Kerestem a topikok között, de nem találtam még kifejezetten ilyen témájút. Ez elég meglepő volt. Nos, mindegy, akkor itt van egy, amiben megtárgyalhatjuk a legújabb technológiákat, áttöréseket, hatásfokokat és persze, hogy ki, mikor fogja telerakni és legfőképpen mennyiből a háza tetejét napelemekkel?
"A kis fúróknál 15-20 A terhelés egy pillanatra természetes."
Van az több is, korábban 30A-s bms-t használtam, de elég könnyen leoldható és letilt. A 40A az már egész jó, de persze kell hozzá olyan cella ami ezt képes is eladni komolyabb feszbeesés nélkül.
Én már több ilyen akkut is összeraktam és nagyon jó tapasztalatom van velük. Mindig ugyanattól a cégtől veszem a cellákat, BMS-t mindig balanszeres JK BMS-t vettem eddig. Az akkuk tudják a névleges kapacitásukat, BMS-t is nagyon jól lehet konfigurálni, illetve megoldható a távoli elérés pl Victron inverterrel. Nekem 304Ah-s celláim vannak 4S4P konfig, de most fogom bővíteni. Van még egy ilyen amit egy lakóautóba raktunk össze 280ah cellákból, és több 48V 16S1P is az is 280ah cellákkal, most is folyamatban van egy ilyen. Lesz egy off grid rendszer, baromi magas villanyszámla miatt egy cégnél, nincs nagy fogyasztás de mégis 340ezer a havi számla, ennek nagy része lesz kiváltva.
Inverterből vmi kínait kipróbálok 3db 5,5kw-ost, az kb elég lesz az egy raklap napelemhez és két db 16s1p 48 280ah 6000ciklusos cellákból.
Csak a végső esetben forraszd. Jól előkészített felületre, jó meleg és kellő hőkapacitású pákával végső esetben. 1 mp alatt kész legyen, utána azonnal visszahűteni.
A minap mértem 6800 mAó-s márkásnak álcázott cellát. Az 500 mAó-t nem érte el egyik sem!!! Már 1 A terhelésnél fél V-ot esett a fesz. Még zseblámpába se való.
Ezek kis Kinai vackok, egy metszőollóé, amire kívül 6000 mah van írva, belül az akksira 2000. Amit vettem bele arra meg 9800mah van írva, de súlyra majdnem egyformák. Még valami, ezek pont hegesztve voltak, a védelemmel ellátottakat, forrasszam, vagy pont hegesszem? Mennyire bírják a hőt?
Ha az elektronika jó, akkor semmi. Az fontos, hogy hány amperes az aksikban a védelem. A kis fúróknál 15-20 A terhelés egy pillanatra természetes. A védő panel erre van méretezve. Ha viszont az aksiban ennél kisebb van, akkor letilthat. Illetve az akkuknak gyárilag is legalább ekkora kisütő áramra megfelelőnek kell lenni. Ezek általában kisebb kapacitásúak. Vagy ha mindkét paramétere jó, akkor drágák.
Apropó BMS, ezzel kapcsolatban lenne egy kérdésem. Akkumulátoros kézi szerszámom akkuja selejt. A cellák külön, külön nem védettek. A pakk tetején van egy kis elektronika, egy IC ,2 FET, valószínű ő látta el a védelmet. Vettem bele új cellákat, amik védettek, a kérdés: mi történik akkor ha ezeket beforrasztom a régi, nem védettek helyére?
Az Ali-s akkuk minősége igen változatos lehet. Spec akkus cégeknél van csak bizalom.
Háztartási akku csomagot nyilván nem a nappaliban kell elhelyezni.
A LiIon aksik tűzveszélyessége döntően túllihegett. Nem veszélyesebb mint a garázsban tárolt benzin az aggregátorhoz. Dízel BMW több ég le, mint EV autó. A Tesla aksicsomagban minden cella külön biztosítékon keresztül van csatlakoztatva cellahiba esetére.
Autós tapasztalatok nem igazán alkalmazhatóak házra; átlag elektromos autó gyorsításkor körülbelül 30-50 kW teljesítményt használ fel, egy háztartás pár kW-ot. Ha valakinek a barkácsolt EV akksija kigyullad, nem jelenti azt, hogy minden épített háztartási akksi ugyanolyan veszélyes, mivel 10x kisebb a terhelés. Valószínűleg nem szabad spórolni a BMS-en, ha az jó, akkor sok gond nem lehet.
Nem igazán látni, hogy soros vagy párhuzamos kötésről van szó. Ha soros lenne, az összekötéshez semleges, célszerűen fekete kábelt tennék, nem pirosat. Ez az elrendezés inkább párhuzamos kötésre utal. Soros kötésnél szembe fordítják a két csoportot és akkor az összekötő áthidalás ugyanolyan vastag lemez lehet, mint a többi.
Szerintem itt 16 darab 3.2V-os LiFePO4 cella van sorba kötve. Így csináltak egy 51V-os akkumulátort. Egy vezeték hiányzik; a bal felső cella alsó érintkezőjéről egy jó vastag - valószínűleg piros - kábel. Ez a (hiányzó, piros) kábel, és a BMS-ből kiálló fekete vezeték a komplett akku-pakk táp ki/bemenete. A sok vékony vezeték a kiegyenlítő kábelek, amelynek segítségével a BMS méri is az egyes cellák feszültségét, a kiegyenlítési folyamat során. Hogy nincs bekötve valamelyik, az végül is lehet, mert árulnak 20-as, 24-es, stb cellás BMS-t is. Ezek jók 16 darab cellához, csak nem kell bekötni a felesleges kábeleket. A BMS mivel sorosan van kötve az összes cellával, túltöltés/túlmerítés/túlmelegedés esetén bármikor meg tudja szakítani a kört...
Többször szóba került korábban, hogy akkor kell mindenféle terv/engedély stb, ha az inverter fázis-kimenete, és az "utcáról bejövő fázis" valami módon kapcsolódik. Ha ez az állapot soha nem állhat fent, akkor a rendszer tekinthető off-grid rendszernek. Ilyen rendszer meg csak bejelentési kötelezettséggel jár (valószínűleg).
Laikusként azon gondolkodtam el, hogy a neten kapható beltéri, "all-in-one" inverterek jelentős része SRNE alaplapos / SRNE rebrand (SRNE egy kínai cég, sok más cég tőlük veszi az alaplapot saját inverteréhez). Ezeket az inverterek így eléggé hasonlóak, de különféle más márkanév alatt futhatnak (pl EASUN, PowMr, Midnite Solar). Hasonlóságok közöttük:
1.) Ugyanolyan kéken világító LCD kijelzőjük van. 2.) Három betűs kódokkal kell bekonfigurálni a különféle paramétereiket (például meddig merítheti le az akkumulátorokat).
3.) USB-n ugyanolyan modbus-os regiszter-címeken lehet kiolvasni belőlük a teljesítmény / áram / feszültség értékeket.
Egy ilyen inverternek többnyire így néz ki a kijelzője (vagy talán mindegyiknek):
Az inverter kijelzőjén látható (az alsó ábrán), hogy az inverter "kettős konverziós" elven működik (amit egyébkét említenek az SRNE doksijában). Minden bemenetet egyenárammá alakít (szolár, külső hálózat, szélturbina - ha van), az egyenárammal akksit tölt, majd jön egy DC/AC átalakítás a fogyasztók felé. Ha jól értem, egy ilyen rendszernél teljesen lehetetlen a (szándékos vagy véletlen) visszatermelés. A kettős (AC/DC majd DC/AC) konverzió izolálttá teszi a be-és kimeneteit. Nem veszélyeztetheti a külső hálózatot semmiféleképpen. Elméletileg gond nélkül fel lehetne szerelni bármely háztartásban.
A kép szerint párhuzamosan kötötték az akkusorokat. Egyik oldalon ott a vastag piros kábel. Másik oldalon csak a vékony kábel megy a BMS-hez, a kék vastag hiányzik.
Saját részre én is 18650 cellákból raktam össze 27V --55Ah akkut . Persze van rajta egy fémdoboz is ,tömitve.
ehhez; -ők a váltóáramot előállító invertereken rezegnek, de csak akkor, ha ez valami módon kapcsolatban lehet a "külső hálózattal". Aminek nem tudom mi értelme,--
Hát nem csak , pl ;amerikai lakókocsit sem lehet hálózatra kötni (kemping kivételével )
Pedig egy leválasztó trafóval kezdődik 230/2x115V --12V igaz némelyik 20......50A is tud.
Épitkezés idejére veszik az ilyeneket 2-3 évig is lehet benne lakni....
Csak a épitési felvonulási szekrényt, meg az ideiglenes oszlop csatlakozót hajlandók bekötni.
de a lakókocsit rühellik!!
Csak !
Ez igaz még hajókra is .A tiszaörvényesi kikötőben van egy angol uszály lakóhajó --Nem csatlakoztatható!
" Aminek nem tudom mi értelme, mert a hibrid (off-grid üzemre is képes) inverterek nem termelnek vissza a hálózat irányába, nem emelik a külső feszültséget, vagy ilyesmi. "
Csak ugye a hálózat frekvenciáját használja , valamint szivárog vissza némi apró energia a hálózatra is . Tehát , ha a hálózat megszűnik , akkor leáll . Neked viszont folyamatosan kell a rendszer , tehát csak off-grid a Te megoldásod . Esetleg off-grid , plusz a hálózatról egy akkutöltő vészhelyzetre , ha nincs generátorod ami besegítsen az akkuk töltésébe , ha nincs elegendő termelés .
Gondolom én , mint laikus , aki nagyon mélyen nem ásta bele magát a témába . :-)
A "fogyasztói ellenőrzés" mikor esedékes? Ha valahol megjelenik egy napelem a tetőn, vagy feljelenti valaki, vagy túl kevés lett az áram fogyasztása valakinek?
Sokan azt csinálják, hogy rendelnek pár LiFePO4 akkumulátor-cellát, sorba kötik, és így alakítanak ki tetszőleges feszültségű otthoni akkumulátorokat. Így majd' féláron kijön egy akksi, mintha valaki kész terméket venne. Egy kész háztartási akksi ára bőven millió Ft felett lehet, míg házilag ugyanazt (vagy jóval nagyobb kapacitásút) össze lehet rakni millió alatt. Például egy 48V-os akkumulátorhoz 16 darab LiFePO4 cellát kell sorbakötni. Kell még hozzá egy "kisebb áramköri doboz", egy úgynevezett BMS, ami kiegyenlíti a cellák feszültségét. Egy BMS ára úgy 8-15 eFt, márkától, és teljesítménytől függően. Azért jó a LiFePO4, mert sokkal kevésbé tűzveszélyes, mint a lítium-ion cella. BMS-t lehet venni az Alibabán/Aliexpresszen/Banggood-on/Amazonon/eBay-en/stb.
Egy szépen összerakott háztartási akkumulátor nagyjából így néz ki, az oldalán a piros doboz a BMS:
Hatóságnak / kormányzatnak nincs semmi köze a háztartási akkumulátorokhoz, sem a szolár töltés-vezérlőkhöz, ők a váltóáramot előállító invertereken rezegnek, de csak akkor, ha ez valami módon kapcsolatban lehet a "külső hálózattal". Aminek nem tudom mi értelme, mert a hibrid (off-grid üzemre is képes) inverterek nem termelnek vissza a hálózat irányába, nem emelik a külső feszültséget, vagy ilyesmi.
Egy pár darab off-grid rendszert már összeraktam , volt ahol áram bekötés sem volt az épülethez.
Meg olyan is ahol volt.
Teljesen esetleges a hozzáállásuk-nem lehet tudni mi .miért következik be.Csakis a helyi "Kiskirály "jó kedve szerint? (Áramszolgáltató Kirendeltség vezető /vezető szerelő ? )
A Tervező álltal összeállitott tervet is vagy elfogadták /vagy nem !
A Biztositók bármelyike elfogadja!
Nagyon a fogyasztás +rosszindulat oldadról közelitenek ilyenekhez!
Pl; A munkalappal kiküldött szerelő kötözködik, hogy miért nem lehet bekötni? Irja oda a nevét aki engedélyezte --majd ő jön felülvizsgálni? (A Pék --egy villamos mérnököt?)
ha meg "fogyasztói ellenőrzés " történik? Azonnal szétvagdosni a vezetékeket is !
Ha esetleg valami fejes súgta be --nálad ilyen működik---akkor is azonnali megszüntetés ...
A hablaty; szabvány, életbiztonság,tűzveszély vonalon megakadályozzák.
Ha egy tervező Li-ion akkut rak be (gyárit!) egy faházba.Ezek rögtön kiköttetik mert tűzveszélyes.
Mintha nálunk nem lennének tűz-robbanásveszélyes üzemek sehol sem!
Mivel ez a típusú rendszer teljesen függetlenedik a szolgáltatótól, és csak a saját napenergia termelésére hagyatkozik, engedélyeztetésre sincs szükség ebben az esetben.
A szigetüzemű napelemek nincsenek szolgáltatói hálózatra kötve, így az inverter kapcsán nincs megkötés, és a mérőóra sem kerül lecserélésre.
Ezzel együtt nincsenek egyéb biztonsági és adminisztratív intézkedések sem, ami egy hálózatra visszatápláló rendszernél elengedhetetlen lenne. "