskolakba zomeben ertelmisegi csaladok jaratjak a gyerekeiket, akik kozott, a statisztikakonyvek szerint lenyegesen magasabb a felsooktatasba felvettek aranya. es nem tudom, hogy mi jelent szamodra a normalis gimnazium, de inkabb 80%.
sajnos, a keves mintaszam miatt olyan osszehasonlitasok, hogy pontosan mit jelent a felsooktatasi intezmeny, a w iskola nem kerult be, de az is tudhato, hogy a nyelvvizsga aranyok is alatt vannak az atlagnak.
nem mondom persze, hogy egy gimanziumot vegzett embernek feltetlenul felsooktatasi intezmenybe kell kerulnie, de abban azert egyeterthetunk, hogy egy gimnaziumi erettsegi onmagaban nem sokat er.
Átlagos gyerek pedig csak a statisztikakönyvekben van. Szerintem.
Ha pedig arra vagy kiváncsi, hogy milyenek a felvételi arányok a waldorfban érettségizett gyerekek között, hasraütésszerűen csak annyit tudok mondani, hogy hasonlóak, mint bármely normális gimnáziumban. Sajnos a pontos számokra nem emlékszem -- csak arra, hogy számomra teljesen megnyugtatónak hatottak.