Mondjuk az Uaz más kategória, (az oroszok a seregüknek még géppuskát is raktak rá!) szóval katonai, meg azért tágasabb, mint a Níva. Civil terepjárók közt igazad van. A Níva Pick-up is elég érdekes, nekem azok is tetszenek, nameg az Uaz kisteherautók.
...azt mondják a gumisok hogy csak C-s (az meg mit jelent?) gumit lehet rá tenni...
A kisteherautókra való, a személykocsigumikhoz képest nagyobb teherbírású gumikat jelölik így. Nyugodtan lehet a Nivára C-s gumit tenni, csak drága szokott lenni.
Ezt mondom, hogy van(!) 4db hóláncom, és használom is. Tudod milyen tutin kihúzott júliusban a nagy esők után a dágványból? Lestek egy párat mellettem, bár volt némi (!) "sárdobálás" :-). Viszont a nagy terepgumi a taknyos-kásás aszfalton életveszélyesen csúszik. Ezért vagyok gondolkodóban a téli gumit illetően. Meg marhára utálom benne azt, hogy hidegen annyira megdermed az éjszakai állásban, hogy kell vagy 4-5 km amíg a hideg deformációt a gumi kimozogja magából. Addig meg majd' kiesik az ember fogából a tömés...
Egyébként az orosz terepmintás bütykösre olvastam valahol, hogy olyan a hangja a kivülálló számára fékezéskor vele a kocsinak mint a lassító metrónak. Találó...
Ez azért igaz. Valóban csak második a Niva, de ma már UAZ új autóként nemigazán kerül forgalomba (tehát nékem is van némi igazságom :-) ). Viszont, ha valaki egy totálkáros karosszériájú dízel japán motor+hűtő+generátorrendszert beépít egy UAZ-ba, akkor kap egy jó nyomatékú, aránylag kis fogyasztású és jó teljesítményű gépet, és akkor az UAZ megtáltosodik és keveset fogyaszt és tuti. Láttam ilyet már mazda, micu ill nissan motorral ellátva. Az eredeti kocsik hülye gazdái felcsvarodtak valami fára, a motor jól megmaradt, aztán új helyén jól dolgozik azóta is.
Nem azt írtam, hogy majdnem hihető? :) Ennyi szórás belefér*, a körülmények is egyeznek (gumi, sebesség)
(Meg egy szabály: ÁLTALÁBAN a bevallott fogyasztásra 10%-ot fel, a végsebessgből 10%-ot le. S természetesen a bevallott fogyasztás nem a bevallot végseb-nél igaz...)
Gumi: vegyél orosz "terepmintás bütyköst"! Baromi zajos, de mintában az az egyik legjobb. Ezenkívül szerintem kissé téli keverék (nyáron 30 ekm élettartama van, télen 70 ekm). S ha van mégis jobb mintás, akkor az árkülönbözetből inkább vegyél 2 pár hóláncot - sáros jégkásában (emelkedőn) nagyon hasznos. (most nézem: vettél...)
Nézd... A fogyasztás akkor is ennyi ha hiszed, ha nem, más kollgám is mikor szervízen volt a sajátja és az enyémmel ment hevesen pislogott rajta. Igaz ami igaz nem S-mintás brutál terep gumin van, sőt, leginkább lassan egy tükörradiálra hasonlít, de attól még akkor is tuti a fogyastása. (ebben nyilván a hajtáslánc jó összekopása/jó gyári megmunkálása, valamint az ész nélküli széthajtás hiánya is benne van). Persze 80-85-nél gyorsabban nem megyek, mert a dobhártyámra szükség van.
Egyébként most szándékozom országúti téli gumit venni, de olyan lehetetlen a felniméret, hogy azt mondják a gumisok hogy csak C-s (az meg mit jelent?) gumit lehet rá tenni, mert abból van 185/70-75 R16-os téligumi. Olyan gyorsan meg olyan hú de sok 10000 km-t úgyse megyek, hogy két év alatt nyáron elkopjon. Négy évet kibír, annyi idő alatt meg a gumi magától is elöregszik. Mindenestre gondolkodom rajta hogyha a gumi tubeless lesz, akkor is berakatom a régi belsőt, mert az teerpen sose árt. Ha meg nagyon akaszt a terep, amúgy is ott a négy hólánc, az meg ugye egy másik kategória a terepképesség kérdésében
Szervókormány - nekem már az is jó volt, hogy az 1.6-os öreghez képest változtattak a konstrukción az 1.7i -n. Ég és föld, de nekem több nem kell (főleg nem plusz 300 eFt-ért)
Benzinszag - ha azt megcsinálták, az tényleg király. Sok tömítéscserét megéltem, ill. egyszer eleresztette magát az egész (a szőnyegnek is annyi lett - kuka)
Egyébként gondolkodom, hogy kéne egy hosszú üzemeltetési naplót írnom (mondjuk a toalcar-ba) - az anyag megvan, csak be kell gépelnem, kb. 10-20 oldal. Azután 1-2 oldal ítélet - szeretem a Nivát, de van mit ítélni.
A fogyasztás majdnem hihető. Országúton nyáron (tehát NEM terepgumival) a legjobb, amit tapasztaltam: 8.3 l/100km. Persze 80-90km/h, és kb 30-70.000 km-t futott motor (be van járatva). Gyakorlatban nyáron 9 l-el számolok (kicsit többel, mióta 160.000 km -es a motor) télen 10-zel (ill. itt is kicsit többel így öregesen) Város mondjuk 12 l/100 km, terep meg annyi amennyi, s attól függ milyen - sáros/murvás/emelkedős/küzdős. Nem volt sem tiszta városom, sem tiszta terepem soha.
Szerintem is a legjobb terepjáró a Niva, olyannyira, hogy a sok kapitalista csoda mélyen elbúlyhat mögötte*. Bár az már egy másik kérdés hogy A Főváros Emberkert utcái sokszor kimerítik az alulmulhatatlan kategóriát. Ami egyébként számomra a Nivámban a legklasszabb az a fogyasztása. Mindenféle (és sok) tereppel, meg normál üzemmód, meg miegymás és 8 liter alulról érintve. Persze nincs kizárva, hogy a szovjet tűrések közül egy bazi jót sikerült kikapnom, de ez maga a tökély számomra. Egyik kollégám most kapott a cégtől új Nivát. Szervós. Nincs benne benzinszag. Állítása szerint egy álom terepen vele a megfordulás helyben. Viszont már gyárilag rohad a kasztni. Háááááááááát ... az ISO még messze van Niváéktól, de talán ez nem is baj.
Ennek a villanydolognak utánanézek (ill a szerelő). Jövő héten megy nagygyógyításra. (Vellany átvizsgálás, meg az első fékmunkahengerek. Ugyanis a bal rendszeresen nem húzódik vissza jól. (Vsz. a jobb sincs jobb helyzetben, csak egy kicsit kevésbé vacak). Egyúttal a fékfolyadék ki lesz cserélve, ugyanis gyanús, ha a munkaheger beregadt, akkor a fékfolyadékba már egyéb kosz is beuszott, és akkor a munkaképessége a folydéknak már biztos nem az igazi.
Kérdés: Milyen hamar mennek el a szilentek, a lengéscsillapítók? 70.000 km-nél érdemes átvizsgáltatni, cseréltetni?
__________ * Nyilván nem véletlenül használ Nivákat az Osztrák, a Bajor, de még a Svájci Államerdészet, ill erdészeti szolgálat, sőt mi több sok magánerdész is, de még egyes sípályások is. Összességében nagyon nagyon sok százat. Tapasztaltam odáát náluk. Csak azok jórésze 1,9 TDi (assze Peugeot mocival)
"- Mitől van az hogy a töltésjelző lámpa időnként halványan dereng?" nekem is ilyen volt a generátortól menő kábelezés nézd át ez rossz előjel mindenkép javitsd meg vagy legyen nálad egy pót aksi :)) Az aksi sarkain alapjáraton stabiloan ott kel legyen 13v minimum ha ingadozik fel le akkor valahol kontakt hiba van. Lehet csatlakozót vagy kábelt kell cserélj. Esetleg a generátor ékszij laza vagy kel generátort kel cserélni. Mindenkép előba kábeek csatlakozók.
"- Ettől függetlenül időnként minden panasz nélkül villan a "Check Engine" lámpa, vajon miért?" nekem folyamatosan ég :O) álliólag computer csere megoldja. (55+fa :(( én amig megy nem bolygatom..
nemtudom ti hogy vagytok ezzel de én naon megszerettem ezt az autót. Tök jó érzés hogy nem kel félteni. pont ide való Demszkigrádba. Z
Köszi a válaszokat. A fojtópoti nevű eszközről fogalmam sincs, viszont ez a vűáltó előmelegítés nem tűnik rossz ötletnek, legközelebb kipróbálom. Mindenesetre 7000 km alatt lett volna alkalma összekopni. Ami biztos, mort lett a váltóban olaj cserélve. Mégegyszer köszi.
Töltésjelző dereng halványan: az 1.7-es niva autóvillamossága teljesen átlagos. 3 fázisú generátor, csillagpontos, 6 dióda, stb. Nekem is csinálja néha, de azért tölt. Kontakthiba? egyik dióda betegeskedik? egyik fázis gyengébb?
Check engine: érdektelen: lehet "szoftverszemét" (értlemetlen kód), és feszültségingadozás (pl. kuplung ki, féklámpa akár)
Kettes seb.fok.: ilyen van, majd bekopik. Addig gázfröccsös kapcsolás, bár megy anélkül is. Esetleg előmelegíted a váltóolajat: A motor járatásával a felezőt üresbe teszed, a főváltót mondjuk 5.-be. ez megforgatja a dermedt váltóolajat. Fél perc is elég
Úgy látom ez a fórum sajna eléggé halódik, javaslom tedd fel a kérdéseidet (regisztráció után) a www.niva4x4.hu (Magyarországi niva klub) honlapján a fórumban a szakember válaszol rovatban,üdv:tuccika
Lenne néhány kérdésem: (Niva 1.7i, 2000-es évjárat HF.-... rendszámú - ) - Mitől van az, hogy néha az alapjárat nem esik le, hanem fennmarad olyan 2000 1/min-es fordulatszámon? - Mitől van az hogy a töltésjelző lámpa időnként halványan dereng? - Ettől függetlenül időnként minden panasz nélkül villan a "Check Engine" lámpa, vajon miért? - A kettes sebességfokozatot hidegen nehezen veszi be (elsősroban télen), vajon mitől? - Milyen sűrűn kell fékfolyadékot cserélni? Időnként cincog a bal első fékem, az egyik munkahenger a tömbből nehezen kúszik vissza a helyére. Lehet hogy koszt vett fel? Elsárosodhat? Következésképpen a fékfolyadék folyékonysága elromolhat?
A váltó tényleg gyenge. Ha ésszel használod (nem rendőr módra, hanem 1 autó - 1 ember, és karbantartod), akkor kb 50ezrenként nagyjavítás (elmegy az 5., elfolyik az olaj, elkopik kapcsolóujj) Nem válogatják az (egyébként nagy tűréssel készülő) váltóalkatrészeket, és nem is edzik.
Az elektronikával nem volt baj. A szervízlámpa kigyulladása általában szoftver-szemét volt. Ha nem: feszültség-ingadozás (el is ment a diódasor 10ekm mulva...), ill egyszer a fojtópoti elkopását jelezte; Egyszer pedig az alapjáratét, ami időnként elment (adagolómotor csere lett a dologból 14 eFt körül, mert összemérhető volt a tisztítással - ez valamikor 140 ekm-nél)
Egyébként tele van bosszantó aprósággal és az utángyártott pótalkatrészek egy része vacak (pl. főfékhengerből 3-at próbált ki, 90ekm körüli csere során). Sok minden zörög, időnként benzinszag van.
Viszont nem hagy ott az országúton, hiba esetén is elmegy (alapjárat téma), lehet is tudni ELŐRE, mennyit (akár sok 100 km-t)
Összegezve: karbantartásigényes, de megbízható. Ha valaki együtt tud élni a bosszúságokkal, terepképességben kb. 3-szoros árú terepjárókkal egyenértékű. (MerciG, rövid Mitsubishi, mit régi Pajero pl. ill. Land Rover; mely utóbbi állítólag nem szervízigénytelenség szobra). Még alternatíva lehet a japán 4x4-es Pickup (aki ÁFA visszaigénylésben utazik, vagy sokat szállít), pl. B2500, L200 de azok szerintem túl hosszúak, ami nem mindig előny
Én most vettem az enyémet meg három hónapja és mivel én nem csak terepezésre kell hanem napi viszonylatban munkába járás tehát bizonyos kényelmi viszonyoknak is meg kéne feleljen én a következőket eszközöltem
-Hátső zörgő muanyagok -->kuka (hifi beépítéssel lehet kompenzálni a zörgést)
-Oldalsó tükrök azonnali csere nagyobbra (úristen mire gondolhattak akik 4*6cm es tükröket aplikáltak egy 1,2 tonnás terepjáróra :))
-Középső tükrök szinten csere nagyobbra.
-Első gyári ülések bili acélból vannak.Kényelmetlen nem tart.Ezek is Ki. Helyébe más tipus (nekem bmwe36 van bent)
- Gyári padló szigetelés KI helyébe polifoam.
-Kalaptartó KI helyébe ugyanakkora fa lap. (ez a vacak ami belevaló nem bir el két hangfalat benyeklik s összevissza ugrál irgalmatlan lármát csap.
én most itt tartok kezdem magam jól érezni benne :O).
"Elérkezett az idő, hogy megvegyem életem első terepgépét, hiszen manapság a városban is elkelnek a jó tereptulajdonságok"
Ha jól értem főleg városban fogod használni, akkor inkább miért nem nézel körül a 4x4-es személyautók háza táján? Itt van pl a 4x4-es ignis jó kis hasmagassággal, mely minőségileg nem hasonlítható az általad felhozottakhoz és ha körbenézel, használtan elég jó áron hozzá lehet jutni!
Samurai + minőség (ha kicserélsz valamit, akkor az jó lesz sokáig) + emelhetőség (bár ez nem szempont városi használatnál) + alacsony fogyasztás - drága (megvenni is és az alkatrész is, de sok a bontott cucc) - belül nagyon kicsi
Niva (fix a 4x4) + olcsó alkatrészek + könnyen szerelhető ("mindenki ért hozzá") + közp. diffizár + egy jó gumival mindenhol elmegy (amig nem ül fel az alja) - a ma kapható alkatrészek minősége sokszor kritikán aluli - nem emelhető normálisan - fogyasztás (megoldás lehet az LPG, a csomagtartó rovására)
Aro (feltételezem, a kicsire gondoltál, de ez szerintem inkább telekjáró/horgászautó kategória, nem hasonlítanám érdemben az előző kettőhöz, ha a terepjárás szempont) + úgy tudom viszonylag kis fogyasztás (Dacia motor) - minőség - ritka - kézzel zárható első kerékagyak - alkatrész (foglalkozik ezzel még valaki???)