Ez a rovat az Írástörténeti Kutatóintézet baráti körének a szélesebb nyilvánosság felé történő megnyitása kíván lenni. Be akarunk számolni az itt végzett munkáról, meg akarunk vitatni nyitott kérdéseket az előrelépés érdekében.
A székely rovásírás eredetét kutatva ugyanis sok új felismerésre jutottunk a kutatótársakkal, amelyeket érdemes megbeszélni. Azt is tapasztaltuk, hogy nagyon sok segítséget kaphatunk a nyilvánosságtól.
Így jutottunk például egy hun tárgyhoz, amelyiken székely betűs, magyar nyelvű rovásfelirat van. Így kaptuk a most bemutatandó honfoglaláskori keresztet is, amelyiken szintén van egy magyar nyelvű rovásfelirat. Az akadémikus "tudomány" mindezekről még - tudtunkkal - semmit sem tud, vagy nem foglalkozik vele.
Így találtunk egymásra és újabb segítőtársakra is, akik fordításokkal, nyomdai előkészítéssel és millió más módon segítettek nekünk, meg a tudományos kutatásnak. Illik valamit közreadni ezekből az eredményekből és érdemes a nyilvánosságnak ezt a formáját is kihasználni a továbblépés érdekében.
A rovat címében megfogalmazott állítást is megvitathatjuk (a google-ba beütött "Az Éden írása" keresőszövegre megjelenik a tanulmány), de van ezer más írástörténeti tárgyú megbeszélnivalónk is.
A rovatot rovó nyitja, de ezen a fedőnéven több munkatársunk is közreadhatja a véleményét.
Azt, hogy az Ararát a világ szakrális központja (az ősvallási nézetrendszerben), több dolog is alátámasztja. Elsősorban az, hogy a Homo sapiens sapiens innen indult vagy 50 000 évvel ezelőtt a világ meghódítására és Európa, Ázsia, Amerika benépesítésére. S innen vitte magával a társadalmi együttélés szabályrendszerét és a vallását, a jeleivel együtt (amelyek a székely írásjelk között is fennmaradtak). Nincs másik hasonló központ, mert csak egy volt a közös őshaza. A többi vízözönmonda lehet ennek az egynek az utánzása. Mindenesetre, a világszerte használt hasonló szerkezetű mandalák (például a székely írás "f" /Föld/ jele) ezt a tájat ábrázolják s nem másikat. Ezért az ellenvetésed erőtlen - de azért köszönöm a hozzászólásodat!
Van benne logika... (Emléxem, a Pravdában a Neues Deutschlandot "Nojesz Dojcsland"-nak írták, mégis mindenki tudta, melyik orgánumról van szó. Mondjuk rovással " Najesz Dajcslánd"volna.) Szegény Petyefi Sándor! Barguzinban csak ejthetőbb lehetett a Petrovics)
Vagyin nem az állításom hamis, csak a te tudásod kevés.
Félreérted, vagy magyarázod. ...azt megengedem, hogy az én tudásom kevés...de az viszont igaz, hogy "...az Ararát a világ szakrális központja, mert Noé..." az ebben a formában hamis állítás. Én erre írtam, ti.:
A vilgában ( a földön) legalább 200 vízözönmonda van, és mindegyikben van megmenekülő, a helyi viszonyok által uraltan. Tehát lehet, hogy Neked kellen még olvasgatni, hogy ne csak azt az egyet ismerd, ami ráadásul kompiláció.
Tehát vagy nem az a szakrális központ, vagy van vagy kétszáz, a fenti logikád alapján nézve...szvsz.
Ha a vízözön az egész világot érintette, vagy ugyan csak egy részét érintette, de onnan vándoroltak szét az emberek mindenhova, akkor honnan tudod, hogy mi a helyzet?
A négy szent folyó jele, valamint a mandala (az f rovásjel) ráadásul az egész világon el van terjedve - ami a közös emlékezetre utal.
Egyébként a jégkorszak végi olvadás az egész világon 100-300 méterrel megelemelte a tengerek szintjét.
Vagyin nem az állításom hamis, csak a te tudásod kevés.
A soul – in certain spiritual, philosophical, and psychological traditions – is the incorporeal essence of a person, living thing, or object ----
...száll a szélben
Etymology
The Modern English word soul derived from Old Englishsáwol, sáwel, first attested to in the 8th century poem Beowulf v. 2820 and in the Vespasian Psalter 77.50, and is cognate with other Germanic and Baltic terms for the same idea, including Gothicsaiwala, Old High Germansêula, sêla, Old Saxonsêola, Old Low Franconiansêla, sîla, Old Norsesála as well as Lithuaniansiela. Further etymology of the Germanic word is uncertain. A more recent suggestion[4] connects it with a root for "binding", Germanic *sailian (OE sēlian, OHG seilen), related to the notion of being "bound" in death, and the practice of ritually binding or restraining the corpse of the deceased in the grave to prevent his or her return as a ghost.
The word is probably an adaptation by early missionaries—particularly Ulfilas, apostle to the Goths during the 4th century—of a native Germanic concept, which was a translation of Greekψυχήpsychē "life, spirit, consciousness".
The Greek word is derived from a verb "to cool, to blow" and hence refers to the vital breath, the animating principle in humans and other animals, as opposed to σῶμα (soma) meaning "body". It could refer to a ghost or spirit of the dead in Homer, and to a more philosophical notion of an immortal and immaterial essence left over at death since Pindar.
A harmadik évezred küszöbén látszólag divathullámként tért nyerő vallási megújulások, a fiatalság körében hódító szektariánus mozgalmak, a gyógyításba visszatérő hagyományos gyógyító módszerek, a holisztikus szemléletmód mind arról szól, hogy az emberiség arra vágyik, amit a tudomány nem tudott megadni neki: az embernek szüksége van mítoszokra, világmagyarázatra, amely egységet, harmóniát képes teremteni a benső élmények és a külső valóság között.
A madár számos más hagyományban is a lélek szimbóluma. Őseink hitében azonban az embernek több lelke volt. Az elsőnek, úgy gondolták, szoros kapcsolata van a lélekzettel, lélegzettel, a testtel: az élőt a lélegzés különbözteti meg a nem élőtől, ha nem lélegzik az ember, akkor meghal.
Ez a szervlélek, leheletlélek, vagy életlélek, amit jonhnak
neveztek, de az is elképzelhető, hogy szusznak hívták. A halál pillanatában ez az utolsó szusz, a végső lehelet, ami távozik, de a halállal meg is szűnik, mert ezzel a testtel, élettel keletkezett, ezzel is múlik el. A második lélek, az íznek nevezett szabadlélek - mert voltaképpen szabad a testtől - csak a teljes öntudatánál tartózkodik az emberben.(9.) Ijedelem okozta ájuláskor, eszméletvesztéskor vagy az alvás, az álom idején távozik, külön utakon jár, akár különböző helyeket látogat meg és más lelkekkel találkozik.
A ví-, vo- az a fe ősgyök változata lesz, ami főséget, felsőséget, fényeset, fehéret jelent, azaz összegzése valaminek. (Vénusz-Fényes, Fehérvár-Fővár) /Ez Varaga Csaba./)
Ezek szerint a víz fe-es azaz fényes értelmű lehet.
Czuczor-Fogarasi: Némely szókban (tudnillik a "V" /megjegyzés tőlem/), kivált a régieknél, némi gyönge fuvalatként előtétetik, mint a régi Halotti beszédben: vimadjomuk vimádjamuk = imádjunk azaz imádkozzunk, vőt (vőt) = őt stb.; továbbá a mai beszédben is kétképen divatosak: ihog vihog, ahákol vahákol (a csecsemő), iháczol viháczol, innyog vinnyog, inczároz vinczároz, áj váj, ás vás vés, ajh vajh! egyít vegyít, illog villog, illan villan stb.
Így lehet nálunk a víz-ből Íz és Ős. A majáknál a nyelvük másfelé vonzódásából inkább az első fele a Vo-(os) maradt meg. Vo-Tan=Fő-Ten vagy Fény-Ten, mifelénk meg Íz-Ten=Ős-Ten amit Varga Géza, mesterünk óta biztosan állíthatunk.
Esetleg Wotan (Odin) rokona volna Vo-Tannak?
Ha nem, akkor tévedtem, elvégre nem a Tudományos Akadémián vagyunk.
Régi csillagtérképeken Kaszás, Scytus (vagyis „szkíta”), Ozirisz vagy Nimród ... azzal a gyakorlattal, miszerint egy már meglévő hőshöz rendeltek csillagokat.
"Örményország", ՀայքHayk ". Հայք Hayk "a névre többes szám klasszikus örmény A հայ(széna), az örmény kifejezés "örmény". [2] Egyesek azt állítják, hogy az etimológiája Hayq "(Հայք) a Hayk (Հայկ) lehetetlen [2] , és hogy A kifejezés eredetét Hay ("örmény") ellenőrizhető. [2] Ennek ellenére, és Hayk Hayq általában [ ki? ] csatlakozik széna (հայ) és hayer ( հայեր , a többes szám névre Modern örmény ), a önmegjelölés Az örmények.
Az örmény legenda őse az örmény nép Hayk , legyőzte Nimród (időnként azonos a Bél ) egy csatában Van-tó közelében.
In the Hungarian legend of the Enchanted Stag (more commonly known as the White Stag [Fehér Szarvas] or Silver Stag), King Nimród (aka Ménrót and often described as "Nimród the Giant" or "the giant Nimród", descendant of one of Noah's "most wicked" sons, Kam - references abound in traditions, legends, several religions and historical sources to persons and nations bearing the name of Kam or Kám, and overwhelmingly, the connotations are negative), is the first person referred to as forefather of the Hungarians. He, along with his entire nation, is also the giant responsible for the building of the Tower of Babel - construction of which was supposedly started by him 201 years after the event of the Great Flood (see biblical story of Noah's Ark &c.). After the catastrophic failure (through God's will) of that most ambitious endeavour and in the midst of the ensuing linguistic cacophony, Nimród the giant moved to the land of Evilát, where his wife, Enéh gave birth to twin brothers Hunor and Magyar (aka Magor). Father and sons were, all three of them, prodigious hunters, but Nimród especially is the archetypal, consummate, legendary hunter and archer. Both the Huns' and Magyars' historically attested skill with the recurve bow and arrow are attributed to Nimród. (Simon Kézai, personal "court priest" of King László Kún, in his Gesta Hungarorum, 1282-85. This tradition can also be found in over twenty other medieval Hungarian chronicles, as well as a German one, according to Dr Antal Endrey in an article published in 1979). The twin sons of King Nimród, Hunor and Magor, each with 100 warriors, followed the White Stag through the Meotis Marsh, where they lost sight of the magnificent animal. Hunor and Magor found the two daughters of King Dul of the Alans, together with their handmaidens, whom they kidnapped. Hungarian legends held Hunor and Magyar (aka Magor) to be ancestors of the Huns and the Magyars (Hungarians), respectively.
The site consists of two large, partly artificial terraces, one in the east and one in the west. The tumulus is between them. Access is from the south; there is a minor terrace in the north. Both main terraces are dominated by tall statues of the gods, seated on thrones: the mountain is their home. The most interesting aspect is that the gods, who are shown in Greek style, are presented in inscriptions as equivalents of eastern counterparts. So, Apollo is equaled to Mithra, the Iranian sun god; Zeus is identical to Oromasdes (Ahuramazda in Old Persian); and Heracles becomes Artagenes.
Igen szép tanulmányt lehetne kikerekíteni NIMRÓD nevének az elemzéséből.
A létező magyarázatok különböző nézőpontból közelítenek, de nem ismerek a mai ismereteket ötvöző, átfogó munkát róla. Van ilyen?
Rendkívüli ismeretanyag szükségeltetik hozzá, hiszen a név minden elemének külön-külön is hihetetlenül szerteágazó élete van időben és térben egyaránt.
Csak hirtelenjében:
N e M (e) R u D = N i MR ó D mint a Nemere és talán az Imre név eredete. Gyanúsan
húz Nimród az Eridu (eredő, erőd?) sumér városnévhez is.
M é NM a R ó T = M é NR ó T; láthatóan a Nimród Nim tagja a Mén megfordítása.
R ó T és T ó R pl. a szanszkrit rót = vihar és Tór skandináv-germán viharisten kapcsolata
M a R ó T és R ő T szavaink jelentése, ami lehet „magas vihar” (orkán) ezért Ménmarót
közvetlen jelentése „szélsebes mén” lehet.
R ő T és V ö R ö S szavaink kapcsolata (Rőt naplemente, rőt az ég alja, tehát vihar lesz.)
A rőt szakáll a szélben lobogó hosszú szakáll. Rőt fejű: kusza, loboncos hajú. Egyértelmű a
Nappal való kapcsolat.
A még mélyebb boncolgatás sem ártana.
Mondjuk a „Tór - Rőt” mint összetétel elemzése.
Felismerhető benne a Rá = Úr tag és minden bizonnyal a „T” mögött a „Ta” gyök rejtőzik, amiről külön tanulmányt írt Varga Csaba.
„Tá”, mint „el” tehát távolítás, szétterjedés. Benne van minden ezzel a képpel kapcsolatos szóban, mint tenyér, tányér, tér, terem, rét, teremtő, termés stb.
Ez a „Tá” milyen kapcsolatban lehet a Tóra (rót) mint Törvény szavakkal?
Aztán ott van NumiTórem, az Öreg Isten, akinek a nevéből egyértelműen kiolvasható visszafelé a RótMén név. Tehát a „Tór – Rót összetétel olvasata ebben az összefüggésben: Teremtő Úr.
És volna még mélyebb értelmezési lehetőség is.
Miért Úr az Úr?
Talán mert az „eR” hang a maga valóságában, a nyelv pörgetésekor megidézi a teremtés folyamatosságát, kiáradását, ciklikusságát. Ezért alapja a kör szónak is, ami szerintem a szentséggel legtelítettebb szó.
Ez a ciklikusság ábrázoltatik ezernyi helyen és tárgyon az önmagába záródó hullámvonallal, ami a Föld körpályáját jeleníti meg a Hold látszólagos mozgásának a megjelenítésével.
Ezért, a „vizes” HOLD általi pályagörbe ábrázolás egyben víz jelentésű is.
Vagyis a világ szakrális középpontja az Ararát, ahol Noé kikötött az Özönvíz után és ahonnan a fiai elindultak a világ benépesítésére.
Ez így hamis !
A Földön kb. 200 özönvíztörténet létezik a klf. népeknél, melyek közül 1 az amit írsz, ráadásul az is másolt (kompilált). Nem értem egyébként mit keres itt ez a bejegyzésed.
Dentusoknak is mondjuk őket, fogas voltuk okából, mert miként a fogak, mindeneket megrágnak és megőrölnek: meg is őrölték mind a többi népeket úgy, hogy a ...
2 ), fárad ki a fogai; <> barmak Tisht terület -, hogy kifejezze lelkiismeret-furdalás, megbánás (szó szerint megharapja az ujját), barmagyn tishtep, bashyn chaykapnépi. nagy sajnálkozva csóválta a fejét; ishtegen tishteyt pogov. , aki dolgozik, eszik; ishtebegen tishtebeyt pogov . aki nem dolgozik ne egyék; karyshtyra Tisht területen - ragadd meg a markában; bir tishtep alsa, valami berbeyt ő markában (szó szerint, ha megragadja a fogakat, ne hagyja ki) өpkө zhүrөgүn tishtep (vagy Tuura tishtep) sogushup nem harcol az élet és a halál; tishteerine Tash Tappan ő nagy haragjában, és ő őrjöng és füst (szó szerint, nem találja egy kő, hogy a mag); tishteerine Tash Tappan, ööö Kairat sonunda népzene. bátor harcos, hogy ő nem találja (az ellenség ),akiknek kellene szaladnia, zhandy oozgo tishtep lásd Jean II.
Proto-Altaic:*t`ep`VNostratic:NostraticMeaning:warm, to burnRussian meaning:теплый, жечьTurkic:*tẹpi-Tungus-Manchu:*tepe-Korean:*tǝ̀b-Comments:The parallel seems reliable, although voicing in Korean is not clear (note a similar case in *t`i̯óp`a).
Mint látható, az ALTÁJival , PROTO-ALTÁJival megint nincs összevetés a magyar etimológiában. Minden rögtön a szlávból indít.
És még:
Proto-Dravidian :*tap-Meaning :to strikeNostratic etymology:Nostratic etymologyProto-South Dravidian:*tap-/*dab-Proto-Telugu :*dabb-Proto-Kolami-Gadba :*tap-Proto-Gondi-Kui :*tap-Notes :Telugu *d- probably by contamination with *dap-.
Ugyanakkor ez sem elhanyagolható, jelentéstartalmilag és hangzását illetően sem:
A szárított taplógombának (tápló) még az is a sajátsága, hogy ha egy parázsdarabot beletekersz, akkor az ott sok-sok-sok napon át izzik. A tűzgyújtás meg úgy torténik, hogy száraz füvet teszel rá, és jól meg fűjkálod, oszt jól befűtesz azaz tüzet raksz.
Fű.... phűűűűű, phűűűűű, phűűűű. Így csinálsz. Innen a magyar szó, a hangutánzók családjából. Szigorúan szerintem.
Fúj, Fűl, Fűt, Fű........ Egy ősi szóbokor. A teremtészet nyelve a magyar.
Tep tap táp tép.... igaz ugye ha hévíz, hővíz, pont a jégkorszakban lehetett mint afféle ó oázis tápforrás a jégsivatagban. Ha én ősember lennék, a hordámmal tuttira elfoglaltam volna Hévízet és Miskolctapolcát. Persze Egerszalók is kívánatos hely lenne a számomra. :-)
1530s, "fact of being tempered," also "character or nature of a substance," from L. temperatura "a tempering, moderation," from temperatus, pp. of temperare "to moderate" (see temper). Sense of "degree of heat or cold" first recorded 1670 (Boyle), from L. temperatura, used in this sense by Galileo. Meaning "fever, high temperature" is attested from 1898.
late O.E. temprian "to bring to a proper or suitable state, to modify some excessive quality, to restrain within due limits," from L. temperare "to mix correctly, moderate, regulate, blend," usually described as from tempus "time, season" (of unknown origin), with a sense of "proper time or season," but the sense history is obscure. Meaning "to make (steel) hard and elastic" is from late 14c. Sense of "to tune the pitch of a musical instrument" is recorded from c.1300.
1756, "having to do with hot springs," from Fr. thermal (Buffon), from Gk. therme "heat," from PIE *ghwerm-/*ghworm- "warm" (cf. L. fornax "an oven, kiln," formus "warm," O.E. wearm; see warm). Sense of "having to do with heat" is first recorded 1837. The noun meaning "rising current of relatively warm air" is recorded from 1933.
Ajajj! Elképesztő az, hogy ha kicsit megvizslatnák itt a középeurópai nyelveket.
Ma Csíkszereda északi tartozéka. Régebbi település, mint Csíkszereda. Neve bolgár-szláv eredetű. A helybeliek a vizenyős, tavas helyet ma is "taplocá"-nak nevezik (tyeplo = meleg). De jelentheti az erdőirtásokat is (régen Csíkban "taplocá"-nak hívták az erdők közötti kipucolt tisztásokat).
A TAPLÓ :
1. A fák törzséből kidudorodó kemény gombaféle kinövés, ami kifőzve és kiszárítva könnyen tüzet kap.
2. A cser, a bükk puha, korhadófélben levő bele, amelybe a szikra könnyen belekap, s ennélfogva dohányzó tűzszerül szolgál.
---TAPOLCA: a szláv eredetű szó (vö. Teplice) jelentése hévíz, meleg vizű forrás, patak.---
És megint ott van az ominózus "l", ami a szláv etimologizálásban egy nagyon ingoványos terület.
Egyébként melyik "szlávban" jelenti ?
Az ősszlávban ?
A hőforrás például:
bolgár : Топлинен източник
cseh : prÄ d termiczny woda
orosz: источник жары
Mert rendkívül érdekes , hogy míg a magyar megőrízte volna az eredeti kiejtést, addig akár a szlovákban a magyarból lett visszafordítva: Hőlak-Trencsénteplic [Trenčianská Teplá]
Ugyanakkor nem szabad elfeledni, TAPOLCA név máshol is van ! ( Egyes kutatások család vagy nemzetségnévként írják le -> TAPOLCZA !)
1. ) patak neve Veszprém megyében: ez lehet a tapolcai
2.) ásványos forrás Borsod megyében : ez Miskolctapolca
3.) TAPOLCZA mezőváros Szala (ZALA) megyében
4.) TAPOLCZA falu Baranyában
5.) puszták Borsod és Abauj/-Torna/ (székhelye Kassa volt) megyében
de létezik Erdélyben is: CSÍKTAPOLCA fürdő néven.
Való igaz, a "Teplo" a szlávban MELEG jelentésű, ugyanakkor nem lehet kihagyni az összevetésből a TAPLÓ eredetét sem (amit TÖRÖK-ként jegyeznek !) : "TAPLOW", a TŰZGYÚJTÁS elengedhetetlen eszközeként, a KOVA (kő) mellett.
Ez a jégkorszakban kapott igen nagy jelentőséget. Azaz sokan itt tudtak maradni. A hőforrásainkrol a tápolcainkról most ne is beszéljek. (Tapolca = szlávul Teplice vízhőforrás)