erkölcs - felhívom a figyelmedet, hogy az erkölcs nem bibliai kategória. Koronként, területenként, közösségenként változik. Ami nálunk hétköznapi öltözet, úgy az USÁban a kurvák öltözködnek (cicanadrág, vagy kilógó bugyi, köldökig dekoltált felső). Svédországban az elfogadott beszélgetési távolság cca 40 cm-el kisebb, mint Ausztráliában. Ezért egy Svédországból odament csajt mindenki kurvának nézett, mert ami neki természetes kommunikációs távolság, az nekik már kihívó.
Ezzel szemben van a bibliai Igazság, ami örök. A biblia tudtommal nem ítéli el az alkoholivást. Ezt csak te (meg az ádventisták) magyarázod bele. Amit tilt, az a részegeskedés, ami már egy életforma. (kívül maradnak a részegesek, részegesekkel együtt se egyetek stb)
Adjátok a részegítő italt az elveszendőnek, és a bort a keseredett szívűeknek. Igyék, hogy felejtkezzék az ő szegénységéről, és az ő nyavalyájáról ne emlékezzék meg többé. (Péld 31/6-7) A keserű szívre mit ajánl Lemuél király? Mustot, mi? Attól lehet csak igazán elfelejtkezni.
Bementem az én kertembe, én húgom, jegyesem, szedem az én mirhámat, az én balzsamommal, eszem az én lépesmézemet az én mézemmel, iszom az én boromat az én tejemmel. Egyetek barátim, igyatok, és részegedjetek meg, szerelmesim! (Én 5/1) Mivel édesíti meg a szerelmesét? Mirha, balzsam, méz, bor. Részegedjen meg! Itt sem olvasom negatív kontextusban.
Persze ezzel nem állítom, hogy a részegség pozitív dolog. Nyilván van egy rahedli olyan hely, ahol elítéli és tiltja az Ige. De nem mindig és nem generálisan. Úgy tűnik, hogy a részegség önmagában értéksemleges. Amikor elmegy tőle az ész, akkor gonosz. Amikor megvidámul a szív, akkor nem gonosz. Ha csak nem itt is must van, de ez már nagyon eröltetett volna.
Tehát egyáltalán ne igyatok bort - rá se nézzetek. (Feltételezem, hogy erjedt italra gondoltál).
"Ne rúgjatok be, uralkodjatok magatokon és a boron."
Ezzel egyetértek.
"Élj egy KEVÉS borral"
És keverd vízzel. Ezt Pál mondja Timótheusnak. Attól függetlenül, hogy itt erjedt, vagy erjedetlen szőlőlét (oinos mindkettőt jelentheti) kell ezalatt érteni, Te egészségügyi, s nem élvezeti okoból iszod a bort - vízzel elegyítve - ...?
Vajon Pál az Írással szembemenve ajánlhatja-e egyik legkedvesebb munkatársának, a kegyes Timótheusnak, hogy igyon erjedt italt, noha az Írás még a nézésétől is óva int...?
"A gyomor betegsége esetén borra van szüksége. "
Csak és kizárólag erjedt borral lehet a gyomorbántalmakat gyógyítani ...?
"A vörös bort igyuk - csukott szemmel -, egyéb alkoholtartalmú italt fogyaszthatunk - nyitott szemmel is."
Nyitott szemmel is ihatod:))
"tehát itt Salamon az erjedetlen szőlőlé nézésének erkölcsi veszélyeire hívja fel figyelmünket."
Biológiai veszélyeire inkább (befosás)
"erjedetlen szőlőlé nézésének egészségügyi veszélyeire hívja fel figyelmünket."
Nem, itt a bor nézésének egészségügyi veszélyeire hív fel ( szemkárosító hatás:))
"Az Írás szelleme alapján Salamon itt a vörös bort az alkohol tartalmú italok gyűjtőfogalmaként használja"
Ez emberi okoskodás:(( ez marad a te hipotézised, adass ki egy bibliát nyugodtan a te értelmezésedben, és ott szerepelhet bor helyett "minden alkoholtartalmú ital:))
h.) Józanok legyetek a borfogyasztást illetően is. Ne rúgjatok be, uralkodjatok magatokon és a boron. Élj egy KEVÉS borral...
A gyomor betegsége esetén borra van szüksége. A benne lévő savtartalom segíti az emésztést. A mustban még nincs savtartalom. Azt inkább bélbántalmakra ajánlják. Nagymamámnak 20 évvel ezelőtt a doki heti egy palack egri vöröset írt elő. Környezetbarát, kellemes viselet, nincs benne az a sok műfranc, amivel a gyógyszerekben mérgeznek. Helyrejött a vérképe, és a gyomra is.
Persze ha valaki nem tud uralkodni a boron, annak valóban jobb a teljes tiltás.
Hogyan értelmezed Példabeszédek 23:31-35 szakaszt?
a.) Itt Salamon a vörös bor veszélyeire hívja fel figyelmünket, tehát a fehér bor, illetve egyéb alkohol tartalmú ital fogyasztását nem kifgoásolja.
b.) A vörös bort igyuk - csukott szemmel -, egyéb alkoholtartalmú italt fogyaszthatunk - nyitott szemmel is.
c.) A yayin (héber Ószövetség), illetve az oinos (görög LXX) szó erjedetlen szőlőlét is jelenthet, tehát itt Salamon az erjedetlen szőlőlé nézésének erkölcsi veszélyeire hívja fel figyelmünket.
d.) A yayin (héber Ószövetség), illetve az oinos (görög LXX) szó erjedetlen szőlőlét is jelenthet, tehát itt Salamon az erjedetlen szőlőlé fogyasztásának erkölcsi veszélyeire hívja fel figyelmünket.
e.) A yayin (héber Ószövetség), illetve az oinos (görög LXX) szó erjedetlen szőlőlét is jelenthet, tehát itt Salamon az erjedetlen szőlőlé nézésének egészségügyi veszélyeire hívja fel figyelmünket.
f.) A yayin (héber Ószövetség), illetve az oinos (görög LXX) szó erjedetlen szőlőlét is jelenthet, tehát itt Salamon az erjedetlen szőlőlé fogyasztásának egészségügyi veszélyeire hívja fel figyelmünket.
g.) Az Írás szelleme alapján Salamon itt a vörös bort az alkohol tartalmú italok gyűjtőfogalmaként használja, s erkölcsi szempontból kifogásolja, ezért óva int fogyasztásától.
Jó, ez egy vélemény. De nekem van egy kazalnyi könyvem, ami mind azt mongya, hogy bor. És van egy darab könyvem, ami szintén azt mondja. De ismét mondom, sajtószabadság van, simán kiadhacc olyan bibliát, ahol a neked nem tetsző helyeken mustnak fordítod a bort. Mellesleg nekem ais van néhány olyan hely, ami nem teszik. Ilyen például, hogy a lévitáknak kell adni a tizedet. Miért nem nekem? Vagy, hogy akit feleségül kértem, az köteles hozzám jönni és engem boldogítani mindvégig. Ki kéne adni egy bibliát ezekkel a változtatásokkal. Hallottam feminista bibliáról: "Mi Anyánk, ki vagy a mennyekben...."
Értem, tehát számodra előrébbvaló egy honlap írása, mint Isten Igéje; lehet, h másnak Isten Igéje előrébbvaló, mint egy honlap emberi okoskodása, erre nem gondoltál:((
Azért adta a bort, h nézzék vagy hogy igyák? Jézust vádolod, h szemben ment az Írással, Jézus vádol téged, h szembe mész az Írással, és mi Jézust követjük, nem Tafkót, tehát buktad:)) A ne nézd a bort pedig azt jelenti, h ne nézd a bort, a többi emberi okoskodás:))
1. Az alkohol fogyasztását az Írás erkölcsileg kifogásolja. Ha Jézus részeg embereknek adott volna még alkoholt, akkor még egy kocsamai szintet sem ért volna el (ittas embert nem szolgálunk ki).
2. Ám, ha színjózan embereknek adott is volna alkoholt, akkor szembe ment volna az Írással (ne nézd a bort).
3. Ha a ne "nézd a bort" elv szerint
a.) nem nézzük, hanem isszuk (csukott szemmel),
b.) fehér bort iszunk (csak a vöröset említi az Írás),
c.) fogyasztunk pálinkát (csak a - vörös - borról beszél Salamon),
DE azt észrevetted, hogy néhány nap alatt mekkorát fordult az érvrendszered? -az elején még arra hivatkoztál, hogy ha bort adott volna Jézus a részeg bandának, akkor rosszabb lenne egy világi kocsmárosnál. Ez ugyebár világi előírás, nincs ilyen passzus a bibliában. -utána jött a Sola Scriptura -aztán valamiféle külföldi honlapok, amiből egy kukkot sem értek, de biztosan úgy van -aztán amikor alkalmaztuk a Sola Scripturát, akkor mingyár jött a szellemi értelmezés -Amikor mi is a hagyományt kezdtük előhozni, akkor jöttél az ember rendelések elvetésével.
Most akkor Sola Scriptura, vagy Szellem? Emberi rendelések elfogadása, vagy elvetése? Legalább legyél konzekvens.
Semmi gond. Kihívnak valami bibliaszakértőt, aki elmagyarázza, hogy a sónak pontosan az az íze, hogy nincs neki íze. Ugyanis meg van írva: "Minden te ételáldozatodat pedig sózd meg sóval, és a te ételáldozatodból soha el ne maradjon a te Istened szövetségének sója; minden te áldozatodhoz sót adj." (3Móz 2/13)
Szövetség sója. Mivelhogy a szövetségnek nincs íze, mert az egy szellemi dolog, ezért a sónak sem lehet íze.
Nos? Bármit kidumálok. Sőt! Jó pénzért még az ellenkezőjét is.
bor: A Palesztinában bőven termő szőlőből készült erős szeszesital. (Bibliai nevek és fogalmak, 43. old.)
"Jézus testeként, a széder estén szokásos és eredetileg az egyiptomi szolgaságból való szabadulás emlékére fogyasztott bort pedig a megváltó véreként szimbolizálja." (www.zsido.hu)