A fordulatszámtartomány miatt hosszú egy HDI vagy egy nagy lökettérfogatú benzines átételezése, és rövid egy CTR-é. És az F1-esé is biztos rövid ahhoz képest, hogy háromszáz X km/h-t kell tudnia lépni :)
Nyilvánvaló, hogy a motorhoz tervezik a váltót, és nem fordítva...
persze hogy esik... a Bonnyé is esik, meg a CTRé is esik... ezért szabtuk a peremfeltételeket, a jófranc se fogja még ezt is beleszámolni... bár ha nem vagy lusta, csináld meg...
De mindjárt előkotrom a Cartest.exet, és beleírom az adatokat, mert az a korrekt nyomatékgörbével fog számolni...
Elméletben a nyomaték gyöz ez tény . Egy adot áttétel mellet az gyöz , de Te elméletben autózol vagy a Forma1 elméletben versenyez vagy esetleg talán gyakorlatban ?
Na?
Hopp , szerintem gyakorlatban az életben és nem paprion megy az okoskodás a nyomatékkal meg az egyenlő áttételekkel!
És miért nem megy? Mert kicsi a fordulatszámtartománya...És ha még rátesznek egy fokozatot, akkor menni fog 220-at...Fogod, vagy nem fér be a buksidba? :)
Te most nem látsz ??? Vagy nem vezettél még TD-t ?
Mig én 2-esben 105 megyek addig egy nyamvadt dizel örül ha kiköhög magából 90-et . Akkor most melyik az ugymond rövidebb ?
Mikor megy egy 1,9-es 150 lovas 320 nm -es TD 220-at ? Soha ! Ellenben egy CTR-rel ami megy annyit ! Akkor most melyik a rövidebb ??? Fogod amit irok vagy nem jön át ?
Meg ha nagyanyámnak fasza lenne akkor a nagyapám lenne .
Röviden: Nem, mert marhaság amit írsz... így nem is lehet megérteni.
És igen, magyarázd már meg. MErthogy ez a topic elméleti kérdést vet fel, és nem gyakorlatit. Lóerő, vagy nyomaték. A példa jól mutatja, hogy azonos peremfeltételek között a nagyobb nyomaték győz. Az, hogy milen használatra készítenek mellé váltót, erőátvitelt, kerekeket, stb, ez már csak a gyártón múlik. Ha a gyorsulás lenne a fő szempont, akkor a Pontiac olyan vrövid váltót kapna, amivel elveri a CTRt. Mivel a gyártásánál és tervezésénél NEM ez a szempont, ezért hosszú váltót kapott, amivel nem gyorsul úgy, viszont 4 fokozat is elég bele, nem kell állandóan kapcsolgatni... Kényelem kérdeése az egész. Viszont az ELMÉLETI kérdésre nem a teljesítmény a válasz...
Ezt hívják váltásnak Bihus, olvasd már el a topicot, mielőtt elkezdesz vitatkozni...
Még egyszere a peremfeltételek, amiket egyébként Vuk szabott meg, és nem én:
Azonos váltó és kerékméret (a CTRé)
Vízszintes nyomatékgörbe (amit itt feszegetsz, hogy a Bonny már nem a max nyomatékát adja a teljesítménycsúcsnál, az a CTR-re is igaz, sőt, szinte minden benzinmotorra igaz. )
Optimális váltási pontok: Az optimális váltó a teljesítménycsúcson vált el, mint tudjuk, ne bosszants már ezzel pls...
Nem sázmoltunk a ávltási időkkel, légellenállással, súllyal, stb.
LEIROM ! Nem ugyan azzal az áttétellel számolj és hasonlits ! Semmi értelme annak amit csinálsz .
Amugy ugy lehetséges számitás nélkül , hogy az egyik alacsony fordulaton erősebb viszont nem pörög fent mert már nincs fent nyomatéka és megáll mint a szög amikor a másik még aminek magas fordulaton van nyomatéka elmegy mellete és vidáman mutogat . És ebből kiderül hogy a nyomaték a lényeg a gyorsuláshoz . De ugye ennyire agylágyultak már ne legyünk hisz ezért találták ki a váltót .
Ugy látom megint van egy alapvető hiba !
(Forma1)
Nem ezért csinálnak motort hogy adott áttételen minnél tovább legyen nyomaték . Nem igy épitenek autót .
Csinálnak egy motort ami minnél nagyobb lóerőt lead x millió fordulaton tök mindegy milyen nyomatékkal ami épp jön vele y fordulaton és EHEZ a teljesitményhez CSINÁLNAK EGY váltót . Ennyi a nagy recept . Tehát a cél : növelni a teljesitményt és gyártani hozzá való áttételt .
Ott vannak az értékek Bihus, beleírtam a hozzászólásba... 5000-es fordulatig, 298 Nm, ezek a Pontaic gyári adatai, ami egyébként furcsa, mert azt is írtam, hogy az automata magasabban vált el forszírozott gyorsulásnál, ami valószínűsíti, hogy a max teljesítményt nem is 5000-nél, hanem még kicsit magasabban adja le. Minél inkább 5000 fölé megyek, annál csúnyábban fogja elverni a CTRt, de maradjunk a katalógusértéknél, mert a másikat inkább csak érzésre mondom
Te elütsz egy jóval hosszabb áttételű autót, és most erre vered magad? Hát ez tényleg meddő vita, met ott vannak a számok, és te nem vagy hajlandó hinni a szemednek. Tudod, nagy nyomatékú motorokat, TDIket nem azért csinálnak, hogy gyorsuljanak vele. Egy kurva rövid váltóval csúnyán megpicsázná az erősebb, de gyengébb nyomatékú társát, cak épp NEM csinálnak hozzá ilyen váltót, mert baromság. A példában szereplő Pontiac saját váltója is olyan hosszú, hogy még Vuk is elhűlt, mikor meglátta az áttételeit. És ezért forog 3300-at 180nál és van csendben, és fogyaszt egészen normálisan, és ezért sokkal jobb ( de mondok inkább kényelmesebbet) társ a mindennapokban, mint egy alacsony nyomatékú autó...
Bihus, előbb gondolkodj, aztán beszélj... miért tenné hiteltelenné? Neked is elküdlöm az adatokat, de ha gondolod, megadom neked a bonny értékeit a különböző fokozatokban, pontosan ugyanoda fogsz jutni mint én, csak ki kell számolnod a súlyozott átlagot...
Egy egyszerű példán, pont az általad említett 0-57-en szemléltetem
CTR ugye 1-es, végig 10164N
Bonny: 36-ig 1-es, 15454 N (másfélszerese a tartomány több mint felén, majd 56-ig kettes, 10078 N, az út kevesebb mint felén...
Tehát a nagyobb részén másfélszeres vonóerővel, majd a hátralévő részén ugyanakkorával gyorsít... Tutibiztos, hogy kikap... csak nem a bonny, hanem a CTR...
Az a baj hogy a nyomatékörültek ragaszkodnak egy baromsághoz és kész tények sem tántoritják el őket a marhaságtól ! Ha hoztok egy nyomatékgyárat egy TDI-t és én azt elütöm a verdámmal akkor is biztosan kiszámolnátok hogy ez csak érzéki csalódás volt mert valójában a TDI-nyert csak ugy látszott mintha én nyertem volna .
Most igy áll a dolog . Megmagyarázzátok azt ami az életben tényként jelen van .
Esetleg vetnél egy pillantást a számokra, és megmagyaráznád, miként lehetséges, hogy ugyanazzal a váltóval, kerékmérettel, végáttétellel egy teljesítményre gyengébb, nyomatékra viszont jóval erősebb autó jobban gyorsul mint a közel 20%-al nagyobb teljesítményű? A végsebessége viszont valóba alacsonyabb...
Amit te itt szeretnél bizonygatni, pl a Forma1el, az csak arra jó, hogy nekünk adj igazat... a Forma1ben is a nyoamték gyorsít, és a lóerő emelése csak tünete annak, hogy a használt fordulatszámtartományt növelgetik, amennyire csak lehet, hogy az adott áttételen minél tovább adja le azt a nyomatékot... Ennek TÜNETE a teljesítmény növekedése, de nem célja.
Az átlagos vonóerő szerintem hiteltelenné teszi a dolgot. Külön kéne az egyes fokozatokra...
Hiszen 0-36-ig nem kell a teljes vonóerő, mert akkor gondolom kipörög, viszont a Hondánál ez megvan egészen 57-ig, a Ponti meg 36-tól már kettesben nyomul, ezen a tartományon pedig tutibiztosan kikap...
Másrészt lehet, hogy a Ponti max. teljesítményhez tartozó nyomatéka már jóval kisebb, mint amivel számolsz /ez könnyen ellenőrizhető/, hiszen mindenütt a max. nyomatékkal számoltál, nem? Kijön-e a 170 LE, vagy esetleg több lesz belőle? :)
Alfa dizelt probáltunk és rájöttem miért olyan marha rugalmas !
1-ben kb 40-et megy 2-ben max 80-at háromban 120 körül mozog mig a szivó 2 literes ami mellesleg sokkal jobban megy 2-ben már a 100-at húzta és háromban olyan 150-et ment 4-ben meg 200-at .
Ha a benzines is olyan "rövid" lenne mint a dizel akkor csodálkozni lehetne milyen gyorsul !
Na mert aztán két szinte full ugyan olyan kinézetű fél idomos motor között hatalmas Cv külömbségek lehetnek :D
De azért megsugom,hogy elől mindkettőn 120-as gumi van;) Még ez sem külömbözik;)
Jéé a Honda 10 kilóval még nehezebb is és a nyomatéka sem olyan bödületes mégis nyer , mik vannak .....
Már az áttétetl is az agyamra megy..
Egy autó áttétele ha átlagot veszünk akkor a teljesitményhez van méretezve . Tehát egy 60 lovas autó kb 160 kapja az 5-ös váltót 5 fokozatra osztva egy 200 lovas autó meg kb 230-ig . Tök mindegy milyen nyomatéka van . Ossza fel 230-ig egy PDTDITIDPDIT-nek a váltóját 230-ig , másik dolog hogy soha nem megy annyit , de ossza fel és megnézném mire megy a nyomatékkal . Arra hogy 5-ikben esetleg egy erőteljes lassulásra lenne képes .
A CTR max teljesítményhez tartozó fordulatszáma nincs duplája a HDI-ének. Tehát csak akkor lesz egy fokozatnál nagyobb a különbség, ha az áttételek aránya ennél nagyobb. Mondjuk a HDI-nél ez meg is van a nagyon rövid egyes miatt, dehát nem is azért áttételezik le így, hogy jól nyomja a 0-100-as sprintet, szerintem :)
Inkább biztos azért, hogy a kuplungot jobban kímélje, főleg ha terhelik, vagy mittudomén.
Elvben az lenne a legjobb, ha vagy 50-ig kipörögne egyesben, aztán ehhez mérten a többi fokozat...