Keresés

Részletes keresés

balsa02 Creative Commons License 2014.12.07 0 0 7633

mert az AC motor hatásfoka a névleges fordulatszám alatt csökken, 30% alatt elég meredeken.

Előzmény: Karger (7632)
Karger Creative Commons License 2014.12.07 0 0 7632

Aha!! Értem.

 

Akkor miért is jobb az ec?

Előzmény: balsa02 (7631)
balsa02 Creative Commons License 2014.12.07 0 0 7631

Az EC motor nem egyenáramú, bár szerkezetileg közel áll egy elektromosan kommutált DC-hez.

Előzmény: Karger (7630)
Karger Creative Commons License 2014.12.07 0 0 7630

Sziasztok!

 

Kérlek segítsetek nekem kiigazodni a hővisszanyerős gépekkel kapcsolatban .

Nem értem hogy miért jobb az a gép ami egyenáramú ventivel van szerelve, ahoz képest ami válltóáramú-val.

Ezt a gépet néztem ki:

VENTS VUT 300 V/H MINI 

maximális teljesítményfelvétel: 2x58W

 

Vagy ugyan ez egyenáramú ventivel és kissé drágábban

VENTS VUT 300 V/H Mini EC 

maximális teljesítményfelvétel: 2x105W

Ez a gép drágább, és többet is fogyaszt: tudom hogy az egyenáramú motorok annyit fogyasztanak amilyen teljesítményen használják, de mennyit fogyaszt a trafó a mi az egyenáramot csinálja?

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.12.07 0 0 7629

Itt egy érdekes (angol nyelvű) olvasmány ezzel kapcsolatban:

http://www.hanyang.ac.kr/user/WeeklyUserList.action?command=print_view&work=pdf&weeklyId=2013-07-2-k

érdekes,  hogy víztaszító felület esetén kicsit rosszabb a hőcserélő hőátadása.

 

Lehet, hogy a hidrofób bevonat annyit/többet ront a hatásfokon, mint amennyit nyerhetünk azon, hogy így nulla alá is leengedhetjük a kilépő levegőt, 

egy okkal több, hogy elégedjünk meg azzal, hogy a kilépő hőmérsékletet a fagyhatár alá lehűtő időjárás esetén ne akarjuk mindenáron kipréselni/visszanyerni az utolsó gramm hőt is :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (7628)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.12.05 0 0 7628

"Tehát, még a gravitáció és egy alap légáramlat sem elég hogy legyőzze a kapilláris effektust."

 

Vannak olyan hőcserélők, amelyeknek a kifelé iránya víztaszító (hidrofób) réteggel van bevonva.

Nemrég írtam itt egy csoda-anyagról (nem vizesedő felület, nem sárosodó bakancs és társai), szerintem olyasmivel kellene minden hőcserélő kifelé irányát kezelni

és akkor talán még a levegő segítsége nélkül is "kigurulnának" a kondenzálódott vízcseppek (talán már egész kis korukban).

Előzmény: Törölt nick (7625)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.12.05 0 0 7627

A hűlő levegőből kicsapódó vízcseppeket a gravitáció lefelé mozgatná, a kifelé haladó levegő meg éppen ellenkezőleg, felfelé próbálja emelni őket.

A nagyon vékony légcsatornájú hőcserélők esetén nem túl jó, ha a víznek a légárammal szembe kellene folynia, mert abból csak harc lesz (meg keresztmetszet-szűkülés, meg ventilátor-erőlködés).

A "kondenzvíz a meleg irányába haladjon" elv egy hatékony hatásfoknövelő- és fagyvédelem, de csak az olyan hőcserélőknél alkalmazható jól, amelyekben van elég hely az egymással szembe haladó levegő és vízcseppek számára. Ezek szerint a Recair csatornái túl szűkek ehhez.

 

A nagyon szűk kimenő csatornás hőcserélőknél szerintem a kondenzvíznek mindig kifelé, a hideg irányába kell folynia és onnan kell elvezetni. Ez viszont jóhideg időben fagyveszélyes játék, következzék néhány megoldás a lefagyás megelőzésére:

1. használj vacak hőcserélőt, amely annyira szar hatásfokú, hogy talán még -15 fokos bejövő levegővel sem képes fagypont alá hűteni a kilépő levegőt (ezért nincs fagyvédelem pl az olcsó kínai rekuperátorokban: soha nincs szükség rá :)

2: gondoskodj arról hogy a hőcserélő leghidegebb pontja (és a kondenzvíz tálca) sose legyen fagypont alatt (erre számos trükk létezik). Ez persze azt jelenti, hogy nagy hidegek esetén romlik a hővisszanyerés hatásfoka (mert a hőn-tartás miatt le kell mondanunk a visszanyerhető hőenergia egy kis részéről), de a fűtési szezonból oly kevés a mínusz 2-4 fok alatti idő, hogy ez nem olyan nagy áldozat szerintem.

 

A nagyobb Recair hőcserélők tulajdonosai az első lehetőségről (a szar hatásfokról) sajnos már lemaradtak :) nekik a második módszert tudom javasolni:

- kifelé haladó légcsatorna kifelé lejtsen (hogy a levegő tolja a vizet maga előtt)

- és a hőcserélő legkülső pontja (plusz csepptálca) soha, még mínusz húsz fokos bejövő levegő esetén se hűlhessen fagypont fok alá (hőérzékelő + automatikus fűtési trükkök valamelyike).

 

Egyes profi gyárak meg merik engedni maguknak azt a játékot, hogy nem fagyponti hőmérsékletet mérnek, hanem nyomásesést, tehát amikor a megvastagodó jég elkezdi lefojtani a kilépő légáramot, csak akkor avatkozik közbe a leolvasztás. Ezzel a trükkel néha le lehet engedni pár fokkal nulla alá is a kilépő levegőt, amivel egy picivel növekszik az éves hatásfok, de szerintem kár erre extra energiát áldozni (lásd -5 fok alatti órák száma a 4500-4800 órányi fűtési szezonban)

Előzmény: Kurrens (7621)
Kurrens Creative Commons License 2014.12.05 0 0 7626

Akkor most nem látom, melyik lenne a jobb konfiguráció. Az én esetemben időnként ki kell kapcsolni (megoldható),

Hellrot esetében meg maxra kell kapcsolni időnként. A kondenzvíz elvileg folyamatosan jön ki, a levegő elég száraz a házban.

Törölt nick Creative Commons License 2014.12.05 0 0 7625

Az én gyári szellőztetőmben lefelé áramlik a hülő levegő. Pont akkor szokottt pár deci kifolyni, ha maximumra kapcsolom. Tehát, még a gravitáció és egy alap légáramlat sem elég hogy legyőzze a kapilláris effektust.

 

Egyszer már volt erről szó, hogy kifelyezetten érdemes a szellőztetőt pár óránként, akár másodpercekre maxra venni, hogy ezt a vizet kihajtsa. Jelentősen csökkenti az aktív felületet, így a hőcserélő hatásfokát.

Előzmény: Kurrens (7621)
halaloszto Creative Commons License 2014.12.05 0 0 7624

ha lefele menne benne a lakaslevego, akkor fent lenne meleg, lent lenne mar lehulve es pekk eseten odafagyna a viz. pont azert javasoltak hogy felfele menjen a levego hogy a viz a meleg felen gyuljon ossze. amig aramlik, ellentart a lefele torekvo viznek, amikor megall akkor meg leesik a viz. ugysem megy egyfolytaban, nem? 

 

Vajk

Előzmény: Kurrens (7621)
zsebacsi88 Creative Commons License 2014.12.05 0 0 7623

otletem nincs a problemara, de erdekelne, hogyan valositottad meg! tennel fel kepeket? kozben is folyik ki folyamatosan a kondenzviz?

Előzmény: Kurrens (7621)
pajaca Creative Commons License 2014.12.05 0 0 7622

Nincs valakinek kölcsönbe egy Co2 érzékelője? Megnézném a levegő minőségét otthon.

Budapest környékén ha lehet....

Meghálálom :)

Kurrens Creative Commons License 2014.12.05 0 0 7621

Sziasztok!

 

Kész lett a rekuperátorom két héttel ezelőtt. Recair RS 160 van benne olyan konfigurációban, hogy a belső csövek függőlegesen állnak,

a házból jövő levegő alulról megy be, a kinti levegő pedig felülről (valamelyik brossúrában az állt, hogy így a legkisebb a fagyásveszély).

Az a jelenség áll fenn, hogy amikor kikapcsolom, nagy mennyiségű víz kezd kifolyni a hőlégcserélőből (hallom) és kifolyik a drain csövön.

Ez normális, hogy megáll benne a kondenzvíz? Ha nem, érdemes lenne megfordítani az egész konfigurációt?

Így pont a szívás irányába vinné a gravitáció a vízet. Esetleg el is tudom fektetni, hogy vízszintesen álljanak a csövek.  

zsebacsi88 Creative Commons License 2014.12.04 0 0 7620

az arduino ugye alapbol 0-rol inditja az orajat, amikor elinditod.

az RTC-re pusztan annyi szuksegem lenne, hogy ha loggolni szeretnek, akkor tudjam a pontos idot halozat nelkul is.

mivel ilyen szintu loggolast egyelore nem keszitek, ahhoz, hogy "20 masodpercenkent" fusson egy ciklus a belso ido szerintem indifferens.

 

de mivel a polcon van az RTC, fel fogom rakni egyszer azt is:)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (7617)
zsebacsi88 Creative Commons License 2014.12.04 0 0 7619

koszonom! 2009 ota "epul", azota mar sokmindent en is megvaltoztattam az eredeti elkepzeles ota.

 

Előzmény: monos26 (7618)
monos26 Creative Commons License 2014.12.04 0 0 7618

Ahogy utánanézegettem nem olcsó dolog összességében,de ha mindjárt ezzel kezdtem volna a meglévő vezérlés helyett az lett volna az igazi.Persze ilyet összerakni már emeltebb szintű hozzáértést igényel de úgy látom megéri a fáradságot.Gratulálok hozzá,remek munka!

Előzmény: zsebacsi88 (7616)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.12.04 0 0 7617

Na az ilyesmi ellen is jó lehet, ha van a rendszerben egy RTC modul.

Előzmény: zsebacsi88 (7614)
zsebacsi88 Creative Commons License 2014.12.04 0 0 7616

ez szinte teljes egeszeben sajat fejlesztes.

egy routerstation pro routeren fut openwrt, amihez egy mezei 1-wire usb adapter van csatalkoztatva.

DS1820-as szenzorokkal merem a homersekletet es DS2408-as chipekkel kapcsolom az eszkozoket.

arduinohoz kaphato 8 csatornas SSR kartyakat vezerelek veluk.

a szoftver php + sqlite alapu, teljesen sajat fejlesztes:) te mar csak a grafikus megjelenito feluletet latod. hat roviden ennyi.

gyakorlatilag barmilyen USBs, openwrt-t futtato eszkozre atrakhato.

update: bocsanat, mar nem routerstation pro a lelke, hanem egy ALix router alaplap!

 

ezen kivul a hazban van meg ket onalloan mukodo Arduino Mega, ami etherneten keresztul cserel adatokat a hazvezerlessel.

 

nem a legrobosztusabb megoldas a DS2408, de eddig kop kop nem volt vele gond.

 

jelenleg a kazant/hazfutest, illetve a napkollektort, medencet vezerli a rendszer. de ra akarom kotni az elektromos redonyoket es az ontozo vezerlest is, ha majd kesz lesz.

 

az arduinok az apritek egetot es a szellozo rendszert vezerlik.

Előzmény: monos26 (7615)
monos26 Creative Commons License 2014.12.04 0 0 7615

Üdv!

Nagyon tetszik ez a i-house kontroll.Megtudhatnám milyen eszközök szükségesek

ehhez?Vagy esetleg egy link ahol lehetne informálódni róla.

Köszönöm!

Előzmény: zsebacsi88 (7614)
zsebacsi88 Creative Commons License 2014.12.04 0 0 7614

:)))))  jo, majd szamolok vele SETI-t :D

amugy a Timer-t nem birja valamiert. ha ket ciklikus futtatast rakok be, akkor megbolondul.

 

egyszer mar belefutottam ebbe a problemaba, de akkor irtam sajat idozito rutint

de ez mar nem kimondottan a temaba vago:D

Előzmény: Mekk Elek ezermester (7613)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.12.04 0 0 7613

"és a jó melegben nem fagy le a szoftver"

 

Egyszer el kelet magyaráznom valakinek (hűtés gondok voltak), 

hogy pont a túl meleg miatt fagy le a szoftvere :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (7611)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.12.04 0 0 7612

"elvileg most van egy CO2 erzekelom"

 

Úgy gondolom, hogy (egyenletes eloszlású átszellőztetés esetén) kb 1000 ppm kilépő CO2 alatt elég, ha csak alapjáraton megy a légcsere (mondjuk 30-50 m3/h),

kivéve persze, ha túl nagy a páratermelés a lakásban (házba belépő és kilépő abszolút páratartalom különbsége)

Előzmény: zsebacsi88 (7610)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.12.04 0 0 7611

"most talan megoldodott a lefagyas gond."

 

Csinálj a szoftverbe egy végtelen hurkot, ami kitölti a holtidőt,

ez majd jól felmelegíti a processzort,

ettől megemelkedik a hőmérséklet a dobozban

és a jó melegben nem fagy le a szoftver :)))))

Előzmény: zsebacsi88 (7609)
zsebacsi88 Creative Commons License 2014.12.03 0 0 7610

utobbi szam ugye egy teregeteskor csalhat rendesen, de iranyadonak jo lehet.

 

elvileg most van egy CO2 erzekelom, amitol sokat varok, de meg nem probaltam ki elesben. ha ez megtortent beszamolok a tapasztalatokrol

Előzmény: Mekk Elek ezermester (7606)
zsebacsi88 Creative Commons License 2014.12.03 0 0 7609

ugy ertem a "sok"at, hogy nem tudok ennyit rarakni mert akkor nem lesz helyem mar semminek:)

de egy 5-10 centi az realis cel.

 

frissitettem egy libraryt arduinon, most talan megoldodott a lefagyas gond.

beraktam egy harmatpont szamitast es a fagyvedelmet is a kodba:)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (7607)
sur5al Creative Commons License 2014.12.02 0 0 7608

Nagyon küzdesz vele.:D Nem kell elmagyaráznod a termodinamika törvényeit és az ezeket használó hűtőgépek működési elvét. Valamennyire azért képben vagyok. Nem ez volt a kérdés. Csak annyit jegyeztem meg, hogy a hőenergia hőmérséklete ill. annak eltolása egy pongyola fogalmazás és nem helyes. A hőenergiának nincs hőmérséklete.

 

"A hő és a hőmérséklet

Miben különbözik és mi kapcsolja össze a hő és a hőmérséklet fogalmát? A hő mértékegysége az energiához és a munkához hasonlóan a joule (J). Világosan látszik, hogy a hő és a hőmérséklet különböző fogalmak. A hőközlés folyamatot ír le, a hőmérséklet állapotot jellemez, mértékegységeik különbözőek. A hőmennyiséget nem magával a hőmérséklettel, hanem a hőmérséklet megváltozásával lehet kapcsolatba hozni." Forrás.

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (7597)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.12.02 0 0 7607

"20 centi kicsit sok,"

 

Egy frászt sok.

a 22 fokos lakáslevegőt 20 centi gyapottal véded a hidegtől,

az ugyanolyan hőmérsékletű távozó levegőt a csőben meg csak 2 centivel?

Amíg a használt levegő ki nem jött a hőcserélőből, addig annak minden tized fokára úgy vigyázz, mint a hímes tojásra :)

nemá a padlást fűccsed drága pézé...

Előzmény: zsebacsi88 (7605)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.12.02 0 0 7606

"alapvetoen a paratartalmat figyeli, arra mar ugrik."

 

A kilépő páratartalom önmagában még nem hordoz elegendő információt arról, hogy éppen hányan vannak a lakásban (és vannak-e egyáltalán), hiszen már a házba bemenő levegő páratartalma is igen durván ingadozhat, ami ingadozás megjelenik a kimeneten is (persze eltolva a más hőmérséklet miatt).

Szerintem a ház aktuális "ember-forgalmának" detektálásához

- vagy kilépő CO2 szintet figyelsz (ez a legjobb, de a jó co2 érzékelők marha drágák)

- vagy a belépő és a kilépő abszolút páratartalom (gramm per köbméter) különbségét méred/számolod.

Előzmény: zsebacsi88 (7605)
zsebacsi88 Creative Commons License 2014.12.02 0 0 7605

>- folyamatos harmatpont számítás a hőcserélőből kilépő levegőnél (hőmérséklet + páratartalom) plusz fagyveszély jelzés (és beavatkozás, mondjuk a két ventilátor fordulatszámának eltolásával)

ezt ajanlja a manual is. tervben.

 

>- folyamatos harmatpont számítás a fürdőszobából kilépő levegőnél (automatikus turbó üzemmód a fürdés és a ruhaszárítás idejére)

alapvetoen a paratartalmat figyeli, arra mar ugrik. 

 

>- pártartalom figyelés a konyhai elszívóban (főzés idejére automatikusan megemelt légáram)

konyhai elszivo kulon van, nem is tervezem bekotni. Lesz a konyhaban is elszivasi pont, de a fozohelytol tavolabb.

 

>- külvilágból bemenő és lakásból távozó levegő abszolút páratartalmak mérése/számítása: ha nincs/kicsi a különbség, akkor épp nincs otthon senki, ezért a szellőztetés fordulatszáma visszalassulhat "alapjáratra",

CO2 szintet gondoltam figyelni ebbol a celbol, de ez is jo otlet.

 

>- kilépő levegőbe továbbá: füstérzékelő és széndioxid szint érzékelő.

CO2 tervben, fustot elvileg mernek az MQ4 szenzorok.

 

>"Elvileg 21-22 fokos a lakas, ezt o 18C-nak erzi. kb 4 metert halad az 5C-os padlason a 200as csoben."

 >Ha az a cső nincs / szarul van hőszigetelve, akkor simán veszíthetsz ennyit 4 méteren.

>meleg kilépőre 20 centi üveggyapot a minimum.

a sima 2 centis uveggyapot van rajta, ami a sonoflexen a hangszigeteles. 20 centi kicsit sok, de megteszem ami tolem telik:)

 

a hazban 2 arduino van, az egyik egy apritek egetot kezel a masik a szellozot, de mindkettot osszefogja egy openwrt-s Router, ami az "agy, o csinalja a webes feluletet.

emailt kapok rola, ha gond van:)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (7603)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2014.12.02 0 0 7604

Ha fut valahol a házban egy másik ardiuno is, akkor mindkettőre tegyél egy-egy watchdog funkciót és egymást figyeljék folyamatosan. Kijelzés pl kis csipogóval az éjjeliszekrényen :)

Előzmény: zsebacsi88 (7601)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!