Keresés

Részletes keresés

chlodvig2 Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1150

Igy igaz: a reszegseg nem feltetlen alkohol kivaltotta reszegseget jelent:

tudatlansag, sötetseg, stb.

 

Az istenek bora, a nektar (ambrozia) pedig szellemi nedü, maga a vilagossag, bar "bornak" hivatik.

A bor legismertebb ilyeten valo spiritualis leirasa a szufi költeszetböl ismert:

Rumi sokat irt erröl: "A bor a szerelem rubintszínű nektárja, az élet misztériumának a jelképe."

 

"Ej pohárnok! Oly bort adj nekem
Mely vizet s földet nem látott sosem
Nem a testem, a szívem beteg.." 

(Rubáiák
Sudár Balázs fordításai)

 

Lasd meg: Hamvas: A bor filozofiaja.

 

Erdemes lenne a Biblia eseten is feltarni ezt a szimbolikat...

Sok ellentmondasrol fellebbenne a fatyol...

Előzmény: Nemo (1148)
Kilkenny Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1149
Azért nekem az is tetszett, amikor nagy fáradsággal kigyűjtöttem azokat az újszövetségi helyeket, ahol az ojnosz szerepel a görög szövegben. és csak annyit kértem Tafkótól, hogy mondja meg, hol kell mustot érteni rajta és hol bort. Erre egy szóval válaszolt: "Szőlőlé..."
Előzmény: Nemo (1146)
Nemo Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1148

Sok mindennek van még bora. Vörösmarty ezt írja:

 

Szűd* teljék be az öröm borával

Húzd, s ne gondolj a világ gondjával.

 

*Szíved.

Előzmény: chlodvig2 (1147)
chlodvig2 Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1147
Olvastatok mar a szellem borarol...? :)
Nemo Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1146
Vagy inkább linket arra a bibliahu-s cikkre, amely mellesleg nem tesz mást, mint bővebb szövegben bizonyítás nélkül megismétli az itt éppen szétcincált állítást.
Előzmény: Kilkenny (1144)
avi01 Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1145

De a részegséget nem említi bűnnek.

Nagyon helyesen.Egy apokrif történet szerint két ember kerül halála után Szent Péter elé, az egyik egy részeges teherautósofőr, a másik meg egy pap, és bizony nagy meglepetésükre a részeges sofőr is a mennybe kerül.

Amiko reklamál a pap, Szent Péter megindokolja, hogy amíg ő prédikált, az emberek aludtak, de amíg a részeg sofőr száguldozott azutcán, mindenki imádkozott. A részegség is lehet erény, és hasznos.

Előzmény: Báthory Ödönke (1135)
Kilkenny Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1144
Remegek az izgalomtól, mert nem tudom eldönteni, hogy erre Tafkótól mosolygó szmájlit, kacsintó szmájlit, kérdőjelet vagy egy háromszavas idézetet fogsz-e válaszként kapni.
Előzmény: Nemo (1143)
Nemo Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1143

No erre még felelek; nem az igénytelen, etikátlan és értetlen Tafkó Birgut kedvéért, aki többszöri kérésem ellenére érdemben semmiben nem válaszolt nekem, hanem a későbbi olvasó kedvéért, aki megérdemli, hogy a hozzám, írásaimhoz kapcsolódó szálaknak láthatóan végük legyen.

 

"Mi alapján jelenti ki bármelyik görög szótár, hogy a methuszkei jelenthet ezt is, azt is, amazt is, de az oinos esetében csakis megrészegedést jelenthet...?"

 

Egyszerű: a szótárak megadnak egy rakás jelentést, melyek közül némelyek általánosak, mások nem annyira általánosak. Általánosítani és bizonytalan jelentésű szöveghelyekbe beleolvasni először az első jelentést szokás, csak aztán a másodikat, és így tovább. Vagyis ahol nem tudni, melyiket jelenti a szó, ott a bizonyítás terhe inkább arra a félre nehezedik, aki a második stb. jelentést erőlteti. Főleg úgy, ha a második jelentés sokkal ritkább, mint az első. Itt pedig ez a helyzet.

 

A "jót eszik-iszik" mint Tafkó Birgut által önkényesen kiemelt és leipiapacsolt jelentés (valójában pedig körme szakadtáig ásott kibúvó) Kapitánffynál a második számot kapta, tehát gyakoriságra nézve a kevésbé általános jelentés. Ezt egyébként a szócsalád többi felsorolt tagja is igazolja:

 

methü = szeszes ital, bor, sör

methümnaiosz = a részegség istene

methüszisz = részegség

methüszma = mámorító ital

methüszokottabosz = a kottabos-játék közben lerészegedő

methüszosz = részeg

methüsztikosz = részegségre hajlamos, könnyen megrészegítő

 

Kapitánffyból elfelejtettem kimásolni a "methüó" ige jelentéseit: részeg (állapotban van), illetve ázott, nedves.

 

De nekünk most ott van támpontnak az "oinosz" szó, amely alapjelentésben igenis bor. (Aki ezt tagadja, annak kell ellenbizonyítást adnia.) A bor jelentésmezejébe beleesik a lerészegedés, míg a lakmározás ettől távolabb esik. (Nem is beszélve arról, hogy a "lakmározás" és az "jót evés-ivás" a józan ész és a kultúrtörténet tanúsága szerint is nagy valószínűséggel magában foglalja a szeszes italok fogyasztását. Aki ezt kapásból elutasítja ebben a kánai esetben, annak kell ellenbizonyítást adnia.) A két szó ("oinon" és "methüszthószin") ráadásul egy mondatban foglal helyet, és erős a valószínűsége, hogy a násznagy ok-okozati összefüggést állított fel közöttük. (Aki ezt tagadja, annak a jelentésmezők távolságára való tekintettel ellenbizonyítással kell előállnia.)

 

Tehát azon kívül, hogy a megrészegedés mint jelentés túlnyomó többségben van a görögben, még ott van mellette egy arra utaló szó is, hogy csakugyan ez a jelentés érvényes most. Aki tehát azt az értelmezést akarja elsütni az eddig felhozott nyelvi, szokásbeli és logikai érvek ellenében, hogy "minden ember először a jó mustot adja fel, s mikor már jóllaktak, akkor hozza elő az alábbvaló mustot," annak ezt nagyon erős érvekkel kell igazolnia a fenti érvekhez kapcsolódóan. Nem elég neki abba a két, össze sem fércelt szalmaszálba csimpaszkodnia, hogy "valahol valamelyik görög szerző használta a "methüszkó" szót a lakmározásra, és az "oinosz" olykor jelenthet mustot is," hanem összefüggő érvekkel kell kimutatnia, hogy az ő értelmezése a valószínűbb.

 

Persze vannak olyanok is, akiknél az ilyen szalmaszálakon csüngő állítások jelentik az üdvösségre szolgáló hitrendszer gerincét, s az ilyenektől nem várhatjuk el, hogy egy tapodtat is engedjenek egy ilyen mellékes kérdésben, hiszen azzal teológiai létalapjukat veszítenék el, és jó ideig nem lennének képesek az emberek elé állni. De elég legyen itt azt kimutatnom, hogy ők életszerűtlen magyarázatukkal és bizonyítási képtelenségükkel intellektuálisan is elásták magukat.

Előzmény: Tafkó Birgut (1113)
Báthory Ödönke Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1142
Ez mind nagyon szép. De akkor is: Hol van megírva?? Már úgy értem, hogy a te hagyományaidat leszámítva. Ne feledd, hogy a Kánai mennyegző idején még nem volt Szentlélek, sem megváltás, sem újászületés. Akkor még ószövetség volt.

Elismerem, hogy moralizálásban bajnok vagy. De nekem az smafu. Tudod: Sola scriptura.

b
Előzmény: Tafkó Birgut (1138)
Biga Cubensis Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1141
1038
Előzmény: Tafkó Birgut (1140)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1140

?

Előzmény: Biga Cubensis (1139)
Biga Cubensis Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1139
Mikor válaszolsz Nemo alapos írására hasonló igényességgel?
Előzmény: Tafkó Birgut (1138)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1138

"mindössze az óember cselekedetének minősíti"

 

Mindössze?!?!? Hallatlan...

 

Ha ugyan Őt megértettétek és Ő benne megtaníttattatok, úgy a mint az igazság a Jézusban:

22. 

Hogy levetkezzétek ama régi élet szerint való ó embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánságai miatt;

23. 

Megújuljatok pedig a ti elméteknek lelke szerint,

24. 

És felöltözzétek amaz új embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben.

Előzmény: Báthory Ödönke (1135)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1137
Elképesztő...
Előzmény: Báthory Ödönke (1135)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1136

És meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van: hanem teljesedjetek be Szent Lélekkel...

Előzmény: avi01 (1133)
Báthory Ödönke Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1135
Ezt pedig ki írja? Pál mindössze szembeállítja a kettőt. De a részegséget nem említi bűnnek. Az előbb beidézett ige is mindössze az óember cselekedetének minősíti, mint hiábavaló dolog (pogányok akarata). No de hogy bűn lenne? Ez csak a tafkoista bibliában lehet.

b
Előzmény: Tafkó Birgut (1132)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1134
Nem bűn? Akkor álljunk ellene a Szentléleknek, s igyunk inkább bort...?
Előzmény: avi01 (1133)
avi01 Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1133

 

Nem. A Szentlélek több a bornál, akivel a Szentlélek beöltekezett, annak nincs szüksége borra.

 

Előzmény: Tafkó Birgut (1132)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1132
Bűn nem betöltekezni Szentlélekkel? A bortól való megittasodás kizárja a Szentlélekkel való betöltekezést...?
Előzmény: Báthory Ödönke (1129)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1131

Elképesztő, amit művelsz. Neked nincs is szívedbe semmi sem beleírva, csak a holt betűkhöz ragaszkodsz...?

 

Mert elég nékünk, hogy életünk elfolyt idejében a pogányok akaratát cselekedtük, járván feslettségekben, kívánságokban, részegségekben, dobzódásokban, ivásokban és undok bálványimádásokban...

Előzmény: Báthory Ödönke (1129)
avi01 Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1130

Mert nagy lészen az Úr előtt, és bort és részegítő italt nem iszik; és betelik Szent Lélekkel még az ő anyjának méhétől fogva.

Na ez is egy érdekes gondolat egyébként. Pál azt mondja az Isten nem személyválagató, akkor kérdem én csendesen, engem miért nem töltött be már embrió koromban Szentlélek, Keresztelő Jánost meg igen? Nem értem én ezt semmiképp. Én sem innék bort, ha betöltött volna a Szentlkélek, de engem nem töltött be, így én helyette kénytelen vagyok bort és részegítő italokat inni.  

Előzmény: Tafkó Birgut (1128)
Báthory Ödönke Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1129
Hol említi Isten Igéje azt, hogy a részegség bűn? Egyszerűbben: Mi volt a részegségért bemutatandó áldozat tarifája a Törvényben? Illetve milyen büntetés járt a részegség bűnéért?

b
Előzmény: Tafkó Birgut (1128)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1128

Ez öngól volt. Hiszen ezzel azt mondod, hogy most már itt van a Földön a Szentlélek, tehát Rád már érvényes - nem mintha a kánai menyegzőn résztvevőkre nem lett volna érvényes, hiszen Pál nem azt mondja, hogy csak azért ne legyetek részegek, mert már itt van a Szentlélek, bezzeg 50 évvel ezelőtt mégmegrészegedhettetek volna bortól, dehát most már pech, itt a Szentlélek. Ráadásul:

 

Mert nagy lészen az Úr előtt, és bort és részegítő italt nem iszik; és betelik Szent Lélekkel még az ő anyjának méhétől fogva.

Előzmény: Báthory Ödönke (1127)
Báthory Ödönke Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1127
Amikor a kánai mennyegző történt, akkor még nem volt a földön a Szentlélek. Hogyan teljesedett volna be tehát véle a násznép?

b
Előzmény: Tafkó Birgut (1125)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1126
?
Előzmény: Olcsolab (1122)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1125

Fájdalmas, hogy Számodra ehhez a betűk kellenek, de íme:

 

És meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van: hanem teljesedjetek be Szent Lélekkel...

Előzmény: Báthory Ödönke (1124)
Báthory Ödönke Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1124
Nem. Az én szívembe az van beleírva, hogy ne higyjek mindenféle emberi rendeléseknek. De ismét mondom: hol van megírva, hogy a részegség bűn?

b
Előzmény: Tafkó Birgut (1123)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1123

Mert nem az? Ezt olvasni kell kőtáblán? Nincs beleírva szívedbe? Félek, nincs...

 

 

Legyetek józanok...

Előzmény: Báthory Ödönke (1120)
Olcsolab Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1122

Hát ezt az emberi rendelést el kéne vetni és akkor lenne értelme a mondtanak is hogy itták és megittasultak.

Előzmény: Tafkó Birgut (1118)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.09.10 0 0 1121

Ki volt az a tévedhetetlen, s csalatkozhatatlan, aki kimondta azt a szabályt - s egyáltalán mi alapján merészelte -, hogy a methuskhei, ha oinos szó szerepel mellette, csak és kizárólag megrészegedést jelenthet...?

Előzmény: Biga Cubensis (1117)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!