...ott kezdődik,hogy rozsdamentesek,csillognak-villognak,saját kialakitásúak és teszik a dolgukat,amiért kitalálták őket,azaz tartják a kereket...:))))
Én nem cseréltem le az eredeti csavarokat,sőt érdekes módon a kerékőr,amit feltettek az üzembehelyezés napján a szalonban szebb,mint az eredeti,de alig lehet észrevenni köztük a különbséget...:(
Szerintem az alufelnihez más csavarok kellenek, mivel maga az alufelni anyaga is vastagabb, mint a lemezfelnié, a felcsavarozási helyeken. Legalábbis nekem a Seicentomon és a Punto II-esemen más csavarok kellettek, mint a lemezére valók.
"Nem tudjátok véletlenül, hogy a kerékcsavarnak mi a mérete?"
kidobtam a papírját:-( Egyszerűen megálltam a bolt előtt (történetesen: Homasita), és egy eredeti csavart mintának kivettem a kocsiból, majd helyére próbáltam a kerékőröset. "Nem ismerték" még a Lineát a katalógusukból, úgyhogy inkább próbálgattam. Egyébként valami 3 ropi körüli összegbe fájt csak a 4 csavar+ két fej. A kereskedő nem mondta, hogy más kellene a könnyűfém kerékhez, de nekem most a téli lemezfelnik vannak rajta, tapasztalatom nincs, de gondolom azonos a csavarméret.
Nem tudjátok véletlenül, hogy a kerékcsavarnak mi a mérete? Az alu és a lemezfelnihez használt kerékcsavar hossza megegyezik?
A biztonsági kerékcsavar beszerzése miatt kérdezem, ha tudtok segítséget nyújtani, akkor a méret ismeretében el tudok indulni az autós boltokba, illetve a vaterán és egyébb helyeken is utánna tudok nézni.
"de nekem soha nem sikerült ilyen jól megfogalmaznom!"
zavarba hozol, köszönöm...de azért tessék máskor is, bátran! :-DDD
"hogy miért is "jobb az ember" mint egy ABS"
persze meg lehet érteni a mérnököket is, akinek egy minden elképzelhető és elképzelhetetlen helyzetben jól működő, biztonságos rendszert kell alkotnia. Nagyjából meg is tudná csinálni, de nem úgy, hogy közben a nyakát szorongatják a pénzügyesek- márpedig a rendszernek relatíve olcsónak kell lennie!!! :-(
Lássuk be, ehhez képest jól oldották meg a feladványt!
Másfelől viszont...tudjátok miért nem automatizálták még az utasszállító repülőgépeket (noha a technika-technológia évtizedek óta megvan a hadseregnél)? Mert lehetetlen minden előre nem látható eseménnyel számolni, és 1 mindenre jól reagáló rendszert előre elkészíteni! Bizonyos vészhelyzetekben ugyanis egyedül a pilóta/pilóták tapasztalata és az az 1- 2x 1,2...1,5 kg agyvelőnek nevezett szuperszámítógép képes elég találékonynak mutatkozni vészhelyzetben. Akkor is, ha egy embernek lehetnek egyéb problémái is, ami megosztja a figyelmét, akkor is, ha lassabban végez el logikai műveleteket, mint egy szám.gép...
Szóval mindez az ABS-t időlegesen kiiktató nyomógomb mellett szól.
Ellenben tartósan kikötni tényleg butaság lenne, mert magasabb sebességtartományban a történések már nem egy átlagember reakcióidejével összemérhető idők alatt esnek meg (a Ladával én is pördültem meg 60-70 körüli sebességről, ott nincs mit tenni- akkor szerencsém volt).
"valóban hibaüzenetet küld majd a kocsi kompjúterének"
-no ettől tartok én is; bár nálam ez a nyomógomb-ötlet nem új, még nem álltam neki +valósítani. A nagy számok törvénye alapján összességében jobban járok, ha van blokkolásgátlóm, de két dolgot így is tehetek:
-minél jobb abroncsokat használok, a mindenkori legnagyobb tapadás elérése érdekében+ megfelelő műszaki állapotban tartom a Gépet (lengéscsillapítók, fékek)
-a saját 1,2-1,5 kg-os szuperszámítógépemet a preventív vezetés jegyében használom.
Szóval bízok Istenben, és szárazon tartom a puskaport :-)
...jaj ez a petrvs, már megint szájmenése van!... :-)
Szívemből szóltál, valami ilyesmire gondoltam, amikor próbáltam megérttetni a nagyérdeművel, hogy miért is "jobb az ember" mint egy ABS, de nekem soha nem sikerült ilyen jól megfogalmaznom!
Köszönöm!
A sok gubancnál arra gondoltam, hogy igen, valóban hibaüzenetet küld majd a kocsi kompjúterének, amit ha kiolvasnak, akkor kezdődehet a paláver, és ezt azért mindenképpen szeretném elkerülni!
"Ha tehát a keményen meghajtott turbós autót hirtelen leállítjákakkor a vörösen izzó feltöltőt többé nem hűti semmi"
A szavakra figyelni kell és értelmük szerint kell kezelni. A kemény hajtás az tényleg a maximálishoz közeli teljesítményt jelent, hosszabb időn át, és a hirtelen leállítás pedig tényleg hirtelen, 1 percen belül az előző hajtáshoz képest. Ilyen lehet pl. egy nagy terheléssel végzett autópálya futás nyáron, ami közben egyszercsak a homlokunkra csapunk és a 150-es tempóról hirtelen fékezéssel beállunk a benzinkúthoz, motor leáll.
Normál körülmények között nem kell arra koncentrálni, hogy feltöltő van az autóban. Ritkán izzik vörösre a turbo és a normál közlekedés leállási szokásai bőven megfelelnek. Ha tehát hazavágtat az emberfia, akár gyors tempóban, az már visszahűti a turbot, ha a város/falu szélétől pár km-t 50-es tempóban teszünk meg, nem kell a ház előtt még 2 percig járatni.
Vagy az előző példában, az autópályán amikor már tudjuk, hogy 3 kilométerre van a benzinkút, akkor szépen visszalassítnunk 100-120-ra.
Szerintem.
Ennél nagyobb károkat okozhatunk a feltöltött dízel motoroknál a hidegen kierőltetett nagy teljesítménnyel. Ez inkább érint minket, LINEA-sokat, különösen, hogy lökettérfogatához képest komoly teljesítményt sajtolnak ki egy igen kicsi geometriai méretekkel bíró motorblokkból, és ez egy lassan melegedő motor. Ezen nem segít a fél perces melegítés a ház előtt... Bár az sem tipikus, hogy az ember hideg motorral, 1-2 km futás után már 150-nel akarna repeszteni az autópályán.
Ahogy tudom, a gondot nem főképpen az égés gáznyomása okozza, hiszen az ugyanolyan hideg motor esetén is, és azt bírnia kell a blokknak, hanem a hirtelen, különböző hőtágulások okozta feszültségek. A hengerfej gyorsabban melegszik, mint a blokk, izeg-mozog, aztán átég a tömítés a gátnál.
Előző, hasonló teljesítményű TD autómban (becslem) 2x ilyen nehéz volt a blokk, sokkal masszívabb felépítéssel.
Mivel a turbót a motorból éppcsak kilépő, borzasztóan forró kipufogógáz működteti, és mivel a szerkezet igen magas fordulaton üzemel (100-150000 1/min), érthető módon nagyon átizzik. Hűtéséről az olaj és a hűtővíz gondoskodik, melyeket pedig a járó motor tart áramlásban. Ha tehát a keményen meghajtott turbós autót hirtelen leállítjákakkor a vörösen izzó feltöltőt többé nem hűti semmi, . Ilyenkor a benne lévő olaj szabályosan odaég, és eltömi az olajjáratokat, ami a berendezés idő előtti kimúlásához vezet...
Ja és az a középtengely, az a legkényesebb darabja a cuccnak:-)))