Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2012.03.23 0 0 9654

Vízhőforrás??? Nem inkább hévíz forrás? Magyarul is kellene tudni. Meg nem csak elektronikus fordítóval dolgozni.

Előzmény: mociga2 (9625)
kisharsány Creative Commons License 2012.03.23 0 0 9653

Kedves Csaba vezér !

 

Szerinted is törökül van (olvasható) ez a lelet ? :

 

 http://books.google.ro/books?id=TyK8azCqC34C&lpg=PP1&pg=PA169#v=onepage&q&f=false 

Csaba vezér- Creative Commons License 2012.03.20 0 0 9652

Gamolta l anna valias Creative Commons License 2012.03.18 0 0 9651
Előzmény: Gamolta l anna valias (9650)
Gamolta l anna valias Creative Commons License 2012.03.18 0 0 9650

Köszönöm! A logika fontos dolog.

Előzmény: fennugrász (9648)
Gamolta l anna valias Creative Commons License 2012.03.18 0 0 9649

Azt, hogy az Ararát a világ szakrális központja (az ősvallási nézetrendszerben), több dolog is alátámasztja. Elsősorban az, hogy a Homo sapiens sapiens innen indult vagy 50 000 évvel ezelőtt a világ meghódítására és Európa, Ázsia, Amerika benépesítésére. S innen vitte magával a társadalmi együttélés szabályrendszerét és a vallását, a jeleivel együtt (amelyek a székely írásjelk között is fennmaradtak). Nincs másik hasonló központ, mert csak egy volt a közös őshaza. A többi vízözönmonda lehet ennek az egynek az utánzása. Mindenesetre, a világszerte használt hasonló szerkezetű mandalák (például a székely írás "f" /Föld/ jele) ezt a tájat ábrázolják s nem másikat. Ezért az ellenvetésed erőtlen - de azért köszönöm a hozzászólásodat!

Előzmény: kisharsány (9647)
fennugrász Creative Commons License 2012.03.08 0 0 9648

Van benne logika... (Emléxem, a Pravdában a Neues Deutschlandot "Nojesz Dojcsland"-nak írták, mégis mindenki tudta, melyik orgánumról van szó.  Mondjuk rovással " Najesz Dajcslánd"volna.) Szegény Petyefi Sándor! Barguzinban csak ejthetőbb lehetett a Petrovics)

Előzmény: Gamolta l anna valias (9645)
kisharsány Creative Commons License 2012.03.07 0 0 9647

Vagyin nem az állításom hamis, csak a te tudásod kevés.

 

Félreérted, vagy magyarázod. ...azt megengedem, hogy az én tudásom kevés...de az viszont igaz, hogy "...az Ararát a világ szakrális központja, mert Noé..." az ebben a formában hamis állítás. Én erre írtam, ti.:

 

A vilgában ( a földön) legalább 200 vízözönmonda van, és mindegyikben van megmenekülő, a helyi viszonyok által uraltan. Tehát lehet, hogy Neked kellen még olvasgatni, hogy ne csak azt az egyet ismerd, ami ráadásul kompiláció.

Tehát vagy nem az a szakrális központ, vagy van vagy kétszáz, a fenti logikád alapján nézve...szvsz.

Előzmény: Gamolta l anna valias (9646)
Gamolta l anna valias Creative Commons License 2012.03.06 0 0 9646

Ugyan már, miért lenne hamis?

 

Ha a vízözön az egész világot érintette, vagy ugyan csak egy részét érintette, de onnan vándoroltak szét az emberek mindenhova, akkor honnan tudod, hogy mi a helyzet?

 

A négy szent folyó jele, valamint a mandala (az f rovásjel) ráadásul az egész világon el van terjedve - ami a közös emlékezetre utal.

 

Egyébként a jégkorszak végi olvadás az egész világon 100-300 méterrel megelemelte a tengerek szintjét.

 

Vagyin nem az állításom hamis, csak a te tudásod kevés.

Előzmény: kisharsány (9636)
Gamolta l anna valias Creative Commons License 2012.03.06 0 0 9645
lebben Creative Commons License 2012.03.01 0 0 9644

egy szuszra...élet vize

 

A soul – in certain spiritual, philosophical, and psychological traditions – is the incorporeal essence of a person, living thing, or object ----

 

...száll a szélben

 

Etymology

The Modern English word soul derived from Old English sáwol, sáwel, first attested to in the 8th century poem Beowulf v. 2820 and in the Vespasian Psalter 77.50, and is cognate with other Germanic and Baltic terms for the same idea, including Gothic saiwala, Old High German sêula, sêla, Old Saxon sêola, Old Low Franconian sêla, sîla, Old Norse sála as well as Lithuanian siela. Further etymology of the Germanic word is uncertain. A more recent suggestion[4] connects it with a root for "binding", Germanic *sailian (OE sēlian, OHG seilen), related to the notion of being "bound" in death, and the practice of ritually binding or restraining the corpse of the deceased in the grave to prevent his or her return as a ghost.

The word is probably an adaptation by early missionaries—particularly Ulfilas, apostle to the Goths during the 4th century—of a native Germanic concept, which was a translation of Greek ψυχή psychē "life, spirit, consciousness".

The Greek word is derived from a verb "to cool, to blow" and hence refers to the vital breath, the animating principle in humans and other animals, as opposed to σῶμα (soma) meaning "body". It could refer to a ghost or spirit of the dead in Homer, and to a more philosophical notion of an immortal and immaterial essence left over at death since Pindar.

Előzmény: ketni (9641)
lebben Creative Commons License 2012.03.01 0 0 9643

www.inco.hu/inco3/hagyo/cikk0h.htm

 

A harmadik évezred küszöbén látszólag divathullámként tért nyerő vallási megújulások, a fiatalság körében hódító szektariánus mozgalmak, a gyógyításba visszatérő hagyományos gyógyító módszerek, a holisztikus szemléletmód mind arról szól, hogy az emberiség arra vágyik, amit a tudomány nem tudott megadni neki: az embernek szüksége van mítoszokra, világmagyarázatra, amely egységet, harmóniát képes teremteni a benső élmények és a külső valóság között.

 


Előzmény: ketni (9641)
lebben Creative Commons License 2012.03.01 0 0 9642

...ízes...var-chion

 

...az ős kaján   ...ku jon

A madár számos más hagyományban is a lélek szimbóluma. Őseink hitében azonban az embernek több lelke volt. Az elsőnek, úgy gondolták, szoros kapcsolata van a lélekzettel, lélegzettel, a testtel: az élőt a lélegzés különbözteti meg a nem élőtől, ha nem lélegzik az ember, akkor meghal.

 

Ez a szervlélek, leheletlélek, vagy életlélek, amit jonhnak

neveztek, de az is elképzelhető, hogy szusznak hívták. A halál pillanatában ez az utolsó szusz, a végső lehelet, ami távozik, de a halállal meg is szűnik, mert ezzel a testtel, élettel keletkezett, ezzel is múlik el. A második lélek, az íznek nevezett szabadlélek - mert voltaképpen szabad a testtől - csak a teljes öntudatánál tartózkodik az emberben.(9.) Ijedelem okozta ájuláskor, eszméletvesztéskor vagy az alvás, az álom idején távozik, külön utakon jár, akár különböző helyeket látogat meg és más lelkekkel találkozik.

Előzmény: ketni (9641)
ketni Creative Commons License 2012.03.01 0 0 9641

 

ví-víz-íz-(ős)

 

Íz-Ten;  Vo-Tan (Maja király)

  

A ví-, vo- az a fe ősgyök változata lesz, ami főséget, felsőséget, fényeset, fehéret jelent, azaz összegzése valaminek. (Vénusz-Fényes, Fehérvár-Fővár) /Ez Varaga Csaba./)

 

 Ezek szerint a víz fe-es azaz fényes értelmű lehet.

Czuczor-Fogarasi: Némely szókban (tudnillik a "V" /megjegyzés tőlem/), kivált a régieknél, némi gyönge fuvalatként előtétetik, mint a régi Halotti beszédben: vimadjomuk vimádjamuk = imádjunk azaz imádkozzunk, vőt (vőt) = őt stb.; továbbá a mai beszédben is kétképen divatosak: ihog vihog, ahákol vahákol (a csecsemő), iháczol viháczol, innyog vinnyog, inczároz vinczároz, áj váj, ás vás vés, ajh vajh! egyít vegyít, illog villog, illan villan stb.

 

  

Így lehet nálunk a víz-ből Íz és Ős. A majáknál  a nyelvük másfelé vonzódásából inkább az első fele a Vo-(os) maradt meg. Vo-Tan=Fő-Ten vagy Fény-Ten, mifelénk meg Íz-Ten=Ős-Ten amit Varga Géza, mesterünk óta biztosan állíthatunk.

 

Esetleg Wotan (Odin) rokona volna Vo-Tannak?

 

Ha nem, akkor tévedtem, elvégre nem a Tudományos Akadémián vagyunk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lebben Creative Commons License 2012.02.29 0 0 9640

szittyák...részeges későavarok...

 

Régi csillagtérképeken Kaszás, Scytus (vagyis „szkíta”), Ozirisz vagy Nimród ... azzal a gyakorlattal, miszerint egy már meglévő hőshöz rendeltek csillagokat.

 

"Örményország", Հայք Hayk ". Հայք Hayk "a névre többes szám klasszikus örmény A հայ (széna), az örmény kifejezés "örmény". [2] Egyesek azt állítják, hogy az etimológiája Hayq "(Հայք) a Hayk (Հայկ) lehetetlen [2] , és hogy A kifejezés eredetét Hay ("örmény") ellenőrizhető. [2] Ennek ellenére, és Hayk Hayq általában [ ki? ] csatlakozik széna (հայ) és hayer ( հայեր , a többes szám névre Modern örmény ), a önmegjelölés Az örmények.

Hayk ezután 1 aitiological alapító alakja, mint pl Assur az asszírok , Indra az indiánok , stb Hayk egyik leghíresebb oltóvesszők, Aram , telepedtek le Kelet-Örményországban a Mitanni királyság ( Nyugat-Örményország ), amikor Sargon II említ egy királya része Örményország aki viselte ( örmény - indo-iráni ) neve Bagatadi ("Theodore"). [3]

A kapcsolat-ben készült örmény történetírás a szovjet korszak, a Hayasa említett hettita feliratokat. [4]

Előzmény: ketni (9637)
lebben Creative Commons License 2012.02.29 0 0 9639

..vajk...

 

Az örmény legenda őse az örmény nép Hayk , legyőzte Nimród (időnként azonos a Bél ) egy csatában Van-tó közelében.

 

In the Hungarian legend of the Enchanted Stag (more commonly known as the White Stag [Fehér Szarvas] or Silver Stag), King Nimród (aka Ménrót and often described as "Nimród the Giant" or "the giant Nimród", descendant of one of Noah's "most wicked" sons, Kam - references abound in traditions, legends, several religions and historical sources to persons and nations bearing the name of Kam or Kám, and overwhelmingly, the connotations are negative), is the first person referred to as forefather of the Hungarians. He, along with his entire nation, is also the giant responsible for the building of the Tower of Babel - construction of which was supposedly started by him 201 years after the event of the Great Flood (see biblical story of Noah's Ark &c.). After the catastrophic failure (through God's will) of that most ambitious endeavour and in the midst of the ensuing linguistic cacophony, Nimród the giant moved to the land of Evilát, where his wife, Enéh gave birth to twin brothers Hunor and Magyar (aka Magor). Father and sons were, all three of them, prodigious hunters, but Nimród especially is the archetypal, consummate, legendary hunter and archer. Both the Huns' and Magyars' historically attested skill with the recurve bow and arrow are attributed to Nimród. (Simon Kézai, personal "court priest" of King László Kún, in his Gesta Hungarorum, 1282-85. This tradition can also be found in over twenty other medieval Hungarian chronicles, as well as a German one, according to Dr Antal Endrey in an article published in 1979).
The twin sons of King Nimród, Hunor and Magor, each with 100 warriors, followed the White Stag through the Meotis Marsh, where they lost sight of the magnificent animal. Hunor and Magor found the two daughters of King Dul of the Alans, together with their handmaidens, whom they kidnapped. Hungarian legends held Hunor and Magyar (aka Magor) to be ancestors of the Huns and the Magyars (Hungarians), respectively.

Előzmény: ketni (9637)
lebben Creative Commons License 2012.02.29 0 0 9638

www.livius.org/ne-nn/nemrud/nemrud_dagi.html

 

The site consists of two large, partly artificial terraces, one in the east and one in the west. The tumulus is between them. Access is from the south; there is a minor terrace in the north. Both main terraces are dominated by tall statues of the gods, seated on thrones: the mountain is their home. The most interesting aspect is that the gods, who are shown in Greek style, are presented in inscriptions as equivalents of eastern counterparts. So, Apollo is equaled to Mithra, the Iranian sun god; Zeus is identical to Oromasdes (Ahuramazda in Old Persian); and Heracles becomes Artagenes.

Előzmény: ketni (9637)
ketni Creative Commons License 2012.02.29 0 0 9637

Igen szép tanulmányt lehetne kikerekíteni NIMRÓD nevének az elemzéséből.

A létező magyarázatok különböző nézőpontból közelítenek, de nem ismerek a mai ismereteket ötvöző, átfogó munkát róla. Van ilyen?

 

Rendkívüli ismeretanyag szükségeltetik hozzá, hiszen a név minden elemének külön-külön is hihetetlenül szerteágazó élete van időben és térben egyaránt.

 

Csak hirtelenjében:

 

    N e M (e) R u D = N i MR ó D    mint a Nemere és talán az Imre név eredete. Gyanúsan

    húz Nimród az Eridu (eredő, erőd?) sumér városnévhez is.

    M é NM a R ó T = M é NR ó T;   láthatóan a Nimród Nim tagja a Mén megfordítása.

    R ó T és T ó R   pl. a szanszkrit rót = vihar és Tór skandináv-germán viharisten kapcsolata

    M a R ó T és R ő T szavaink jelentése, ami lehet „magas vihar” (orkán) ezért Ménmarót

    közvetlen jelentése „szélsebes mén” lehet.

    R ő T és V ö R ö S szavaink kapcsolata (Rőt naplemente, rőt az ég alja, tehát vihar lesz.)

    A rőt szakáll a szélben lobogó hosszú szakáll. Rőt fejű: kusza, loboncos hajú. Egyértelmű a

    Nappal való kapcsolat.

 

A még mélyebb boncolgatás sem ártana.

Mondjuk a „Tór - Rőt” mint összetétel elemzése.

Felismerhető benne a Rá = Úr tag és minden bizonnyal a „T” mögött a „Ta” gyök rejtőzik, amiről külön tanulmányt írt Varga Csaba.

„Tá”, mint „el” tehát távolítás, szétterjedés. Benne van minden ezzel a képpel kapcsolatos szóban, mint tenyér, tányér, tér, terem, rét, teremtő, termés stb.

Ez a „Tá” milyen kapcsolatban lehet a Tóra (rót) mint Törvény szavakkal?

Aztán ott van NumiTórem, az Öreg Isten, akinek a nevéből egyértelműen kiolvasható visszafelé a RótMén név. Tehát a „Tór – Rót  összetétel olvasata ebben az összefüggésben: Teremtő Úr.

 

És volna még mélyebb értelmezési lehetőség is.

Miért Úr az Úr?

Talán mert az „eR” hang a maga valóságában, a nyelv pörgetésekor megidézi a teremtés folyamatosságát, kiáradását, ciklikusságát. Ezért alapja a kör szónak is, ami szerintem a szentséggel legtelítettebb szó.

Ez a ciklikusság ábrázoltatik ezernyi helyen és tárgyon az önmagába záródó hullámvonallal, ami a Föld körpályáját jeleníti meg a Hold látszólagos mozgásának a megjelenítésével.

Ezért, a „vizes” HOLD általi pályagörbe ábrázolás egyben víz jelentésű is.

kisharsány Creative Commons License 2012.02.20 0 0 9636

 

Vagyis a világ szakrális középpontja az Ararát, ahol Noé kikötött az Özönvíz után és ahonnan a fiai elindultak a világ benépesítésére.

 

Ez így hamis !

 

A Földön kb. 200 özönvíztörténet létezik a klf. népeknél, melyek közül 1 az amit írsz, ráadásul az is másolt (kompilált). Nem értem egyébként mit keres itt ez a bejegyzésed.

Előzmény: pokobra (9632)
Afrikaans8 Creative Commons License 2012.02.19 0 0 9635

"Fű.... phűűűűű, phűűűűű, phűűűű ... Fúj, Fűl, Fűt, Fű........ A teremtészet nyelve a magyar"

 

Itt aztán igazán túlburjánzott az értelem!

Előzmény: mociga2 (9629)
lebben Creative Commons License 2012.02.19 0 0 9634

Dentusoknak is mondjuk őket, fogas voltuk okából, mert miként a fogak, mindeneket megrágnak és megőrölnek: meg is őrölték mind a többi népeket úgy, hogy a ...

 

 1 .. harapni, hogy a fogaid között, hogy a foga;

2 .. fuvarlevél. okozhat harapás (fogak) dísz(mainly. nagolny a juh-vagy bőrnadrág)tishtep zhatyp olpoktu, kása zhadagan csendes emberek. alkalmazva dísz olpok (lásdolpok

2 ), fárad ki a fogai; <> barmak Tisht terület -, hogy kifejezze lelkiismeret-furdalás, megbánás (szó szerint megharapja az ujját), barmagyn tishtep, bashyn chaykapnépi. nagy sajnálkozva csóválta a fejét; ishtegen tishteyt pogov. , aki dolgozik, eszik; ishtebegen tishtebeyt pogov . aki nem dolgozik ne egyék; karyshtyra Tisht területen - ragadd meg a markában; bir tishtep alsa, valami berbeyt ő markában (szó szerint, ha megragadja a fogakat, ne hagyja ki) өpkө zhүrөgүn tishtep (vagy Tuura tishtep) sogushup nem harcol az élet és a halál; tishteerine Tash Tappan ő nagy haragjában, és ő őrjöng és füst (szó szerint, nem találja egy kő, hogy a mag); tishteerine Tash Tappan, ööö Kairat sonunda népzene. bátor harcos, hogy ő nem találja (az ellenség ),akiknek kellene szaladnia, zhandy oozgo tishtep lásd Jean II.

...innen...

www.sozduk.kg/index.asp?gorev=sozluk&d=2...

Előzmény: mociga2 (9629)
lebben Creative Commons License 2012.02.19 0 0 9633

Ж, ж — кириллик тиште. 8-ше тиште Олык марий да 9-ше тиште Курык марий тиштерыште.

Жж [жэ] — башҡорт әлифбаһының унынсы хәрефе.

 

...előd...ménrőt óriás

 

In the Early Cyrillic alphabet the name of Zhe was живѣтє (živěte), meaning "live" (imperative).

Előzmény: pokobra (9632)
pokobra Creative Commons License 2012.02.18 0 0 9632

Az Ószövetség meg is nevezi a folyókat: Gihon, Pison, Tigris, Eufrátesz.

 

Az első kettő mögött a Halüsz és az Arakszész rejlik.

 

Mind a négy folyó az Ararát tövében ered.

 

Vagyis a világ szakrális középpontja az Ararát, ahol Noé kikötött az Özönvíz után és ahonnan a fiai elindultak a világ benépesítésére.

Előzmény: mociga2 (9623)
najahuha Creative Commons License 2012.02.18 0 0 9631

Kedves mociga !

 

 

Öröm a KÖBÖN ! ( mociga2 -->  'mociga a négyzeten ?" :))  )

 

Eurasiatic: *ṭ[ä]pVMeaning: warmBorean: BoreanIndo-European: *tep- (Pok. 1069-1070) Proto-IE: *tep-Nostratic etymology: Nostratic etymology Meaning: to warmHittite: tapassa- c. 'Fieber, Hitze', tapassija- (I) 'erhitzen', tapasuwant- 'fieberschwanger' (Friedrich 211; < IIr.?)Old Indian: tápati `to give out heat, be hot; to make hot or warm', ptc. taptá-; tápas- n. `warmth, heat'; tápu- `burning hot'Avestan: tāpaiti `is warm', ptc. tapta-; tafnu- m. `Fieberhitze, Fieber', tafnah- n. `Hitze, Glut; Fieber'Other Iranian: NPers tāftan `brennen, wärmen, leuchten'Slavic: *teplъ, *toplъ; *topī́tī Word: тёплый,Near etymology: тёпл, тепла́, тепло́, укр. те́плий, блр. цёплы, др.-русск. теплъ, ст.-слав. теплость θερμότης (Супр.), топлъ θερμός (Супр.), болг. то́пъл (Младенов 636), сербохорв. то̏пао, то̏пла, то̏пло, словен. tópǝɫ, tópla, чеш., слвц. teplý, польск. сiерɫу, в.-луж. с́орɫу, н.-луж. śорɫу.Further etymology: Праслав. *tерlъ древнее, чем *tорlъ; последнее получило -о- из *topiti (см. топи́ть), см. Мейе, Ét. 413. Родственно др.-прусск. местн. н. Тарреlаukеn = Warmfelt (Траутман, AfslPh 34, 593; ВSW 319), др.-инд. tápati, táруаti "нагревает(ся)", taptás "раскаленный, горячий", taptám ср. р. "жар", авест. tāрауеiti "нагревает", tafta- "вспыльчивый", нов.-перс. tāftan "гореть, греть, светить", лат. tереō, -ērе "быть теплым", tepidus "теплый", Терulа aqua -- название водопровода в Риме, ирл. tеn "огонь" (*tерnоs; см. Стокс 125), té "горячий" (*tереnt-), алб. f-toh "охлаждаю", тохар. В tsatsāpau "нагретый"; см. Траутман, ВSW 319; Педерсен, Kelt. Gr. 1, 92 и сл.; Уленбек, Aind. Wb. 108; Мейе, там же; Мейе -- Вайан 22; Вальде -- Гофм.. 2, 667.Pages: 4,44Germanic: *ɵa[f]-i- c., *ɵa[f]-ja- vb., *ɵa[f]-jōn- f., *ɵi[f]-ō- vb.Latin: tepēre, -uī `warm, mild sein', tepidus, -a `warm, -lau', tepor, -ōris m. `milde Wärme'Celtic: *tepent-; *tepnet-; *tepstu-; *tepesmjā; *tepesmo- > OIr tē, pl. tēit `heiss'; tess `Hitze', MIr ten, tene, gen. -ed `Feuer'; timme `Hitze', Ir time `Wärme, Furcht'; Cymr tan `Feuer'; tes `Hitze'; twym `Hitze', OCorn toim `heiss', Corn tan 'Feuer'; tanet (in Zs.) `Feuer'; tes `Hitze', MBret toem `heiss', Bret tan 'Feuer'; tanet (in Zs.) `Feuer'; tez `Hitze'; tomm `heiss'Russ. meaning: греть, испускать теплоReferences: WP I 718 f 

 

Altaic: *t`ebV / *t`ep`VKartvelian: *ṭep- / ṭp-References: МССНЯ 338; ND 2399 *ṭepV 'to warm, be warm'.

 

Proto-Altaic: *t`ep`VNostratic: NostraticMeaning: warm, to burnRussian meaning: теплый, жечьTurkic: *tẹpi-Tungus-Manchu: *tepe-Korean: *tǝ̀b-Comments: The parallel seems reliable, although voicing in Korean is not clear (note a similar case in *t`i̯óp`a).

 

 

 

Mint látható, az ALTÁJival ,  PROTO-ALTÁJival megint nincs összevetés a magyar etimológiában. Minden rögtön a szlávból indít.

 

És még:

 

Proto-Dravidian : *tap-Meaning : to strikeNostratic etymology: Nostratic etymologyProto-South Dravidian: *tap-/*dab-Proto-Telugu : *dabb-Proto-Kolami-Gadba : *tap-Proto-Gondi-Kui : *tap-Notes : Telugu *d- probably by contamination with *dap-.

 

 

Ugyanakkor ez sem elhanyagolható, jelentéstartalmilag és hangzását illetően sem:

 

Eurasiatic: *ṭapħa Meaning: beat, hit Borean: BoreanIndo-European: *tep- 'to hit, trample'; *debh-, *deb-, *dep- 'to press, to rumple'Altaic: *t`ep`a (and oth.)

 

 

 

Előzmény: mociga2 (9628)
hsziupeng Creative Commons License 2012.02.18 0 0 9630

Star Trek flashback ezerrel :)

Előzmény: Csaba vezér- (9598)
mociga2 Creative Commons License 2012.02.18 0 0 9629

OFF

A szárított taplógombának (tápló) még az is a sajátsága, hogy ha egy parázsdarabot beletekersz, akkor az ott sok-sok-sok napon át izzik. A tűzgyújtás meg úgy torténik, hogy száraz füvet teszel rá, és jól meg fűjkálod, oszt jól befűtesz azaz tüzet raksz.

 

Fű.... phűűűűű, phűűűűű, phűűűű. Így csinálsz. Innen a magyar szó, a hangutánzók családjából. Szigorúan szerintem.

Fúj, Fűl, Fűt, Fű........ Egy ősi szóbokor.  A teremtészet nyelve a magyar.

Előzmény: najahuha (9627)
mociga2 Creative Commons License 2012.02.18 0 0 9628

Öröm veled kutakodni.

 

Temp...... term......

 

Tep tap táp tép.... igaz ugye ha hévíz, hővíz, pont a jégkorszakban lehetett mint afféle ó oázis tápforrás a jégsivatagban. Ha én ősember lennék, a hordámmal tuttira elfoglaltam volna Hévízet és Miskolctapolcát. Persze Egerszalók is kívánatos hely lenne a számomra. :-)

 

Nézzük!

 

temperature

1530s, "fact of being tempered," also "character or nature of a substance," from L. temperatura "a tempering, moderation," from temperatus, pp. of temperare "to moderate" (see temper). Sense of "degree of heat or cold" first recorded 1670 (Boyle), from L. temperatura, used in this sense by Galileo. Meaning "fever, high temperature" is attested from 1898.

 

temper (v.)

late O.E. temprian "to bring to a proper or suitable state, to modify some excessive quality, to restrain within due limits," from L. temperare "to mix correctly, moderate, regulate, blend," usually described as from tempus "time, season" (of unknown origin), with a sense of "proper time or season," but the sense history is obscure. Meaning "to make (steel) hard and elastic" is from late 14c. Sense of "to tune the pitch of a musical instrument" is recorded from c.1300.  

 

thermal (adj.)

1756, "having to do with hot springs," from Fr. thermal (Buffon), from Gk. therme "heat," from PIE *ghwerm-/*ghworm- "warm" (cf. L. fornax "an oven, kiln," formus "warm," O.E. wearm; see warm). Sense of "having to do with heat" is first recorded 1837. The noun meaning "rising current of relatively warm air" is recorded from 1933.

 

Ajajj! Elképesztő az, hogy ha kicsit megvizslatnák itt a középeurópai nyelveket.

Előzmény: najahuha (9627)
najahuha Creative Commons License 2012.02.17 0 0 9627

Még ezt találtam:

 

Csíktaploca (Topliţa-Ciuc) ( = Csíktapolca)

 

Ma Csíkszereda északi tartozéka. Régebbi település, mint Csíkszereda. Neve bolgár-szláv eredetű. A helybeliek a vizenyős, tavas helyet ma is "taplocá"-nak nevezik (tyeplo = meleg). De jelentheti az erdőirtásokat is (régen Csíkban "taplocá"-nak hívták az erdők közötti kipucolt tisztásokat).

 

A TAPLÓ  :

 

 

1. A fák törzséből kidudorodó kemény gombaféle kinövés, ami kifőzve és kiszárítva könnyen tüzet kap.

 

2. A cser, a bükk puha, korhadófélben levő bele, amelybe a szikra könnyen belekap, s ennélfogva dohányzó tűzszerül szolgál.

 

Eredet [tapló < ómagyar: tapló < ősmagyar: topló, topluk (tapló, "égő, gyújtó") < szláv: topity (gyújt) < szanszkrit: tap (ég)]

 

 

De mint látjuk, más nyelvekkel megint nincs összevetve.

Előzmény: najahuha (9626)
najahuha Creative Commons License 2012.02.17 0 0 9626

(Tapolca = szlávul Teplice vízhőforrás)

 

---TAPOLCA:  a szláv eredetű szó (vö. Teplice) jelentése hévíz, meleg vizű forrás, patak.---

 

És megint ott van az ominózus "l", ami a szláv etimologizálásban egy nagyon ingoványos terület.

 

Egyébként melyik "szlávban"  jelenti ?

 

Az ősszlávban ?

 

A hőforrás például:

bolgár : Топлинен източник

cseh    :  prÄ…d termiczny woda

orosz:  источник жары

 

 

Mert rendkívül érdekes , hogy míg a magyar megőrízte volna az eredeti kiejtést, addig akár a szlovákban a magyarból lett visszafordítva: Hőlak-Trencsénteplic [Trenčianská Teplá]

 

Ugyanakkor nem szabad elfeledni, TAPOLCA név máshol is van ! ( Egyes kutatások család vagy nemzetségnévként írják le -> TAPOLCZA !)

 

1. ) patak neve Veszprém megyében: ez  lehet a  tapolcai

2.) ásványos forrás Borsod megyében : ez Miskolctapolca

3.) TAPOLCZA mezőváros Szala (ZALA) megyében

4.) TAPOLCZA falu Baranyában

5.) puszták Borsod és Abauj/-Torna/  (székhelye Kassa volt) megyében

 

de létezik Erdélyben is: CSÍKTAPOLCA fürdő néven.

 

 

Való igaz, a "Teplo"  a szlávban MELEG jelentésű,  ugyanakkor  nem lehet kihagyni az összevetésből a TAPLÓ eredetét sem (amit TÖRÖK-ként jegyeznek !) : "TAPLOW", a TŰZGYÚJTÁS elengedhetetlen eszközeként, a KOVA (kő) mellett.

 

Vagyis a szláv "teplo" már egy átvett szó lehet.

 

 

mociga2 Creative Commons License 2012.02.17 0 0 9625

Ez a jégkorszakban kapott igen nagy jelentőséget. Azaz sokan itt tudtak maradni. A hőforrásainkrol a tápolcainkról most ne is beszéljek. (Tapolca = szlávul Teplice vízhőforrás)

Előzmény: najahuha (9624)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!