magyar vasút pénzügyi és statisztikai eredményeit nagyban lehetne javítani a meglévő kapacitások - esetünkben a személyvonati férőhelyek - jobb kihasználásával).
-----------------
Ez igaz.
Úgy gondolom, hogy a mostani kétségtelen utasszám növekedés* elsősorban vagy kizárólag a drasztikusan megnövekedett üzemanyagáraknak köszönhető nem pedig a vasút jobb munkájának.
Amennyiban a közlekedési kormányzat végre valóban rászánja magát a komoly, több ezres autóbusz járat leállításra, akkor ismét nőhet a vasút kihasználtsága.
Ez - ha megvalósul - pénzügyileg még mindig az épp, hogy látszik kategóriába fog kerülne.
Talán nem csak 14% bevétel származik majd az utasoktól és 86% az államtól, hanem elérhetővé válhat, hogy a bevételek (talán ??) 16-17%-a is az utasoktól származzon.
Csúnya dolog kipellengérezni az olvtárs egyetlen, kicsit szerencsétlenre sikeredett szavát, miközben elsiklasz mondanivalójának lényege felett (mert nem írt ám amúgy butaságokat, a magyar vasút pénzügyi és statisztikai eredményeit nagyban lehetne javítani a meglévő kapacitások - esetünkben a személyvonati férőhelyek - jobb kihasználásával).
Bizony, ezek csúnya arányok, de az "okoz" szó azért itt kicsit erős lehet. Hisz nem az utas elszállítása okozza a veszteséget (hisz ez a leglényegesebb bevételforrás), hanem a kihasználatlan kapacitás fenntartása és működtetése. Más kérdés, hogy a kapacitást az utasszállítás miatt tartjuk fent, de nagyon ritka, a gyakorlatban a mai magyar vasúti személyszállításban nem létező eset az, hogy a pótlólagos utas pótlólagos kapacitást (többletköltséget) igényel, épp ellenkezőleg. Ám az arányok is rávilágítanak, hogy nem a megfelelő kapacitás működik, vagy nem megfelelő kihasználtsággal üzemel, mindkettőből ki lehet indulni.
"A 70 es 80 as években nagyon ritkán közledtek a vonatok, Wien felé a napi bejárás nehéz volt.
Egy időben a Gysev még Bz-t illetve Rába Balaton motorvonatot is járatot erre."
Beléptek a VOR-ba '88 szeptember elsejével, akkor változott meg arra a világ. Utána is még 7 évben keresztül ott volt a Bamot, Bz-k már egy évet sem húztak ki.
"1990 es évek végén villamosítás volt, a pályát is rendbe hozták az állomásokon P+R épült."
Ne siessünk annyira! 2003-ban kezdték el kihúzni a madzagot és 2004.04.24.-én indult el a legelső Teknyő/1014 vontatta cúgok.
Igazad van, de sajnos a tarifakérdés 100% politka, és 0 köze van a szakmához, különben már régen bevezették volna. Talán most, hogy az IMF is hatékonyabb tömegközlekedést akar... Talán... Esetleg...
Itt a topikon kérdeztem meg, nem a képviselőtől. Amúgy meg fent tudtak róla, csak a legnormálisabb ember aki ott volt (Hegedűs Pál vagy hogy hívták), az meg lemondott, Viktor meg nem ért hozzá, de beleugat, folyton a szent tehenét a nyugdíjas svájciak ingyenes utazását védi makacsul...
Sokszor szép halkan meg lett kérdezve, de évek óta mindig csak halasztják! :(
Volt egy normális ember, aki ezt véghez is vitte volna, de nem hagyták neki, meg Viktor görcsösen és makacsul ragaszkodott a szent tehenéhez, a svájci nyugdíjasok ingyenes utazásához... Nem a magyarokéhoz, mert akkor minden nyugger kapna egy papírt, amivel ingyen utazhatna, de mivel az ONYF adná ki, ezért a svájci nyuggerekre nem vonatkozna ez!
Az elővárosi vonalakon alapvetően más a helyzet, mint a vicik mentén. Előbbi helyen a háztól-házig autózás sokszor lényegesen lassabb, drágább, és/vagy több kötöttséget jelent, mint vonatra váltás.
Ez megdönti azt az elméletet, hogy az autós nem szívesen száll vonatra.
Ó dehogy, csupán minden elmélet egy modell, amely valahány tényezőt vesz figyelembe, de a tényezők valóságos mennyisége ennél sokkal több. Hogy egy adott Józsi bácsi otthagyja-e az autóját a városszéli parkolóházban, vagy sem, az az ő egyéni döntése. Ezt a döntését sokminden befolyásolhatja. Például, a család együtt autózik a parkolóházig, ahonnan x családtag "A" felé, y családtag "B" felé utazik tovább, közösségi eszközön. Mindketten szívesebben autóznának végig, de ahhoz két autó kellene, ami a család büdzséjét meghaladná. Vagy Józsi bácsi úgy gondolja, hogy a parkolóházig kevesebb benzin fogy, mint a munkahelyéig, és a különbözetből havonta vehet egy karton sört. Ez jó érzéssel tölti el, és dönt. Vagy a parkolóháztól rendszeres dugók alakulnak ki a munkahelye felé, és a vonat vagy busz onnan már gyorsabb. Kivéve, ha késik vagy kimarad, aminek hatására Józsi bácsi előbb-utóbb revideálhatja a parkolóházra vonatkozó döntését.
Ha az autó használatát külső körülmények korlátozzák egy bizonyos viszonylaton vagy szakaszon, ugyanakkor a közösségi közlekedést Józsi bácsi számára kívánatossá, elérhetővé teszed, akkor szívesebben át fog szállni (de a "szívesebben" még nem feltétlenül jelent "szívesen"-t!). A kívánatossá, elérhetővé tétel pénzbe fog kerülni, mint ahogy a közösségi közlekedési rendszer általános fenntartása is. Ezt a pénzt az adott közösség vagy képes lesz előteremteni, vagy sem. Vagy meggyőzik önmagukat és egymást, hogy ezzel milyen "jót" cselekedtek, vagy sem.