Érdekes Emerson munkássága. Miután 1970-től kiegészítette a hangszereelését, eleinte még egész jó arányban voltak az orgona hangjához, ámbár épp a Hammond miatt a kedvencem a The Nice korszaka.
A Modular Moog 3C, a Clavinet D, meg hát a zongora hangban, dinamikában méltó partnere volt a Hammondnak. Ehhez képest az a korai Yamaha szinti (legyen bármekkora méretben, árban) szerintem nem partner a megszokott hangzásban. Hangszert váltott, de stílust nem, ezért ezen szintis számaiból kikacsint a hard-prog-rock mester. Azért kedvelem a két 1981-es lemezét is, különlegesek.
Akár játszhatná Hammondon is szinte valamennyi számot. Egyen még énekel is! Van másik érdekesség, ide off. Használja a Fairlight szintetizátor-samplert.
A Works lemezek meg ismerten korábban elengedett, lemezre nem beszerkesztett nóták. Végülis... érthető a korábbi döntésük :-)
Amúgy én is egyből jazzre gondoltam a "klasszikus" hallatán. És persze nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni az interjúból, ezért is indítottam azzal, hogy "lehet". Érdekes az interjú mindenképp.
Az ízlésficam / kézprobléma dolgot kicsit kibontva, én kimondottan arra értettem, ahogy későbbi koncerteken a megszokott "eredeti" Hammondot szintire cserélte. Pölö: https://youtu.be/cxSgeQe36do?t=3342. Semmiképp sem a Fanfare-re céloztam (a "nagy Yamaha" feltételezem, erre vonatkozott), ami, noha engem jórészt hidegen hagy, érdekes muzsika és az utolsó nagy dobása volt az ELP-nek.
Akárhogy is nézzük az innovációt, szerintem a remek Brain Salad Surgery és több mint 3 év szünet után bitang nagy csalódás lehetett bármely ELP-rajongónak rátenni a tűt a Works bakelitre, egyebek mellett azért is, mert egy hangnyi Hammond nem szólal meg rajta.
Köszönöm a linket, de a hirdetést nem tudtam megnézni, mert a nejem fb.-ja nem csoporttag. Nem tudod mennyiért árulja? Akár privátban is írhatod. Köszönöm előre is!
Köszönöm a linket, de a hirdetést nem tudtam megnézni, mert a nejem fb.-ja nem csoporttag. Nem tudod mennyiért árulja? Akár privátban is írhatod. Köszönöm előre is!
....nehány gondolat azér' !!....zene-"királyok" -at is nem árt óvatosan érelmezni, csakúgy mint a politikusokat -ha a sajtónak nyilatkoznak!- a szószerinti értelmezés is felületes lehet: - pl. "..."Unless you're playing in a classical style on the organ..." ezalatt szerinem nem csak azt kell érteni, hogy valaki Bachot v. más klasszikuokat játszik, hanem a "klasszikus" hangszerkezelésről van szó, alapesetben, ahol a (szóló!_)-zene stabilan el van osztva felső, alsó és bassmanuál állandó használatával. Ilyen "klasszikus" elrendezésben játszottak klasszikus templomi orgona zenét, de modern (szórakoztató v. éppen jazz zenét, opera v. szinfoniikus átiratokat, show-szimpadi zenét (amerikai mozi-orgona!!)-etc. etc. is -és ezt tanították az összes Hammond, Yamaha, stb. orgonaiskolákban ( a mai napig is)...és egyáltalán, a Hammond orgona erre volt kitalálva...az aztán későbbi speciális fejlemény, hogy jazz, de főleg rock-pop orgonisták (zenekarban!!) már ennek a fegyvertárnak csak RÉSZÉT használják ki,, ami aztán EZEKBEN a stílusokban új hagyománnyá vált - más kérdés. Itt aztán sokszor tipikusan helytálló, hogy a balkéz és pedál technikailag más, leszűkült szerepet tölt be, ha egyálalán, és ERRE feltétlenül vonatkozik és igaz az, hogy: (elmondja..!).." t is not as challenging as playing the piano.." !!
..."Sosem értettem, Emerson miért hanyagolta....stb.." -hát én személyesen, bevellom, nem voltam nagyon E. rajongó, de el kell ismernem hogy nagy kaliberő és
INNOVATÍV zenész volt, és zongorista múlttal is ugyancsak érette a Hammondot, és a karrierje úgy hozta -mint sok más zenésznél- hogy "védjegye" lett - nagyközönség számára! ( abban a korban semmi más hangszer nem pótolhatta nála volna a Hammondot, ami ráadásul mindenütt kéznél volt!- de miért akarjuk beskaulyázni "autentikus" Hammond-fan szemmel?! -és lekritizálni a nyitását más soundok felé is?!! - épp az (is ) tette naggyá hogy nem ragadt meg a "védjegynél" (mint sajnos sok más "beérkezett" sztármuzsikus!) -és NEM a kézproblémája miatt!..."le-izlésficamozni" mert pl. a nagy Yamahához nyúlt! az a hangszer (meg a Moogok) olyat is tud, amit semmilyen Hammond...talán vékonyan szól nála?-nyilván épp az teteszett neki -vagy talán kritizáljuk Joeyt amiért a Hammond -koncertjén felkap egy vékonyhangú tűszordínós trombitát és szólózik egyet rajta?
..."trendi"?? -akkoriban már a szinti volt valóban világszerte a (valóban forradalmi) trend, amiből nehéz volt kimaradni, lényegesen nagyobb törénelmi és mennyiségi szerepet kivivva magánának mint az "autentikus" hammondozás...( még Oscar Petersonról sem áallotta a saját menedzsere azt a "kacsát" terjeszteni nyilvánosan, hogy Oscar lázasan dolgozik egy új lemezen, kimondottan szintkkel!!) ..és ha valaki aktivan és KREATÍVEN részt benne, (többnyire a saját költségén!-ez is kiderül az interjúból...) ..-ez nálam több mint divatos vagy karrierista trendiség!... Hogy: "Lehet, annyira nem is szerette a Hammondot..." lehetetlen! ...úgy játszani egy hengszeren, amit nem szeret az ember.!..-csak nyilván nem úgy gondolta hogy örökké Hammondba zárva az egyetlen út a zenei üdvösségbe! (és mellékesen nem átallot nekilátni zongoraversenyket is írni és előadni őket...ettől sem lett kisebb Hammondista IS!)
Elég vékonyka, steril orgonahangzást rakott oda Geoff Downes, nem a Jon Lord-félét. Mondjuk a sok gitár között érthető, hogy a magas frekvenciákban talált helyet magának, s kihúzta a felső drawbarokat is.
Sosem értettem, Emerson miért hanyagolta a '77-es Works-szal kezdődően a Hammondot. Akármekkora Moog-pionír volt, mégiscsak a kattogó Hammond-sound volt a védjegye, hangzásának a legmeghatározóbb eleme. Későbbi ELP koncerteken számos klasszikusból (Pictures, Knife Edge) száműzte az orgonát kevésbé karakteres, olykor "olcsó" szintihangok javára. Enyhe ízlésficam. Lehet, próbált trendi maradni. Lehet, szintin jobban tudta palástolni a kézproblémáit. Lehet, annyira nem is szerette a Hammondot. Mindenesetre ebben az interjúban elmondja, hogy a zongorához képest korlátolt, kevesebb kihívással járó hangszer, ahol a bal kezével nagyon nincs mit kezdenie: https://elparchive.com/other/77keyboard.pdf - 24. oldal, második kérdés.
Most látom amúgy, hogy 2010-ben is összeálltak egy hasonló projektre, immár Jon Lorddal. Szakmai titkok is elhangzanak, úgymint hogy lehet wah-wah-ra használni a preset billentyűkket. :) https://youtu.be/GhsOCUVHGjs?t=1274
Volt szó egy-két alkalommal itt a fórumon Nord C2D-hez valami modról/hackről. Erről azonban nem találtam bővebb információt. Van esetleg itt valaki aki többet tud erről, illetve hogy pontosan mit fed ez a módosítás, mivel jár?
Köszönöm szépen a segítséget :)
U.i: Kis kutatás után azt megoldottam, hogy a C2 MIDI Out-on küld ki velocity-t, de az orgona marad a felső triggerponton közben. Ez egy egyszerű beállítás a menüben. Tehát lehetséges különösebb problémák nélkül másik hangszert vezérelni az orgona megtartása mellett.
A régebbieket jobban szeretem. Pl. 1978-ban a Láng MH-ban őket is felvette a Magyar Rádió kitűnő minőségben, nemcsak a P.Mobilt. Viszont belekerült pár ordas mellényúlás. Gakorlatilag egy rövidebb Taurus műsor.
Igen, akkor ez ugyanaz lesz (ugyanott vannak rajta sérülések - illetve az alsó manuálról most hiányzik egy fekete billentyű, valaki beletenyerelt azóta). Írta is a kiállításon, hogy XY tulajdona.
Vannak azért Fecónak jó Hammondos cuccai, a Zöld csillag mellett nagy kedvencem a Válaszra várva. S milyen tökös egy számba 4 Hammond-szólót préselni: https://www.youtube.com/watch?v=yDm5NGFPSuk. Ha ezt a vonalat tolta volna mindig, talán a legnagyobb magyar rock-Hammondos lehetett volna.
Volt alkalmam eljutni a Zene Házába a Nekünk írták a dalt! kiállításra. Volt egy tranzisztoros modell (B200?), mögötte, kicsit sután a sarokba eldugva egy Solid State Leslie. A fő attrakció Fecó gyönyörű és viseltes T200-asa volt (feltételezem, hogy ez az a T200-as). Fejhallgató is járt hozzá, amin a Taurus Zöld csillagának remekbeszabott orgonaszólója ment (https://youtu.be/JADo1EoMn2U?t=94). Ha 15x nem hallgattam végig, egyszer sem. Közben a szememmel futkorásztam az orgona girbe-gurba billentyűin és elképzeltem, ahogy Fecó két kézzel beletenyerel. Élmény volt a javából!
Ami még tetszett, hogy a zenekarok leírásainál nem száraz, lexikonból kiollózott szöveg volt, hanem tömör, frappánsan megfogalmazott vélemények, olykor kritikus hangnemet megütve (pl. Piramis - "mai füllel nehezen érthető, miért volt akkora felhajtás a zenekar körül.")
Igaz, valóban 5"-osak, meg van fölöttük 1-1 pici magas is. Volt 2101-esem. A helyszínen nagyon zörgött szegény. Valóban meglepő a mély mennyisége, de csak önmagához képest. Egy évig sem volt. Ezután váltottam a Motion Sound KBR-3D nagyon hasonló féllezlire. Hatalmas volt a különbség a Motion javára. Azt használtam vagy 15 évet, míg nem vettem 4 éve a Legend Live-ot és az Alto Ts-312-t. Ámbár újabban már nem viszek alapot. Monó jack kimenet - stage box - kontrolládák. Bevált. Jövő csütörtökön is ugyanígy, szokás szerint.
Az igazi tölcsér alatt két 5cm-es hangszóró felelt a mélyért.
Bocs, hogy megint helyesbítek, de a mélysugárzók nem 5 cm-esek, hanem 5"-osak, azaz 12,7 cm-esek. Ezenk kívül van benne két 5,6 cm-es magassugárzó is, plusz a tölcséres magas: