Hát nyilván az lenne a tuti, de speciel az alkalmas placcokon a kertben nem nagyon van normális árnyék. így akkor majd nézek valami ventillátorfélét, úgyis legtöbbször csak az egyik alvó részt fogjuk használni, így 1 db elég lesz.
A szúnyoghálón gondolkodtam, de majd meg kell néznem az ablakokat közelről, mit lehetne oda felbarkácsolni.
Ha már kiveséztétek a fűtés kérdést, ami szerencsére engem annyira nem érint, mi a helyzet a hűtéssel? Nejem pampogott, hogy ne oda rakjam a lakókocsit a kertben, amit kinéztem neki, mondván ott baromi meleg lesz nyáron, nagyon sütni fogja majd a nap.
Mivel ebben az antik Hobbyban nincs klíma, gondolkodtam egy mobilklímán, csak volt már olyanom régen, és baromi nagy helyet foglalna egy lakókocsiban. Próbált már valaki ilyet lakókocsiban? Mivel szerintem szunyogháló nincs az ablakokon, nem nagyon kockáztatnám meg az éjszakai kereszthuzatot. Ha van valami nagyobb napvitorlaszerűség a tető fölött, az ér valamit a tapasztalatok alapján? Vagy érdemesebb ventillátort használni?
Fél éjszakát nem aludtam mert 5 percenként ki-be kapcsolt. Ki is baxtam mikor hazaértünk.
Én is pont így jártam vele - ezért nem ajánltam a kollégának sem.
Mi több, azóta láttam egy szétolvadt példányt - amelyiknek megszorult a motorja, abban a pillanatban felizzott a fűtőszála... csak épp a hővédelme nem kapcsolt ki valamiért (úgy látszik, hogy 3500 Ft-ért csak ilyen hővédelemre futotta).
Nem gyuladt ki (lehet, mert időben felfedezték, hogy baj van) - de nagyon nem nézett ki jól a szarrá-olvadt szerkezet.
Amit én ajánlgatok, azzal ilyen nemigen fordulhat elő, egyrészt mert nincs benne ventilátor ami megszorulhatna, másrészt mert 100% fém a háza....ezért én tavasszal bekapcsolom, és ősszel, hazacuccoláskor meg ki - eközben teszi a dolgát. csendben, észrevétlenül.
Még akkor se kapcsoljuk ki, amikor pár napra hazamegyünk :-)))
Ha már ennyit képes vagy kiadni egy fűtőtestért, miért nem veszel inkább konvektorra szerelhető elektromos betétet? Nem kell kerülgetni azt a nagy panelt, ami egyébként mindenhol útban lesz és megúszhatod olcsóbban is. Többfajta létezik és használtan is vehetsz ha az új drágább. Bár szerintem 40 ből az új gyári truma elektromos is kijön.
Idén februárban volt egy kis gond az elektromos fűtésünkkel, és hirtelen nem tudtam mást kitalálni, minthogy vegyünk egy tartalék hősugárzót. Ugyanazt vettük amit linkeltél. Amig ment a tv nem volt nagyon zavaró de mikor kikapcsoltuk....... Fél éjszakát nem aludtam mert 5 percenként ki-be kapcsolt. Ki is baxtam mikor hazaértünk. Ha vennék másikat csakis olyat amiről GPS írt. Nem kell bele venti mert akárhogy is de zajjal jár.
Ez elfér az asztal alatt, elöl, mi meg hátul alszunk. Nem zavar a hangja. egyébként is szól a tévé.
Ez tényleg egyenletes hőfokot oszlat el a beltérben, mivel kergeti a m levegőt a ventilátor. A port azt valóban keveri. Megszoktuk, ez vált be.
Az 500 Wattos teljesítményről csak annyit, hogy ha igazi tél van akkor az semmire nem elég. Voltunk csúszkálni, ott a leg melegebb nappal amikor végre kisütött a nap akkor is csak -9 fok volt. Ekkor kellett 3000 Watt, hogy 22 fok legyen. 2 db zizerge ment 2 dróton, az egyik 2000 és a másik 1000 Wattos állásban.
Láttam az OBI-ban egy üveg infrapanelos valóban 500 W teljesítményű készüléket , de létezik 1000-2000 W-os fűtőkészülék is .
Szerintem fölösleges ilyen drága, csilivili, dizájn-cuccokat venni lakókocsiba. Megmondom miért:
Kivételesen a fűtőkészülék az, ahol 1000 W...az bizony 1000W - bármilyen drága is legyen, nem több annál.
És szintén kivételesen ez az egyetlen elektromos készülékcsalád - ahol olcsónak-drágának egyformán közel 100% a hatásfoka - nincs valódi különbség közöttük, ártól függetlenül mind ugyanazt tudja..
Persze, variálnak, hogy ez így sugárzó hőt ad le, meg úgy hőkomfort, meg így infra, meg úgy infra... csakhogy ezek pont a mi konkrét céljainkhoz (lakókocsiba) teljesen közömbösek.
Ugyanis mi csak egy kis légteret akarunk egyenletesen felfűteni - vagyis nálunk nem az az igény, hogy egy 40 m2-es ( 100 köbméteres) napalliba a TV-néző fotelünk felé sugározza a hőt - hanem az, hogy azt a kis 15-20 m3 -t fűtse be gyorsan és egyenletesen.
Lakókocsiba pont ezért nem való semmilyen sugárzó hőkészülék (azok az üvegesek sem) - mert lehetetlen úgy elhelyezni, hogy egyenletes hőérzetet produkáljon. lesz akin kigyullad a pufajka...és lesz, aki dideregni fog
A tizenéves tapasztalatom szerint, lakókocsiba csak konvektor való - vagyis amelyik alul beszívja a hideget és felül kinyomja a meleget - mégpedig ventilátor nélkül, pusztán csak a kéményhatással.
Az ilyennek se hangja, se éjszakai zavaró fénye nincs - csak hangtalanul forgatja bent a meleg levegő, hogy mindenhova eljusson.
Legalább 6-8 különböző fajtájú és márkájú fűtőeszközt kipróbáltam már:
- volt infrás-kerámiás sugárzó (éjszaka úgy világított, hogy újságot lehetett olvasni és ahova sugárzott, ott már szaga volt a bútornak, mellette meg jéghideg)
- volt ventillátoros - zajos volt és verte a port is
- Volt sima ellenállásos hősugárzó - ami vörösen izzott, ami miatt szaga volt hisz égette a levegőben úszkáló mikroorganizmusokat - és ugyanaz a baja volt, mint a kerámiásnak: ahova nézett, ott forróság volt, tőle egy méterre meg didergés.
Az egyetlen, ami évek óta tartósan bevált, az a legolcsóbb konvektor, példáulILYEN, NI.
De ez csak 1 típus a sok közül, mert rengeteg félét lehet kapni ha rákeresel az "Elektromos konvektor" -a.
A létező legegyszerűbbet kell venni - nem kell se időzítő, se ventilátor bele - semmi nem kell, csak fűtsön.
Előnyök:
- egyenletesen befűti a teljes légteret
- teljesen hangatalan
- nem világít
- nagyon alacsony hőmérsékleten dolgozik - mert a hőt egy rendkívül hosszú ellenállás-meanderen adja le - ezért nem kell izzon, így nem is büdös.
- biztonságos - kívül csak kézmeleg, tehát sem égési- sem tűzveszély nincs
- alacsony, 500-750W fokozaton olyan helyen is használható, ahol csak 6 A-t biztosít a kempinghely.
- olcsó
Hátrány:
- kicsit sok helyet foglal - bár a működéséből kifolyólag bárhova elhelyezhető, ahol nem alkalmatlan, mert az egyenletes befűtéshez mindegy hol működik a beltérben.
"De hogy ősztől-tavaszig, (akár 7-8 fokos éjszakai hidegben is) elég a (valódi) 500 W fűtőteljesítmény egy 4-5 méteres
bódéban - abban biztos vagyok, hisz évek óta ezt használom."
Láttam az OBI-ban egy üveg infrapanelos valóban 500 W teljesítményű készüléket , de létezik 1000-2000 W-os fűtőkészülék is . Jobban bízokezek teljesítményében,mint a reklámozott falidugós készülékekben.
Természetesen az eladók nagyrabecsülik. Számos jó tulajdonsága van; kevésbé tűzveszélyes,mint az izzószálas készülékek vagy a gázkészülék amit még megfelelően szellőztetni is kell. 500 vagy 1000 W-al nem is nagyon tehelném le a saját villanyhálózatomat .Ha van valakinek használati tapasztalata az segítsen nekem. Jelenleg gázzal fűtök, ennél mindenképpen kényelmesebb megoldást keresek.
Erről lenne szó az első link az 500 w-os a második az 1000-2000 W-os
Úgyhogy nekem az a véleményem, hogy felfűtéshez biztosan nem elég az 500 watt, de szintentartáshoz elég lehet.
Látod, nálam nincs olyan, hogy "felfűtés" - mert nálam tavasztól-őszig állandóra be van kapcsolva a fűtés - és a termosztát teszi a dolgát.
Azaz, ha pl. estefelé lemegy mondjuk 22,3 fokra...akkor azonnal hozzáfűt annyit, hogy újból 22,5 fok legyen.
A ki-be kapcsolási hiszterézise ugyanis 0,2 fokra van beállítva, ami elég precíz hőntartást jelent.
Hangsúlyoztam, hogy én CSAK tavasztól-őszig kempingezek - de azt folyamatosan és életvitelszerűen. Ehhez értek. A kemény mínuszokkal viszont nincs tapasztalatom.
De hogy ősztől-tavaszig, (akár 7-8 fokos éjszakai hidegben is) elég a (valódi) 500 W fűtőteljesítmény egy 4-5 méteres bódéban - abban biztos vagyok, hisz évek óta ezt használom.
5 méteres lakókocsinkban, gyári Truma elektromos fűtésünk van. 500-1000-2000 watt kapcsolási lehetőséggel. 0-5 fokban ha kamperolunk, kezdésnek felfűtök gázzal ( konvektorral) aztán átkapcsolok elektromosra. 1-2 órát megy 1000 wattal, de egy idő után az mar sok, úgyhogy lejjebb kapcsolunk 500-ra és ez egész addig elég amig nem kezdünk mászkálni vagy szellőztetni. Általában 21-23 fok körül tartjuk a belső hőmérsékletet.
Úgyhogy nekem az a véleményem, hogy felfűtéshez biztosan nem elég az 500 watt, de szintentartáshoz elég lehet.
Az 515-ös kocsi (mínusz fürdőszoba, mert becsuktam az ajtót és elzártam a körfűtés ottani kifújását) 2 kW-os villanyfűtés + 3 kW gázfűtéssel készült. A gázt sosem kellett használjam, de a villany volt, hogy padlón ment, és ehhez alig kellett 2-3 mínusz fok.
Az az 500W az játék, egy autó utasterét nem tudnád vele befűteni, ha tényleg hideg van, nemhogy egy lakókocsit...
A garázsban van megmaradt szuper állapotú 2 db 175/65 R14-es gumim. Kibírja a lakókocsi, ha állásban 2,5 centit lejjebb kerül a hasa a "peresebb" gumi miatt?
Ahogy itt alább is írták, a telken belül tökéletesen megfelel. Álló helyében meg tökmindegy, legalább kisebbet kell fellépni rá :)
- A lakókocsihoz persze nincsen kulcs, de valamilyen zárási lehetőséget mindenképp szeretnék rá. Szerintetek jó lehet a Fiamma safe door rá? Gondolom van annyi hézag az ajtón, hogy a rögzítőpántja belefér.
Jó a Fiamma, de szerintem egy jobb lakatos csinál a zár alapján kulcsot. Ha nagyjából eredeti, akkor a szervizajtókhoz is ugyanaz kell.
- Érdemes ezeknél az öreg lakókocsiknál (bár állítólag egy gazdás volt végig:) a gázrendszert egy szerelővel beüzemelni, vagy valószínűleg már nem lesz az igazi úgysem, és főzzek, fűtsek inkább villannyal?
A kor nem ellensége a lakókocsiknak, inkább csak a gazda :) De ha van áram-csatlakozási lehetőség, akkor az jóval egyszerűbb.
- A hűtője ezeknek bírja azt, ha csak hétvégente van használva, és hétközben le van választva a hálózatról?
Bírja, de azt vedd figyelembe, hogy ha egy ilyen régi lakókocsi-hűtőt pénteken bekapcsolsz, szombatra lesz benne hűvös - hacsak nem rakod tele, mert akkor talán vasárnapra. Telepített lakókocsi esetén én kicserélném egy rendes 230V-os háztartási hűtőre.
- Vízszivattyú elvileg van benne, gondolom tartály is. Az merre lehet ebben a típusban? Külső beöntőnyílást nem találok rajta. Lehet, hogy valamelyik ülés alatt van?
Ülések alatt, vagy elöl kint a gáztárolóban. Nézd körbe, nem fogod eltéveszteni :)
Nekem 5Kw-os Webasto volt a Boxerben és fagypont környékén ment rendesen.
Nekem egy régebbi, 4,5 méteres Knaus-om van - semmi extra, csak a megszokott szigetelés.
Igaz, hogy télen nem lakókocsizok - ezért a leghidegebb éjszakáim is 6-7 fok körül jártak - de olyankor is a 750 W-os konvektorom cirka 2:1 kitöltési tényezővel ment, azaz cca. összesen 500 W-al.
10-12 fok éjszakai külső hőmérsékletnél ennek a töredéke is elég volt - a benti 22-23 fokhoz.
Konkrétan 2-3 percet ment és 1-2 percet állt - a külső 6-7 fokban.
Erről egy jó minőségű, precíz szobatermosztát gondoskodik nálam (már évek óta) - ami az egyik hálófülkében méri (és kapcsolja) a valós hőmérsékletet.
Persze, tudom, hogy mínuszokban hatványozottan nő a hőigény de 5kW fűtőteljesítményt el sem tudok képzelni egy akkora (mindössze bruttó 20 m3-es, de nettó max.10-12 m3-es) viszonylag hőszigetelt légtérben.
De nem is ez volt a fő-aggályom, hanem hogy mekkora hőmérsékleten tud eldisszipálni az a kis eszköz - valódi 500 W-ot?
Van valakinek ilyen? Valahogy nehezen hiszem el, hogy 500 W befűt.
De, befűt(ene). Mert nem az a gond, hogy 500 W befűt-e egy lakókocsit - mert befűti bőven.
Ez kitapasztalt dolog.
Egy ILYEN TÍPUSÚ konvektor, a legkisebb (750 W-os) állásban csak 1-2 percet fűt...viszont 6-7 percet meg áll - annyira be tudja fűteni a bódét.
Vagyis ha összeadjuk az ON/OFF állapotokat, még 2-300 W is alig jön ki összesen - mert ennyi is bőven elég.
Évek óta ezt használom - külső (vagyis nem a beépített) termosztáttal.
A gond az, hogy mekkora fajlagos fűtőteljesítmény jut egy ilyen kis pöcs eszközre - amennyiben valóban 500 W-ot kell leadjon.
Vagyis túl kicsi a térfogata és felülete ahhoz, hogy normális (!) hőmérséklet mellett le tudja adni az 500 W teljesítményt. És ezen a kis mini-ventilátor sem sokat segít, még ha van is benne.
Mert az nem pálya, hogy egy 150-200 °C -os eszköz fűtsön egy helységben - mert az ilyesminek több baja is van, a balesetveszélyen kívűl.
A szuper-gagyi de főleg hazug reklámban egy helyen azt írja: "Műanyag készülékház (nem forrósodik fel)".
Hát ezt meg hogy? Langyosan ad le 500 W-ot? Láttak ezek már működő 500 W-ot életükben?
Mert hogy (a nőkön kívül) sok mindent meg lehet kefélni - de a fizikát az aligha.
Sziasztok, nemrég egy 30 év körüli Hobby Prestige 535 lakókocsi tulaja lettem (igaz, telepített lett a telekre és forgalomból ki van vonva), és lenne néhány kérdésem, hátha tudtok segíteni. Elnézést, ha banálisak a kérdések:
- A lakókocsin 175/80 R14-es kerék van most, baromi durva szálszakadással (a kereskedő persze egy jó keréken húzta el hozzánk, aztán visszatette rá ezeket:). Kutatásom szerint a felni valószínűleg 5x112, ET 30-as, 67-es agyátmérővel. A netes keresés alapján passzol rá a Mercedes 123-as és a W115-ösök 14-es felnije is, igaz annál 66,6-os agyátmérőt írnak, de gondolom ugyanarról a felniméretről van szó. Nekem csak arra kellene a kerék, hogy a kertben ide-oda lehessen mozgatni szükség esetén, ezért cserélném a gumit, vagy gumit-felnit egyben, így könnybb lenne elintéznem a gumisműhelyt). Szerintetek passzolhat rá pl. ez az olcsó Merci felni?
A garázsban van megmaradt szuper állapotú 2 db 175/65 R14-es gumim. Kibírja a lakókocsi, ha állásban 2,5 centit lejjebb kerül a hasa a "peresebb" gumi miatt?
- A lakókocsihoz persze nincsen kulcs, de valamilyen zárási lehetőséget mindenképp szeretnék rá. Szerintetek jó lehet a Fiamma safe door rá? Gondolom van annyi hézag az ajtón, hogy a rögzítőpántja belefér.
- Érdemes ezeknél az öreg lakókocsiknál (bár állítólag egy gazdás volt végig:) a gázrendszert egy szerelővel beüzemelni, vagy valószínűleg már nem lesz az igazi úgysem, és főzzek, fűtsek inkább villannyal?
- A hűtője ezeknek bírja azt, ha csak hétvégente van használva, és hétközben le van választva a hálózatról?
- Vízszivattyú elvileg van benne, gondolom tartály is. Az merre lehet ebben a típusban? Külső beöntőnyílást nem találok rajta. Lehet, hogy valamelyik ülés alatt van?
A kereskedő korrekt volt, de ilyen kérdésekre sajnos nem maradt idő, így köszi a válaszokat előre is!
Én ugyanúgy azt viselem leginkább nehezen, hogy elmarad az áztatás. Az már csak hab a tortán, hogy étterem sincs. Ez végképp kilövi a lakózást. Kirándulni eljárunk de csak lakóhelyhez közel 100 kilométeten belül személyautóval. Viszont ha utána nem kehet sehova kényelmesen beülni étterembe, akkor inkább haza jövök, semhogy beszoruljak a lakóba. Természetesen amit a lakós étel melegítésről írtál az nálunk is működik. Továbbá kettönk helyzete még abban különbözik, hogy mi lakókocsizunk, ezért ha nemis nagyon de mègis macerásabb az itt-ott eltöltött éjszaka vagy a közlekedés mint lakóautóval.
Egyébként mi már jobban szeretjük a tavaszi őszi termálozást mint a nyári nagyobb utakat. Bár a tengerpart vagy az Alpok, ami mostanában nagy kedvenc, még mindig tartogatnak ismeretlen meglepetéseket.
Nekem pl a termálba menés hiánya veri ki teljesen a biztosítékot. Az hiányzik a legjobban. Egy jó kis áztatás, szauna. Nálad meg ez elmegy. Na meg ez a maszk hordás.
Továbbiakban.
Általában mi sem főzünk nagyon a lakóba csak egyszerű dolgokat: kávé, tea, Max egy rántotta. Melegítünk. Otthonról hozott kajákat. Pedig azért szerelnek bele tűzhelyet, hogy főzzünk.
Az étteremről meg csak annyit, Nekünk annyira nem hiányzik, de ha hiányozna, oda lehet állni elé a parkolójába és a pincér készséggel behozza neked a rendelt kaját kiszállítás címen. Sőt nagyon hálás lesz, úgyis mind csőd szélén táncolnak. Az még nem lesz ragacsos, meg állott. ugyan olyan mintha bent ülnél. rendes tányéron, nem dobozba. Persze keresgélni kell amelyik még nyitva van és nem dobta be a kulcsot.
Az, hogy nem lehet egy jót termálozni még elnegy de, hogy egy étterembe se lehet beülni az már nem pálya. Nem esszük meg az öszefolyt langyos rendelt kaját, a lakóba meg nem főzünk mikor be vagyunk szorulva. Meg egyebkent sem. Ez már kicsit sok a jóból.