Hogy vetted a lakást? Láthatóan volt előtte tisztasági festés, és így fogadott a dohos szag? Vagy milyen állapotban volt? Az ablakoknak van vasalati résszellőzője? Van valami bútor, vagy egyéb dolog a hideg oldali falon, ami megakadályozza a levegő mozgását? Az ablakkáva körül tapasztalsz némi vizesedést, vagy levegőáramlást?
"Miután észleltük az ablak vizesedését és a penészt, többet szellőztettünk (napi 3-4 kereszthuzat 5-7 percre)"
Ez szinte semmi, főleg ha nincsenek szigetelve a falak, és gyakran tartózkodtok otthon. Ennyit mi is szellőztetünk simán, pedig sokszor 10-12 órán át nincs otthon senki.
"...utána felfűtöttük a szobát, de ez kevés, főleg ha van száradó ruha."
Gyakori probléma, főleg ha nincs erkélyed sem.
"...fontos lenne, hogy százezreket nem tudok rákölteni, s szeretném, ha végleges megoldás lenne."
A végleges megoldást a hőhidak megszüntetése, és a megfelelő hőszigetelés jelentené. Minden más csak kezeli a problémát, kisebb-nagyobb sikerekkel.
Ilyen szobahőmérséklet mellett 50% alá kellene tornázni a levegő páratartalmát. De talán az is segíthet, ha kihúzod a függönyt, hogy jobban tudjon mozogni a levegő a radiátor által.
Sziasztok ,,erről a berendezésről mi a véleményetek? WDH 520 HB.. ezt vettem remélem jó lesz majd...más ..tényleg lehet használni a lecsapodott vizet a vasalóba?köszönöm válaszotok :)
Elég a hosszú a fórum, tegnap is olvasgattam, ma is, de úgy döntöttem inkább felteszem kérdésemet.
Nem régiben vásároltam lakást családi segítséggel. Mikor megvásároltam nem láttam penészfoltot, s habár volt bizonyos dohszag, úgy véltem az egykor itt lakó nyugdíjas néni bútorai miatt lehet, hiszen laktam már ilyen típusú lakásban, s ott nem volt gond ilyesmivel. Sajnos, mint a bevezetőből sejthető, mégis ért meglepetés.
A lakás jellemzői a következőek. Zárószinti, 40 nm-es, 1,5 szobás tégla és saroklakás, parapetes gázkonvektorral, mintegy 45 éves. (Panelek előtti lakótelepi) A nappali 21,5 nm-es, a hosszabb oldala érintkezik a "semmivel". Mivel a lakóközösség időskorú, így belátható időn belül a szigetelés nem megoldható. A nyílászárók cseréltek, műanyagok.Csak a két szobában van fűtés (régen, így tervezték meg, csak akkor még az ablakok szellőztek), de a többi helyiségben csak időnként csapódik le a pára, s a nappalin kívül sehol nem is jelent meg penész. Ott viszont mióta fűtünk, nagyon. 17-20 fok közötti hőmérséklet, de inkább az előbbi. A hideg oldali falon jelent meg a penész fél méter magasságban. (ezt lefújtam Savoval, nagyobb részt eltűnt, kivéve egy pontban, ahol valószínűleg az ágyunk szivacsa lehet a ludas) , a két hideg oldali sarokban fent, illetve a szoba ablakának belső oldali felén.
Miután észleltük az ablak vizesedését és a penészt, többet szellőztettünk (napi 3-4 kereszthuzat 5-7 percre), majd utána felfűtöttük a szobát, de ez kevés, főleg ha van száradó ruha. Ez utóbbi esetben nem tudok annyit szellőztetni, hogy lemenjen a pára, sőt teljesen kihűl tőle a lakás. Érdeklődnék, hogy milyen eszközt ajánlanának számomra? Mivel magam fizetem egyetemistaként teljes egészében az eszközt (meg a rezsijét), így fontos lenne, hogy százezreket nem tudok rákölteni, s szeretném, ha végleges megoldás lenne. Az amatőr leírásért elnézést, bölcsész vagyok.
Milyen szobahőmérséklet mellett? És milyen fűtési rendszerrel?
Ha a képen látható paraméterek hihetőek, és ezt vesszük alapul, akkor a harmatpont táblázatból kiindulva itt bizony igen keskeny a határmezsgye, de nem lehetetlen elkerülni a páralecsapódást. Nálunk a kazán külső hőmérséklet érzékelője reggel 9 órakor 2 fokot mutatott. A fürdőszobát leszámítva a szobahőmérséklet(ek) 20,5-21 fok körüliek voltak, a higrométerek 48-53% közötti páratartalmat mutattak. Az ablakok ezekben a helyiségekben végig szárazak voltak. Kivétel ez alól a fürdőszoba, ahol olyan 23 fok, és 55% körüli lehetett a tényleges páratartalom (a higrométer 59%-ot mutatott, de ebben a helyiségben van a legnagyobb pozitív kilengést mutató páramérő). Itt meg is jelent foltokban néhány vízcsepp az alsó sávban. Legközelebb zuhanyzás után még picit járatom majd a páramentesítőt, vagy nyitva hagyom az ajtót.
"Igen, értem én, de pont ez pontatlan." "Legyen ez a konfig 50-55%."
Várj! Itt szó nincs mérésről, és ha visszaolvasol, nem is történt erre való utalás az ablak távtartójával kapcsolatban. Mindössze abból az egyszerű megállapításból indultam ki, hogy télen, egy jól megépített és megfelelően szigetelt házban, ideális esetben az ablak kellene legyen a leghidegebb felület. Vagyis ha az üvegen nem látható páralecsapódás, akkor elvileg ki lehet zárni a penész kialakulását a lakásban. Való igaz, hogy a harmatponti hőmérséklet kialakulásának elkerülése végett alacsonyabb páratartalomra törekedünk, de egyébként a páratartalom viszonylag széles, 40-60% (ill. 60-70%) közötti határon mozoghat(na).
"Viszont amint kinn esik pár fokot a hőmérséklet, már megjelenhet a pára, pedig lehet, hogy benn éppenséggel még szárazabb is a levegő... Ezért nem jó referenciának használni."
Az valóban igaz, hogy bizonyos hőmérséklet alatt már ez sem szolgálhat viszonyítási alapnak: egy átlagos, Ug=1,0-1,1W/m2k kétrétegű üvegezésű, alumínium távtartós műanyag ablak esetében, 20 fokos szobahőmérsékletnél és 50%-os páratartalomnál, -4 fokos külső hőmérséklet alatt már mindenképp lehet számítani az alsó peremen páralecsapódásra. Lásd (20C szobahőmérséklet, RH50% mellett):
De a mostani időjárási körülmények mellett ez az állapot egyelőre még simán kordában tartható (persze acél távtartókkal még könnyebb lenne), és a harmatponti hőmérséklet megállapítására jó alapként szolgál maga az ablak (0 fokos külső hőmérsékletnél, 20 fokos szobában, 10,5 fok az alsó sáv hőmérséklete alu távtartók esetén).
Aztán ha a nyílászáró U értéke közel azonos, vagy akár jobb, mint maga a falazat, ráadásul légmentesen zár, akkor az szívás. Én úgy vagyok vele, hogy inkább az üvegen gyűljön össze nagyobb mennyiségű pára, mintsem a falakon vagy a mennyezeten. Többek közt ezért sem értem azt a törekvést, amikor sokan a pelenka szigetelésű, vagy teljesen szigeteletlen házukra fokozottan hőszigetelt, háromrétegű üvegezésű ablakokat terveznek vásárolni.
Ti is tudtok egyedi árat biztosítani? És a garancia szintén 5 év a készülékre, mint máshol? Mert ha igen, rendelem tőletek! Ez esetben adsz egy elérhetőséget?
Igen, értem én, de pont ez pontatlan. Le is írtad miért: "adott külső és belső hőmérséklet mellett". Ha ezek a hőmérsékletek nem változnak, akkor lehet mondani, hogy amíg nem lesznek párásak a távtartók jók vagyunk. Legyen ez a konfig 50-55%. Viszont amint kinn esik pár fokot a hőmérséklet, már megjelenhet a pára, pedig lehet, hogy benn éppenséggel még szárazabb is a levegő, mint volt, de az a _kevesebb_ pára a _hidegebb_ felületen már ki fog csapódni. Ezért nem jó referenciának használni.
Érdekelne a konkrét típus, mert beszerzésben vagyok.:D Bedöglött az eddigi. Szeretnék keresztutas hővisszanyerős szellőzőt meg mindenféle nyalánkságot, de minimum tervként egy normális venti is sokat segítene.:D
Igen én is páramentesítőt gondoltam előbb beújítani, de az árát, hangját és fogyasztását tekintve elbizonytalanodtam benne, hogy ez-e a megfelelő megoldás?
Amíg nem párásodik az ablakon az alsó sáv, addig tudom, hogy megfelelő idebent a páratartalom. Egyelőre pedig mindenféle erőlködés nélkül szinten tudom tartani a lakás klímáját. Minden ablak csontszáraz, még a kétszárnyas erkélyajtónk is! De ha beköszönt az igazi tél, és jönnek a mínuszok, akkor nehezebb lesz a helyzet.
Én a konyha felé szívok el, tehát illatot, párát ami nem kívánatos arra áramoltatok a ház egyéb helységeiből (de szerintem ez egyedi mindenkinél) nem nagy áramlással szóval nem lebeg a haj, de érzékelhető, fél egy órás időtartam alatt pont jól kiszellőzik a ház, ez megy most épp napjában hatszor. Mindkét motor automata zsaluval bír, nyit zár ahogy kell . Nem kellett bontanom sehol mert volt egy erre alkalmas terasz ajtó ablak kombináció, ahol egyszerű dekopírfűrész használattal beépítettem, mellé egy konnektort telepítettem, és egy időzítőt . Egy a saját márkán belül magasabb kategóriás Vents ventilátort (az árához képest nem zajtalan) tettem bele, de csak azért mert nem túl széles a kínálat a még nem ipari de már valamire használható és kinéző kategóriában (vagy én nem találtam meg ) Utólag azt gondolom egy motor is elég lett volna, így ugyan intenzívebb, de egy is elkaristolt volna . Szerintem ez a fórum jó, de azt ritkán mondják ki hogy nem huzamosan szárítani kell hanem megkeresni-megszüntetni a vizesedés okát, ha lehet. A jól vezérelt automatikus szellőztetés nekem bevált, persze ezek nem extrém körülmények voltak :)
Talán sikerült! Megkértem valakit, hogy szerezze be az általad javasolt kütyüket. Karácsonyra meg is kapom majd.:D
Az alu távtartókról. Igaz, de erre alapozni nem túl pontos. Írtad is a hátrányát. Eddig is párásodtak az ablakaink belül (full alu keret, dupla, kamrás üveg), de most brutál folyik a víz. Pedig csökkent a páratartalom benn! Mi történt? Kinn nagyon leesett a hőmérséklet. Pl. pár napja még 10-13 fok volt reggelente, most 0-3! Mivel az alu profil befelé 2-3 fok eltéréssel közvetíti a külvilágot, így a belső 5-6 fokos felületen a pára durván kicsapódik. A hidegebb levegő miatt az átlagos 70-75% páratartalmat 60-65% közé le tudtuk vinni napi 2x5-10 perc teljes átszellőztetéssel és 2-3 kandallós begyújtással (25-30kg fa eltüzelése elég tetemes légcserével jár). A fenti számok úgy értendők, hogy közvetlen a szellőztetés után a benti 20fok/65% lemegy 16/50%-ra, aztán visszamelegszik, de újra fel is veszi a párát.
Picit többet tudsz írni a megoldásodról? Hogyan kell ezt elképzelni? Két lyuk és a két lyukban 1-1 venti? Milyen motorok azok (típus)?
Általában szinkronban mennek, igaz? Nem elég 1? Amikor csak az egyik megy, vajon mennyiben csökken a légcsere? Ha kinn füstös a levegő és ezért nem szívatod be a levegőt, csak a lakásból ki a párásat, a külső levegő ekkor is bemegy a lakásba, csak nem pont ott, ahol szeretnéd. Egy profi szűrő talán megoldás lehet a füst szűrésére.
Hívtalak is titeket a MIDEA MDDG 20DEN3 miatt, de már elfogyott :( Remélem, hogy jön még, és jut nekem is. Szívás lenne, ha pont mikor megindokoltam a családnak, hogy miért nem veszünk a Lidl-ben készüléket, és elfogadták az itt olvasott indokokat, akkor közölni velük, hogy mégis Lidl-ös lesz.
Az Aldi és a Lidl csak forgalmazók, az Eumig vagy a Quigg gyártja nekik a páramentesítőket. Klimakirály pont tegnap írta le az egyikről a tapasztalatát, ami nem feltétlen lehet igaz az összes gépre, de ilyen is előfordulhat. Ehhez esetleg csak annyit tudnék hozzáfűzni, hogy könnyen elképzelhető, hogy az üzletben sokkal intenzívebb használatnak lett kitéve. Nálunk van itt a közelben egy pékség saját üzlettel, ahol a friss, forró pékáru miatt a meleg, párás levegő állandóan lecsapódik a hatalmas üveg felületen. Ott is van egy páramentesítő, ami állandó üzemben dolgozik. Ha ehhez még hozzáadjuk, hogy esetleg valamelyik vásárló véletlenül belerúg, vagy hogy rendszeresen ki-be nyitogatják a bejárati ajtót (ami néha még félig nyitva is felejtenek), könnyen belátható, hogy egy otthoni célra tervezett páramentesítő (függetlenül, hogy milyen márkájú) nem alkalmas egy ilyen üzletbe.
Ettől eltekintve, ha 10 ezer Ft különbség nem vág földhöz, és ha visszaolvasol a fórumban, akkor a döntés elég egyértelmű a Midea javára: csendesebben dolgozik; az elért páratartalomnál nem csak a kompresszort, hanem a ventilátort is kikapcsolja (nem mindegyik típus!); jobb az alkatrész ellátása stb.
Például az is érdekelne, hogy a Midea halkabb-e? Nyújt-e több szolgáltatást? Mert az Aldis gép elég hangos, bár az is lehet, hogy mindegyiknek ilyen hangja van.
Sziasztok! Nálunk is gondok vannak a penészedéssel. Kaptunk most pár napra kölcsön egy Easy Home készüléket, ez az Aldiban kapható páramantesítő. Szedi is a vizet rendesen, ezért úgy döntöttünk, hogy mi is beszerzünk egy sajátot.
Holnaptól lesz a Lidl-ben egy gép 45ezerért, ahogy írtatok is már itt róla. Az bevállalható, vagy felejtsük el? (Ha már Aldi, Lidl, akkor én inkább az A-betűs felé hajlok mindenben.)
Láttam, hogy írtatok itt Midearól. Az annyival jobb? Mit kell róla tudini? Az miért ajánlott készülék?
Mivel ezzekkel a gépekkel egyáltalán nem foglalkoztam eddig, így információm nulla. Ennyi pénzt kiadva pedig nem akarok rossz döntést hozni. Ha veszünk gépet, akkor hogy az 45 v 55 ezer majdnem mindegy, így is sok pénz.