A régebbieket jobban szeretem. Pl. 1978-ban a Láng MH-ban őket is felvette a Magyar Rádió kitűnő minőségben, nemcsak a P.Mobilt. Viszont belekerült pár ordas mellényúlás. Gakorlatilag egy rövidebb Taurus műsor.
Igen, akkor ez ugyanaz lesz (ugyanott vannak rajta sérülések - illetve az alsó manuálról most hiányzik egy fekete billentyű, valaki beletenyerelt azóta). Írta is a kiállításon, hogy XY tulajdona.
Vannak azért Fecónak jó Hammondos cuccai, a Zöld csillag mellett nagy kedvencem a Válaszra várva. S milyen tökös egy számba 4 Hammond-szólót préselni: https://www.youtube.com/watch?v=yDm5NGFPSuk. Ha ezt a vonalat tolta volna mindig, talán a legnagyobb magyar rock-Hammondos lehetett volna.
Volt alkalmam eljutni a Zene Házába a Nekünk írták a dalt! kiállításra. Volt egy tranzisztoros modell (B200?), mögötte, kicsit sután a sarokba eldugva egy Solid State Leslie. A fő attrakció Fecó gyönyörű és viseltes T200-asa volt (feltételezem, hogy ez az a T200-as). Fejhallgató is járt hozzá, amin a Taurus Zöld csillagának remekbeszabott orgonaszólója ment (https://youtu.be/JADo1EoMn2U?t=94). Ha 15x nem hallgattam végig, egyszer sem. Közben a szememmel futkorásztam az orgona girbe-gurba billentyűin és elképzeltem, ahogy Fecó két kézzel beletenyerel. Élmény volt a javából!
Ami még tetszett, hogy a zenekarok leírásainál nem száraz, lexikonból kiollózott szöveg volt, hanem tömör, frappánsan megfogalmazott vélemények, olykor kritikus hangnemet megütve (pl. Piramis - "mai füllel nehezen érthető, miért volt akkora felhajtás a zenekar körül.")
Igaz, valóban 5"-osak, meg van fölöttük 1-1 pici magas is. Volt 2101-esem. A helyszínen nagyon zörgött szegény. Valóban meglepő a mély mennyisége, de csak önmagához képest. Egy évig sem volt. Ezután váltottam a Motion Sound KBR-3D nagyon hasonló féllezlire. Hatalmas volt a különbség a Motion javára. Azt használtam vagy 15 évet, míg nem vettem 4 éve a Legend Live-ot és az Alto Ts-312-t. Ámbár újabban már nem viszek alapot. Monó jack kimenet - stage box - kontrolládák. Bevált. Jövő csütörtökön is ugyanígy, szokás szerint.
Az igazi tölcsér alatt két 5cm-es hangszóró felelt a mélyért.
Bocs, hogy megint helyesbítek, de a mélysugárzók nem 5 cm-esek, hanem 5"-osak, azaz 12,7 cm-esek. Ezenk kívül van benne két 5,6 cm-es magassugárzó is, plusz a tölcséres magas:
Szó esett még a Heritage 122, 142-es lezlikről. Biztos jók, de most nem lehetett bemutatni méretük, súlyuk és szerintem áruk miatt. Ismét osztottak a felső rések. Az erősítőjük mindent tud, tehát bármivel rá lehet csatlakozni, preampot is tartalmaz. Motorjuk a 2101-ből ismert léptetőmotor, nem a korábbi megoldás. Kb. amit a Locomotion kínál. Csak a 2102 volt kitéve, küszködött is a csöppség. Az igazi tölcsér alatt két 5cm-es hangszóró felelt a mélyért. Nem szól rosszul, de féllezli. Úgy vélem az olasz meló megeszi a kínálat zömét.
Gidó, Jankai, Zeffer talán nem véletlenül jöttek el. Hamarosan fellépnek a Barba Negrában 3 nagy Hammonddal.
Mivel Dirk hamar feltette a kérdést, ki játszana, először nem akaródzott senkinek. Matyooo törte meg a csendet és nyomott egy ízeset az XK5 Heritage-en. Később a veteránok is picit nyomogatták, de már zsivajban. PA-n szóltak.
Nem egyszerű ezekhez hirtelen odaülni, játszani, mert előtte egy épkézláb megszólaláshoz sok potit kell elforgatni, előtte meg kibogarászni. Aztán kialakul.
Hammond bemutató lévén, nem tartottam ízlésesnek más típusokkal való összehasonlítást. Mindenesetre nem éreztem késztetést valamelyik birtoklására. Egyre viszont rávezetett. A multikontakt nagyon jó dolog.
Szóval egy Soul261 valamikor meglesz. Ámbár épp szombaton ismét elégedett voltam a Legendemmel Kapuvárott, pedig monóban, kontrollból szólt. A közönség is elégedett volt. :-) De eltérőek az ízlések, zenei stílusok, ezért ezen hangszerek megítélése is.
A cég szerintem a nevéből él. Sosem jótékonykodtak olcsó hangszerekkel (esetleg vmi xm1 nevű moduljuk volt régen, amit anno orgona hangzásra vágyó még megengedhetett, na de ez mára megmosolyogtató hangú csak egy szoftver orgona mellett is). Tehát Hammondra ezek szerint még mindig maradnak az alternatív gyártók?
XK-5 két manuál egybeszerkesztve. Külön összevásárolva 2M fölött, a teteje önmagában 1,5M. Ehhez képest így, egybe: 1,63M. Az ő árképzésükhöz képest méltányos ár.
Megnéztem a HangszerPláza weboldalán, és az egy manuálos XK-5 kerül náluk 1,63MFt-ba. Szóval ez a kétmanuálos változat egy XK-5 + XLK-5 volt. Egyébként hátulról lehetett is látni, hogy két darabból van. Így persze az ára sem olyan baráti már, hiszen a kettő együtt 2.317.800 Ft. Ehhez jön még az expression pedál (103.900 Ft) és a Leslie kapcsoló (50.900 Ft). Ez mindösszesen 2.472.600 Ft. Ehhez képes a két manuálos SKX-Pro a maga 1.479.900 Ft-jával már olcsónak tűnik, bár ez nem multikontaktos, nincsenek preset billentyűk rajta, nincs benne csöves előfok.
A Legend Soul 261 a Thomann-nál 1.458.858 Ft, de még a Soul 273 is "csak" 2.027.772 Ft. Ebben van multikontakt, viszont nincsenek extra hangok (csak különböző orgonák).
Az XK-4 csalódás volt. Dirk sem nagyon dicsérte, ami meglepő, ahhoz képest, hogy elvileg ez volt a "nagy durranás". A hangja rendben van, bár a -- meglehetősen rövidke -- demó során nem tűnt jobbnak, mint az előző generáció. És nincsenek benne extra hangok. Az egyetlen előnye, hogy nagyon könnyű. A Thomann-nál 908.802 Ft-ért rendelhető, amiért már két manuálos Legend Live van, és ez az ár majdnem a duplája Legend Solo-nak. Még a Yamaha YC73 is olcsóbb. Szóval, fele ennyiért esetleg alternatíva lenne, de ennyiért nem tudom, kinek szánták.
A hazai Hammond show után egyébként hová helyeznéd a Legendet a rangsorban hangzáshűség tekintetében?
Jankaival nem beszéltél neki mi a benyomása az új Hamikról, ill. a Legendet ismeri-e? Netán nem játszott valami ízeset vagy fejhallgatókon teszteltetek?
Élvezetes volt olvasni, hogy ezek az urak nem maradtak otthon. Jó volt az esemény beharangozója!
...meglepődéssel láttam felbukkani nálad Carla Bley-t a kérdőjeles listádon! De ez az egyébbként kitűnő és sokoldalú, izgalmas és 2 kontinensen ugyancsak elismert jazzmuzsikus - aki hosszó karrierje mindenfélét produkált, csak mainstream-et nem..) hamár, elsősorban zongorista volt és (nagy-)zenekarszervező-vezető-arranzsáló volt- bár csinált mindenféle mást is, egészen "le" a finom zongora-bassgitár duókig. És orgonázott is ha épp kellett, DE: nagyitóval és türelemmel kell keresgélni hogy rajtakapjuk, Hammond-outputja mikroszkópikus és nem jellemző- igy talán nem illene a feltételes listádra sem - bár megérdemli AMUGY hogy ismerkedjünk vele, BÁR, ha csak "azok a jó zenék, ahol Hammond orgona (is) szól"--? talán mégse??
--- és sok szinpadi produkciójában ott ál ugyan a Hammond, de más játszik rajta! - mikőzben ő a zongorától dirigál... csak lemezt hallgatva, ez megévesző lehet...
Hát persze! A lényeg, valahogy azok a jó zenék, ahol Hammond orgona (is) szól. De azok közt is vannak, melyek kifejezetten szórakoztatóak. Kinek mi persze, de mégis van egy egész jól behatárolható előadásmód amit az ember szívesen hallgat. Aztán lassan összáll a kép. A nagy kedvencek az egyéni eltérések ellenére valahogy egy tőről fakadban. Aztán jön a relativizálás, a mindent kétségbe vonás. Nem is tetszik, csak úgy halljuk :-)))
És ezen elgondolkodva felmerül bennem, berakni Carla Bley-t, Emmanuel Bex-et?
És megtapasztaljuk más hallgatónál is ugyanígy van. Talán mint metanyelv, meghallunk-e valami közvetítenivalót a zenéből, vagy nem? Nemcsak a kedélyes beboppolás a kedvencem. Inkább amiben élet ven. Pl. John Zorn: Naked City.
..."Érdemes a legnagyobbat, a királyt követni. De ez nem zárja ki egy merőben más jellegű zene, stílus megalkotását. Csak valahogy periférikus marad." ...ez a jól hangzó és itt logikusnak tűnő érvelés a "B3-autentika" világában (valós, de precizen körülhatároltt -vagyis valóság egybizonyos, konkrét részére szűkített része, szerintem) teljesen elfogadható. De megjegyzendő, ha ebből kicsit is kilépünk -
akár történelmileg, akár a jelenben,( ill. technikai téren is!) -máris kérdések merülnek fel, (pl. mikor, miért és hol lesz valaki király?..kik és hogyválasztják meg, milyen alapon? és meddig tartja meg rangját, bekövesedik-e mint ilyen a történelemben, vagy még életéban leváltják? és miért marad a periférikos annak, vagy esetleg kitörhet? -gondolom, abbar egyetérthetünk hogy mindez nem csak az akár zsenialitást súroló tehetség függvénye -stb-stb. -szóval a dolgokrol akkor már hosszasan és jóízűen lehetne vitatkozni, de az már inkább egy jóízű együttsörözés területére kivánkozna, márcsak hosszadalmassága miat is...tehát itt és most, ámen , részemről. üdv, -V.
Szépen összejöttünk a tegnapi Hammond bemutatón. Öröm volt visszatérni. Veterán sztárok és mai ismert előadók egyaránt ott voltak.
Meg Dirk Van der Linden. De ő valahogy máshol járt. Jó zenész, de most keveset játszott. Pár eddig nem látott alváltozattal lehetett találkozni, mely újdonság.
XK-5 két manuál egybeszerkesztve. Külön összevásárolva 2M fölött, a teteje önmagában 1,5M. Ehhez képest így, egybe: 1,63M. Az ő árképzésükhöz képest méltányos ár. A tripla kontakt már elősegíti a bugyborékolósabb megszólalást, két előfokcső, 3 különböző hangkarakterű orgonamodell, meg sok egyéb. Súlyban is elfogadhatóbb. Kissé könnyű a billentyűzete.
XK-4 Európában itt rántották le róla először a leplet. Ugyanúgy triplakontaktos, de kellemesebb játékérzettel. Nincs csöves óverdrájv, meg 3 helyett 2 Hammond minta, azonban továbbfejlesztett lezlieffektek. Érezhetően jobban is szól. Akinek csak Hammond hangra egy ötoktávos kell és méltányolja a triplakontaktot, egy jó kis cucc lehet.
SKX-Pro Más, jobb billentyűzet. Pont mint a Nordé vagy Legendé, szóval szerintünk Fatar TP80, ami kissé keméynebb az elvártnál, de talán segít a játék precizitásában. Egész jó orgona, zongorák, szőnyegek, monofon szintik. Kb. mint egy kétmanuálos Nord Electro ami orgonában akár jobb, zongorákban meg kevésbé. Egy alternatíva, ezt is lehet választani. Hogy két manuálban minden benne van, ideális fellépőcucc.
Öröm volt látni sok ismert Hammondos művészt. A veteránok közül Zeffer Andrást, Jankai Bélát, Gidót, a mai sztárok közül Matyóót, Pénzes Blahalouisana Mátét. Más is volt, de őket személyesen nem ismerem.
Gyakorlatilag rockban, jazzben ezeket a megfejtéseket alkalmazzák személyre szabva konstruktívan ami a videón előfordul. Érdemes a legnagyobbat, a királyt követni. De ez nem zárja ki egy merőben más jellegű zene, stílus megalkotását. Csak valahogy periférikus marad.
.."onnantól lesz izgalmas kihívás a játékosnak, amikor már a basszust is neki kell produkálnia..." - ráadásul ez még a szólózogorára is igaz!
..."Mindenre van ellenpélda, szóval jöhetnek ide..." -biztos van, s aki keres talál, és lehene hozni, a vita-sport kedvéért, de részmről nincs értelme, nem változtatna al leányzó általános és itt letárgyalt fekvésén... üdv, -V.
...."Szerintem itt azt is bele kéne vonni az elemzésbe..." -hát nem! ...itt nem igazi, nagyátfogású elemzésről van szó, amit még jó lehetne kiterjeszteni (és mivel? -pontosan emlékszen hogy anno " látszat"-tudatlan kérdéseket tettél fel templomi org. stb. ügyekre vonatkozólag, és én jóhiszeműleg -hosszú extra-kutakodás (!) árán- egy csomó tudnivalót-és képanyagot hajotam fel és címeztem neked a fórumra, mert naivul azt hittem hogy tényleg tájokozatlan vagy. (és persze a füledbojtját sem mozgattad válaszként)- akárhogy is, semmi ok hogy most idehozd ezeket mint tudálékos REAGÁLÁST egy egyébbként Tubénak szóló írásomra. És LittleBig Matyó NEM volt kihagyva,(kösz a kioktatást...) ha figyelmesen olvasol, kiderül hogy az egész kérdést- bár évek késedelmével -eleve és elsősorban Neki tettem fel, és Tube is tulajdonképp az "oldalvonalról" reagált rám, és inkább csak a fogalmazása késztetett arra, hogy szószátyár módra válaszoljak neki.
..."Tube szerintem elég nagy szakértője...."...az elmúlt-talán már 4-év alatt alkalmam volt- a rám jellemző kritikus szemlélettel is- megismerni
Tube hozzáértését, izlését stb. - és teljes módon kivivta szakmai elismerésemet, mind technikus, zenész és kritikus egyaránt -rengeteget tanultam tőle,direkt is, megaztán hogy rákényszerített arra , hogy ALAPOSAN utánnanézzek dolgoknak, olyanoknak is amiket jelek szerint edddig még SEHOL sem tárgyaltak a témában. ...Mindenesetre emiatt erőssen lekötelezettnek érzem magamat iránta, és illően tisztelem, mégha -már-már "elpimaszodva" vitába is merek szálni vele. Ennek sokszor csak az az oka, hogy TT. sokszor szűkebb szempontból regál kérdésekre,-gondolom sokszor "autentikus " érzelmek miatt is, ami -szerinte- belőlem hiányzik (igaza van) ezért hangsúlyozandó...da hamár: az egyetlen "kritikám" vele szemben az lehet, hogy nem mindig fektet annyi energiát dolgok preciz megfogalmazásba, mint esetleg egy Hammond javításába! -de "nobody is perfect" -még jómagam sem! És én ráadásul- mint bevalottan "outsider" és "johnny-come late" autentikus ügyekben,- valóban sokszor kívülről v. átfogóbb szempontból nézem a témákat, ami viszont mentesít bizonyos esetleges elfogultságtól. Nem hiszem hogy ezzel valakit is letérítenék a hit helyes újáról, és ártanék,- ha nem tetszik, tessék átugrani, (de ne tessék- időnként- alkalmatlan, pontatlan, ködös,vagy csak elhamarkodott és túltömörítet érvekkel előhozakodni, amik alaposabb vizsgálat után több sebből vérezhetnek...)... -de mint az ártalmas pornográfiáról mondják: "a jónevelt ember minden elolvashat" - (ártalom nélkül).
DE, akárhogy is, TT. nincs arra rászorulva, hogy Te - kioktatólag- megvédd tőlem!!! És arra sincs szükség hogy az ő szakktudásával próbálj engem bunkózni!!
-és hamár Rhoda Scott: jó példája annak IS! -amúgy sokadmagával - hogy mit lehet egy Hammonddal csinálni egy dobos (és mások, pl. gitáros) TÁVOLLÉTÉBEN is !!- erre a dologra IS céloztam Leon Kuypers videójához fűzött kommentemmel a minap...
-és még végül, RE: a komolyzenére és kottatémára ismét előhozott, és - elnézést, sokszor meglengetett, már már fóbiás, és sorry de tudatlan nézeteidre -(és egyáltalán hogy kerül itt a csizma az asztalra?) - sommásan csak: "no comment"... -V.
Belekötni szabad bármibe, de azért hadd pontosítsam, mit is akartam mondani.
Az orgonán való jazz játék szerintem onnantól lesz izgalmas kihívás a játékosnak, amikor már a basszust is neki kell produkálnia. Ez történhet, kézzel, lábbal, orral, vagy mindhárommal, de a lényeg nem az, hogy mivel történik, hanem hogy a basszus funkciót egy és ugyanaz a személy lássa el, mint aki az orgonán felsőbb dallamokat és néha még harmóniákat is játszik.
A kiteljesedés meg ugye egy elég megengedő jelző, tehát lehet játszani jazzt, vagy bármi egyebet bassszus funkció nélkül is (mondjuk egy bőgővel által kísérve), de kiteljesedni, számomra igazán érdekessé és egyedivé akkor válik egy orgonista, amikor a basszus funkciót is ő csinálja.
Ettől függetlenül fenntartom magamnak, és mindenki másnak is a jogot, hogy a véleményem/véleménye eltérjen bárki másétól :)
Szerintem itt azt is bele kéne vonni az elemzésbe, hogy autentikusan a Hammond a fix, hatalmas templomi orgonák kiváltására született, teszem azt imaházak, gospel gyülkezetek stb. részére. Tehát anblokk innen indulva magyarázható, minek (miért, mi célból) is van lábbasszusa.
Az már más sztori, hogy később felkapja a hangszert népszerűségileg az akkori populáris zene a jazz, majd később a rock, majd az új kori pop és ki mit hozzátéve meg leegyszerűsíve elvével teljesen új irányzatokat szül a hangszeren használatilag is, mint mondjuk a Bach-féle komplexitású egyházi zene 2 kézzel, 2 lábbal.
Szóval mindennek vannak stílusjegyei, Tube szerintem elég nagy szakértője a jazz-orgona, rock-orgona témának és stílusismeretnek, és hangszerismeretnek utánaolvasásilag is legalább annyira, mint te. De nem hagynám ki e-téren bár ritkábban szól hozzá, LittleBig Matyót sem.
Szóval ha félreértelmezhető is 1-1 hozzászólás, a vezérfonal nagyon is ismert és bejáratott náluk (tudják mit beszélnek és miért).
Magam részéről ja! kiemelkedő orgona tudású előadónak és egyedi stílusú előadónak tartom Rhoda Scottot, aki jó példája mit lehet egy Hammonddal csinálni egy dobos jelenlétében. Na de végülis nem csak róla szól a jazz ettől még. És pont az a szép ebben, hogy nem olyan szűkek a lehetőségek, mint mondjuk egy komolyzenének (ezzel nem leírva azonban azt magát!!! - tessék olvasni a sorok között is!), ahol 536 ezren mindig mindent hangra ugyanúgy precízen játszanak kotta szerint, s a közönség legnagyobb katarzisa, ha valaki véletlenül mellé nyúl, hogy “na végre egy új hang! (még ha hamis is…)”. :)
.."Szándékosan sarkítod,...(az egész 1. bekezdésed)"...szóval én vagyok a hunyó, lesarkítom, mert nyilván nincs szélesebb rálátásom és tapasztalaom...akárhogy is, ha már vitázok, szeretek LEHETŐSÉG szerint tiszta definiciókat használni és KAPNI!-ami sjnos nem mindenki kenyere...és sokszor a dolog "játék a szavakkal" szintre lyukadhat ki...a vita hevében. De azért-mégeccer-makacsul folytatom....:
-"Ugyanaz a zene.." ha ezt szószerint, átgondoltan jelented ki, (nem vagyok meggyőződve..) nincs mit vitázni tovább részemről, ezt egyszerűen semilyen szinten nem fogadom el, még akkor sem ha ugyanazon személyek gyakorolják mindkettőt...talán legközelebb a "klasszikus" zene egészét is majd idesorolod a közös kalapba...??
-Ugyanaz a zene, egy a difi, mi hozza a ritmust? Rockban a dob. Jazzben a basszus. ...... ezt általános érvényűnek tekintsük"-nem mindig stimmel- de ezt átugrom és nam ragozom részletesenpillanatnyilag, mert igy nézem , precizkedve az egészet:
-ELMÉLTILEG 2 alapritmust -groove-t látok:
-1. klasszikus jazzben a (leegyszerűsitve) triolás negyed-felosztáson alapuló un.Swinget,
-2. rock-zenében, valamint elrockosodott későbbi jazzban-soul- funky stbt. ideértve ( és nem mellesleg a LATIN zenében is!)- a negyed egyenletes nyolcadokra osztását
....ha ezek valamelyike megjelenik,(persze a stílusnak megefelelő belső hangsúlyozással! - egyértelműen tudni lehet, milyen alapműfajról van szó, és a kettő nem ugyanaz, sorry!
és nem az a dönti el ZENEILEG, műfajilag, hogy melyik hangszer -vagy részhangszer!- ebből mit hoz, hanem hogy az összkép mit sugall,
pl. egy jó feelinges 2-taktususos vemp a bőgön (sima negyedekkel is) EGYEDÜL IS rögtön világossá tudja tenni, hogy swing indul be....
-...hogy aztán minden ritmust játszó elem minden résztvevő részéről hogy rendeli magát alá ennek ill. milyen szerepet játszik , az hangszerelési kérdés és a rendelkezésre álló dolgok (hangszerek, látszám!) függvénye- persze hogy klasszikus-gitáros-hangos -szinpadi rockzene elképzelhetelen a dobos, és hagyományos szerepe nélkül -legalábbis anagyköznség részére - de fogadok ha valaki szóló-zongorán -vagy Rhodesen akár- jól odatesz pl. egy. Beatles-arranzsmant á'lá Ramsey Lewis -basszus és dob nélkül is- felismered hogy miről van szó! - feltéve hogy a zongoristának a balkeze megfelelően működik, és érzékelteni tudja az alapgroovot és a basszus egyaránt..
-- én a korábbiakban arról irtam, hogy ha az orgonista "beéri" azzal (és perzse megtanulja) hogy csak lábbal basszusozik -legalább is swinges jazznál- felszabadul a balkeze harmóniára ÉS ritmusra- és többet tud ezen a téren nyújtani mint ha csak jobbkézzel lecsapkod-
-valamit valamiér!!- és nem kell külön gitáros! aki sajnos nem csatolt alkatrésze egy Hammond-orgonának automatikusan!!!
--Végül is csak azon akadtam és akadok ki, hogy egyébbként szakmailag tisztelt kollegák szerint ez már nem jazz, (akkor talán miért hallgnak R.Scottot, Denerleint, stb -talán hogy idokoltan kizárják őket is??) és ha ezért én "sarkítással" vagyis "illendő tudnivalók" torzításával vagyok vádolva, (akinek ezek szerint sok alapvető dolgot el kell mégegyszer magyarázni..) -nos, el fogom viselni, bár valahol halványan nálam is felmerülnek ellenvádpontok, amikor is enyhén "szemellenzős" és hasonló kifejezések juthanak eszembe...-de ne bántsuk egymást...
...csak utóljára, egy rövid válasz a kérdésre: amikor egyszer egy fekete ami szakszis betévedt a bárba, ahol éppen orgonáztam (csak antik klónon!), és kedvet kapott velem jammelni, -egy jó óráig gyúrtuk -lábbasszussal történetesen - most akkor jazzeltünk ( mi azt hittük) vagy csak malackodtunk anti-autentikus módon??...vagy be leszünk sorolva valamilyen "jazzügyben futottak még"-kitalált részkategóriába ?? -V.